ki
door kim_sly Feb 26, 2014 om 18:35
Geldzaken & recht

Oplevering wijkt af van verstrekkende tekening

Beste allen,

Ik heb sinds kort een huurhuis via de sociale sector. Het is een nieuwbouwappartement. Begin januari opgeleverd, dus niks mee aan de hand. Zou je zeggen...
Het volgende is het geval. Op de tekening die via woningnet beschikbaar is gesteld, draaien twee deuren anders dan dat ze in praktijk doen. Een van de twee deuren draait op zo'n manier open dat je om de deur heen moet lopen om het licht van de woonkamer aan te doen. Ik ervaar dit als zeer storend en onlogisch.
Dit heb ik uiteraard gemeld bij de woningcorporatie. Zij zeggen het volgende: De tekening die u in uw bezit heeft, is niet leidend. Wij hebben tijdens het bouwproces besloten dat het handiger is de deur op de manier te plaatsen zoals hij er nu in zit. Wij kunnen daar niks meer aan doen. Hij kon wel begrijpen dat het erg vervelend voor mij was....

Ik heb hem uitgelegd dat ik er nu dagelijks tegenaan loop en mij niet kan voorstellen dat dit bouwtechnisch handig is. Want, stel dat de deur er wel juist in zou zitten, wie plaatst er dan het stopcontact op zo'n manier dat je om de deur heen moet lopen om hem aan te doen.

Maar goed, zij kunnen er niks aan doen. (ik denk, dat ze er niks aan willen doen, omdat ze niet eens goed gezien hebben hoe de situatie nu is en het hen dus te veel geld kost er iets aan te doen).

Mijn vraag: Wat zijn mijn rechten in zo'n geval ten opzichte van een woningcorporatie?
Zou ik bijvoorbeeld de tekeningen op kunnen vragen waarop te zien is dat de deur anders draait dan op de tekening die ik in mijn bezit heb? En zo ja, wanneer zij mij die niet willen overleggen, heb ik dan een poot om op te staan?

Ik hoop dat jullie mij enig advies kunnen geven.

Gr. Kim

4661 22 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Feb 26, 2014 om 19:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Op de een of andere manier lukt het me niet uw probleem te visualiseren. Als de deur van de woonkamer dicht is, kan ik me niet voorstellen dat u niet bij de lichtknop kunt.
Afgezien van dat, ik snap dat het wat lastig is, maar om daar nu zo'n heisa om te maken. Hoe vaak doe je het licht aan en uit...

Is het ook nog een keer een huurhuis en geen koophuis en ook nog een huurhuis in de sociale sector, dus u betaalt geen gigahuur. In mijn ogen is uw probleem te klein om de grote broek voor aan te trekken.

Je hebt overigens ook licht dat je aan kunt doen met afstandsbediening. Misschien is dat een idee.

mahadma
door mahadma - Feb 26, 2014 om 19:19
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Een bewegings sensor plaatsen?

edrick3
door edrick3 - Feb 26, 2014 om 19:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Mijn vraag: Wat zijn mijn rechten in zo'n geval ten opzichte van een woningcorporatie?.....

Geen!

(Waar maak je je druk om.....)

valerius-2
door valerius-2 - Feb 26, 2014 om 19:32
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u zelf dit had laten bouwen zou u vi
olkoen in het gelijk staan. Maar de opdrachtgever heeft er mee in gestemd en dat is voor geen rede om daar nu zo veel aandacht aan te besteden. Voor u is de tekening alleen maart om te laten zien wat voor een woning u gaat huren. Dus kan u er totaal niets geen rechten hierop halen.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 26, 2014 om 19:34
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u de eigenaar van deze wonig de opdracht voor het bouwen zou hebben gegeven dan is de zaak anders. Maar de opdrachtgever heeft ermee in gestemd.

tenormin
door tenormin - Feb 26, 2014 om 19:57
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Hoi kim sly, nu ja, je woont er nog kort, dus voldoende tijd om er aan te wennen. Echt hoort, alles went. En omdat het één van de twee deuren betreft: dan gebruik je toch de 'goede' deur en maak je even een ommetje? Ik moest ook even wennen dat deur van wasmachine niet meer 'omgedraaid' kon worden; ff onhandig, maar 't went best wel, hoor.

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2014 om 20:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is inderdaad raar dat de lichtschakelaar niet direct bereikbaar is als u de deur opendoet, maar de WBV zal daar niets aan veranderen.

Maar dan legt u toch zelf een leiding van de schakelaar bovenlangs de deur naar de plek waar u hem wil hebben?

Probleem opgelost.

Cookies
door Cookies - Feb 27, 2014 om 12:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Zij zeggen het volgende: De tekening die u in uw bezit heeft, is niet leidend. Wij hebben tijdens het bouwproces besloten dat het handiger is de deur op de manier te plaatsen zoals hij er nu in zit. Wij kunnen daar niks meer aan doen. Hij kon wel begrijpen dat het erg vervelend voor mij was....

Mijn vraag: Wat zijn mijn rechten in zo'n geval ten opzichte van een woningcorporatie?
Zou ik bijvoorbeeld de tekeningen op kunnen vragen waarop te zien is dat de deur anders draait dan op de tekening die ik in mijn bezit heb? ..........

Wat zei de wbv nou: de tekening die je in je bezit hebt, is NIET leidend.

Als dit het enige is waar je last van hebt, mag je in je handen knijpen bij zo'n wbv huisje.

ph
door philip36 - Feb 27, 2014 om 12:16
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik denk niet dat er nu nog iets aan gedaan zal gaan worden.
De deurschranieren zullen wel aan het deurkozijn vast gelast zitten wat dan veranderd zou moeten worden.
Ook zou er een andere deur in moeten.
Handiger was geweest als ze bij het wijzigen van de draairichting van de deur de elektricien opdracht hadden gegeven om de schakelaar aan de andere kant te installeren.
Als het telkens om de deur heenlopen om het licht aan te doen u gaat tegenstaan kunt ook overwegen om een draadloze schakelsysteem te gaan gebruiken.
Met het -klik aan klik uit- systeem kunt u als zender een platte schakelaar bij de deur bevestigen en de ontvanger kan een lampfitting zijn welke u in een schemerlamp of hanglamp draait.
U moet beslist eens kijken op [edit-red.]

costnix
door costnix - Feb 27, 2014 om 12:24
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het verkeerd omdraaien van één van mijn deuren opgelost door het deurkozijn om te draaien. Vrijwel elk deurkozijn zit met slechts enkele schroeven in de muur vast. Een bevriende doe-het-zelver moet deze klus voor u kunnen klaren.

tijger1
door tijger1 - Feb 27, 2014 om 12:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@costnix

Dit is een kamerdeur die naar binnen opengaat. Als je het hele deurkozijn omdraait, gaat de deur naar de gang open. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, de draairichting binnen wil de Ts gewijzigd hebben.

me
door mein33 - Feb 27, 2014 om 13:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Vanaf de bestaande schakelaar de leiding omleggen naar de gewenste plaats.
Dit kan d.m.v. het frezen van een gleuf in de wand waardoor een pijp met draad wordt gelegd naar de nieuwe schakelaar en weer wordt afgewerkt tot een gladde muur.
Dit kan ook door een heel dun kabelgootje rond het kozijn te leggen en een opdekschakelaar op de gewenste plaats te monteren, u bent dan voor een paar Euro klaar.

costnix
door costnix - Feb 27, 2014 om 14:16
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1
Elk voordeel heeft zijn nadeel, maar de TS kan nu wel gemakkelijker bij het lichtknopje en DAT. Wil de TS,

pi
door pieterwolters - Feb 27, 2014 om 18:22
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een beslissing die is genomen tussen eigenaar en bouwer. Het enige wat je had kunnen doen is de woning niet accepteren toen je zag hoe het daadwerkelijk zat. Je hebt de woning nu geaccepteerd zoals het is.

audb
door audb - Feb 28, 2014 om 11:11
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als u problemen ondervind met een schakelaar voor het licht dan is het misschien handig om eens op een rustige manier met een bouwkundige van de woning bouw te praten om een oplossing te zoeken.
Het omdraaien van bijvoorbeeld een rechts draaiende deur een links draaiende deur is een van de oplossingen maar ook het aanbrengen van een draadloze schakelaar kan een oplossing zijn.
Helaas zal dit wel voor uw eigen kosten zijn en dan is het beter om een klusjesman te vragen of een zeer handige buurman.

ar
door arie fer - Feb 28, 2014 om 12:34
7 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals Philip36 al zij, is met Klik-Aan-Klik-Uit of dergelijk materiaal het probleem eenvoudig op te lossen. Een "plak" schakelaar (=zender) aan de kant waar de deur opengaat en een ontvang unit in de inbouwdoos waar de schakelaar zat (die kan er gewoon uit en aan de draden wordt de ontvanger bevestigd). Een "blinde" plaat dekt alles af. Netjes en geen extra leidingen zichtbaar. Bij eventuele verhuizing is alles weer in de oorspronkelijke staat terug te brengen.

pi
door pieterwolters - Feb 28, 2014 om 13:20
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom is leeftijd en het feit dat je kinderen hebt opgevoed een reden voor huurtoeslag? Een laag inkomen is een reden voor huurtoeslag verder niets. Als dat wel zo is, dan mag ik wel belastingvrij worden verklaard: ik heb 4 kinderen opgevoed.

pi
door pieterwolters - Feb 28, 2014 om 13:21
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=audb schreef op vrijdag 28 feb 2014, 11:11]Als u problemen ondervind met een schakelaar voor het licht dan is het misschien handig om eens op een rustige manier met een bouwkundige van de woning bouw te praten om een oplossing te zoeken.
Het omdraaien van bijvoorbeeld een rechts draaiende deur een links draaiende deur is een van de oplossingen maar ook het aanbrengen van een draadloze schakelaar kan een oplossing zijn.
Helaas zal dit wel voor uw eigen kosten zijn en dan is het beter om een klusjesman te vragen of een zeer handige buurman.

Lijkt me geen goed advies om zelf de boel maar te gaan verbouwen.

avhelvoort
door avhelvoort - Feb 28, 2014 om 18:41
82 Antwoorden / 1 Vragen

Ik geloof dat er weinig aan te doen is dan het te accepteren.
U kunt er aan denken om een draadloze schakelaar te plakken daar waar u de schakelaar graag had willen hebben en dan een ontvanger te plaatsen achter de huidige schakelaar, die heb je dan in 2 vormen, 1 waarbij je een bedrade schakelaar op in kan koppelen en een waar alleen een draadloze schakelaar op kan.

adriaan2
door adriaan2 - Feb 28, 2014 om 23:36
104 Antwoorden / 0 Vragen

Arie Fer heeft de juiste oplossing.
Wij wonen in nieuwbouw te Bergen op Zoom, perfect in elkaar gedonderd door Polen en Oost-Duitsers.
Hetzelfde probleem. De lichtschakelaar van de slaapkamer zit achter de deur. Dat is opgelost met een plakschakelaar met sensor. Dit is door de aannemer gedaan.
Maar het kan ook opgelost worden, als de deuren in een aluminium profiel zijn ingebouwd.
Als de andere deur ook verkeerd opendraait kunnen deze twee profielen misschien worden uitgewisseld. Meestal is het een klikpakket. Had de aannemer niet met de sensor gekomen, dan hadden wij gewoon twee tegenovergestelde deuren/profielen omgewisseld.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2014 om 23:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zal er niet op de tekening gestaan hebben waar die schakelaars moesten komen? Die werknemers zetten dat echt niet op eigen houtje verkeerd. Of het nu Polen, Oost-Duitsers, of Brabanders zijn.

adriaan2
door adriaan2 - Feb 28, 2014 om 23:53
104 Antwoorden / 0 Vragen

Tiger1, dat is nou het probleem. Ik heb in de zeevaart met ze gewerkt. Perfecte vaklui (toen) Echter, zij doen precies zoals het moet en/of opgedragen wordt. Goed of fout is niet aan de orde. Netjes afwerken kennen ze ook niet. In de 70er jaren gezien met bouw van de bekende betonblokken bouw aldaar.