gi
door ginger45 Nov 11, 2014 om 22:50
Geldzaken & recht

Pensioen opbouw voor partner bij overlijden

Ik heb m'n pensioenoverzicht gekregen en ik zag staan dat ik ook pensioen opbouw voor een partner. Ik heb geen partner en vroeg me dus af:
Waarom bouw je wel pensioen op voor een partner ook als er geen partner is?

576 5 Rapporteer

testcase
door testcase - Nov 11, 2014 om 22:56
189 Antwoorden / 1 Vragen

Begin is de vraag te stellen bij je pensioenfonds.Zij zijn de deskundigen.

tijger1
door tijger1 - Nov 11, 2014 om 23:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt altijd nog een oartner krijgen voordat u met pensioen gaat.

Meestal is het zo dat als u werkelijk een partnerpensioen opbouwt, dus dat het niet op risicobasis verzekerd is, u bij uw pensionering dat partnerpensioen om kunt laten zetten naar ern hoger oudedagspensioen.

tenormin
door tenormin - Nov 12, 2014 om 00:02
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, is dat werkelijk zo: pensioenopbouw zonder partner? Naar mijn idee heeft ginger55 kennelijk teveel betaald tijdens pensioenopbouw. Hoop dan van harte dat, wat u schrijft ook zo is: een hogere oudedagspensioen!!

aurora1
door aurora1 - Nov 12, 2014 om 00:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Met verwijzing naar @tijger1, lees eens wat bijv. het ABP hierover zegt: klik hier.
Als u een ander pensioenfonds heeft zoek dan even op de site ervan of, zoals al is gezegd, vraag het aan dat pensioenfonds.

tijger1
door tijger1 - Nov 12, 2014 om 09:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

De Ts betaslt niet te veel. Op een pensioenoverzicht staat, grof gezegd, wat iemand krijgt als hij met pensioen gaat en wat zijn partner krijgt als hij eerder is overleden. Op de pensioengerechtigde leeftijd kan er vaak, niet altijd, gekozen worden dat er geen partnerpensioen zal zijn.

Dat kan zelfs soms als er wel een partner is, maar die partner moet dan toestemming geven.