willems64
door willems64 Jul 3, 2014 om 18:17
Geldzaken & recht

Ouderdomspensioen te hoog vastgesteld

Binnenkort hoop ik 65 te worden en met pensioen te gaan. Krijg ik vandaag een brief van pfzw dat mijn ouderdomspensioen uit niet opgenomen flexpensioen te hoog is vastgesteld. Want ze zijn er achtergekomen dat ik sinds 2000 gedeeltelijk a.o. ben. Maar dit is bij een ander pensioenfonds en bij andere werkgever. Dan klopt het toch niet dat ik van het pfzw daarom minder ga krijgen? Wie weet hoe het zit? Alvast bedankt.

4556 18 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jul 3, 2014 om 19:58
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als er niets wordt ingehouden of betaalt wordt voor u pensioen, bouwt u ook geen rechten op.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 3, 2014 om 19:59
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Nog een aanvulling de opbouw wordt dus mede bepaalt dat u tot u pensioen leeftijd de premie wordt betaalt.

tijger1
door tijger1 - Jul 3, 2014 om 21:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan hebt u toch bij die andere werkgever pensioen opgebouwd en ook over het gedeelte van de arbeidsongeschiktheid. Logisch dat niet uw hele niet opgenomen flexpensioen gebruikt wordt om uw oudedagspensioen te verhogen.

tenormin
door tenormin - Jul 3, 2014 om 22:17
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Maar dan krijgt u er toch twee, die elkaar weer aanvullen tot 100%?

willems64
door willems64 - Jul 3, 2014 om 22:37
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 3 jul 2014, 21:18]Maar dan hebt u toch bij die andere werkgever pensioen opgebouwd en ook over het gedeelte van de arbeidsongeschiktheid. Logisch dat niet uw hele niet opgenomen flexpensioen gebruikt wordt om uw oudedagspensioen te verhogen.

Bij andere werkgever is pensioen opgebouwd. Dat het logisch is begrijp ik niet. Wat heeft mijn huidige pensioenfonds te maken met wat ik wel of niet krijg van mijn vorig pensioenfonds?

tijger1
door tijger1 - Jul 3, 2014 om 23:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt, had deels WAO.

willems64
door willems64 - Jul 3, 2014 om 23:34
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, van mijn vorige werkgever heb ik WAO tot m'n 65e. Bij m'n huidige werkgever werk ik parttime omdat ik niet meer fulltime mag werken. Bij vorige werkgever werkte ik dus fulltime. Toen eerst 100% WAO en na 2 jaar bij nieuwe werkgever parttime gaan werken.

tijger1
door tijger1 - Jul 3, 2014 om 23:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan hebt u geen recht op inbouw van 100% van uw pre pensioen.

willems64
door willems64 - Jul 3, 2014 om 23:51
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil u wel geloven, maar begrijpen doe ik het nog steeds niet. Op de site van het pensioenfonds bij flexpensioen ook niks te vinden.

Kunt u het uitleggen of heeft u een artikel waar ik uitleg kan lezen?

tijger1
door tijger1 - Jul 3, 2014 om 23:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U ging toch helemaal niet met flexpensioen? U had een baan en deels WAO. Dat gaat niet samen.

tijger1
door tijger1 - Jul 3, 2014 om 23:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem contact op met het pensioenfonds en laat het u uitleggen.

tenormin
door tenormin - Jul 4, 2014 om 00:03
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Maar vanuit de W.A.O. komt u toch in de A.O.W.? En dan bent u aan het werk. Er is kennelijk "gewoon" een vergissing gemaakt met berekening. En valt pensioen wat lager uit, maar dat andere pensioenfonds betaalt toch ook wat uit, als u in uw werkend leven bij 2 bazen heeft gewerkt?

willems64
door willems64 - Jul 4, 2014 om 00:04
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 3 jul 2014, 23:56]Neem contact op met het pensioenfonds en laat het u uitleggen.

Dat heb ik gedaan, maar je komt niet verder dan de klantenservice. Een deskundig iemand krijg je niet te spreken. Vertikken het je door te verbinden. Achterlijk dat niemand het je kan uitleggen daar. Ze gaat het doorgeven en over een paar weken hoor ik dan wat.

Nee heb mijn flexpensioen niet opgenomen en daarom wordt mijn ouderdomspensioen hoger. En nu dan weer lager.

tijger1
door tijger1 - Jul 4, 2014 om 00:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt ze ook mailen met uw vraag. Is wellicht handiger.

sh
door sh472299 - Jul 4, 2014 om 13:00
8 Antwoorden / 9 Vragen

Ik zou zeggen, ga er heen waar ook in Nederland en laat
het u uitleggen, dit heb ik in het verleden ook gedaan en het is mij
duidelijk uitgelegd.
Succes.

wa
door wanders.geerts - Jul 4, 2014 om 13:30
5 Antwoorden / 0 Vragen

Naar aanleiding van uw bericht wil ik hier toch op reageren. Het zelfde is mij ook overkomen en de oorzaak ligt erin dat tussen de werkgeversorganisatie en de pensioenfondsen het overleg is geweest dat de zg overgangsrechten niet van toepassing zijn bij mensen die in de wao/wia zijn . Dat dit onterecht is spreekt voor zich want dit zijn verschillende organisatie s . die totaal los van elkaar staan .
Na uitvoerig overleg heb ik hier bezwaar tegen aan getekend ,dit is door PMT afgewezen en ik beraad me nu op verdere stappen . Het is voor de toekomst wel belangrijk dat men hier bezwaar tegen maakt om je rechten in de toekomst veilig te stellen. Ook de verstrekte UPO geeft duidelijk in het begin een hogere pensioen verwachting maar dat vervalt hiermee. Wat betreft de UPO die kan je geen enkele zekerheid en garantie geven. Dit staat ongeveer gelijk met een verklaring op een stukje Toiletpapier. Hopende u hiermee te kunnen helpen groet ik u

kl
door klusman - Jul 4, 2014 om 15:21
91 Antwoorden / 9 Vragen

Geachte Willems64.

Alvast welkom bij de club.

U spreekt over “niet opgenomen flexpensioen”
Ik denk dat het volgende voorbeeld de reden 'kan' zijn.

Stel: U zou bij volledig werken 1000,-- aan flexpensioen ontvangen. Bij niet opnemen zou dit voor het pf. 1000,-- voordeel zijn.

Stel dat u 50% a.o. bent. Omdat u 50% a.o. bent, werkt u maar 50% dus het pf. hoeft dan maar 500,-- euro te betalen. Bij een w.a.o. ontvangt u geen pré-pens. omdat dan toch al niet werkt en inkomen hebt. Bij niet opnemen is de besparing derhalve 500,-- euro.

Het deel ouderdomspensioen uit het niet opgenomen flexpensioen is dus minder.

Of dit wettelijk juist is, weet ik niet. Het lijkt mij derhalve verstandig, zoals al enkelen hebben geadviseerd, contact op de nemen met het pf.
Succes.

vi
door visp - Jul 4, 2014 om 21:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dan kun je beter naar de site www.pensioencheck.nl gaan kijken
Dan kun je precies zien hoeveel pensioen je heb opgebouwd.
Maar dan moet je wel een digid code hebben