lindsayarts
door lindsayarts Feb 20, 2012 om 20:00
Computers & telefonie

Ongemerkt internetverbruiken

Mijn broertje heeft een HTC Sense met wi-fi verbinding. Hij dacht dat hij telkens op het wi-fi zat maar blijkt nu op het internet te hebben gezeten. Gevolgen een telefoonrekening van zo'n €1000,- Mogen telefoonmaatschappijen dit zomaar doen en wat kunnen wij hier tegen doen?

1579 13 Rapporteer

pino123
door pino123 - Feb 20, 2012 om 20:03
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@lindsayarts,

Voordat je aan smartphones begint, zit er een handleiding bij! Deze handleiding geeft aan dat de telefoon een internet verbinding nodig heeft. Er staat ook bij hoe je de internet verbinding uitzet en de telefoon alleen op wifi laat draaien.

Dat jezelf niet begrijpt hoe dat werkt, is geen criterium voor de telefoonmaatschappij. Dit is jouw verantwoordelijkheid, niet die van de telefoonmaatschappij.

Je kan hooguit de klantenservice bellen en kijken wat er te regelen valt, maar ik geef je weinig kans!

lindsayarts
door lindsayarts - Feb 20, 2012 om 20:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wel raar, ik krijg een melding wanneer ik het internet op zou willen geen. Mijn broertje heeft deze echter nooit gehad. Ik lees ook dat Hi niet erg meewerkend is. Is er iets wat we kunnen doen? Misschien de belbus?

naitsoezn
door naitsoezn - Feb 20, 2012 om 20:20
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote]Mogen telefoonmaatschappijen dit zomaar doen
Wat mogen de telefoonmaatschappijen niet zomaar doen? Geld vragen voor het gebruik van hun diensten? Een hogere prijs vragen voor service die buiten de bundel valt? Je broertje toestaan gebruik te maken van mobiel internet? Ik begrijp even niet welke actie van de telefoonmaatschappij je nu in twijfel trekt...

[quote] en wat kunnen wij hier tegen doen?
Gewoon de telefoon zo instellen dat je wél gebruik maakt van wifi. Op het moment dat je niet weet wat je doet, dan kun je maar beter iemand om hulp vragen om er zeker van te zijn, dat je echt doet wat je denkt te doen... Met andere woorden: als je niet zeker weet of je op wifi zit, vraag het dan aan iemand dat er wat meer verstand van heeft....

pino123
door pino123 - Feb 20, 2012 om 20:23
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=lindsayarts schreef op maandag 20 feb 2012, 20:18]Wel raar, ik krijg een melding wanneer ik het internet op zou willen geen. Mijn broertje heeft deze echter nooit gehad. Ik lees ook dat Hi niet erg meewerkend is. Is er iets wat we kunnen doen? Misschien de belbus?

Je kan niets doen, je hebt de dienst afgenomen, helaas pindakaas. Dit is echt eigen verantwoordelijkheid!

lindsayarts
door lindsayarts - Feb 20, 2012 om 20:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Tuurlijk moet je betalen voor de diensten die je gebruikt, maar telefoonmaatschappijen zouden een melding moeten geven wanneer je voor internet moet betalen. Dit scheelt niet alleen mijn broertje maar nog veel meer mensen een torenhoge rekening op zak.

naitsoezn
door naitsoezn - Feb 20, 2012 om 20:30
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=lindsayarts schreef op maandag 20 feb 2012, 20:26]Tuurlijk moet je betalen voor de diensten die je gebruikt, maar telefoonmaatschappijen zouden een melding moeten geven wanneer je voor internet moet betalen. Dit scheelt niet alleen mijn broertje maar nog veel meer mensen een torenhoge rekening op zak.
Zou een leuke service zijn (bestaat volgens mij ook al bij een aantal providers, toch??), maar je bent nog altijd zelf verantwoordelijk voor je eigen doen en laten.... Nu is er in ieder geval niets meer te halen; zie het als een goede les!

edrick3
door edrick3 - Feb 20, 2012 om 20:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo lindsayarts,

Het is makkelijk als je internet op je mobieltje hebt. Maar in het buitenland moet je daarvoor betalen. En hoe! Dat heet ‘dataroaming’ en dat kun je ook UIT zetten. Wat heet: dat MOET je uitzetten vóór je vertrekt naar je buitenlandse vakantiebestemming om niet met huizenhoge kosten geconfronteerd te worden als je weer thuis bent.
En dat geldt dus ook voor je internetgebruik in Nederland.
.....maar telefoonmaatschappijen zouden een melding moeten geven wanneer je voor internet moet betalen.....
??? Dat wéét je toch! En kun je nalezen in je tarievenlijst.

Een dure les!

Met vr.gr.

diumenge
door diumenge - Feb 20, 2012 om 20:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=lindsayarts schreef op maandag 20 feb 2012, 20:26]Tuurlijk moet je betalen voor de diensten die je gebruikt, maar telefoonmaatschappijen zouden een melding moeten geven wanneer je voor internet moet betalen. Dit scheelt niet alleen mijn broertje maar nog veel meer mensen een torenhoge rekening op zak.Men neemt het hierboven nogal makkelijk op voor de telefoonmaatschappij, en een beetje gelijk hebben ze ook nog wel. Aan de andere kant staat de prijs die nu betaald moet worden in geen enkele verhouding tot de 'service' die geleverd is. Ja, het zou de telefoonmaatschappij zeker sieren als ze een melding geven. Maar dit is gewoon makkelijk geld verdienen voor ze... Makkelijk roepen dat het een 'dure les' is als het iemand anders overkomt. Sterkte ermee, je kan toch het beste proberen op het gevoel van de telefoonmaatschappij in te spelen.

edrick3
door edrick3 - Feb 20, 2012 om 20:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@diumenge,

.....Makkelijk roepen dat het een 'dure les' is als het iemand anders overkomt. .....

Dat is NIET 'hatelijk' bedoeld!

Maar .... er worden hier te vaak 'problemen' aangekaart die veroorzaakt zijn door eigen nalatigheid en waarbij dan afgegeven wordt op 'een ander' wiens schuld het dan zou zijn.

Zoals ook al door pino123 aangegeven: bij zo'n telefoon zit een handleiding. Léés die dan ook eens. En neem anders een eenvoudiger toestel.

Met vr.gr.

stacey
door stacey - Feb 20, 2012 om 22:51
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=lindsayarts schreef op maandag 20 feb 2012, 20:00]. Hij dacht dat hij telkens op het wi-fi zat

Probleem is meestal dat mensen DENKEN te weten waar ze mee bezig zijn...........
maar nooit eens (iets) controleren om zeker te weten waar ze mee bezig zijn....
Veelal gewoonweg gemakzucht van de consument en dat is een provider (of een ander ) niet aan te rekenen.
Dat de kosten niet in verhouding staan tot de `service` is weer een ander verhaal.

he
door henk51 - Feb 20, 2012 om 23:34
90 Antwoorden / 0 Vragen

Zou verstandig zijn om op je HTC een verbruik app te installeren,is gratis via apps store en laat precies zien hoeveel data je verbruikt buiten WIFI. Kan je a la minute ingrijpen door je instellingen te raadplegen bij mij moet Gegevenssverbinding niet aangevinkt zijn,want anders gaat de telefoon als hij geen WIFI verbinding kan vinden gebruik maken van G3.
Er worden allerhande apps gedownload voor pleasure maar verbruiks app.is vele vele malen belangrijker kost je nu een leuk vakantie reisje.

gr Henk

de eelco
door de eelco - Feb 21, 2012 om 09:45
607 Antwoorden / 92 Vragen

dit is duidelijk weer een geval van iemand die een duren en ingewikkelde apperaat koopt en er helemaal niks van snapt..lezen niet goed de gebruiksaanwijzingen en als het mis gaat een anderen de schuld geven van torenhoge rekeningen...ik hoop voor u dat dit een goede les is en u de volgende keer eerst goed laat informeren door de verkoper en daarna goed de gebruiksaanwijzingen door leest..dit soort gevallen hoor je steeds meer naarmaten de telefoons steeds ingewikkelder worden..de meeste telefoons beginnen steeds meer op computers telijken en kennen steeds meer maar dan is het ook wijs om eerst goed te verdiepen in de telefoon en het dan pas te gebruiken..ik vind het wel lullig voor u dat u een rekening van 1000 euro heeft gekregen maar dat is de telefoonmaatschappij niet te rekenen..

sw
door swat1500 - Feb 21, 2012 om 23:34
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Wel vreemd dat internet gebruik want HTC telefoons staan automatisch op wifi gebruik, mits de telefoon binnen een draadloos netwerk is aangemeld en dit netwerk binnen bereik is.

Aan een symbooltje boven in het scherm kan je daarnaast zien of je via wifi of via het mobiele netwerk op internet zit.

Klinkt inderdaad als een gevalletje handleiding niet goed lezen en het nemen van een smart telefoon zonder internet bundel en dan komen de kosten (die inderdaad veel te hoog zijn) voor eigen rekening.