ekiem
door ekiem Nov 13, 2012 om 17:22
Computers & telefonie

Schijfjes branden

Heb net mijn virus scanner uitgezet en geprobeerd een schijfje te branden. Lukte niet.
Kreeg o.a de volgende meldingen : - track-following fout.
-Ongeldige schrijf status.
Kon end track niet uitvoeren.

Ik denk dus dat het toch een kapotte interne brander is.

Vraag is nu........ kun je zomaar een interne brander kopen en kun je die zelf in de PC plaatsen. En wat is een goede brander, zit er kwaliteits verschil in ??

Alvast bedankt voor jullie tips.

702 6 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 13, 2012 om 17:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ekiem,

Een interne brander is makkelijk zelf te plaatsen.
Gewoon goed kijken hoe de oude aangesloten zit en de nieuwe op dezelfde manier plaatsen.
Zorg wel dat de stroom er af is! Stekker er uit!
Is er een kringloopwinkel in je buurt?
Heb er laatst een (zgan!) voor 2 euro gekocht.

Suc6

freya
door freya - Nov 13, 2012 om 17:50
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo ekiem,

Voor een paar tientjes koop je een nieuwe, dus persoonlijk zou ik niet gaan lopen klooien met tweedehands spul. Je loopt het risico dat je de ellende van een ander koopt.....

Waar je op moet letten bij aankoop, is de manier van aansluiten. De oudere branders hebben een IDE-aansluiting (brede connector en brede, platte kabel) en de nieuwere branders hebben een SATA-aansluiting (smalle connector met ronde of platte, smalle kabel).

Kortom, maak je computer open en kijk wat er in zit.

Als je er zelf niet handig genoeg voor bent, neem dan de computer onder de arm naar een pc-zaakje in de buurt. Die zet er voor weinig geld een nieuwe voor je in.

m.vr.gr. Freya

edrick3
door edrick3 - Nov 13, 2012 om 17:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ekiem,

Heb je trouwens al eens gekeken of je soms de drivers kunt updaten?
Kijk eens op de site van het merk van je brander.
Wie weet (heb je geen nieuwe nodig!)

Suc6

ekiem
door ekiem - Nov 13, 2012 om 19:30
676 Antwoorden / 100 Vragen

Edrick3 en Freya alvast bedankt. Het scheelt al heel wat dat ik nu weet wat ik ermee aanmoet .
Komend weekend ga ik aan de slag. En bij twijfel misschien toch naar zo'n PC zaak
zodat zij zo'n ding er in kunnen zetten.

gsm
door gsm - Nov 13, 2012 om 19:41
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De allergoedkoopste brander hoeft ook nieuw niet duur te zijn: voorbeeld
Sony NEC Optiarc heb ik zelf ook en doet het prima. Er zijn echter ook nog apparaten met een iets betere kwaliteit en die kosten inderdaad zo'n €20 tot €30.

Denk bij IDE (met de brede platte kabel) aan de juiste instelling van de jumper, zie oude brander.
Voor nieuwere, meestal snelle branders (met hoge DMA snelheden) heb je een IDE kabel met 80 draden (UDMA) nodig. Deze zijn meestal herkenbaar aan de blauwe, zwarte en grijze stekkers. Anders krijg je CRC-fouten op de IDE interface. Vervang dus eventueel ook de kabel, als die maar 40 draden heeft.

macwouter
door macwouter - Nov 13, 2012 om 21:59
825 Antwoorden / 9 Vragen

Of deze voor een paar tientjes aansluiten via de USBkabel