mi
door milieufreak_1 Jun 17, 2014 om 14:54
Voeding & gezondheid

Plastic verpakking vlees

N.a.v. de film Bag it vroeg ik bij de plaatselijke slager of ze het vlees wat ik koop in een zelf meegenomen plastic bakje wilde doen. Dit viel niet in goede aarde bij de persoon die mij hielp, want ze zei dat het plastic in de verpakking zat om het vlees in te vriezen. Ik antwoordde dat ik het ook kon invriezen als ze in het meegenomen bakje zou doen. Dit stuitte op veel verzet van het personeel. Heb ik gelijk of heeft zij gelijk? En wat kan ik doen om het winkelpersoneel wat meer milieubewust te maken?

7287 26 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 17, 2014 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan het niet helemaal volgen, plastic in de verpakking om het vlees in te kunnen vriezen ?? Gaat het om een halve koe of varken ? Een beetje slager verpakt het in papieren zakken. Dus lijkt mij gewoon een andere slager zoeken die het wel doet.

ve
door verwijderd - Jun 17, 2014 om 15:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gerbera, het ging om een soortgelijke verpakking als waar kaas in verpakt wordt, dus een vel papier zeg maar met aan de binnenkant een dun laagje plastic. Dat plastic was nodig om het in te vriezen. Maar m.i. maakt het geen verschil of ik het vlees in die verpakking invries of in mijn zelf meegenomen plastic bakje, maar het was blijkbaar te veel gevraagd om het even in dit bakje te doen.

ve
door verwijderd - Jun 17, 2014 om 15:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo milieufreak,

Zeker niet klantvriendelijk van die slager.
Maar wat let je om ter plekke het vlees 'over te pakken' en de oorspronkelijke verpakking achter te laten. Misschien gaat er dan een lampje branden?!

Kijk ook eens bij deze vraag.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jun 17, 2014 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goed, dan brengt een klant z'n eigen plastic bakje mee dat niet helemaal schoon blijkt te zijn. Vlees raakt besmet en men raakt aan de schijterij. Wie is dan de schuldige? Door de eigen verpakking te gebruiken heeft de slager meer controle over het geheel. Als ze het serieus aanpakken kunnen ze aantonen dat hun verpakkingen in ieder geval in orde waren op het moment dat het product geleverd werd.

ve
door verwijderd - Jun 17, 2014 om 16:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo milieufreak, bij onze slager gaat het precies hetzelfde. Onder alle producten gaat een plastic schaaltje en om het geheel nog eens een laag folie. Tijdens het afrekenen gaat de hand van het personeel automatisch naar de bak met plastic tasjes. Elke keer als we bij onze slager komen vragen we om zo weinig mogelijk plastic. Keer op keer. En we blijven dat stug volhouden. Een aantal personeelsleden kent ons inmiddels al. Verder hebben we de slager een mailtje gestuurd met een link naar de uitzending Bag It van Kassa Groen.

ve
door verwijderd - Jun 17, 2014 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

gerbera schreef op dinsdag 17 jun 2014, 15:14: Kan het niet helemaal volgen, plastic in de verpakking om het vlees in te kunnen vriezen ?? Gaat het om een halve koe of varken ? Een beetje slager verpakt het in papieren zakken. Dus lijkt mij gewoon een andere slager zoeken die het wel doet.

Mijn slager, toch ook een beetje slager, verpakt zowel vlees als vleeswaren in plastic; daarna komt de papieren zak. Zou dat niet zo zijn gaat je stuk biefstuk, karbonade e.d. lekken. Dus er moet wel een protectie om het vlees heen. Daarna doe ik de aankoop in mijn eigen tas; mijn slager en personeel weet dat inmiddels. ;-)

@milieufreak, ik weet niet wie er gelijk heeft eigenlijk, denk dat de slagerij zijn eigen manier van verkopen heeft. Maar misschien is het mogelijk daar uit te leggen dat je je met het milieu bezig houd en zo je steentje bij wilt dragen. Als je inderdaad met een niet hygiënisch bakje aankomt, wat totaal niet ondenkbeeldig is, kan je natuurlijk niet bij de slager aankloppen als je de race krijgt. Zeker niet met warm weer.

ve
door verwijderd - Jun 17, 2014 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn bakje kan natuurlijk niet goed schoon zijn, maar dat geldt voor alle zelf meegebrachte bakjes, potten, blikjes e.d.
In voornoemde uitzending van kassa groen kwam een vrouw bij een winkel met verse olijven die ze in haar zelf meegebrachte glazen pot liet doen.
Ja, die kan natuurlijk ook niet goed schoon zijn. Dan ligt de verantwoording bij haar zelf en niet bij de winkelier.
Maar zo kun je natuurlijk blijven doorgaan en dan kom op het eind van het liedje toch weer bij die plastic verpakkingen uit.
En wat ik eigenlijk nog het meest vervelende vind van dat papier met plastic laagje is dat je dat plastic bijna niet van het papier afkrijgt, met als gevolg dat je het in de vuilnisbak moet gooien, want het kan niet bij het oud papier en ook niet bij het plastic afval, dus weer afval wat je eigenlijk niet wilde.
En dan vraag ik me toch af: hoe kan dit anders en dus milieuvriendelijker opgelost worden?

ve
door verwijderd - Jun 17, 2014 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

De slager zou dat kunnen oplossen door op de bon te zetten dat voedselvergiftingen de verantwoordelijkheid van de klant is, en dat geen enkele claim zal worden behandeld.
Dit soort contra-milieuzaken is uiteindelijk het gevolg van overregulering en claim-cultuur.

ve
door verwijderd - Jun 17, 2014 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Handig zo'n edit-knop: De slager zou liever minder dan meer geld aan verpakkingsmateriaal uitgeven lijkt me.

ve
door verwijderd - Jun 18, 2014 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ga je straks ook met de koektrommel naar de bakker en met de droppot naar Jamin. Dat milieu-gedoe kan ook een beetje overdreven worden.

ve
door verwijderd - Jun 18, 2014 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

En dan zeker bij de supermarkt nog op elke tomaat en boontje een prijssticker plakken, want het mag niet in een zakje.

Uw naam is wel goed gekozen want dat wordt wel erg freaky.

ve
door verwijderd - Jun 18, 2014 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

gerbera schreef op dinsdag 17 jun 2014, 15:14: Kan het niet helemaal volgen, plastic in de verpakking om het vlees in te kunnen vriezen ?? Gaat het om een halve koe of varken ? Een beetje slager verpakt het in papieren zakken. Dus lijkt mij gewoon een andere slager zoeken die het wel doet.

Laat me raden, u probeert milieubewust in te kopen. Omdat u voor vrijwel elk vers product een plastic bak mee moet nemen, gaat u met de lease diesel van uw partner naar vier verschillende supermarkten, want ja, je moet wel met 12 plastic bakken naar de super, de bakker, de slager, de groenteman en de traiterie omdat oma vanavond komt mee eten... .

ve
door verwijderd - Jun 18, 2014 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als jullie dit al overdreven vinden dan raad ik jullie aan om de film "bag it" te kijken, dan krijg je in ieder geval een idee wat rondzwervend plastic allemaal aanricht.
Niet alleen bij de dieren die in zee zwemmen, maar ook bij ons zelf. Het komt in minuscule deeltjes in ons drinkwater, zelfs ongeboren baby's krijgen het binnen.
Maar jullie mogen een eigen mening hierover hebben, ik ga i.i.g door met waar ik mee bezig ben en ik vind dat ik op deze manier het milieu en indirect mijn kinderen en evt. kleinkinderen help.
Overigens bak ik zelf mijn eigen brood en maak mijn eigen wasmiddel en bovendien heb ik geen auto, ik doe alles met mijn fiets.

ve
door verwijderd - Jun 18, 2014 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

@milieufreak, dat is toch prima zoals u zelf e.e.a. wilt oplossen. Niets mis mee (zolang u niet zo fanatiek bent als Green Peace ?) u doet er niemand kwaad mee, integendeel. En op uw zelf meegenomen bakje naar de slager na, doe ook ik, en velen met ons, mee om op een redelijk verantwoorde manier met de spullen om te gaan, te sorteren en op de desbetreffende verzamelpunten alles in te leveren. Maar om nu de kaasverpakking het plastic van het papier te pulken, dat gaat me net een stapje te ver; zit er veel te vast op om los te pulken.

ve
door verwijderd - Jun 18, 2014 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar die plastic verpakking van de slager hoeft u na gebruik niet te laten rondzwerven. Die kunt u gewoon in de vuilnisbak gooien. En als dat verbrand wordt,wordt er weer elektriciteit en warm water van gemaakt.

ve
door verwijderd - Jun 18, 2014 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op woensdag 18 jun 2014, 15:23: Die kunt u gewoon in de vuilnisbak gooien.
Tssss, dat kan echt niet, dat hoort in die plasticafvaldingeszak natuurlijk!
Niet dat ik nu zo begaand ben het milieu, maar hier moet je wel. Vuilniszakken kosten hier bijna 2 euro, nee niet de rol, maar per stuk.

ve
door verwijderd - Jun 18, 2014 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb hier een grote vuilnisbak en daar mag en gaat alles in.

ve
door verwijderd - Jun 18, 2014 om 19:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op woensdag 18 jun 2014, 17:56: Ik heb hier een grote vuilnisbak en daar mag en gaat alles in.

Heeft u deze dan nog? vuilnisbak. Heb al menig jaar geen vuilnisbak meer gezien.

ve
door verwijderd - Jun 18, 2014 om 19:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee hij is nu groen, van plastic en veel groter, maar dient hetzelfde doel.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2014 om 10:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op woensdag 18 jun 2014, 15:23: Maar die plastic verpakking van de slager hoeft u na gebruik niet te laten rondzwerven. Die kunt u gewoon in de vuilnisbak gooien. En als dat verbrand wordt,wordt er weer elektriciteit en warm water van gemaakt.

Plastic verbranden?
Als je de wereld echt naar de kloten wilt helpen dan moet je zo beginnen.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2014 om 10:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

maarten heest schreef op donderdag 19 jun 2014, 10:26:
tijger1 schreef op woensdag 18 jun 2014, 15:23: Maar die plastic verpakking van de slager hoeft u na gebruik niet te laten rondzwerven. Die kunt u gewoon in de vuilnisbak gooien. En als dat verbrand wordt,wordt er weer elektriciteit en warm water van gemaakt.

Plastic verbranden?
Als je de wereld echt naar de kloten wilt helpen dan moet je zo beginnen.

Dat is hij allang. En u vliegt zeker naar uw vakantiebestemming?

ve
door verwijderd - Jun 19, 2014 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op woensdag 18 jun 2014, 12:58: En dan zeker bij de supermarkt nog op elke tomaat en boontje een prijssticker plakken, want het mag niet in een zakje.

Uw naam is wel goed gekozen want dat wordt wel erg freaky.

Goh, zelf een belachelijk voorbeeld verzinnen en het vervolgens in de schoenen van de vraagsteller schuiven. Flauw en kinderachtig hoor.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2014 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

maarten heest schreef op donderdag 19 jun 2014, 15:51:
tijger1 schreef op woensdag 18 jun 2014, 12:58: En dan zeker bij de supermarkt nog op elke tomaat en boontje een prijssticker plakken, want het mag niet in een zakje.

Uw naam is wel goed gekozen want dat wordt wel erg freaky.

Goh, zelf een belachelijk voorbeeld verzinnen en het vervolgens in de schoenen van de vraagsteller schuiven. Flauw en kinderachtig hoor.

Ook daar gaan verpakkingen van plastic omheen. Dus niks belachelijk voorbeeld. Hoe doet de Ts dat dan?

ve
door verwijderd - Jun 19, 2014 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

zwemmer schreef op woensdag 18 jun 2014, 12:36: Ga je straks ook met de koektrommel naar de bakker en met de droppot naar Jamin. Dat milieu-gedoe kan ook een beetje overdreven worden.

Nee, dat kan absoluut niet genoeg overdreven worden.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2014 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

milieufreak schreef op woensdag 18 jun 2014, 15:03: Als jullie dit al overdreven vinden dan raad ik jullie aan om de film "bag it" te kijken, dan krijg je in ieder geval een idee wat rondzwervend plastic allemaal aanricht.
Niet alleen bij de dieren die in zee zwemmen, maar ook bij ons zelf. Het komt in minuscule deeltjes in ons drinkwater, zelfs ongeboren baby's krijgen het binnen.
Maar jullie mogen een eigen mening hierover hebben, ik ga i.i.g door met waar ik mee bezig ben en ik vind dat ik op deze manier het milieu en indirect mijn kinderen en evt. kleinkinderen help.
Overigens bak ik zelf mijn eigen brood en maak mijn eigen wasmiddel en bovendien heb ik geen auto, ik doe alles met mijn fiets.

Doe je ding en trek je niets van anderen aan.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2014 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik doe mijn eigen ding en ik vind het prima zo. Overigens ben ik niet de enige die erg milieubewust is. In België woont een gezin dat maar 1 vuilniszak per jaar aan de straat zet. De vrouw heeft een eigen blog en zij staat bekend onder de naam Green Evelien. Google haar maar eens, dan zul je zien dat zij nog een grotere milieufreak is dan ik.