mi
door mijoeleke Apr 21, 2014 om 17:58
Geldzaken & recht

Onbewoonde woning

Bij mij naast; in een appartementencomplex, is een appartement al dik 4 jaar verhuurd maar wordt nog steeds niet bewoond omdat mensen (blijkbaar) hun huis niet verkocht krijgen.
Moet een woningstichting dit zo maar laten?
Wij; ook aan andere kant buurman vinden dat er zóveel mensen op de lijst voor een huis staan en wanhopig worden van het wachten.
De mensen die dit appartement gehuurd hebben komen een keer per 3 weken even kijken en verder niks en zeggen dat het maar niet lukt met de verkoop.
Wij; ook aan andere kant appartement vinden dit niet plezierig wonen, maar ook stookkosten, veiligheid etc spelen ook een rol.

8057 17 Rapporteer

lo
door lovewinnie - Apr 21, 2014 om 18:21
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Zolang er gewoon huur betaald wordt en er niks illegaals gebeurd in de woning mogen ze er mee doen wat ze willen helaas. Waarschijnlijk wonen ze in het koophuis tot deze verkocht wordt en kunnen verhuizen naar huurwoning

tenormin
door tenormin - Apr 21, 2014 om 19:51
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dat het appartement leeg staat heeft toch niet met uw woongenot te maken. Het appartement is verhuurd, er word huur betaald dus...En hoezo: stookkosten en veiligheid? In appartementen is toch de verdeelsleutel in kosten: ook die zullen de er niet wonende mensen gewoon betalen. Snap niet dat u ergens "last van heeft" waar geen last is. En dat er zoveel mensen wanhopig op een huis wachten, tja, dat is een gegeven maar....deze mensen, als ze hun eigen huis ineens wel kunnen verkopen hebben dan wel een plek waar ze dus kennelijk al 4 jaar voor betalen en niet van kunnen genieten. Vind het triester voor hen, eerlijk gezegd. Gelukkig kunnen ze het zich veroorloven.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 21, 2014 om 19:56
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Wij; ook aan andere kant appartement vinden dit niet plezierig wonen, maar ook stookkosten, veiligheid etc spelen ook een rol
Die moeten zij wel toch wel betalen, die gaan n.l. in bij het ingaan van het huurcontract..

tijger1
door tijger1 - Apr 21, 2014 om 20:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt nu in ieder geval geen last van die buren.

mi
door mijoeleke - Apr 21, 2014 om 23:55
46 Antwoorden / 19 Vragen

Niemand heeft iets over 'last van buren' gezegd.
Mijn vraag is; als dit nóg wat jaren doorgaat (onbewoond) je krijgt geen warmte bv van de naastgelegen woning, veiligheid, wel degelijk in deze tijd, er gebeurt nogal eens iets op straat (ook in deze flat; ga er verder niet op in) .
Ongedierte zal ik het maar niet over hebben omdat er woningen omheen liggen en het geen woning op begane grond betreft.
De mensen die de woning huren doen erg 'lakoniek', alsof ze het bijna 'fijn vinden' dat ze niet in de woning komen.
Blijkbaar is hier geen tijdslimiet aan gebonden. als je je woning niet kwijtkomt.

tenormin
door tenormin - Apr 22, 2014 om 00:28
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Als ik het goed begrijp mist u de bewoners want die houden, als ze er wel woonden, het warmer in uw appartement? Ik kan absoluut geen gedachte lezen maar "waarom zou men het bijna fijn vinden om er niet te wonen? Los van het feit dat u het "zielig lijkt te vinden dat er zoveel woningzoekenden zijn" heeft u er toch geen last van dat er niemand woont? Ik heb 7 jaar geen bovenburen gehad, de woning werd bestemd voor modelwoning, juist in de tijd dat de markt instortte en ik was, in tegenstelling tot u, heel happy eindelijk verlost te zijn van overlast van die bovenburen. En gelooft u mij, ook in deze wijk, deze straat, gebeuren iedere dag dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. Gelukkig maar dat er geen tijdslimiet is aan een huurflat/appartement. En het zal, als het een WBV betreft, hen een worst zijn of het al dan niet bewoond is; zolang het geld automatisch kan worden afgeschreven is (en dat is ook okay) voor en geen probleem. De huurders komen kennelijk toch vaak genoeg dat u al een mening over hen heeft kunnen vormen, wat knap is want de meeste mensen in appartementen/flats kennen elkaar niet, ook al wonen ze er al jaren. Dus u bent een oplettende bewoner.

zoekster
door zoekster - Apr 22, 2014 om 00:28
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heeft u het er al eens met de woningbouwvereniging over gehad? Ik neem aan dat het huis dan ook al 4 jaar niet meer wordt verwarmd, dus het huis zou wel eens vochtig en schimmelig kunnen worden, dat zal de verhuurder niet op prijs stellen. Ook kan er door inbraak schade aan de woning worden verricht. De woning zou zelfs gekraakt kunnen worden.
Je vraagt je ook af waar die mensen dan ingeschreven staan in de GBA, dat moet toch op het adres zijn waar ze altijd wonen. En hier staat dan zeker al 4 jaar niemand ingeschreven.

Aan de andere kant, bedenk wel wat een rust u heeft zonder buren. Voor hetzelfde geld komen er een stel lawaaimakers in. Denk aan hondengeblaf, harde muziek, ruzies, lawaai op de balkons. Persoonlijk zou ik het heerlijk vinden als mijn buren de boel de boel zouden laten en ik zou er zeker de wbv niet van op de hoogte stellen....

ph
door philip36 - Apr 22, 2014 om 00:36
2275 Antwoorden / 4 Vragen

De huurder pleegt een wanprestatie.
Zie http://www.judex.nl/rechtsgebied/bouwen,_wonen_%26_huren/columns/152/huurder-moet-woning-verplicht-bewonen.htm

tenormin
door tenormin - Apr 22, 2014 om 00:57
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=philip36 schreef op dinsdag 22 apr 2014, 00:36]De huurder pleegt een wanprestatie.
Zie http://www.judex.nl/rechtsgebied/bouwen,_wonen_%26_huren/columns/152/huurder-moet-woning-verplicht-bewonen.htm

klik

Is een verwijzing, dat wel, maar er staat niet expliciet dat, als mensen hub huis niet kunnen verkopen, ze toch in de reeds gehuurde woning geweerd mogen worden. Zelfs iemand in de gevangenis mag, zie uw verwijzing, niet de huur worden opgezegd. Plus het feit dat de huizenverkoop al jaren stagneert, dat staat er ook niet bij.

@zoekster, als het niet een oude flat/appartement betreft: tegenwoordig zijn er de roosters die, als men ze altijd open laat staan plus de mechanische afzuiging die men niet eens zelf kan bedienen/dichtmaken, men voldoende ventilatie biedt die schimmel e.d. tegengaat. Plus, ook dat weten we niet, de verwarming gewoon op 16º staat; dus ook daar zou niets mis mee zijn. Wel heb je een punt waar men nu ingeschreven staat, eigenlijk het belangrijkste. Want op 2 adressen ingeschreven mag/kan niet.

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2014 om 09:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook als die buren er wel zouden wonen, zijn ze niet verplicht te stoken.

Ook als die buren er wel zouden wonen, kan er ingebroken worden.

En wat voor ongedierte moet er ontstaan in een lege woning?

pino123
door pino123 - Apr 22, 2014 om 09:48
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Dus u heeft minder woongenot aangezien de woning naast u leegstaat?

Er wordt huur voor betaald, mogen deze mensen zelf bepalen wat zij met hun huis doen? Ik snap verder de redenatie rondom veiligheid niet. Persoonlijk ben je erg in je eigen straatje aan het praten, wat betreft de warmte. En, nee, er bestaat geen tijdslimiet.

zoekster
door zoekster - Apr 22, 2014 om 11:31
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Toch, als je de site van judex bekijkt ligt het niet zo simpel dat je een huurwoning niet hoeft te bewonen.

Maar mag u, ondanks het feit dat u elke maand de huur netjes betaalt, het door u gehuurde huis onbewoond leeg laten staan?

Slecht huurderschap

De rechter vindt doorgaans van niet: als u een woning huurt moet u deze daadwerkelijk gebruiken. Al was het alleen maar omdat u, als u dat niet doet, er geen toezicht op kunt uitoefenen en het risico bestaat dat de woning wordt gekraakt, met alle schade voor de verhuurder van dien. Kortom: huurt u een huis maar gebruikt u het niet, dan bent u geen goed huurder en pleegt u wanprestatie.

Uit de woning zetten

Om hun huurders grondig met hun neus op deze gebruiksverplichting te drukken nemen veel verhuurders in het huurcontract ook nog eens de bepaling op dat de huurder verplicht is om de woning tot zijn hoofdverblijf te maken en te houden. Laat de huurder het huis leegstaan en gebruikt hij het niet daadwerkelijk, dan heeft de verhuurder - met deze contractbepaling in de hand - een extra argument om u als huurder uit de woning te laten zetten.

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2014 om 12:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan kan men ook wel gaan mekkeren over mensen die vijf maanden gaan overwinteren in Spanje.

pino123
door pino123 - Apr 22, 2014 om 12:21
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Het is daarbij de interpretatie van TS dat de nieuwe bewoners er niet willen wonen, daarbij denk ik, dat de realiteit wel anders ligt aangezien zij al tijden hun huis niet kunnen verkopen en daarbij huur betalen voor iets waar zij geen gebruik van kunnen maken.

ph
door philip36 - Apr 22, 2014 om 17:23
2275 Antwoorden / 4 Vragen

De meeste beantwoorders vinden u maar een zeur en moet u eigenlijk blij zijn dat het appartement leeg staat.
Het pas reageren na 4 jaar geeft al aan dat u toch niet zo'n zeur bent.
Ik neem aan dat het onbewoond laten van een huurwoning gedurende zo'n lange tijd niet mag.
Kijk in uw eigen huurcontract of de huurder de woning feitelijk moet bewonen.
Neem, eventueel samen met de andere buur, contact op met de woningstichting om de situatie te bespreken.
Als er iemand actie kan ondernemen zal dat de woningstichting zijn.

tenormin
door tenormin - Apr 22, 2014 om 17:49
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=philip36 schreef op dinsdag 22 apr 2014, 17:23]
Neem, eventueel samen met de andere buur, contact op met de woningstichting om de situatie te bespreken.
Als er iemand actie kan ondernemen zal dat de woningstichting zijn.

Moet de TS ook gelijk kenbaar maken dat eventuele nieuwe huurders weinig tot geen kinderen hebben, anders is dat na 4 jaar van heerlijke stilte, een nieuw probleem.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 22, 2014 om 18:59
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Er zijn nu eenmaal mensen die de zon in water niet zien schijnen, en daar door overal wat hun niet begrijpen verboden moet worden. Als de woning gebruikt gaat worden zullen zij ook weer wat vinden wat ergernis opwekt. Plaats dat zij mee leven met de problemen van de huurder.