ge
door geli Apr 22, 2010 om 21:45
Auto & vervoer

Schade veroorzaakt door assielzoeker

wie vergoed schade aan auto veroorzaakt door assielzoeker ,politie zegt gemeente ??

11144 11 Rapporteer

stacey
door stacey - Apr 22, 2010 om 21:50
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

---Verzekeringen
Asielzoekers zijn verzekerd tegen de meeste ziektekosten en tegen de gevolgen van wettelijke aansprakelijkheid.--Info

Dat zal dan via de gemeente waar de asielzoeker verblijft/opgevangen wordt geregeld zijn verwacht ik, dus informeer even bij de gemeente hoe of wat.

Succes,

toolboy
door toolboy - Apr 22, 2010 om 22:23
965 Antwoorden / 40 Vragen

Vind dit een zeer vreemde en zeer onduidelijke posting!
Mocht het over een asiel zoeker gaan dan is het van belang of deze legaal in dit land vertoeft.
Indien illegaal dan is mogelijk de overheid aan te spreken.

vladja
door vladja - Apr 22, 2010 om 22:43
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Indien illegaal dan is mogelijk de overheid aan te spreken.

Hoe kom je erbij dat de overheid mogelijk aansprakelijk is voor de schade die door een illegaal veroorzaakt wordt??????

Hoe is de auto door de asielzoeker beschadigd geraakt, m.a.w. wat er is gebeurd?

Vladja

kiran
door kiran - Apr 22, 2010 om 22:57
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@geli

Wat is er bekend over de asielzoeker? Naam/geen naam?
Neem aan dat als je het over een asielzoeker hebt, dat de persoon verblijft in de opvang?

ge
door geli - Apr 23, 2010 om 00:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=geli schreef op donderdag 22 apr 2010, 21:45]wie vergoed schade aan auto veroorzaakt door assielzoeker ,politie zegt gemeente ??
assielzoeker M is met fiets tegen mijn auto gevallen had waarschijnlijk gedronken hebben politie erbij gehaalt omdat M ervan door wou gaan politie kwam en heeft woon en naam gegevens gecontroleert en aan ons doorgegeven wij hebben gegevens doorgegeven aan onze verzekering omdat M zei niet verzekert te zijn onze verzekering kon niet achterhalen waar M verzekert is en wij moesten rechtsbijstand inschakelen afwachten maar dus

pino123
door pino123 - Apr 23, 2010 om 08:49
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Het klopt inderdaad dat asielzoekers verzekerd zijn, indien zij legaal in Nederland verblijven.

Hierbij een linkje: klik hier

Hierbij nog een linkje, waaruit blijkt dat asielzoekers verzekerd zijn via de gemeente waarin zij verblijven:

Klik hier

Succes ermee!

vladja
door vladja - Apr 23, 2010 om 10:28
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Geli,

Is de auto alleen WA verzekerd? Stond de auto geparkeerd toen de asielzoeker er tegen aan viel of was het tijdens het rijden?

Vladja

ge
door geli - Apr 23, 2010 om 22:11
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op vrijdag 23 apr 2010, 10:28]Geli,

Is de auto alleen WA verzekerd? Stond de auto geparkeerd toen de asielzoeker er tegen aan viel of was het tijdens het rijden?

Vladja

auto stond voor mijn deur geparkeert toen M er met zijn fiets tegen aan viel ik zag het en hoorde een knal , auto is allriks verzekert maar evengoed wie vergoed die deuk en krassen ?

pino123
door pino123 - Apr 23, 2010 om 22:18
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=geli schreef op vrijdag 23 apr 2010, 22:11][quote=vladja schreef op vrijdag 23 apr 2010, 10:28]Geli,

Is de auto alleen WA verzekerd? Stond de auto geparkeerd toen de asielzoeker er tegen aan viel of was het tijdens het rijden?

Vladja

auto stond voor mijn deur geparkeert toen M er met zijn fiets tegen aan viel ik zag het en hoorde een knal , auto is allriks verzekert maar evengoed wie vergoed die deuk en krassen ?

De gemeente!

ge
door gerland - Apr 24, 2010 om 01:23
127 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij maakt het niet uit of iemand asielzoeker is of niet voor de vraag wie er de schade moet vergoeden in dit geval.

Het antwoord is natuurlijk: de persoon die hier als "asielzoeker" wordt aangeduid.

Antwoorden als "gemeente" of "overheid" zijn lariekoek. Waarom zouden zij hiervoor op moeten draaien?

vladja
door vladja - Apr 24, 2010 om 11:28
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Geli,

Volgens Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) zijn asielzoekers verzekerd voor de gezondheidszorg en WA aansprakelijkheid als persoon, vergelijkbaar met de Aansprakelijkheidsverzekering Voor Particulieren (AVP). Dus geen wettelijk verplichte WA-verzekering voor motorvoertuigen, dat is iets heel anders. ZIe hier...

Je hebt nu de keuze uit twee wegen, die je kan volgen:

Gewoon opgeven bij jouw eigen All Risk verzekering. Dan krijg je de schade vergoed minus het eigen risico. Totdat jouw verzekering de schade verhaald heeft, wordt waarschijnlijk de no-claim aangetast (dat is afhankelijk van de afgesloten verzekering). Dan moet jouw verzekeringsmaatschappij de schade gaan verhalen op de WA-verzekering van de asielzoeker. De meeste maatschappijen nemen in het verhaal van de schade gelijk het bedrag van het eigen risico mee, zodat je daar niet zelf achteraan hoeft te gaan. Check dat wel even, anders moet je dat dan nog zelf doen en is de tweede weg waarschijnlijk handiger.

De vraag is dan of de schade-behandelaar van jouw verzekeringsmaatschappij capabel en voortvarend genoeg is om uit te zoeken wie aangesproken moet worden (waar loopt die verzekering, of via COA of gemeente). Je zult ze zelf waarschijnlijk eerst moeten uitleggen hoe het zit met de WA-verzekering van asielzoekers.

Gezien recente ervaringen met enige schadebehandelaars zet ik mijn vraagtekens bij de capaciteit van een aantal van deze personen. Voorbeeld: schadebehandelaar, die net zijn brommerrijbewijs had gehaald (geen auto), die zich door de tegenpartij liet inpakken met allerlei kul argumenten, omdat hij totaal geen inzicht had in het rijgedrag van auto's en nog een hoop ervaring moest opdoen in het gemotoriseerde verkeer in het algemeen. Hij behandelde al een paar jaar schades op de afdeling motorvoertuigen.

De tweede weg is zelf jouw schade verhalen. Via het COA moet uit te vinden zijn bij welke gemeente de asielzoeker staat ingeschreven, als dat via de politiegegevens niet bekend is. Je bent niet verplicht om gebruik te maken van jouw All Risk-dekking. Je stelt dan de asielzoeker aansprakelijk met een kopie daarvan aan de gemeente met het verzoek de aansprakelijkstelling door te geleiden aan de verzekeringsmaatschappij. Ik kan je dan wel aan een voorbeeldbrief helpen.

In beide gevallen adviseer ik je luid en duidelijk aan te geven dat het hier aanrijding betreft tussen een fietser en een geparkeerd staande auto. Vaak wordt er automatisch gereageerd: ... oh... een auto en een fietser, nou de fietser is de zwakkere verkeersdeelnemer dus de auto zit fout. En dan ben je weer een paar weken verder. Dus duidelijk aangeven dat de auto in deze hetzelfde is als straatmeubilair als lantaarnpalen, verkeersborden, bloembakken etc. en dat art. 185 van de Wegenverkeerswet (WVW) hier niet van toepassing is.

Laat een globale schadebegroting opstellen van de schade en voeg een kopie bij. Een officieel expertiserapport kost geld, een globale begroting meestal niet (check dat vooraf). Als je een kopie van het proces-verbaal/aanrijdingsstaat van de politie hebt, voeg die bij in kopie of vermeldt dat er politie ter plaatse is geweest (welk korps, eventueel namen).

Stuur alleen (kleuren)kopieen in en behoudt de originelen zelf. Als er dan wat zoek raakt (en dat gebeurt helaas maar al te vaak) dan heb je de stukken om op terug te vallen.

Nog vragen?

Vladja