po
door pooligan Dec 8, 2006 om 09:26
Geldzaken & recht

Na 4 jaar hoor ik weer eens wat van het incassobureau

in het begin van 2002 had ik een abonnement met mijn mobiel bij Debitel. In april van dat jaar kon Debitel om een of andere reden het maandelijkse bedrag niet automatisch incasseren. Ik kreeg hierop een brief dat ik binnen 8 dagen moest betalen, anders zou ik afgesloten worden. Diezelfde dag dat ik die brief ontvang wordt ik al afgesloten. Thuis gekomen ben ik gaan bellen, heb aangetoond dat er wel degelijk genoeg saldo op mijn rekening heeft gestaan ten tijde van de afschrijving en dat ik geen her aansluitingskosten wens te betalen daar zij mij al afsloten op de dag dat ik de brief ontving (en de dagtekening was 1 dag ervoor). Een maand later incasseerde debitel automatisch het bedrag + de nieuwe maandkosten, terwijl ik de hele maand geen aansluiting heb gehad. Ik heb altijd de fout betwist, zelfs toen Interum Justitia er zich mee ging bemoeien. In brieven heb ik dat ook aangegeven aan I.J. waarna ik nooit meer iets heb vernomen. Tot gisteren, ruim 4 jaar later, krijg ik van Interum een brief met acceptgiro dat ik ruim 400 euro moet betalen en wijzen zij mij erop dat zij , namens de opdrachtgever, uitdrukkelijk het recht voorbehouden nakoming van de vordering te eisen. Hierdoor is NU een nieuwe verjaringstermijn van 5 jaar ingegaan. (artikel 3:317 BW)

Kan iemand mij vertellen wat mijn volgende stap nu moet zijn?

173 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 02:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Pooligan

Je hebt de strijd destijds gewonnen op basis van de gebeurtenissen (IJ legt niet zomaar een dossier 4 jaar in de kast). Dit is gewoon een lamme poging om alsnog jou te laten betalen in de hoop dat je het bewijs niet meer hebt of het verhaal niet meer weet.

Blijf bij jouw verhaal en verwijs IJ naar jouw dossier van destijds!

groet, C.

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 09:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat de kantonrechter hier maar over oordelen. Als u alle (schriftelijke) bewijzen in handen heeft, dan oordeelt de kantonrechter toch wel degelijk in uw voordeel. Debitel zal het waarschijnlijk hier niet op aan laten komen om de kantonrechter om een vonnis te vragen, daar uw bewijslast dan de bewijslast van Debitel overklast.

Ik zou in mijn situatie van alle bewijslast een kopie maken, aangetekend (en per fax) naar I.J. sturen met de mededeling dat ze maar naar de kantonrechter moeten gaan voor de vermeende vordering van Debitel, u heeft het dan weerlegd, en daar kijkt de kantonrechter ook naar uw inspanning.

ve
door verwijderd - Dec 23, 2006 om 01:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

In beginsel vervallen vorderingen na 2 jaar, mits tussentijds geen aanmaningen zijn verstuurd.

Vraag I.J. om bewijsstukken van hun vordering en geef tevens aan dat u juridiasche bijstand inschakeld en de kosten gaat verhalen op de opdrachtgever. Meld dit ook bij Debitel en geef tevens aan dat u de juridische procedure afwacht. Een juridische procedure voor een bedrag van € 400 kan worden uitgevochten bij de kantonrechter. Hier is geen advocaat voor nodig.

Aangezien zij nakoming verlangen kunt u uw vordering, vermeerderd met wettelijke rente van Debitel, opeisen. Wel is het zaak dat u bewijsstukken hebt bewaard. Dreig desnoods zelf met het nemen van juridische stappen wegens wanprestatie van Debitel.