pe
door peggybongers Nov 4, 2014 om 09:45
Geldzaken & recht

Rechten huurder bij verbouwing complex

Hallo,

Wij wonen in een appartementencomplex waar voorheen op de begane grond kantoren waren. Deze kantoren worden op dit moment verbouwd tot woonruimtes. De werkzaamheden zijn 1-2 maanden geleden begonnen, en duren (volgens planning) nog tot half januari. De werkzaamheden zorgen voor redelijke overlast: van 's ochtends 8 uur tot 's middags 5 uur is er bijna constante en vaak flinke geluidsoverlast, en de binnenplaats staat vol machines en containers. Ook zijn we gevraagd onze bergruimte in de kelder (waar we bijvoorbeeld een fiets en winterbanden hebben staan, en ook stellingkasten vol met spullen die we niet zo vaak nodig hebben) voor enkele weken te ontruimen zodat hier leidingen en rioleringen aangelegd kunnen worden.

Kort gezegd ervaren we dus enkele maanden lang overlast, terwijl we er zelf geen voordeel van hebben, Hebben we in dit geval als huurders recht op bijvoorbeeld een schadevergoeding of tijdelijke huurvermindering? Ik heb wel informatie gevonden (bijvoorbeeld hier: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/mag-mijn-verhuurder-zonder-mijn-toestemming-het-complex-waarin-ik-woon-renoveren.html), maar het is me niet duidelijk of dit ook geldt in onze situatie, waarin het niet om ons eigen appartement gaat.

Alvast bedankt voor jullie advies/hulp,

Peggy

679 2 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 4, 2014 om 09:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u die vraag al voorgelegd aan de WBV. Is er een bewoners vereniging? Gezamenlijk aankaarten geeft allicht meer succes.

In ieder geval het tijdelijk missen van de bergruimte.

tenormin
door tenormin - Nov 4, 2014 om 13:39
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Is sowieso al vreemd dat het leeghalen van de kelders door jullie zelf moet worden gedaan. Is daar wel een andere opslagplaats voor teruggegeven? Wat wel moet natuurlijk. Ik denk dat u voor de 8 uur tot 5uur overlast geen schadevergoeding kunt krijgen; het zijn de normale werkuren. Heb zelf in die situatie verkeerd (alleen meer dan 1½ jaar + er werd 's- avonds doorgewerkt ); wij kregen als bewoners allemaal een bedrag van €500,00. Alleen omdat de geplande renovatie tijd erg werd overschreden (door faillissementen van aannemers). Dus eerlijk gezegd: nee, een compensatie zal er waarschijnlijk niet inzitten.