sn
door snoekie83 Sep 10, 2015 om 09:08
Huishouden & energie

Nieuwe grohe grohtherm 2000 kraan, waterdruk drastisch afgenomen, wat nu?

Dag allen,

Afgelopen week heb ik een mooie nieuwe Grohe Grohterm 2000 new bad/douche kraan laten installeren in mijn badkamer (http://www.grohe.nl/nl_nl/grohtherm-2000-thermostatische-badmengkraan-34464001.html). Verder is de situatie in mijn badkamer hetzelfde gebleven. Nu geeft de kraan echter veel minder druk van mijn oude kraan, die niet thermostatisch was maar gewoon een knop voor koud en warm water had. Is hier nog wat aan te doen?

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik vind het zonde dat na investering in zo'n dure kwaliteitkraan het resultaat niet naar wens is.

Dankjewel alvast.

Groeten,

Snoekie83

38878 18 Rapporteer

pi
door pieterwolters - Sep 10, 2015 om 09:18
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je het al aan de installateur gevraagd? Misschien is de kraan niet goed gemonteerd.

ph
door philip36 - Sep 10, 2015 om 09:27
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het ligt aan een rubberen ring (geluiddemper) welke te verwijderen is.
Zie http://www.klusidee.nl/Forum/douce-thermokraan-grohe-automatic-2000-te-weinig-waterdruk-t49903.html

sn
door snoekie83 - Sep 10, 2015 om 10:08
6 Antwoorden / 1 Vragen

De installateur zei dat het vaker voorkomt met 'eco-kranen'. Vandaar dus ook de vraag. Ik zal in ieder geval aan de monteur vragen of hij naar de rubberen ring kan kijken in de s-koppeling. Het kan geen kwaad om die geluidsdemper te verwijderen (als in, het nut is simpelweg het dempen van het geluid)?

Dank jullie wel ieder geval voor jullie snelle reacties!

aurora1
door aurora1 - Sep 10, 2015 om 14:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Link @philip36 klik hier.

user123
door user123 - Sep 10, 2015 om 20:26
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Ff simpel : heb je de hoofdkraan wel weer helemaal open gedraaid ?

th
door thefuture - Sep 11, 2015 om 13:37
31 Antwoorden / 1 Vragen

Moderne kranen hebben vaak een doorstroombeperking in de aansluiting. Niet meer dan een rubberen schijfje met een stukje gaas in het midden, direct tussen de kraan en de muuraansluiting. Het schijfje (of de schijfjes) zijn er simpel uit te wippen met een schroevendraaier. (Wel eerst even demonteren natuurlijk.)

ru
door ruitenboer - Sep 11, 2015 om 13:43
64 Antwoorden / 1 Vragen

Wat bedoel je met druk? Spuit het water niet ui de brede uitstroomopening die je vorige kraan had?
Duurt het langer voor het bad vol is?
En is er gedacht aan:
GROHE Aquadimmer Eco met meerdere functies:
- afsluitkraan met debietregeling
- omstelling: uitloop/douche
- geïntegreerde GROHE EcoButton: waterbesparende knop met economische stop voor douche.

sn
door snoekie83 - Sep 11, 2015 om 14:34
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=user123 schreef op donderdag 10 sep 2015, 20:26]Ff simpel : heb je de hoofdkraan wel weer helemaal open gedraaid ?

Alle andere kranen functioneren naar behoren, ik ga er dus vanuit dat de installateur dit heeft gedaan, maar zal het in de gaten houden wanneer hij weer komt (om het probleem hopelijk op te lossen).

Dankjewel voor de tip!

sn
door snoekie83 - Sep 11, 2015 om 14:37
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ruitenboer schreef op vrijdag 11 sep 2015, 13:43]Wat bedoel je met druk? Spuit het water niet ui de brede uitstroomopening die je vorige kraan had?
Duurt het langer voor het bad vol is?
En is er gedacht aan:
GROHE Aquadimmer Eco met meerdere functies:
- afsluitkraan met debietregeling
- omstelling: uitloop/douche
- geïntegreerde GROHE EcoButton: waterbesparende knop met economische stop voor douche.

Met druk bedoel ik dat wanneer de douche op de 'niet- eco' stand staat (dus de tweede stand waar je naartoe draait), deze aanzienlijk minder druk geeft dan voorheen. De douchekop is hetzelfde gebleven, dus dan zou dat door de kraan moeten komen.

sn
door snoekie83 - Sep 11, 2015 om 14:38
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=thefuture schreef op vrijdag 11 sep 2015, 13:37]Moderne kranen hebben vaak een doorstroombeperking in de aansluiting. Niet meer dan een rubberen schijfje met een stukje gaas in het midden, direct tussen de kraan en de muuraansluiting. Het schijfje (of de schijfjes) zijn er simpel uit te wippen met een schroevendraaier. (Wel eerst even demonteren natuurlijk.)

Naar ik begrijp is dit wat anders dan de geluiddemper waar philip36 het over had of hebben jullie het over hetzelfde?

Dankjewel in ieder geval voor je antwoord.

ar
door aram - Sep 11, 2015 om 14:49
136 Antwoorden / 1 Vragen

Niet elke thermostatische kraan kun je zomaar monteren .
De ketel levert een bepaalde druk .
De goedkope thermostatische kranen kun je inwendig niet bij regelen de duurdere
meestal wel .
Als de kraan op de keteldruk word afgesteld moet hij gewoon zijn werk kunnen doen .
In de handleiding van de Grohe Grohterm 2000 moet het terug te vinden zijn .
Heb hier 1 gehad , kraan en ketel waren niet op mekaar af te stemmen door een gewone te monteren geen probleem meer .

silverwing
door silverwing - Sep 11, 2015 om 15:32
7 Antwoorden / 0 Vragen

De perlator kan ook waterbesparend zijn .

imanuela
door imanuela - Sep 11, 2015 om 15:34
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hier werd een nieuwe mengkraan erop gezet door de woningbouwvereniging en daarna was de waterdruk weg. Het bleek dat er een terugslagklepje op de douchekop zat, deze hebben ze verwijderd en daarna was alles weer normaal.

ru
door ruitenboer - Sep 11, 2015 om 17:33
64 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=snoekie83 schreef op vrijdag 11 sep 2015, 14:37][quote=ruitenboer schreef op vrijdag 11 sep 2015, 13:43]Wat bedoel je met druk? Spuit het water niet ui de brede uitstroomopening die je vorige kraan had?
Duurt het langer voor het bad vol is?
En is er gedacht aan:
GROHE Aquadimmer Eco met meerdere functies:
- afsluitkraan met debietregeling
- omstelling: uitloop/douche
- geïntegreerde GROHE EcoButton: waterbesparende knop met economische stop voor douche.

Met druk bedoel ik dat wanneer de douche op de 'niet- eco' stand staat (dus de tweede stand waar je naartoe draait), deze aanzienlijk minder druk geeft dan voorheen. De douchekop is hetzelfde gebleven, dus dan zou dat door de kraan moeten komen.

Ja, dan komt het door de kraan of door de installateur.
Van een andere Grohekraan weet ik dat je het maximale debiet in kunt stellen maar of dat bij dit type ook zo is weet ik niet. Grohe is op zijn website niet zo scheutig met installatie handleidingen.
Maar misschien heb je die zelf wel gekregen van de installateur.

defries
door defries - Sep 12, 2015 om 10:51
69 Antwoorden / 0 Vragen

Is de warmwatervoorziening d.m.v. een zgn combi (cv) ketel? Dan kan hier het probleem in zitten. I.g.v een laag CW getal van de ketel is deze niet te combineren met een thermostatische mengkraan.

sn
door snoekie83 - Sep 14, 2015 om 15:48
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de installateur gebeld en hij is bereid met mij te kijken naar de 'geluidsdemper'. Deze gaan we verwijderen en hopelijk biedt dit dan voldoende soelaas.

De douchekop is hetzelfde gebleven en het gaat inderdaad om een CV Combi ketel. Maar gezien er voorheen geen problemen waren met de druk, verwacht ik niet dat het hier aan ligt. Ik ga de installateur nog wel even vragen of hij de maximale debiet heeft ingesteld.

Ik laat jullie uiteraard weten of het is gelukt. Dank jullie wel voor jullie antwoorden in ieder geval!

sn
door snoekie83 - Sep 17, 2015 om 08:52
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb Grohe gebeld en inmiddels is ook de installateur geweest. Grohe gaf inderdaad ook aan dat de ruisdempers die in de S-koppelingen zitten, in NL verwijderd mogen worden (die zijn hier niet nodig, maar Grohe levert internationale producten). Helaas bleek dat de installateur de oude S-koppelingen had laten zetten. Hoe dan ook leek me dit goed om te weten voor anderen die deze kraan installeren.

Wat ook bleek is dat de hoofdkraan niet helemaal open stond. Gelukkig is de straal nu dus beter en acceptabel, al blijft deze wat minder dan voorheen.

Nu vraag ik me echter af of dit met een nieuwe douchekop nog verder te optimaliseren is? Ik heb het internet afgestruind, maar het wordt me niet duidelijk of dit kan.

Dank jullie wel in ieder geval voor al jullie hulp!

door 1953 - Sep 17, 2015 om 10:00
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Waterdruk herstellen!