dr
door droozenb Sep 2, 2014 om 10:27
Auto & vervoer

Ov

ben 65 geworden.
reis ik dan gratis?
zoja, hoe kom ik aan een vervoersbewijs/

7679 25 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Sep 2, 2014 om 10:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hangt van je inkomen af en van de gemeente waar je in woont. Veel gemeenten hebben voor minima een z.g. minimapas, waarmee je dan ook buiten de spitstijden gratis mag reizen. Kijk op de site van de gemeente waar je woont voor meer info.

jantje7
door jantje7 - Sep 2, 2014 om 10:39
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Met een OV-Chipkaart op naam krijgt u automatisch 34% leeftijdskorting, zowel met de bus als met de trein. Mogelijk komt u ook in aanmerking voor dalurenkorting. Dit kost € 11,- per jaar en krijgt u 40% extra korting. Dus in totaal 60,4%.

Cookies
door Cookies - Sep 2, 2014 om 10:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dalurenkorting is alleen bij de NS.

jantje7
door jantje7 - Sep 2, 2014 om 10:47
1459 Antwoorden / 23 Vragen

[quote=carola.83 schreef op dinsdag 2 sep 2014, 10:43]Dalurenkorting is alleen bij de NS.

Nee hoor. In Brabant op bij connexxion busvervoer.

En ik dacht in Amsterdam gratis vervoer voor de minima.

tijger1
door tijger1 - Sep 2, 2014 om 10:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In Rotterdam reizen Rotterdamse 65 plussers gratis met het openbaar vervoer na negen uur 's morgens.

Wel persoonlijk OV kaart nodig.

Cookies
door Cookies - Sep 2, 2014 om 10:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=jantje7 schreef op dinsdag 2 sep 2014, 10:47][quote=carola.83 schreef op dinsdag 2 sep 2014, 10:43]Dalurenkorting is alleen bij de NS.

Nee hoor. In Brabant op bij connexxion busvervoer.

En ik dacht in Amsterdam gratis vervoer voor de minima.

In Den Haag is ook het vervoer gratis voor de minima. Zal dan ook wel in Rotterdam zo zijn. Zullen vast wel meer gemeenten zijn, maar we weten niet waar TS woont.

Goed dat je even corrigeert, dacht echt dat een dalurenkorting alleen bij NS was.

Cookies
door Cookies - Sep 2, 2014 om 10:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 2 sep 2014, 10:53]In Rotterdam reizen Rotterdamse 65 plussers gratis met het openbaar vervoer na negen uur 's morgens.

Wel persoonlijk OV kaart nodig.

ALLE 65-plussers?

dr
door droozenb - Sep 2, 2014 om 10:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 2 sep 2014, 10:53]In Rotterdam reizen Rotterdamse 65 plussers gratis met het openbaar vervoer na negen uur 's morgens.

Wel persoonlijk OV kaart nodig.

dr
door droozenb - Sep 2, 2014 om 10:58
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 2 sep 2014, 10:53]In Rotterdam reizen Rotterdamse 65 plussers gratis met het openbaar vervoer na negen uur 's morgens.

Wel persoonlijk OV kaart nodig.

Maar hoe kom ik daaraan????

Cookies
door Cookies - Sep 2, 2014 om 11:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Begrijp dat je in Rotterdam woont. Voor aanvragen persoonlijke OV chip kijk dan hier KLIK voor informatie.

zoekster
door zoekster - Sep 2, 2014 om 11:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Nog meer informatie, klik HIER

Ervan uitgaande dat u in Rotterdam of omstreken woont. U heeft de brief dan kennelijk niet ontvangen.

zoekster
door zoekster - Sep 2, 2014 om 11:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

In Amsterdam geldt dit overigens alleen voor de 65+ met een minimum inkomen. Wat me ook terecht lijkt. In Rotterdam denkt men daar kennelijk anders over.
Naar mijn mening onzin om gemeenschapsgeld te verspillen aan mensen die het prima zelf kunnen betalen.

Cookies
door Cookies - Sep 2, 2014 om 11:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 2 sep 2014, 11:27]In Rotterdam denkt men daar kennelijk anders over. Naar mijn mening onzin om gemeenschapsgeld te verspillen aan mensen die het prima zelf kunnen betalen.

Ben het volkomen met je eens! Overigens heb ik ook moeite met die 65+ minima regeling voor het OV. Leeftijd zou in deze huidige tijd best wel naar 70 opgeschroefd kunnen worden.

tijger1
door tijger1 - Sep 2, 2014 om 12:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, dat is voor ALLE 65 plussers van toepassing.

Kreeg zelf tijdig een brief van de gemeente. Ik heb toen een persoonlijke OV kaart aangevraagd en bij een RET station op het Zuidplein na mijn 65ste daar het gratis abonnement op laten zetten naar aanleiding van de gegevens in die brief.

Tot troost, ik misbruik hem niet. Ga er een keer per jaar mee naar de tandarts, omdat men daar in die buurt nauwelijks kan parkeren. ;-)

zoekster
door zoekster - Sep 2, 2014 om 12:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 2 sep 2014, 12:01]
Tot troost, ik misbruik hem niet. Ga er een keer per jaar mee naar de tandarts, omdat men daar in die buurt nauwelijks kan parkeren. ;-)
Al ga je iedere dag met metro en tram, dan misbruik je hem nog niet. Het is logisch dat je van de aangeboden gratis diensten gebruik maakt, als je daar recht op hebt.

Het zou van de gemeente uit moeten gaan grenzen te stellen aan een gratis voorziening.

Cookies
door Cookies - Sep 2, 2014 om 12:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 2 sep 2014, 12:01]
Tot troost, ik misbruik hem niet. Ga er een keer per jaar mee naar de tandarts, omdat men daar in die buurt nauwelijks kan parkeren. ;-)

Van mij mag je hele dagen gaan rondrijden in de bus, hoor. Net als topicstarter. Die regeling is er nu eenmaal, dus natuurlijk mag je daar dan gebruik van maken.

Ben alleen van mening dat 1) de leeftijd moet worden opgeschroefd en 2) dit alleen voor minima moet gaan gelden.

tijger1
door tijger1 - Sep 2, 2014 om 12:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Maakte maar een grapje. Prefereer mijn auto. Ga verder nooit naar de stad.

Ik vind het persoonlijk ook een wonderlijke regeling, maar op deze manier hoeven ze niets te controleren. Simpel de leeftijd en die ligt vast.

Anders krijg je weer gedoe en bezwaren.

Ik heb nu minder inkomen, want:

Ik ben mij baan kwijt, ven minder gaan werken, heb flex inkomen, heb alleen maar AOW maar een ton op de bank, enz. enz.

zoekster
door zoekster - Sep 2, 2014 om 12:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

In Amsterdam krijgen ze het ook voor elkaar, dus zal toch wel te doen zijn.

tijger1
door tijger1 - Sep 2, 2014 om 12:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ken de regeling in Amsterdam niet, maar als het daar voor de minima geldt, vraag ik mij af, minima per 1 januari? Wijzigingen in de loop van het jaar?

Of alleen voor minima die 65 plus is?

Eigenlijk is het hele systeem raar.

Met al die toeslagen, vrijstellingen, kwijtscheldingen en nog veel meer regelingen, weet een mens niet meer wat zijn inkomen is.

zoekster
door zoekster - Sep 2, 2014 om 12:49
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Minima 65+

Ik vind de leeftijd wel prima overigens. Het is bedoeld voor ouderen die anders maar zo'n beetje thuis blijven zitten. Het schijnt overigens een succes te zijn.

tijger1
door tijger1 - Sep 2, 2014 om 12:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vind het heerlijk thuis ;-)

Maar er zullen genoeg mensen zijn die dat ook oneerlijk vinden..

Ik kan mij zo voorstellen dat in dorpen waar soms nog nauwelijks voorzieningen zijn, dat wellicht nuttiger is.

Maar ja het is allemaal politiek.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 2, 2014 om 15:50
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=carola.83 schreef op dinsdag 2 sep 2014, 11:37]Leeftijd zou in deze huidige tijd best wel naar 70 opgeschroefd kunnen worden.
Ruim 1 op de 4 haalt de 65 niet..

Cookies
door Cookies - Sep 2, 2014 om 17:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op dinsdag 2 sep 2014, 15:50] Ruim 1 op de 4 haalt de 65 niet..

Blijven 3 van de 4 over waarop bezuinigd kan worden als de leeftijd wordt opgetrokken naar 70.

zoekster
door zoekster - Sep 2, 2014 om 18:05
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=carola.83 schreef op dinsdag 2 sep 2014, 17:44][quote=lekkerisdat schreef op dinsdag 2 sep 2014, 15:50] Ruim 1 op de 4 haalt de 65 niet..

Blijven 3 van de 4 over waarop bezuinigd kan worden als de leeftijd wordt opgetrokken naar 70.
Als je naar 80 optrekt bezuinig je nog veel meer. En die reizen ook niet zo vaak meer met de tram/metro. Ik begrijp niet wat je nu precies wilt met dat optrekken naar 70.

Misgun je het die ouderen?

labren
door labren - Sep 3, 2014 om 17:23
862 Antwoorden / 0 Vragen

hahahahahahha was dat maar waar , dus niet , u rijd niet gratis