mo
door monicaatje Jun 2, 2006 om 15:30
Auto & vervoer

Omafiets Karwei

Ik heb 2 weken geleden bij de Karwei een omafiets gekocht, gisteren wou ik met me fiets weg en mijn virend ging achterop zitten, tot onze schrik klapt het wiel helemaal dubbel.

Filiaal van aankoop gebeld, maar willen dit niet vergoeden, want mag niet als 25 kg achterop, heb geen ineens een kloppend boekje wat bij fiets hoort.

Lokale fietsenwinkel gevraagd wat hun doen in deze situatie, deze melden dat dit niet moet kunnen en het gewoon onder de garantie valt.

Horen ze het nu wel of niet vergoeden? wat kan ik doen?

9042 14 Rapporteer

stacey
door stacey - Jun 2, 2006 om 15:45
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hallo,

25 kilo maar achterop dat lijkt me sterk dan kun je niet eens een kind achterop vervoeren.

kan wel zijn dat er totaal draagvermogen van fiets bestaat,( kon er niet echt iets over vinden),maar dat zal afhankelijk zijn van de fietsuitvoering/kwaliteit.

maar als jullie bv samen zeg 2x80 kilo wegen kom je met 160 kilo wel op een hoge belasting uit.

ik heb zoiets nog nooit gehoord dus ik twijfel wel over de kwaliteit van deze fiets. Zit er een folder bij waarin er iets over de draagkracht vermeldt wordt? Mijns inziens moet Karwei de fiets gewoon omruilen want dit kan toch niet goed zijn..........

informeer eens bij de fietsersbond hierover;

http://www.fietsersbond.be/Index.asp?pageurl=/Archief/PersconfWZW_mei2001.asp

en hier info over fiets/garantie ed :

http://www.staiksterk.nl/StaIkSterk/TransportReizen/Fiets.htm?cat=TransportReizen&w=1

Succes,

edwardus
door edwardus - Jun 2, 2006 om 15:46
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De opmerking over het boekje vind ik wat onduidelijk. Staat er in het boekje over de fiets dat er niet meer dan 25kg op de bagagedrager vervoerd mag worden? Werd dit boekje direct bij de aankoop meegeleverd?

Vergeet niet dat de fiets van de lokale fietsenwinkel hoogstwaarschijnlijk van een betere kwaliteit is dan de aanbieding van de week van de Karwei, dus de opmerking van de fietsenwinkel is aardig, maar of het steek houdt ...

stacey
door stacey - Jun 2, 2006 om 15:48
10352 Antwoorden / 12 Vragen

maar als ze zeggen dat je niet meer dan 25 kilo achterop mag hebben zou ik nog verwachten dat de bagagedrager af zou breken,dat heb ik wel eens meegemaakt maar niet dat je wiel het begeeft........

mo
door monicaatje - Jun 2, 2006 om 15:50
1 Antwoorden / 2 Vragen

er zat een boekje in de doos, maar die klopte niet met de fiets die in de doos zat, fietsenwinkel zei dat zowiezo niet de wiel mag dubbel klappen watvoor kwalitiet ook...

edwardus
door edwardus - Jun 2, 2006 om 16:09
6844 Antwoorden / 14 Vragen

In dat geval ben je niet verwijtbaar fout bezig geweest. De winkel had het product moeten leveren met de juiste gebruiksaanwijzing.

Ik ben het op zich met de fietsenwinkel eens dat een wiel niet mag dubbelvouwen ongeacht de kwaliteit. Stel je bent zwaarlijvig, zou dan het wiel ook dubbelvouwen? Enfin, kijk maar naar de StaIkSterk link en doe je beklag bij Karwei. Desnoods bij de filiaalhouder of het hoofdkantoor in Leusden. Geen punt bij Karwei toch?

stacey
door stacey - Jun 2, 2006 om 16:22
10352 Antwoorden / 12 Vragen

ik vond dit nog, maar de link werkt niet meer..............

KARWEI TOPPERS

Bestandsformaat: PDF/Adobe Acrobat - HTML-versie
199.- 159.-. Fabrieksgarantie 10 jaar op frame en vork. en 2 jaar op overige onderdelen. Klassieke omafiets. Zwart. 179.-. 149. -. KARWEI toppers! OP=OP! ...
www.karwei.nl/elements/KW0503.pdf - Toegevoegde zoekresultaten - Gelijkwaardige pagina's

Als dit hem is heb je dus een karwei-topper te pakken met 10 jaar fabrieksgarantie en 2 jaar op overige onderdelen !!!!

Terugbrengen die misdruk dus !!

hutch
door hutch - Jun 2, 2006 om 23:48
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Monica,

ingevolge artikel 17 Burgerlijk Wetboek (boek 7) moet een zaak (in deze die fiets) aan de overeenkomst beantwoorden.

Indien niet heel duidelijk vermeld is, dat je niet meer dan 25 kilo achterop mag hebben, voldoet die fiets dus niet aan de koopovereenkomst. Zou je dus van te voren op de hoogte geweest zijn van dit maximale gewicht (achterop), was je wel accoord gegaan en had je nu weinig kunnen zeggen.

Ik kan mij enigzins voorstellen dat, als er twee personen opzitten die 150 kg per persoon wegen, de fiets (het achterwiel) het opgeeft......, maar onder normale omstandigheden, mag dit zowiezo niet gebeuren.

Karwei is in deze volledig verantwoordelijk voor (alle) schade en dient die fiets weer te (laten) repareren. Karwei is ook verantwoordelijk voor de gevolgschade, dus eventueel een beschadigd kledingstuk.

Indien Karwei die fiets reapareert en dan zegt, dat u niet meer dan 25 kilo achterop mag hebben, kunt u de koopovereenkomst ontbinden en het geld (aankoopbedrag) terug vragen. Die fiets voldoet dan niet aan de koopovereenkomst. Dus de verkoper mag niet achteraf zeggen: "ja maar, ........" enz.

Laat je niet afschepen, je hebt gewoon recht op een goede en vooral een veilige fiets.

Ik zit zelfs te denken om de Voedsel en Waren Autoriteit (zeg maar de keuringsdienst van waren) in te schakelen, daar het hier een toch wel gevaarlijk mankement is en deze fiets m.i. helemaal niet in de handel gebracht mag worden.

Gr. Hutch

si
door simpelman - Jun 6, 2006 om 19:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

het niet zo zijn dat een achterwiel zo maar dubbel klapt ook niet als er iemand achterop springt waarschijnlijk zijn de spaken niet goed be spannen geweest en is dus de winkel in gebreke door ondeugdelijk materiaal te verkopen dus moet de winkel de klacht serieus nemen en fiets terug nemen of deugtelijk repareren , als ik u was zou ik ook heel goed nog een keer naar de fiets kijken of er niet nog meer gebreken zittten .

succes simpelman.

b1
door b1b2m3 - Jun 7, 2006 om 11:44
8 Antwoorden / 0 Vragen

Een kwaliteitsfiets kost vele eurootjes meer. Die aanbiedingen van supermarkten, bouwmarkten en grote warenhuizen zijn natuurlijk van een inferieure kwaliteit. Een Koga Miyata kost vele duizenden euro's. U moet niet denken, dat de kwaliteit van Uw fiets daar maar aan kan tippen. De kretelogie van die instellingen moet U maar met een flinke korrel zout nemen.

edwardus
door edwardus - Jun 7, 2006 om 12:08
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ahum, ik zou wel eens een Koga opoefiets willen zien van "vele duizenden euro's".

hutch
door hutch - Jun 7, 2006 om 12:18
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Kwaliteitsfiets of niet..... 1000 euro of 100 euro......een fiets moet aan de minimale veiligheidseisen voldoen. Een (achter)wiel mag niet dubbel klappen!

Wel ben ik het met u eens, dat je verkooppraatjes met een korrel zout moet nemen, echter als een verkoper iets toezegt in woord en/of geschrift, over bijv. een fiets, moet die fiets daar ook aan voldoen. Zie artikel 17, het belangrijkste artikel van BW7.

Hutch

vi
door villagevoile - Jun 7, 2006 om 12:37
53 Antwoorden / 39 Vragen

Beste Monicaatje. Hoe goedkoop een fiets ook is, onbekend merk, aanbieding enz. een (achter) wiel mag nooit zomaar inklappen. Ik heb nog nooit gehoord van een fiets met bagagedrager waar maximaal 25 kg op mag. Je hebt wel fietsen met een kleine bagagedrager, waar geen zware dingen (mensen) op mogen, maar dan gaat het om de bagagedrager en niet om het achterwiel. Door 1 van de reacties wordt al gesuggereerd, dat de spaken door de fabrikant niet goed zijn aangespannen. Als enkele spaken te slap staan kan het wiel zelfs bij minder dan 25 kg inklappen. Dit heeft niets met de prijs en kwaliteit te maken maar met het afmonteren van de fiets door de fabrikant en/of leverancier. Karwei moet dit vergoeden. Ik weet niet of je iemand kent met een auto, maar dan zou ik met fiets naar de Karwei terug gaan en daar vertellen wat er is gebeurd en het geld terug eisen of ze moeten het willen repareren. Dat zal wel niet, want een nieuw wiel is over het algemeen vrij duur. Vraag waar staat dat je maar max. 25 kg achterop mag doen, als ze zeggen dat dit in het boekje staat, laat ze dit dan aanwijzen. Dit moet dan natuurlijk in bijbehorende boekje staan en niet in een boekje dat niet bij de fiets is meegeleverd. Ze kunnen dit nooit laten zien, want het juiste boekje zat immers niet bij de fiets. Ze hebben dus geen poot om op te staan. Eerst rustig en vriendelijk blijven natuurlijk, als dit niet helpt mag je best stampij maken. Helpt dit nog niet dan een brief schrijven naar het hoofdkantoor van Karwei, laat je niet afschepen of doorsturen naar een importeur of iets dergelijks. het adres kun je altijd via internet opzoeken.

fi
door fietskenner - Oct 29, 2006 om 21:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

een fiets is gemaakt voor 1 persoon, een tandem voor 2. een wiel is zeer sterk als de belasting recht van boven is, als je met een fiets recht tegen een muur fiets kan het wiel nog behoorlijk recht zijn terwijl de hele fiets total-los is. als je een wiel van de zijkant uit belast is het veel minder sterk. als je achter op drager gaat zitten gaat het meestal goed, behalve als je van de zijkant uit op de fiets gaat zitten waardoor het wiel teveel van de zijkant belast wordt. uit mijn ervaring van 40 jaar als fietsemaker weet ik dat elk wiel om kan klappen als iemand achter op de drager van een rijdende fiets gaat zitten. in de meeste omafietsen zitten stalen velgen, deze zijn veel minder stekt als de alu velgen die in race of atb-fietsen zitten. natuurlijk is en wiel van een karwijfiets van minder dan 200 euro niet zo sterk als een wiel van een duurdere fiets.

fi
door fietsenman - Jan 11, 2007 om 19:19
4 Antwoorden / 0 Vragen

25kg is inderdaad WEL het maximum, vraag me neit welk artikel, maar het zal wel inde wegenverkeerswet staan.

Een fiets kopen bij KARWEI i zoaiets als kaas kopen bij een fietsenwinkel, m.a.w. ze hebben er geen verstand van.

Mensen LET OP ! bij fietsen geld echt: "Goedkoop is duurkoop !"

Dit is daar een overduidelijk voorbeeld van.

Het dubbelklappen van achterwielen van dergelijke fietsen komt vaker voor, meestal NIET zomaar, echter door achterop springen i.p.v. er gewoon op te gaan zitten.

Mvg,

Cor

(al meer dan 20 jaar werkzaam in de fietsenbranche)