ch
door cha Feb 23, 2015 om 17:09
Computers & telefonie

Privacy MB's op je mobiele telefoon

Ik heb mijn provider graag om mij de gegevens toe te zenden van mijn hoge verbruikte MB's. Zij zeggen mij om privacy reden zij mij de door het (systeem) gepleegde MB's niet kunnen opsturen, ondanks dat ik heb aangegeven GEEN bezwaar over mijn privacy te hebben.
HOE IS HET in de WET GEREGELD.
Maar je kan wel zien naar welke telefoonnummers je gebeld heb, dus waarom niet ook de MB's.

Graag snelle reactie's.

426 6 Rapporteer

pi
door pieterwolters - Feb 23, 2015 om 17:27
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Een paar jaar terug presenteerde KPN vol trots dat zij middels deep packet inspection het surfgedrag van klanten tot in de details konden zien en analyseren. Ze werden toen meteen teruggefloten door allerlei instanties. Dus nee, ze weten niet wat iedere individuele klant doet, slechts geaggregeerde informatie van alle klanten is beschikbaar.

En ze kunnen inderdaad zien wie jij gebeld hebt, maar niet waarover je gesproken hebt. En dat is in feite precies hetzelfde met mobiel internet: ze zien welk protocol je hebt gebruikt maar niet waar het over ging.

De nadelen van het wel kunnen zien wat iedereen precies doet zijn een stuk groter dan de nadelen. Je kunt zelf immers bijhouden hoeveel data je gebruikt en als dat afwijkt van wat een provider zegt dan kan je dat betwisten.

mahadma
door mahadma - Feb 23, 2015 om 18:04
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ze kunnen wel, mits het een zeer hoog verbruik is meer info geven, d.w.z. minimaal op welke tijdstippen er grootverbruik is geweest. Ze kunnen waarschijnlijk wel www adressen noemen, dan lopen ze tegen wetten op.

pi
door pieterwolters - Feb 23, 2015 om 18:10
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Maar voordat ze die extra informatie kunnen geven moet het worden doorgezet naar de tweede lijn en daar worden zaken handmatig onderzocht. Customer care heeft echt geen toegang tot die gegevens.

reflecs
door reflecs - Feb 23, 2015 om 18:35
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Dit schrijft de Consumentenbond
Waarom geeft de provider geen verbruik per app?
De provider kan zien hoe veel data er binnen een abonnement is gebruikt, maar hij mag omwille van onze privacy niet kijken naar de inhoud van het dataverkeer. Hoeveel data er op welk moment wordt gebruikt, dat houdt de provider wél bij
.
Consuwijzer.nl/nieuws/opta-
...Ook moeten zij hun klanten goed voorlichten over hun abonnement en inzicht geven in hun verbruik van data gedurende de maand...

reflecs
door reflecs - Feb 23, 2015 om 18:54
1859 Antwoorden / 4 Vragen

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20122013-2166.html
....Voor de facturering van consumenten is slechts noodzakelijk dat het volume van het datagebruik wordt bijgehouden. Het is voor de facturering niet nodig dat er bijvoorbeeld is bijgehouden welke website of applicatie een consument gebruikt op welk tijdstip en hoe lang. Aanbieders mogen dergelijke gegevens dan ook niet verwerken en moeten die gegevens vernietigen of anonimiseren zodra de betrokken communicatie stopt. Ik vind het belangrijk dat de persoonsgegevens en privacy van consumenten goed worden beschermd. .

aurora1
door aurora1 - Feb 23, 2015 om 21:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt als u een datateller app op de gsm installeert zelf zien waaraan het gebruik opgaat.
Lees ook eens klik hier en met name de tips.