jo
door johnm42 Jul 31, 2013 om 18:11
Huishouden & energie

Offerte

Wij heb een offerte aangevraagd voor het leveren en plaatsen van een nieuwe cv ketel, deze hebben we per mail ontvangen.
Per mail hebben wij de opdracht aan het desbetreffende bedrijf bevestigd, echter na 2 dagen werd er gebeld met de mededeling dat de offerte niet kloppend was, (de in de offerte vermelde zaken waren exact wat we gevraagd en uitgelegd hadden aan de vertegenwoordiger van het bedrijf) hadden) en er een andere offerte gestuurd zou worden. Kan de leverancier zijn offerte intrekken na verstrekken van opdracht of was/is de reeds ontvangen offerte bindend en moet hij het werk uitvoeren voor de geoffreerde prijs?

5459 9 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 31, 2013 om 18:12
937 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, een offerte mag ingetrokken worden als blijkt dat deze onjuist is

ro
door ron530 - Jul 31, 2013 om 18:31
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een offerte is geen contract maar een aanbod, zeg maar een prijsindicatie waar het bedrijf later op terug kan komen. Edoch als de eerste calculatie al niet kloppend is zou ik vriendelijk bedanken en bij een andere installateur een offerte vragen.

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2013 om 18:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als in de offerte alles genoemd wordt, dus de materialen, de prijs, eventueel datum hoe lang de offerte geldig is, en ga zo maar door, dan is dat aanbod door uw acceptatie van dat aanbod, bindend. Zowel voor dat bedrijf, als voor u.

Hij zou het werk dus voor de overeengekomen prijs moeten uitvoeren. Maar persoonlijk zou ik dat bedrijf niet eens meer in huis willen hebben, komt alleen maar de grootste ellende van als u dat afdwingt.

Ik begrijp niet hoe men hierboven kan zeggen dat een offerte niet bindend is, probeer er maar eens als consument vanaf te komen als je een offerte geaccepteerd hebt.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 31, 2013 om 19:08
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik zou hier concurentie bij diverse bedrijven opvragen. Wel vrijblijvent

dearagain
door dearagain - Jul 31, 2013 om 19:54
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*in feite is de overeenkomst rond als de koper ja zegt op de offerte, maar dat zou je dan bij betwisting in rechte moeten afdwingen en het bedrijf zal met een afgedwongen levering/installatie niet blij zijn

*op die basis kun je maar beter geen zaken doen

gompy2
door gompy2 - Jul 31, 2013 om 20:25
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=johnm42 schreef op woensdag 31 jul 2013, 18:11]Kan de leverancier zijn offerte intrekken na verstrekken van opdracht of was/is de reeds ontvangen offerte bindend en moet hij het werk uitvoeren voor de geoffreerde prijs?
Toch heel wat mitsen en maren volgens mij...

Quote:
Het uitbrengen van een offerte is het begin van ieder verwervingstraject en kan op verschillende manieren plaats vinden. De offerte is het belangrijkste onderdeel van de onderhandelingsfase. Diegene die het eerst voorstelt een bepaalde (koop)overeenkomst aan te gaan wordt, juridisch gesproken, de aanbieder genoemd. Het aanbod wordt de offerte genoemd. Indien de aanbieder de acceptatie van zijn aanbod ontvangt, dan is – een in rechte afdwingbare – overeenkomst ontstaan.

Maar ook:

Aanvaard offertes bij voorkeur schriftelijk. U heeft dan een bewijs dat u de offerte aanvaard heeft. Verwijs in de bevestiging naar de offerte. Nadat u de offerte aanvaard heeft is herroepen in principe niet meer mogelijk en kan de aanbieder niet meer onder de offerte uit.
Een offerte kan door de aanbieder alleen herroepen worden, indien er geen geldigheidstermijn is aangegeven en dan nog voor het moment dat deze door de tegenpartij is geaccepteerd. Een offerte met daarin een strikte termijn vervalt automatisch na het aflopen van deze termijn.
Een „vrijblijvend” uitgebrachte offerte geeft de aanbieder meer herroepingsmogelijkheden. In dat geval kan hij bijvoorbeeld een plotselinge prijsstijging nog doorberekenen tot het moment van ontvangst van uw acceptatie.

Lees het hele artikel eens door, er staat nog meer in

Klik hier-> Mutatis Mutandis

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2013 om 23:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gompy 2

Er is een vertegenwoordiger geweest en er is besproken wat gedaan moet worden. De vertegenwoordiger stuurt een offerte voor die spullen en werkzaamheden en Ts accepteert die offerte schriftelijk.

Het komt mij voor dat uw eerste alinea dan sowieso van toepassing is.

Ik vind het aan de ene kant wel grappig dat nu verondersteld wordt dat een offerte vrijblijvend zou zijn. Al die louche keukenboeren en kozijn zaken die daar mee schermen en nadien de klant met die getekende offerte om de oren slaan. Leuk, allemaal vrijblijvend je handtekening ergens onder zetten. Het werkt wel twee kanten op.

zoekster
door zoekster - Jul 31, 2013 om 23:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Een offerte is vrijblijvend als dat in de offerte wordt vermeld, moet dus in het aanbod staan. Schriftelijk is ook per mail en juist door de reactie van het bedrijf blijkt dat ze de mail hebben ontvangen. Dus bewijs van ontvangst is er.

Overigens ben ik het wel met de anderen eens dat als je begint met een conflict met een bedrijf, je mag vrezen over het verloop van de werkzaamheden.

gompy2
door gompy2 - Aug 2, 2013 om 18:28
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 31 jul 2013, 23:21]@gompy 2

Er is een vertegenwoordiger geweest en er is besproken wat gedaan moet worden. De vertegenwoordiger stuurt een offerte voor die spullen en werkzaamheden en Ts accepteert die offerte schriftelijk.

Het komt mij voor dat uw eerste alinea dan sowieso van toepassing is.

Ik vind het aan de ene kant wel grappig dat nu verondersteld wordt dat een offerte vrijblijvend zou zijn. Al die louche keukenboeren en kozijn zaken die daar mee schermen en nadien de klant met die getekende offerte om de oren slaan. Leuk, allemaal vrijblijvend je handtekening ergens onder zetten. Het werkt wel twee kanten op.
Begrepen Tijger,
In mijn optiek is het ook een beklonken zaak. Alles was al zo ver gaande dat TS er volgens mij terecht van uitgegaan is dat er een duidelijke overeenkomst gaande was.