re
door rein37 Jun 5, 2012 om 10:23
Huishouden & energie

Overdruk

Ik heb een probleem met de overdruk van de cv.
Nadat de cv ketel is vervangen loopt de druk zodanig omhoog dat het overdrukventiel open gaat met de nodige gevolgen. Eerst had ik een Nefit Ecom line met boiler nu Nefit Proline zonder boiler.
Het expansievat is voor zover ik kan controleren goed (bovenkant klinkt dof onderkant hoog),indien de waterdruk in koude toestant ca 1,2 bar is gaat het goed maar als ik de install. vul tot ca. 1,8 bar gaat de druk naar 3,5 bar, wat kan er nog aan gelegen zijn wat dat veroorzaakt.
Bij voorbaat mijn dank, Rein

17659 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 5, 2012 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

maakt het overstorventiel deel uit van de nieuwe ketel ?
Of is deze gewoon los gemonteerd in de buurt van het expansievat.
even hardop denken:
Is het overstortventiel wel geschikt voor deze hogere druk of defect ?
Geeft de handleiding van de nieuwe ketel geen max. werkdruk aan ?
Zou door het het verwarmen van het koude water er niet teveel lucht (zuurstof) vrijkomen die deze druk te hoog laat oplopen. ?
Werkt de (automatische) ontluchting op de ketel wel of moet u gewoon niet tijdelijk het systeem even handmatig ontluchten om de druk in het systeem te verminderen ?
Gezien de door u vermelde drukken lijkt het mij echter geen extreem hoge waardes. Max. waterdruk in koude situatie is veelal 2 bar.

ve
door verwijderd - Jun 5, 2012 om 11:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Of de installatie is nog niet goed ontlucht, deze moet je eerst goed warm stoken en zorg dat alle radiatoren open staan, dan van boven naar beneden een voor een radiatoren weer dicht draaien en ontluchten, meerdere malen herhalen, en als dan de druk geen pm 2 bar blijft , en als het expansievat ouder is als 7a8 jaar, maar ze kunnen ook al eerder stuk gaan door overdruk, zou ik dit toch maar (laten) vervangen, daar dit bijna zeker de oorzaak zal zijn van het grote druk verschil.

Succes er mee.

ve
door verwijderd - Jun 5, 2012 om 11:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een druk van 1,2 bar is normaal gesproken genoeg. Zeker als je woning gelijkvloers is.
Weet niet wat je bedoeld dat je expansievat "hoog"' klinkt, maaar het lijkt mij dat je vat wel eens je probleem kan zijn. Los van het al voorgestelde goed ontluchten.

ve
door verwijderd - Jun 5, 2012 om 11:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt er toch op dat het expansievat bijna vol is. De oorzaak is vermoedelijk dat de voorspanning van het vat onvoldoende is. Lucht in het vat bijpompen, of het vat vervangen (voorspanning van 0,5 tot 1 bar) is de oplossing denk ik.

Veel vaten hebben aan de onderzijde een ventiel (onder een kunststoffen kap) en kunnen daar dus weer bijgepompt worden. De voorspanning is afhankelijk van de verdiepingen in het huis.
Bij meerdere verdiepingen die verwarmd (kunnen) worden, zal een leeg vat, dat gemonteerd is op de benedenverdieping, meer druk moeten hebben dan wanneer het gemonteerd is op zolder. Dat verschil kan wel 1 bar zijn.
Let dus op bij het kopen van een vat, welke voorspanning deze moet hebben.

Een vat, dat op de begane grond was gemonteerd, kun je dus niet zomaar naar zolder verplaatsen. De voorspanning zal daar veel te hoog zijn en het vat functioneert dan niet goed. Het omgekeerde, vat verplaatsen van boven naar beneden, zal beneden een te lage voorspanning opleveren.

Als je de druk van het hele systeem afhaalt, door iets water af te tappen en daarna langzaam weer bijvult dan moet in eerste instantie de druk heel snel op ongeveer 1 bar komen en daarna langzaam verder stijgen.
De druk neemt pas langzaam toe op het moment dat de voorspanning van het expansie vat wordt gepasseerd, omdat vanaf dat moment ook het expansievat begint te werken en langzaam gevuld wordt.

Is de voorspanning te laag, dan stijgt de druk langzaam vanaf een veel lagere druk. Is de voorspanning te hoog (komt normaal niet voor) of is het membraan in het vat lek, dan stijgt de druk tijdens het bijvullen al eerder (dus vanaf een lagere drukwaarde) en veel sneller.

ve
door verwijderd - Jun 5, 2012 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet dat ik er verstand van heb, maar toen dit voorjaar onze CV-installatie werd bekeken door een onderhoudsmonteur (doen we 2-jaarlijks) bleek dat de ballon in het expansievat kapot was. Nooit geweten dat daar een ballon in zit!
Eigenlijk hadden we verder geen bijzondere klachten, maar we hebben wel een nieuw expansievat laten plaatsen.
Misschien heeft dat er iets mee te maken.
Ook bij het vervangen van een enkele radiator moet je de installatie weer goed afvullen, op druk brengen en ontluchten.
Succes

ve
door verwijderd - Jun 5, 2012 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

digioma schreef op dinsdag 5 jun 2012, 16:27: Niet dat ik er verstand van heb, maar toen dit voorjaar onze CV-installatie werd bekeken door een onderhoudsmonteur (doen we 2-jaarlijks) bleek dat de ballon in het expansievat kapot was. Nooit geweten dat daar een ballon in zit!

Het membraan kan inderdaad poreus of lek zijn, echter TS heeft dat onderzocht en geconcludeerd dat de ''ballon'' nog heel zou moeten zijn, wegens de heldere klank bij tikken tegen de onderkant van het vat.

Er zit trouwens geen hele ballon in, maar een membraan in de vorm van een halve ballon of soms ook een balg. Het membraan is op halve hoogte vastgeklemd tussen de twee helften van het expansievat en past in de bovenste helft van het vat.
Via een ventiel aan de onderkant wordt de ruimte onder het membraan onder druk gezet. Het is belangrijk dat een vat met de juiste overdruk is gevuld.

ve
door verwijderd - Jun 5, 2012 om 18:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

dit duid op een defect expansievat.

het "kloppen" op een expansievat om te controleren of het vat nog goed is gokwerk en bied totaal geen zicht op of het vat nog goed is.

indien je een juiste diagnose wilt hebben zal je het expansievat waterzijdig drukloos moeten maken of demonteren en vervolgens de voordruk ervan meten op het vulventiel.dat kan 0,5, 1,0 of zelf 1,5 bar stikstof druk zijn.

de voordruk die nodig is in het expansievat is afhankelijk van de plek waar het vat geinstalleert wordt

bijv.een woning waarvan de totale hoogte van de cv installatie 5 meter boven het expansievat zit heeft genoeg aan een vat met een voordruk van 0,5 bar.

bij moderne ketels moet het expansievat altijd in het "zichtveld" van de cv ketel zitten en niet onder de vloer,of achter een knieschot 10 meter verderop.

de voordruk wordt bepaald door de hoogtevan de installatie.
hetvolume(inhoud) van het vat wordt bepaald door de waterzijdige inhoud van het systeem
een te hoge voordruk/inhoud van een expansievat is technisch geen probleem,een te klein gekozen vat is dat echter wel.

ve
door verwijderd - Jun 5, 2012 om 19:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

miraltje schreef op dinsdag 5 jun 2012, 18:11:
de voordruk wordt bepaald door de hoogtevan de installatie.

Ik denk dat je bedoelt dat de te kiezen voordruk van het vat afhankelijk is van de relatieve hoogte (t.o.v. de verwarmingsinstallatie), waarop het vat geïnstalleerd wordt.

ve
door verwijderd - Jun 5, 2012 om 21:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Rein,
Je hebt duidelijk een defect drukvat en waarschijnlijk is hierdoor de ontlastklep van je overstortventiel slecht/defect, daarom advies om beide te vervangen.
De inhoud van je drukvat wordt bepaald door het aantal kilowatts (Kw) cv vermogen en de plaats van montage.
Een Nefit Proline heeft een vermogen van 24 Kw cv-zijdig dus heb je een drukvat van 25 liter inhoud nodig.
Hangt de ketel op zolder dan is een voordruk van 0,5 bar voldoende, hangt de ketel echter op de beganegrond of lager dan tel je voor ieder e 5 meter opvoerhoogte een 0,5 bar extra.
Dus ketel op begane grond met radiatoren op eerste verdieping dient een voordruk te hebben van 1,0 bar.
Verder dient het drukvat gemonteerd te zijn op een zo kort mogelijke afstand van je cv ketel en in de retourleiding.
Hiervoor dient direct onder de ketel in de retourleiding een T-stuk gemonteerd te zijn die rechtstreeks naar het drukvat gaat met een minimale buisdiameter van 15 mm.

Naar mijn mening is dit werk voor de installateur die je je huidige cv ketel heeft verkocht.
Bij ons bedrijf plaatsen wij ALTIJD een nieuw drukvat bij cv vervanging, wil voor 40 euro geen praat achteraf, maar misschien reageer ik hier voorbarig.

Met vriendelijk groet.

ve
door verwijderd - Jun 12, 2012 om 17:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,het euvel is opgelost drukvat is vervangen, allen hartelijk dank voor de moeite.
vriendelijke groeten,rein