fr
door freddyboy May 24, 2014 om 10:43
Vakantie & reizen

On-line vakantie boeken

Klopt het dat als ik aan het surfen ben op het "net" om een vakantie te boeken, dat reisorganisaties dat kunnen zien en volgen dmv de cookies en de prijs alsnog kunnen verhogen zonder dat je het in de gaten hebt?

8388 21 Rapporteer

diumenge
door diumenge - May 24, 2014 om 10:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, dat is mogelijk. Het kan lonen om met de ene browser te zoeken en met de andere uiteindelijk te boeken. Dus naast Internet Explorer Firefox of Chrome installeren, zodat je kan afwisselen.

Er zijn uiteraard ook andere mogelijkheden, die tracking e.d. uitschakelen. Ligt er een beetje aan hoe handig u met computers bent om te bepalen of dat een optie is. Maar hieronder zullen mogelijk wel suggesties daarvoor komen.

tijger1
door tijger1 - May 24, 2014 om 10:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja dat klopt.

Dus als u bijvoorbeeld met zijn tienen ergens naar toe wilt, is het niet verstandig allemaal naar diezelfde reis te gaan kijken.

gompy2
door gompy2 - May 24, 2014 om 12:01
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals anderen al schreven gebeurd dat inderdaad.
Het zijn de zogenaamde tracking-cookies.
Er werd al geschreven om steeds een andere browser te nemen, maar de meest simpele oplossing is Ccleaner, daar hoef je geen "deskundige" voor te zijn, die kun je gewoon gebruiken.
Je hebt een versie die je moet installeren, maar ook een portable versie.
Die zet je ergens op je schijf neer, dubbel-klik er op en laat het programma draaien.
Het doorzoekt je hele computer wat je hebt geïnstalleerd aan programma's en past daar de eigen parameters op aan.
Verder hoef je niets te doen of te veranderen..

Een kleine omschrijving, klik hier-> Features
Downloadpagina met de normale installer en portable versie.
Klik hier-> Ccleaner download.

Als je een website van een reisorganisatie hebt bezocht, even je browser sluiten, dan Ccleaner alles even schoon laten maken en naar de volgende website.
Als je je browser niet afsluit kan Ccleaner zijn werk niet doen omdat de browser dan nog actief is.
Succes verzekerd!

hendrikbos
door hendrikbos - May 26, 2014 om 13:45
113 Antwoorden / 22 Vragen

Goede suggestie van @ gompy2.

CCleaner is een klein, snelwerkend en gratis programma, dat wordt aangeboden door een softwarehouse en als uithangbord dient voor de rest van hun software aanbod. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je computer besmet wordt met wat dan ook.

Het mooie van CCleaner is, dat je alles wat je wilt weghebben kunt instellen door simpel aanvinken. In jou geval vink je o.a. "Cookies" en "Tijdelijke internetbestanden" aan. En elke keer dat je de map met "Cookies" leeg wilt hebben, Click je op de snelkoppeling van CCleaner die op je Bureaublad staat na installatie van CCleaner.

Succes en veel gebruikers plezier.

P.S.:
Ik gebruik dit cleanerprogrammaatje al vele jaren, en kan op dit moment niet anders zeggen dan dat CCleaner één van de meest gebruikte programma's is op mijn computer. Na elk bezoek aan een website run ik het programma even om alle cookies te verwijderen, zodat een andere website niet kan zien welke website's ik bezocht heb.

Cookies
door Cookies - May 26, 2014 om 14:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@hendrikbos: je kan cookies, tijdelijke internetbestanden enz. enz. natuurlijk ook standaard laten verwijderen bij het afsluiten van je browser. Daar heb je echt geen CCleaner voor nodig.

endemion
door endemion - May 26, 2014 om 15:09
237 Antwoorden / 3 Vragen

En dan heb je ook nog opties als ghostery om trackers direct te blokkeren.

aurora1
door aurora1 - May 26, 2014 om 15:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

...of bijv. de add-on DoNotTrack Me: klik hier (voor bijv. Firefox).

wimmi20
door wimmi20 - May 26, 2014 om 17:36
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Dit onderwerp is al eerder behandeld in het programma Radar.
Radar onderzocht het cookie gerucht samen met de universiteit van Twente.
Men vond geen bevestiging van het 'cookie mysterie'

pi
door pieterwolters - May 26, 2014 om 17:39
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dan kan je makkelijk zelf controleren door gestructureerd onderzoek te doen. Probeer maar gewoon iedere dag bijvoorbeeld 10 keer achter elkaar een prijs op te vragen en noteer de resultaten. Na een paar weken moet je de trend wel kunnen zien als het echt zo is.

Maar een prijs verhogen als mensen niet kopen maar wel kijken lijkt me niet logisch. Als de prijs goed is had de klant wel geboekt lijkt me.

Wat ook raar is dat je niet merkt dat de prijs is verhoogd. Dat zie je toch?

wimmi20
door wimmi20 - May 26, 2014 om 17:53
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Waarom adviseert u dit onderzoek ?
Dat is door Radar al gedaan.
================================

=pieterwolters schreef op maandag 26 mei 2014, 17:39: Dan kan je makkelijk zelf controleren door gestructureerd onderzoek te doen. Probeer maar gewoon iedere dag bijvoorbeeld 10 keer achter elkaar een prijs op te vragen en noteer de resultaten. Na een paar weken moet je de trend wel kunnen zien als het echt zo is.

hendrikbos
door hendrikbos - May 26, 2014 om 18:06
113 Antwoorden / 22 Vragen

=carola.83 schreef op maandag 26 mei 2014, 14:04: @hendrikbos: je kan cookies, tijdelijke internetbestanden enz. enz. natuurlijk ook standaard laten verwijderen bij het afsluiten van je browser. Daar heb je echt geen CCleaner voor nodig.
Daarin heb je volkomen gelijk.
De brouwser kun je inderdaad zo instellen dat de cookies verwijderd worden na afsluiten van de brouwser, maar soms wil je dat niet direct en dan is CCleaner toch handiger. Bovendien kun je CCleaner eenvoudig zo instellen, dat bepaalde cookies niet/nooit gewist worden (selectief wissen).

Maar CCleaner doet veel meer dan alleen Cookies verwijderen en wel in een flits. Ik heb er ook niet voor niets "tijdelijke bestanden" bij gezet. Maar de werkingsgraad/diepte bepaal je helemaal zelf aan de hand van éénmalig aanvinken van een lijst binnen CCleaner.

P.S.: Neen, ik bezit geen aandelen van CCleaner :>)

gompy2
door gompy2 - May 26, 2014 om 19:23
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 26 mei 2014, 17:36]Dit onderwerp is al eerder behandeld in het programma Radar.
Radar onderzocht het cookie gerucht samen met de universiteit van Twente.
Men vond geen bevestiging van het 'cookie mysterie'
Wat wimmi20 schrijft klopt, er zijn toen door de onderzoekers van UTwente geen bewijzen gevonden in die desbetreffende uitzending.
Hier te bekijken, klik-> Vliegtickets
Dat wil echter niet zeggen dat er geen tracking-cookies gebruikt worden in de reiswereld of waar dan ook.
Het concept "tracking-cookies" is voor adverteerders en andere belanghebbenden veel te mooi om niet te gebruiken.

Nadere uitleg omtrent cookies voor degene die het niet weten.
(Dit gaat een heel verhaal worden maar wel interessant om te weten hoe dat cookies-gedoe nu eigenlijk werkt)

Van de Consumentenbond:
Tracking cookies

Hoe werkt dit? Een website (A) kan bijvoorbeeld een adverteerder toestemming geven om een cookie te plaatsen. Die adverteerder weet dan ook dat je de website of pagina hebt bezocht. Het echte voordeel voor die derde partij (de adverteerder) ontstaat als de gebruiker ook op een andere site (B) komt die ook toestemming heeft gegeven aan de adverteerder om cookies te plaatsen. De adverteerder kan het cookie van site A dan uitlezen, en op die manier weet de adverteerder dat deze gebruiker zowel sites A en B bezocht heeft. En hij heeft meer informatie dan website A of B los van elkaar over de gebruiker hebben.
Cookies die het 'volgen' van mensen mogelijk maken, noemen we tracking cookies.

Van RTL-nieuws:
Iedereen kent de pop-up om cookies te accepteren als je een website bezoekt. Vaak wordt achteloos op 'akkoord' gedrukt zonder dat internetgebruikers weten wát ze precies accepteren. De Tweede Kamer wil van de standaard pop-up af. Wat zijn cookies precies en wat doen ze? Andreas Udo de Haes van Webwereld beantwoordt zes vragen.
1. Wat zijn cookies?

Een cookie is een klein tekstbestand dat tijdens een bezoek aan een website op de computer wordt opgeslagen. Als een gebruiker later opnieuw diezelfde website bezoekt, wordt bijgehouden wat de gebruiker op internet doet. Bijvoorbeeld in welke taal iemand een website leest, of welke artikelen in webwinkels het meeste worden bekeken. Een cookie zorgt er ook voor dat je ingelogd blijft terwijl je de site gebruikt.

2. Zijn er verschillende soorten cookies?

Ja, er zijn drie soorten cookies. Ten eerste zijn er de functionele cookies die onthouden wat jij in je winkelmandje in een webshop stopt. Zonder dit soort cookies kan een website niet functioneren.

Analytische cookies houden bij hoe vaak een website wordt bezocht of bijvoorbeeld een artikel op een nieuwssite wordt gelezen. Webmasters ? de zogenoemde 'first party' - kunnen deze cookies zelf maken, maar ze worden ook gemaakt door 'third parties' zoals Google. Die laatste doet dat met Google Analytics, een programma dat het aantal bezoekers en paginabezoeken op een website bijhoudt.

Tenslotte zijn er ook nog de 'tracking cookies'. Deze cookies volgen je gedrag online. Dat betekent dat als jij een paar schoenen bekijkt in een webshop, je die als je een andere website bezoekt, terugziet in de reclame.
3. Wordt er geld verdiend met cookies?

Ja. Webbeheerders kunnen door cookies een goed beeld krijgen van het surfgedrag van hun bezoekers. Daar kunnen ze de site en de advertenties op aanpassen. Ook worden deze gegevens verkocht aan adverteerders. Er wordt goud geld verdiend met deze cookiehandel.
4. Waarom zijn cookies zo omstreden?

Omdat bedrijven door het toepassen van cookies surfgedrag in kaart kunnen brengen en zo dus heel veel weten over een gebruiker. Ze kunnen een heel profiel over de gebruiker opstellen en dat is een inbreuk op de privacy.
5. Kun je op je eigen computer het gebruik van cookies door websites beperken?

Ja, in de instellingen van de meeste internetbrowsers kunnen cookies worden geweigerd. Ook is er de incognito-modus, ook wel de 'pornoknop' genoemd. Als je die aanzet, worden cookies en surfgegevens bij het sluiten van je browser weggegooid. Ook zijn er ad-blockers. Dan zie je advertenties niet, maar worden er op de achtergrond wel cookies geïnstalleerd.
6. Is de privacy van een gebruiker in het geding gekomen door cookies?

Afgelopen augustus betaalde Google een miljoenenboete voor het omzeilen van een standaard instelling in webbrowser Safari. Daar staat namelijk standaard ingesteld dat tracking cookies worden geweigerd. Google was met trucje daar omheen gegaan, waardoor ze toch 'tracking cookies' (zie vraag 2) konden plaatsen. Een aantal gebruikers heeft Google hiervoor aangeklaagd, omdat het bedrijf toch gebruikersgegevens verzamelde, terwijl het daar geen toestemming voor had.
RTLNieuws.nl

Een heel gedoe met die cookies dus.
Daarom promoot ik zelf altijd het gebruik van Ccleaner, met 4 keer klikken ben je van die cookie-monsters af.
1-Opstarten
2-Analyseren
3-Schoonmaken
3-Afsluiten
Het meest simpele voor de niet zo geoefende internetter die zijn computer schoon wil houden van cookies en grote hoeveelheden tijdelijke bestanden na een poosje surfen, en nog meer.

wimmi20
door wimmi20 - May 26, 2014 om 22:01
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Al die adviezen om Ccleaner te gebruiken, of je browser zo in te stellen dat na afsluiten van de browser cookies automatisch worden verwijderd snijdt geen hout.
In beschaafd Nederlands : die adviezen heb je geen moer aan !
Stel : je wilt op reis, en zoekt een goedkope vlucht.
En je gelooft in het cookies verhaal.
Dan moet je na elke zoekactie je browser afsluiten om de koektrommel leeg te maken.
Of je moet na iedere zoekactie je browser afsluiten, en dan Ccleaner loslaten op de koek.
En om verder te zoeken moet je het hele zootje weer opstarten.
Dacht het niet.
En als toevallig net de prijs is gestegen dan ga je meteen rondbazuinen dat het cookies verhaal echt waar is.
Overigens : als de prijs toevallig even later gezakt is, ga je dan ook vertellen dat je genept bent door het koekiemonster ?

hendrikbos
door hendrikbos - May 26, 2014 om 22:30
113 Antwoorden / 22 Vragen

Wat is dan nu je advies "wimmi20" aan de vraagsteller?

Bij Windows IE kun je CCleaner gebruiken zonder de browser te moeten afsluiten. Maar bij Firefox wordt bij gebruik van CCleaner de browser automatisch afgesloten. De keuze is aan de gebruiker. Ik gebruik beide browsers. De laatste overigens meer dan de eerste.
Alles heeft voor en nadelen. Maar jezelf beschermen tegen ongewenst rondneuzen door anderen in je cookies-trommel op je PC/Laptop, is niet meer dan verstandig te noemen. En daar heb ik best een klein nadeeltje voor over.

gompy2
door gompy2 - May 26, 2014 om 22:31
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Dat er in 2011 tijdens de testen met UTwente en Tros-Radar niet is gebleken er toen trackingcookies gebruikt werden tijdens het boeken van reizen is feit, dat heeft die uitzending aangetoond.
Dat trackingcookies überhaupt gebruikt worden staat als een paal boven water en is ook gewoon een feit.
Of er nu heden ten dage nog steeds geen trackingcookies gebruikt worden in de reiswereld weet jij niet,en ik ook niet, daarvoor zou men de cookies die men tijdens boekingsessie's bij die reisbureau's oploopt moeten gaan analyseren en dat gaat me toch te ver.
Dus je kunt twee dingen doen.
Lekker gewoon je gang gaan.
Of door middel van 4 muisklikken en je browser even opnieuw opstarten, of je browser zo instellen dat ie helemaal geen cookies bewaard na het afsluiten, zorgen dat je niks meer ingeladen hebt...
Het zekere voor het onzekere nemen noemen ze dat.
Tis maar net waar iemand voor kiest en heeft met rondbazuinen niets van doen.

wimmi20
door wimmi20 - May 26, 2014 om 22:54
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Hendrik Bos,
wat bedoelt u met deze vraag ? (hieronder)
In al uw bijdragen staat geen enkel advies aan de vraagsteller.
Mijn advies aan de vraagsteller is : kies tussen een koekie en een broodje aap.
Voorlopig is nog nergens, en door niemand aangetoond dat het cookie verhaal waar is.
Gelooft u nou werkelijk dat bv een consumentenbond of krant zo'n kans laat liggen ?
Een tip aan allen die het menen te weten : besteed er eens een avond aan, en kom dan hier vertellen of de prijzen na uw 3e zoekactie zijn gestegen.
Overigens : dat hebben die lui van de universiteit allang gedaan.
En die benne heel knap !

=hendrikbos schreef op maandag 26 mei 2014, 22:30: Wat is dan nu je advies "wimmi20" aan de vraagsteller?

hendrikbos
door hendrikbos - May 27, 2014 om 01:36
113 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 26 mei 2014, 22:01]Al die adviezen om Ccleaner te gebruiken, of je browser zo in te stellen dat na afsluiten van de browser cookies automatisch worden verwijderd snijdt geen hout.
In beschaafd Nederlands : die adviezen heb je geen moer aan !

Jijzelf hebt het woord "adviezen" gehanteerd. Ik heb jouw woordgebruik gewoon gehanteerd, niet meer.

Ik heb mijn praktijkkennis met de vraagsteller gedeeld. Wanneer jij een andere praktijkervaring hebt, dan is dat prima wanneer je die dan deelt met de vraagsteller. Maar dan moet die wel constructief zijn.
Andermans ervaringen proberen af te branden (...die adviezen heb je geen moer aan !), is in mijn optiek niet constructief. Ik vind dat meer een armzalige poging jezelf te verheffen boven andere reactanten.

Het is overduidelijk, dat mijn praktijkervaring m.b.t. "o.a. Cookies" en "CCleaner" geheel anders is dan die van jou. En dat is goed zo.
Een aantal mensen, waaronder ik, hebben met hun opgedane kennis de vragensteller iets willen geven waar deze iets mee kan. En dat is toch waar het hier op dit forum, om gaat.
Je probeert iemand een goede richting te wijzen. Meer niet. De vraagsteller mag namelijk zelf weten wat hij met al die reacties doet en dat eventueel terugmelden. Opmerking: Dat laatste vind ik altijd erg sympathiek.

Meer wil ik er niet meer over zeggen. Dus: Over en uit!

Een goede nachtrust toegewenst.

Met een vriendelijke groet.
Hendrik

wimmi20
door wimmi20 - May 27, 2014 om 02:12
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Hendrikbos,
het zou beter zijn geweest als u, en anderen de vraag goed hadden gelezen.
Vraagsteller vraagt alleen maar of het cookie verhaal waar is.
U, en anderen overspoelen vraagsteller met volkomen overbodige en bewerkelijke adviezen.
Die met bijna 100% zekerheid volkomen overbodig zijn.
Het enige juiste antwoord is : het cookie verhaal is nog nooit aangetoond of bewezen.
Dat antwoord had u ook kunnen geven als u zich beter had verdiept in de materie.
Dan had u geweten dat er geen enkel bewijs is voor prijsverhogende cookies.
U heeft uw praktijkkennis gedeeld, schrijft u.
Maar dan wel over een probleem wat niet bestaat.
Lees de vraag nogmaals, het enige juiste antwoord is ja of nee.

endemion
door endemion - May 27, 2014 om 03:11
237 Antwoorden / 3 Vragen

Wimmi20,

Je slaat wel heel selectief die punten over die jou verhaal in mindering brengen. Je hebt zelfs de hele reactie van gompy2 voor het gemak overgeslagen. Als je zo nodig wilt ruziën ga dan op alle punten in ipv alleen die waar je lekker tegenin kunt gaan.

Dit mag je trouwens ook selecteren als iets om over te slaan hoor want ik was toch eigenlijk alleen maar ff ingelogd om het abbo op dit onderwerp uit te zetten dus ik zal iig verder niks meer lezen bij deze vraag.

wimmi20
door wimmi20 - May 27, 2014 om 03:36
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Endemion,
ik heb de reactie van Gompie niet overgeslagen.
Gompie citeert een lap tekst die is uitgegeven door de Consumentenbond, en vertelt hoe je cookies kunt opruimen.
Net als bijna alle anderen.
Maar dat is de vraag niet !
Als ik vraag of knoflook helpt tegen vampiers, wil ik niet weten hoe je zelf knoflook verbouwd.
Enneoja, bloeddrinkende vampiers bestaan niet, en reisbureau cookies ook niet.
Vampiers eten gewoon koekies.

tot15karakters
door tot15karakters - May 27, 2014 om 11:11
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Het KLM ticket was van €298,- naar €427,- gestegen in 1 week....
Maar dit was steeds onder werktijd op die PC.
Thuis aangekomen geboekt voor weer normale lage €278,- dus goedkoper dan 1e op werk...
Blijkbaar zien ze een Cookie maar ook IP adres is mogelijk....

Dus zoek en boek niets en later op andere ik heb nog nooit KLM gezochte of schoongemaakte PC waar alles verwijderd is kan rendabel zijn.

Na de vakantie deze herhaald en ook toen, 3 maanden later hetzelfde dat je verleid word om snel te boeken omdat het steeds duurder word dus wacht niet langer....

Zolang meer dan 90% van de bezoekers hier in trapte ben ik als aandeelhouder KLM wel tevreden over de resultaten.