mia1979
door mia1979 Jul 18, 2013 om 12:28
Geldzaken & recht

Samenwonen, schuldsanering en bijstandsuitkering

Ik heb een bijstandsuitkering en zit in het voortraject voor de schuldsanering. Mijn schulden betreft voornamelijk een hoge restschuld van een hypotheek van de woning die ik met dik verlies heb moeten verkopen.
Ik ben nu 6 weken zwanger (het was heel onverwachts en totaal niet gepland).
Mijn vriend werkt gewoon, maar als uitzendkracht en verdient momenteel meer dan dat ik als bijstand krijg.Maar tussen de baantjes door moet hij wel eens terugvallen op de bijstand. omdat er dan voor een week of 2 week geen werk is. Hij heeft zelf al eens in de WSNP gezeten en heeft nog een lening bij de deze kredietbank lopen. Nu willen we omdat we een kind krijgen samenwonen. Mijn vriend heeft gezegd dat als het nodig is (en wat ik uiteraard verwacht) dat hij zijn inkomen inlevert bij de kredietbank om mijn schulden af te lossen tijdens de wsnp.

nu mijn eerste vragen:

1: als ik via de rechter de wsnp in ga hou ik dan nog een restschuld van de hypotheek over?
2: wordt de lening van mijn vriend wel doorbetaald als hij zijn inkomen inlevert bij de kredietbank.
3: wat als we uit elkaar gaan (hopen natuurlijk niet) krijgt hij toch niet de helft van mijn schulden mee?

Ik hoop dat iemand mij wat duidelijke antwoorden kan geven.

Alvast bedankt.

15784 19 Rapporteer

mia1979
door mia1979 - Jul 18, 2013 om 13:48
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de inderdaad niet echt nuttig informatie. Gezien je geen idee hebt hoe of waarom ik in deze situatie terecht ben gekomen is het behoorlijk cru om meteen zo te redeneren. Ik heb er niet om gevraagd zwanger te worden ondanks de anticonceptie.

Ik heb deze vragen gesteld zodat ik misschien antwoorden kon krijgen.....niet om dit soort kwetsende meningen te horen.

Misschien moet je je zelf eens afvragen waarom je op deze site zit. Om mee te denken over antwoorden of om andere af te kraken met je uitgesproken nogal emotieloze meningen.

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 18, 2013 om 13:49
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Om problemen met zijn oude verleden en je financieel onafhankelijk ondanks het kind op komst te maken zou ik voor Onderverhuur kiezen.
Als jij een kamer huurde als ongehuwde moeder met nog onbekende vader is het makkelijker te regelen en moet jij jou persoonlijke inkomen volledig inleveren.

Zijn sterk wisselende blijft dan nog over voor de vader en kind om nog iets te kunnen doen.
Of ze het accepteren weet ik niet maar zo blijf je als het lukt wel zelfstandiger en zullen de schulden niet overgedragen worden.
Je mag dus ook bij hem op kamers gaan mits je daar nog niet nu staat ingeschreven.

Veel succes met de kleine en hopelijk over 3 jaren een gelukkig moeder zonder schulden want jullie weten hoe moeilijk die jaren zijn.
De huidige situatie is niet leuk maar soms komen er goede ouder uit naar voren die voorzichtiger zijn dan normale gezinnen dus er hoeft niets mis te zijn.

Een ieder die jou al nu veroordeelde vind ik maar dom, het kan iedereen gebeuren want dat huis, wie was je vorige partner en hoe was de makelaar en hypotheek adviseur want daar zitten ook ratten tussen.
Als je niet drinkt of wiet rookte is er een goede kans dat er niets aan de hand is over aan aantal jaren.

mia1979
door mia1979 - Jul 18, 2013 om 13:53
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op donderdag 18 jul 2013, 13:47]Om problemen met zijn oude verleden en je financieel onafhankelijk ondanks het kind op komst te maken zou ik voor Onderverhuur kiezen.
Als jij een kamer huurde als ongehuwde moeder met nog onbekende vader is het makkelijker te regelen en moet jij jou persoonlijke inkomen volledig inleveren.

Zijn sterk wisselende blijft dan nog over voor de vader en kind om nog iets te kunnen doen.
Of ze het accepteren weet ik niet maar zo blijf je als het lukt wel zelfstandiger en zullen de schulden niet overgedragen worden.
Je mag dus ook bij hem op kamers gaan mits je daar nog niet nu staat ingeschreven.

Veel succes met de kleine en hopelijk over 3 jaren een gelukkig moeder zonder schulden want jullie weten hoe moeilijk die jaren zijn.
De huidige situatie is niet leuk maar soms komen er goede ouder uit naar voren die voorzichtiger zijn dan normale gezinnen dus er hoeft niets mis te zijn.

Een ieder die jou al nu veroordeelde vind ik maar dom, het kan iedereen gebeuren want dat huis, wie was je vorige partner en hoe was de makelaar en hypotheek adviseur want daar zitten ook ratten tussen.
Als je niet drinkt of wiet rookte is er een goede kans dat er niets aan de hand is over aan aantal jaren.

Bedankt voor deze reactie.
Ik zal de optie "op kamers gaan bij hem" eens onderzoeken. Bedankt!!

zoekster
door zoekster - Jul 18, 2013 om 14:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Je zou je vragen kunnen stellen bij de Raad voor Rechtsbijstand/wsnp
klik HIER voor het contactformulier.
Of mail info@bureauwsnp.nl
Bellen kan ook
Telefoon: (088) 787 1910 (lokaal tarief)
telefonisch bereikbaar van 9:00 tot 13:00 (22 juli t/m 2 augustus niet telefonisch bereikbaar)

Ik weet niet het antwoord op al je vragen. Behalve vraag 1. Dat is ja.

Misschien kan het juridisch loket 0900 8020 (10 ct per minuut) je ook verder informeren.

De notaris (telefoon) kan er zeker meer over vertellen, maar die is vrij duur
tel 0900 3469393 (€ 0,80 per minuut).
(van 9 tot 14 uur open)

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 18, 2013 om 14:15
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik vermoed dat je nu in een huurhuis zit en onderverhuur mag niet....
Maar elke maand huur overmaken en een contract hoeft dan niet eens en je hebt bewijs van kamer huur.

Dan komt hij niet met jou schulden in aanraking maar ook andersom, als het met hem ooit fout zou gaan is dat voor jou weer beter.
Dus blijf lekker dicht bij je huurbaas wonen, en anticonceptie....
Ik weet dat het vaker fout gaan maar de meeste verzwijgen dat helaas.

antigoon
door antigoon - Jul 18, 2013 om 14:16
25 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mia1979 schreef op donderdag 18 jul 2013, 13:48]Bedankt voor de inderdaad niet echt nuttig informatie. Gezien je geen idee hebt hoe of waarom ik in deze situatie terecht ben gekomen is het behoorlijk cru om meteen zo te redeneren. Ik heb er niet om gevraagd zwanger te worden ondanks de anticonceptie.

Ik heb deze vragen gesteld zodat ik misschien antwoorden kon krijgen.....niet om dit soort kwetsende meningen te horen.

Misschien moet je je zelf eens afvragen waarom je op deze site zit. Om mee te denken over antwoorden of om andere af te kraken met je uitgesproken nogal emotieloze meningen.

Jammer dat je alleen op zoek bent naar meningen die in je straatje passen en dat andere meningen blijkbaar van jou niet welkom zijn op een forum als deze.

Ook Ik heb in financieel zeer moeilijke tijden gezeten maar mezelf daar altijd weer uitgewerkt.
Ik vind in het algemeen dat je in dit soort situaties, hoe je er ook in terecht bent gekomen, te weinig ziet van eigen verantwoordelijkheid. Natuurlijk zijn er allerlei redenen (ook waar je zelf niets aan kan doen) waarom je in zo'n situatie kom maar het gaat erom wat jezelf doet om eruit te komen.

En natuurlijk kan je op zoek naar alle mazen in de wet om te kijken hoever je kan gaan met behoud van het liefst twee uitkeringen en aansluitende antwoorden en reacties zullen altijd wel een 'topantwoord' opleveren, maar of je dan echt op weg bent naar een goede toekomst voor jou, je vriend en een lief kindje... Iets wat ik je echt wel gun, maar dan moet je wel uit je slachtoffer rol kruipen.

zoekster
door zoekster - Jul 18, 2013 om 14:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

O sorry, ik bedoelde bij vraag 1 Nee, u houdt geen restschuld over. Ik had de vraag te snel gelezen. Na de meestal 3 jaar wsnp, kun je geheel met schone lei beginnen.

mia1979
door mia1979 - Jul 18, 2013 om 14:28
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 18 jul 2013, 14:17]O sorry, ik bedoelde bij vraag 1 Nee, u houdt geen restschuld over. Ik had de vraag te snel gelezen. Na de meestal 3 jaar wsnp, kun je geheel met schone lei beginnen.

Bedankt voor je antwoord!

hutch
door hutch - Jul 18, 2013 om 14:33
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=antigoon schreef op donderdag 18 jul 2013, 13:38]Je zal mijn reactie vast niet leuk vinden en miscchien zelfs wel niet terzake doende vinden maar jullie kunnen nog niet eens voor jezelf zorgen (getuige de uitkeringen en schulden) en dan ook nog moeten gaan zorgen voor zo'n minimensje..
En dan je druk maken of je vriend wel of geen schulden van je overneemt.
Ik hou mijn hart vast.. (zou maar eens beginnen met je zorgen te maken over hoe je meer kan gaan verdienen zonder afhankelijk te zijn en te blijven van de maatschappij)

Alhoewel niet gebruikelijk wil ik (bij uitzondering) toch op deze reactie reageren:
wat geeft u het recht (...) om uw mening (oordeel) te geven, terwijl u inhoudelijk totaal geen antwoord geeft. Maar gelukkig heeft u dat zelf ook al door......

Zoals u al kunt lezen zit Mia niet op meningen te wachten, maar op antwoorden.
Geef daar eens een inhoudelijke reactie op.

tijger1
door tijger1 - Jul 18, 2013 om 15:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus kort samengevat.

U straks in de schuldsanering, nu al bijstand en een kindje op komst? Uw vriend heeft ervaring met de schuldsanering en heeft nog een lening lopen en zit ook regelmatig in de bijstand?

Zou u dan niet beter een paar jaar wachten met samenwonen en allebei eerst zorgen dat u uit de schulden komt? Uw vriend zal sowieso straks kinderalimentatie moeten gaan betalen, die bij u wordt gekort.

Dat scheelt weer een paar zorgen voor wie straks voor de schulden opdraait.

Vergeet die flauwekul van een kamer bij hem huren, zodat de uitkeringen doorlopen, maar. De sociale dienst is niet gek.

zoekster
door zoekster - Jul 18, 2013 om 16:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik ben het ermee eens dat de sociale dienst het niet zal pikken dat de vriend zogenaamd een kamer huurt. Never nooit niet, gaan ze dat geloven. Vriend zal, neem ik aan, het kind erkennen als van hem.

Ik ben het er niet mee eens dat het beter is dat de vader op zichzelf blijft wonen. Er is ook nog zoiets als de menselijke maat. Het is heel logisch dat als je samen een kind hebt, dat je dan bij elkaar wilt wonen, je wilt samen de totale zorg op je nemen voor zo'n kleine. Mits je een liefhebbend stel bent, natuurlijk.

Bovendien zal de sociale dienst dit stel waarschijnlijk toch als samenwonend gaan bestempelen, want meer dan, ik geloof, 3 nachten per week samen slapen wordt al als samenwonen gezien. Ik denk zelfs dat ze hun wenkbrauwen gaan fronsen over hoe de situatie hiervoor was.
Is er al geen uitkeringsfraude gepleegd, zullen zij zich afvragen? Niet dat ik je beschuldig, maar de normen over 'samenwonen' bij een bijstandsuitkering en AOW zijn behoorlijk streng. Je hoeft daarvoor niet perse in hetzelfde huisje te wonen.

mia1979
door mia1979 - Jul 18, 2013 om 16:14
4 Antwoorden / 1 Vragen

Even vooropgesteld het volgende: Wij willen een oplossing zoeken waarbij we geen fraude plegen. Wij willen niet steeds over onze schouder heen moet kijken. En bovendien....we hebben zo al problemen genoeg.

Wij willen wel heel graag het kind samen groot brengen. In, zover in onze situatie mogelijk, een rustige en liefdevolle omgeving. Geen extra stress van fraudeloze praktijken. Wij zijn hier niet om de staat of de gemeente een poot te lichten.

Dus met dit, hopelijk, duidelijk, hoop ik nog steeds op meer suggesties en eventueel antwoorden op mijn vragen.

Alvast bedankt.

tijger1
door tijger1 - Jul 18, 2013 om 16:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan is het toch heel simpel?

Lees het antwoord van Zoekster van 14.13 uur en leg daar uw vragen voor.

ro
door ron530 - Jul 18, 2013 om 18:34
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Heel cru maar uw vriend heeft al een WSNP traject gehad dus die kan niets betekenen wat betreft uw schuldsanering. Als u zelf in het traject te recht komt bent u bij een schone lei "schulden vrij" dus niemand mag een schuld opeisen, dit beantwoord vraag 1. Uw vriend staat buiten uw situatie en dient zijn eigen boontjes te doppen, die inkomsten zijn niet relevant voor uw situatie, dit beantwoord vraag 2 en 3.
Samenwonen zou kunnen maar dat heeft weer consequenties voor de hoogte van uw inkomen en het vrij te laten bedrag.

sh
door shver_4864811 - Aug 2, 2013 om 19:08
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Mia,

Zolang jullie geen gemeenschap van goederen hebben kun je elk je eigen schulden oplossen, ook als je samenwoont. Jij kunt bij je gemeente schuldhulpverlening aanvragen. Geef steeds je leefomstandigheden naar waarheid op. (Eerlijk duurt het langst zeggen ze maar in dit geval is dat de kortste weg.) Er zal als je samenwoont rekening gehouden worden met het inkomen van je partner om het juiste vrij te laten bedrag en daarmee je aflossingscapaciteit te berekenen. Van jou wordt gevraagd te doen wat binnen je vermogen ligt om zoveel mogelijk inkomen te verwerven. Verder hoeft je partner niet bij jouw regeling betrokken te worden zolang jullie geen gemeenschap van goederen hebben door een huwelijk. Laat je informeren door de schuldhulpverlening bij jouw gemeente.

Succes!

rs
door rsblom - Feb 4, 2014 om 22:08
10 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Mia,

Ook ik heb hier een wraag gesteld over een woning urgentie ivm met scheiding e.d.
Maar ook ik kreeg alleen maar meningen en geen antwoorden.. Jammer is dat, terwijl je om hulp vraagt..

Ik zit nu een beetje in het zelfde schuitje als dat jij zat....

Gescheiden, nieuwe partner, zwanger.... Ik woonde in het koophuis van mij en mijn ex. (het was niet zomaar een scheiding, straatverbod enz...) Maar hij hield zich aan de afspraken enz...Dat ging gewoon goed, totdat ex hoorde dat ik zwanger was. Vanaf die tijd alleen maar gezeur en betaald hij niets meer. Met als gevolg dat de koopwoning nu te met dikke vette verlies verkocht gaat worden.. Terwij; we hadden afgesproken, om niet in de schulden te komen het huis voor een paar jaar aan zouden houden... Nou dat gaat dus niet meer lukken...

Mijn nieuwe partner en ik kunnen helaas dit huis niet samen kopen.. En mijn nwe partner en ik waren ook niet van plan om samen te wonen.. (LAT) maar we hebben wel bewust gekozen voor een kindje.. (wat iedereen daar van vindt, kan me niet schelen) .

Maar nu, omdat ik binnenkort op straat kom te staan, (executieverkoop) heeft mijn vriend aangeboden om samen met mij een huis te zoeken. Hij wil natuurlijk niet dat ik op straat kom te staan met kinderen.. Het is een beetje een circeltje, ik kan pas alle schulden regelen als ik een huis heb, maar ik krijg via de sociale huur geen huis pas als mijn schulden zijn geregeld.. Van kastje naar de muur... :-(

Nu wil mijn vriend samen met mij een vrije sector huurwoning huren...
Is het zo dat hij buiten de schulden blijft? Ik wil namelijk niet dat hij opdraaid voor de puinhoop die scheiding heet.. Dat zou ik enorm zuur vinden. Maar ik wil natuurlijk ook niet op straat staan...

Hoe gaat het met jou, en woon je nu samen?? Ik hoop dat alles goed gaat met de kleine baby.

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2014 om 22:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw afloscapaciteit voor de schulden wordt natuurlijk wel hoger als u samen woont, want dan kunt u de kosten delen.

Woont u vriend niet op zichzelf dat u niet bij hem kan intrekken?

rs
door rsblom - Feb 4, 2014 om 22:43
10 Antwoorden / 1 Vragen

nee kon dat maar, dan was er geen issue.. ik heb al kindjes en samen krijgen we ook een kindje.
hij heeft een klein huisje met mini slaapkamer.. ik had met mijn ex afgesproken dat we paar jaar zouden wachten met verkoop (ivm de slechte tijd om huis te verkopen) . Er zit blijbaak toch veel rancune bij mijn ex.. die had ik niet zien aankomen. anders had ik wel andere beslissingen genomen.

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2014 om 22:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Paar jaar wachten met verkoop. Weleens gedacht aan de fiscale problemen die daarmee opdoemen?