li
door linnieda Nov 23, 2013 om 19:40
Auto & vervoer

Retouneren bij de Mediamarkt

Ik vraag mij af hoe het zit met het Nederlandse consumentenrecht. Ik heb afgelopen maandag een home cinemaset gekocht. Deze beviel mij niet omdat hij er erg lang over deed om op te starten, de bas was niet goed te regelen en hij was erg moeilijk in te stellen. na 2 dagen de tv en de home cinema set 3 maal opnieuw te hebben ingesteld, was ik het zat. Binnen 14 dagen mag je een product retourneren was mijn idee. Op vrijdag ging mijn vriend terug met de complete set, in een nette doos, alle zakjes, cellofaan ed. eromheen, gereset om hem te retourneren. Dat kon, maar ik moest 10% van het aankoopbedrag aan hun betalen met 15 euro voor service kosten. Waarvoor? Hij is nog geen week geleden gekocht, zit netjes in de doos en is gereset. Daar wil ik niet voor betalen. Maar hier was niet tegen in te gaan. Ik heb mediamarkt een email gestuurd met het verhaal en met de vraag of zij mij het volledige bedrag terug te geven. Zal dit voldoende zijn? Wat nou als ik over een week of 2 antwoord krijg?

Wat te doen?

26458 15 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Nov 23, 2013 om 20:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees even klik hier daar staat o.a. als je punt 2 uitklapt: het product is ongebruikt.

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2013 om 20:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw idee dat men binnen 14 dagen een product mag retourneren is dus onjuist. Koop is koop.

alfatrion
door alfatrion - Nov 23, 2013 om 22:55
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zaterdag 23 nov 2013, 20:12]Lees even klik hier daar staat o.a. als je punt 2 uitklapt: het product is ongebruikt.
Punt 3 lijkt me ook relevant. Punten 4, 5 en 7 kloppen niet. Verder heeft men het steeds over "economische levensduur" en dat moet zijn "technische levensduur". De economische levensduur is geen producteigenschap, maar wordt bepaald door de eigenaar. Immers, alleen hij kan aangeven hoelang hij het product nog wil gebruiken.

tenormin
door tenormin - Nov 23, 2013 om 23:42
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zaterdag 23 nov 2013, 20:12]Lees even klik hier daar staat o.a. als je punt 2 uitklapt: het product is ongebruikt.

Is 2 dagen geprobeerd e.d. ook ongebruikt? Niet dat ik vóór de verkooppraktijken van de Media Markt ben maar het is toch gebruikt. Moet toch gebruikt zijn voor men kan constateren dat het niet voldoet?

mahadma
door mahadma - Nov 24, 2013 om 01:09
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Letterlijke tekst op de bon:

"Ruilen binnen 14 dagen, ongebruikt, compleet en in ongeopende verpakking, Voor uitzonderingen zie onze algemene verkoop voorwaarden".

Uit de verkoopvoorwaarden: "Retournering van een bij Media Markt gekocht product tegen restitutie van de koopprijs is mogelijk binnen veertien dagen na aankoop. Media Markt is
alleen gehouden een verzoek tot restitutie van de koopprijs te honoreren indien de klant binnen veertien dagen na aankoop terugbetaling van de koopprijs of omruil verlangt, zonder dat er sprake is van een defect, en aan de volgende voorwaarden voldoet:
a. De klant moet gelijktijdig de originele kassabon overleggen.
b. Het product dient aangekocht te zijn in een in Nederland gevestigde vestiging van Media Markt.
c. Het product moet compleet en onbeschadigd in de originele verpakking zijn verpakt.
d. Het product is ongebruikt."

mahadma
door mahadma - Nov 24, 2013 om 01:11
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Wat ik nergens vind zijn de 10% en € 15,00 service kosten. Is hiervoor een verklaring gegeven?

mahadma
door mahadma - Nov 24, 2013 om 01:14
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Heb je het ding al teruggeven en heb je geld retour gekregen? Graag info.

holstein
door holstein - Nov 24, 2013 om 09:50
922 Antwoorden / 16 Vragen

Geen antwoord, wel mijn mening, koop het mooi bij je lokale dealer, onderhandeling over de prijs is altijd mogelijk en je hebt de service naast de deur en ze lossen problemen voor je op, wat een verademing is dat t.o.v. die Media Markt......

ro
door ron530 - Nov 24, 2013 om 10:39
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De Mediamarkt hanteert de wet koop is koop daar is niets mis mee. Ruilen is een gunst geen recht zoals velen denken. De set is meerdere dagen in gebruik geweest dus niet meer als een nieuwe te verkopen. Dit verklaart misschien de afschrijving van 10% op de aanschafprijs, de servicekosten van 15 euro begrijp ik dan weer niet. Hoe dan ook de Mediamarkt gaat voor geen uitzondering maken.

hutch
door hutch - Nov 24, 2013 om 15:54
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 24 nov 2013, 10:39]De Mediamarkt hanteert de wet koop is koop daar is niets mis mee. Ruilen is een gunst geen recht zoals velen denken.
Klopt.... maar,

die 'gunst' wordt een recht (!) indien het ruilen aangegeven staat (in de winkel, op de kassabon enz.). Uiteraard met de daaraan verbonden voorwaarden.

Is er helemaal niets hieromtrent aangegeven (zoals bij veel kleine middenstanders), dan is het een gunst en kan per klant verschillend zijn. U kunt zich dan ook niet beroepen op bijv.: maar een bekende van mij heeft wel iets kunnen ruilen (enz.).

Maar TS voldoet niet aan een paar, door Mediamarkt, gestelde , waaronder:
- ongeopend retour
- ongebruikt

Verder stelt Mediamarkt het volgende:
"Indien Media Markt uit coulanceoverwegingen producten alsnog retour neemt, afhankelijk in hoeverre het product niet aan de voorwaarden voldoet, kan Media Markt het product retour nemen waarbij een bepaald percentage in mindering wordt gebracht van het aankoopbedrag of tegen uitgifte van een giftcard."

Dus TS, aan u de keus.
Of inleveren met aftrek van die 10% + €15,-- of ...... houden.

li
door linnieda - Nov 24, 2013 om 18:04
2 Antwoorden / 2 Vragen

@Mahadma
Vandaag was ik niet in de gelegenheid om terug te gaan. Dat doe ik morgen. Op de website staat dat je 10% plus 15 euro servicekosten betaald. De servicekosten om te resetten en te checken of alles werkt. Ik werk zelf in een electronicawinkel, en bij ons is dat een stukje service waar je niet voor betaald. Tegenwoordig moet je overal voor betalen. Als mensen niet tevreden zijn met een apparaat hebben klanten het recht om binnen 14 dagen terug te komen. Natuurlijk heb je als winkelier niet dat mensen dat doen, maar mij is verteld dat zij het recht hebben.

diumenge
door diumenge - Nov 24, 2013 om 18:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=linnieda schreef op zondag 24 nov 2013, 18:04]...
Als mensen niet tevreden zijn met een apparaat hebben klanten het recht om binnen 14 dagen terug te komen. Natuurlijk heb je als winkelier niet dat mensen dat doen, maar mij is verteld dat zij het recht hebben.Dat hebben ze je dan verkeerd verteld. Dat recht bestaat helemaal niet. Apart trouwens dat je bij de MM koopt als je zelf in een elektronicawinkel werkt.

Ik zou overigens geen spullen willen kopen in een winkel die alles, wat de klant na uitproberen niet bevalt, terugneemt. Want feitelijk loop je dan het risico 2e hands te kopen.

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2013 om 18:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mensen mogen best binnen 14 dagen terugkomen, maar ook al staat een winkel ruiling toe binnen een bepaald aantal dagen, wil dat nog niet zeggen dat ze gebruikte spullen kunnen terugbrengen.

Maar misschien hanteert de winkel waar u zelf werkt wel die regel. Dus beter daar maar kopen, dan kunt u van alles uitproberen.

mahadma
door mahadma - Nov 24, 2013 om 18:25
11569 Antwoorden / 51 Vragen

"Als mensen niet tevreden zijn met een apparaat hebben klanten het recht om binnen 14 dagen terug te komen." Dit is niet waar. Als het bij de verkoop nadrukkelijk op de bon wordt vermeld, wel. En via internet besteld in een bepaalde mate, maar in een "stenen" winkel is dit geen recht. En als je dit kunt bewijzen dat dit wel zo is, graag.

En service kosten, tja, vroeger zaten die in de aankoopprijs versleuteld. Tegenwoordig is alles inzichtelijk dus nu weet je wat je allemaal betaalt. En daardoor lijk de verkoopprijs lager, dus ...

Verder worden er in de eigen electroshop veel retourgenomen (gebruikte?) artikelen verkocht?

li
door linnieda - Nov 24, 2013 om 18:25
2 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor uw reacties,