he
door henkvangemert Oct 22, 2014 om 19:49
Huishouden & energie

Slijtage stoelen

Ruim 5 jaar geleden 8 stoelen gekocht ter waarde van 2000 euro. Als zijnde Lederen stoelen.
Bij normaal gebruik slijtage opgetreden, leer barst en blottert af. Alles wijst erop dat het materiaal geen leer is.
Nu wil de winkelier ons hierin tegemoet komen door een waarde check van 450 euro aan te bieden.
Wij vinden echter dat zulke dure stoelen niet in zo een korte tijd dergelijke slijtage mogen vertonen.
Welke stappen kunnen wij ondernemen om ons recht te krijgen?

9596 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2014 om 20:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ook leer kan barsten. Als het te droog is in huis, of als de stoelen veel in de zon staan.

mahadma
door mahadma - Oct 22, 2014 om 21:01
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Nu wil de winkelier ons hierin tegemoet komen door een waarde check van 450 euro aan te bieden. Adviesje? Accepteren en vooral op tijd (vòòr de afloopdatum geldigheid) besteden.

pi
door pieterwolters - Oct 22, 2014 om 21:25
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad wat mahadma zegt: accepteren. 5 jaar oude stoelen waar je bijna 25% voor terug krijgt is heel netjes.

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2014 om 21:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk erns op Google voor materiaal om die barsten een beetje te verdoezelen.

gompy2
door gompy2 - Oct 22, 2014 om 22:05
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=henkvangemert schreef op woensdag 22 okt 2014, 19:49]Ruim 5 jaar geleden 8 stoelen gekocht ter waarde van 2000 euro. Als zijnde Lederen stoelen.
Bij normaal gebruik slijtage opgetreden, leer barst en blottert af. Alles wijst erop dat het materiaal geen leer is.
Nu wil de winkelier ons hierin tegemoet komen door een waarde check van 450 euro aan te bieden.
Wij vinden echter dat zulke dure stoelen niet in zo een korte tijd dergelijke slijtage mogen vertonen.
Welke stappen kunnen wij ondernemen om ons recht te krijgen?
Ik denk wel dat de bekleding echt leer is, maar de naam leer op zich zegt niks over de kwaliteit.
Mijn vermoeden is dat het splitleer is, de onderste en slechtste laag van een huid.
Of misschien wel PU-leer, een splitleer met een coating.
Kortom het is dus denk ik wel leer, maar van een slechte kwaliteit.
Lees de verdere informatie maar.
Klik-> Splitleer
en
Klik-> PU-leer.

Ik weet niet hoe je voorgelicht bent door die winkelier, en welke winkelier het is, maar als je de verdere informatie leest die in die linken staat, gaat een splitleer niet vele jaren mee.

Als die winkelier aangesloten is bij de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW) zou je daar een klacht kunnen neerleggen.

Klik-> CBW-erkend

De winkelier wil je al tegemoet komen met een check van 450 Euro.
Als je die moet besteden in die winkel zelf heb je er denk ik niet zo veel aan als je die stoelen eventueel opnieuw wilt laten bekleden, maar ik weet ook niet wat voor stoelen het zijn.
Zijn het grote fauteuils dan wordt het opnieuw bekleden een dure zaak en kom je aan die 450 Euro dik tekort en komt de aanschafprijs van 2000 Euro wel overeen met een leersoort van mindere kwaliteit.
Zijn het eetkamerstoelen wordt het weer iets anders.

tenormin
door tenormin - Oct 22, 2014 om 23:05
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Na 5 jaar kan men ook dat verwachten bij goed leer. Ik ga ervan uit dat het eetkamerstoelen betreft à €250,00 per stuk. Als het fauteuils zijn al helemaal. Heb hier 8 eetkamerstoelen staan: minimaal zo'n jaartje of 45. Craquele geworden, maar dat hoort erbij, bij echt leer. Leer moet onderhouden worden vanaf dag 1. Dat het kennelijk geen echt leer betreft blijkt uit het aanbod van de winkelier, of hij is een goede man of hij weet dat hij u 5 jaar geleden iets heeft verkocht wat geen echt leer was. Echt leer bladdert niet. Maar toont wel ieder krasje. Accepteer zijn bod en ga fijn aan de slag meer leeronderhoud middelen. Voor mij: hoe ouder hoe mooier.

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2014 om 00:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het ligt er natuurlijk maar helemaal aan welk deel van die stoelen bekleed is met leer. Alleen de zitting?

Ik heb hier een met leer beklede fauteuil staan, zeker 30 jaar oud, daar beginnen nu barstjes in te komen in de door de loop der tijd onstane plooitjes van de zitting. Aan de rest mankeert nog niets.

tenormin
door tenormin - Oct 23, 2014 om 00:24
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 23 okt 2014, 00:08
Ik heb hier een met leer beklede fauteuil staan, zeker 30 jaar oud, daar beginnen nu barstjes in te komen in de door de loop der tijd onstane plooitjes van de zitting. Aan de rest mankeert nog niets.

Wij schrijven over "vroeger". Denk dat er toen wat minder 'vervangers' van leer waren. In de jaren waarover ik spreek was skai de 'namaak' leer populair. (Zo'n 50 jaar geleden). Als ik de "leren" stoel van zwager zie: niet te geloven hoe snel dat kaduuk gegaan is na minder dan 5 jaar. "Was echt leer" werd hem verteld.

door 1953 - Oct 23, 2014 om 02:35
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Zou het accepteren die bon van € 450,00 !!

Wat voor leer werd destijds aangeboden op de stoelen: de kwaliteit ervan?

Er zijn zoveel ledersoorten en kwaliteiten daarin, geverfd leer, geperst leer: samenstelling van twee stoffen onder hogedruk samengeperst, laat na enkele jaren alsnog losgeraakt van elkaar.

Geverfd leer oppervlakkig gaat na jaren intensief gebruik, middels invloeden van zonlicht e.d., bladderen en laat los van de toplaag.

gompy2
door gompy2 - Oct 23, 2014 om 08:48
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 22 okt 2014, 23:05]Heb hier 8 eetkamerstoelen staan: minimaal zo'n jaartje of 45. Craquele geworden, maar dat hoort erbij, bij echt leer. Leer moet onderhouden worden vanaf dag 1. Dat het kennelijk geen echt leer betreft blijkt uit het aanbod van de winkelier, of hij is een goede man of hij weet dat hij u 5 jaar geleden iets heeft verkocht wat geen echt leer was. Echt leer bladdert niet. Maar toont wel ieder krasje.
Het is niet juist wat je schrijft over wel of niet echt leer en de symptomen Tenormin.
Het slechtste deel van een huid, het onderste deel, wat vleessplit wordt genoemd en wat als splitleer verwerkt wordt mag als echt leer verkocht worden.
Meubels met splitleer vertonen de symptomen die TS benoemd.
Ik heb de tekst voor je opgezocht, en ook voor TS, van internet van een onverdachte site naar ik mag aannemen," Kijk op meubelen.
Quote:

Splitleer wordt in de meubelbranche vaak gebruikt voor de productie van goedkope lederen bankstellen. Maar wat is splitleer? Om hier een voorstelling van te maken. Kunt u denken aan een schoongemaakte runderhuid met een dikte van circa 5 tot 10 mm. Deze huid kan of in twee of in drie lagen worden gespleten.

Nerfsplit ook wel nerfleder genoemd
Kernsplit
Vleessplit

Nerfsplit

De nerfsplit of nerfleder is de bovenste laag waar de haarinplant heeft gezeten. Dit de beste split laag van een huid. Omdat de vezelstructuur van de bovenste laag zeer dicht is waardoor kans op scheuren of beschadigingen het minst groot is. In de handel wordt er dan ook niet meer van split leer gesproken maar van nerfleer.

Kernsplit

Wanneer de huid dik genoeg is kan er ook een midden split worden gemaakt. Zodat er een extra split laag ontstaat. Ook deze laag is minder sterk als het nerfleder. Toch wordt het vaak gebruikt als Suéde op wat duurdere bankstellen.

Vleessplit

De onderste laag van de huid wordt vleessplit genoemd. Dit is feitelijk de slechtste split laag voor productie van meubelleer. En wel om de tegenovergestelde reden van het nerfleder. De onderste laag heeft een grove vezelstructuur waardoor kans op schade zeer groot is. Dit is de split laag die in de meubelbranche als splitleer wordt gezien.

Nadelen van splitleer

Omdat splitleer dus een grovere vezelstructuur heeft dan het nerfleder. Beschadigd het leder snel en is veel minder duurzaam als de bovenste laag van een runder huid. Ook als een bankstel geheel gestoffeerd is met splitleder mag de winkelier het verkopen als volledig leder. Wanneer de zitgedeeltes van de bank met nerfleder zijn gestoffeerd en de romp met splitleer ziet u vaak na verloop van tijd een verschil in kleur optreden. Omdat het splitleder slechter bestand is tegen licht waardoor de kleur zal vervagen.

Bron, klik-> Alles over meubelen!

ekiem
door ekiem - Oct 23, 2014 om 09:02
676 Antwoorden / 100 Vragen

Ik zou dat bod zeker accepteren omdat ik denk dat u een wat mindere kwaliteit leer hebt. Ben zelf in het bezit van 2 lederen bankjes ( leolux ) ,zijn al jaren oud en zien er nog perfect uit. Wordt zelfs gedurende de jaren mooier. Leer wordt soepeler en iets zachter. Moet er wel bij zeggen dat ik toch zeker eens per jaar de boel goed onderhoud . Eerst de cleaner er overheen en daarna alles goed inwrijven. Best een klus maar belangrijk voor het behoud van het leer.

Ekiem

user123
door user123 - Oct 24, 2014 om 21:48
1346 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 22 okt 2014, 23:05] Dat het kennelijk geen echt leer betreft blijkt uit het aanbod van de winkelier, of hij is een goede man of hij weet dat hij u 5 jaar geleden iets heeft verkocht wat geen echt leer was.

Dat is lekker redeneren zeg. Wanneer de winkelier een klacht netjes oplost zal hij dat wel uit wroeging doen omdat hij de klant heeft belazerd.

Het is ook nooit goed hè ?

target
door target - Dec 6, 2014 om 21:54
297 Antwoorden / 3 Vragen

Wie zegt dat de slijtage niet komt van intensief of verkeerd gebruik?
Meestal is zo'n klacht makkelijk te ontwijken en van dus is het aanbod van de leverancier heel netjes.