rj
door rjmarcusse Jun 26, 2015 om 13:58
Auto & vervoer

Reservesleutel auto voldoet niet

Onlangs een Renault Twingo gekocht (Stop & Start Expression) met automatische deurvergrendeling. Maar, de reservesleutel heeft die automatische deurvergrendeling niet. Daar kun je alleen het portier aan de bestuurderskant mee openen en sluiten. De andere portieren gaan wel open, maar niet dicht. Renault (dealer) zegt, dat dat voor bepaalde types Renault geldt en dat het ook een soort van bezuiniging is. Bij de aankoop is ons hier niets over gezegd. Ik vind het raar, dat de reservesleutel geen automatische deurvergrendeling heeft. De dealer kan er verder niets aan doen.
Wat kan ik er verder nog aan doen?

8204 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 26, 2015 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor zover mij bekend geeft Renault, tegen betaling, de mogelijkheid tot het leveren van een extra sleutel met afstandsbediening.
Even navragen bij de dealer.

ve
door verwijderd - Jun 26, 2015 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk kunt u hier niets mee doen want een tweede autosleutel is een reserve/noodsleutel. Met die sleutel kunt u de deuren handmatig openen en de motor starten meer ook niet. Als u toch een volledig uitgeruste tweede sleutel wenst zal u die bij de dealer moeten bestellen, misschien dat de dealer als u het vriendelijk vraagt nog enige korting kan geven want hij wil ook geen ontevreden klanten.

ve
door verwijderd - Jun 26, 2015 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het klopt, wat jullie schrijven. Dat zei de dealer bij navraag ook. Ik kan er zelf een kopen. Maar zo'n sleutel kost al gauw een paar honderd euro. Ik weet niet of ik dat er voor over heb. Het heeft naar mijn idee ook een beetje te maken met klantvriendelijkheid en service. Raar is het wel, dat dit niet geldt voor alle types Renault. Hoe dan ook, ik moet er goed opletten de sleutel niet kwijt te raken.

ve
door verwijderd - Jun 26, 2015 om 15:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

@rob68ma, vind het, net als U, ook wel "raar". Ik kreeg toch bij mijn Renault (Clio) twee allebei werkende sleutels. Maar dat is al lang geleden. Misschien, eigenlijk wel zeker, is dit nu afgeschaft. Inderdaad, een sleutel aanschaffen is behoorlijk aan de prijs. Aan de andere kant, 't is een reserve sleutel; als het goed is blijft de sleutel die wel de automatische vergrendeling de deuren open en dicht doet, lange tijd werken, (in mijn geval 15 jaar) als u hem natuurlijk niet verliest.

ve
door verwijderd - Jun 26, 2015 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een extra sleutel kost bij u eigen dealer honderden euro's dat lijkt me dan weer stug want qua materiaal is dat nog geen 10 euro. De elektronica van de vergrendeling is zelf te programmeren maar de chip van de startonderbreking moet door de dealer ingelezen worden.

ve
door verwijderd - Jun 26, 2015 om 17:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ro68ma,

.....Wat kan ik er verder nog aan doen?.....
Als je graag twee (2) sleutels met afstandsbediening wilt hebben zul je er dus eentje bij moeten bestellen.
Maar er van uitgaande dat de kans op verlies erg klein is en je met de reservesleutel natuurlijk ook gewoon de auto - al is het dan niet op afstand - kunt openen, zou ik daar niet voor kiezen.
.....dat het ook een soort van bezuiniging is......
Wel een beetje kinderachtige vorm van bezuiniging, maar ja, daar doe je weinig aan.
Renault zal wel denken: alle beetjes helpen (en gelijk hebben ze).

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jun 26, 2015 om 17:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er twee gezinsleden zijn die de auto gebruiken is een volledige sleutel wel handig want dan hoef je niet steeds te wisselen. Wat ik me nog wel enigszins kan voorstellen is dat bij lease auto's waarbij enkel de regelmatige bestuurder de auto mag gebruiken een volledige tweede sleutel overbodig is.

ve
door verwijderd - Jun 26, 2015 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 26 jun 2015, 17:45
Wel een beetje kinderachtige vorm van bezuiniging, maar ja, daar doe je weinig aan.
Renault zal wel denken: alle beetjes helpen (en gelijk hebben ze).

Met vr.gr.

Dit soort bezuinigingen is niet zo "kinderachtig" als u misschien denkt. ;-))
Indien men een dergelijke bezuiniging per auto doorrekent over het totale productie aantal van het betreffende voertuigtype dan gaat dit bij de fabrikant over vele miljoenen euro's.
Bij dit soort bezuinigingen betreft het niet alleen een sleutel maar nog vele andere zaken die in de loop van de productie periode van een auto worden aangepast en/of weggelaten.

vr.gr. mein33

ve
door verwijderd - Jun 26, 2015 om 20:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ro68ma,
Hoe vreemd het ook mag klinken maar bel eens wat schoenmakers in de buurt. Voor mijn BMW waar ik een sleutel van kwijt ben geraakt heeft mijn schoenmaker voor 80 euro een volledig werkende sleutel geproduceerd.
Met alle drie de functies, alle deuren ontgrendelen alles sluiten en kofferdeksel openen.
Bij de dealer was ik ruim 200 euro kwijt geweest.
Succes

ve
door verwijderd - Jun 27, 2015 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor al jullie reacties.
Ik zal zeker twee tips uitproberen:

terug naar de dealer en kijken of hij wat kan doen aan de reservesleutel, zoals ron530 zegt;
eerst naar de plaatselijke schoenmaker gaan of die wat kan doen (suggestie diewilik).

ve
door verwijderd - Jun 27, 2015 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn inderdaad sleutelmakers die voor uw Twingo een duplicaat kunnen maken, daarvoor moet uw auto wel beschikbaar zijn om e.e.a. in te lezen. Let wel op of de chip van de startonderbreking ook ingelezen wordt want anders heeft aan de tweede sleutel nog niets. Neem voor de zekerheid de summiere reservesleutel mee want wellicht is die chip over te zetten.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2015 om 11:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil hier de discussie sluiten.
Nogmaals bedankt voor jullie tips!

ve
door verwijderd - Jun 29, 2015 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon even kijken op koekel.
Adressen door geheel Nederland.
Prijs 69 euro