je
door jenie Jul 28, 2012 om 18:23
Vrije tijd & tuin

Sproeien gecastreerde kater

Ik heb een gecastreerde oosters korthaar van 5 jaar oud en vanaf dat hij is gecastreerd sproeit hij. Het lijkt wel of het met de jaren steeds erger wordt.

Weet een van u misschien of hier nog iets aan te doen is. Een bevriende fokker had het over chemische castratie maar de dierenarts vertelde mij dat dat helemaal geen zekerheid is dat hij er dan mee ophoudt.

Hem elders plaatsen is natuurlijk ook geen optie. We zijn ten einde raad. Overal in huis sproeit hij. Tegen deuren, banken, stofzuigers, bedden en beddengoed. Er is bijna niet tegenop schoon te maken en uiteraard is het natuurlijk vies.

Graag reacties.

Jenie

17328 14 Rapporteer

vladja
door vladja - Jul 28, 2012 om 18:47
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik geef je weinig hoop. Ook zo'n kater gehad. Alles geprobeerd, maar het ging niet over.

Wat een beetje hielp waren hormoon tabletten, zie het stukje met dank aan de dierenarts in Alkmaar-Noord, punt 11... tesamen met spul (feromonen) dat langzaam verdampt. Verdamper rechtstreeks in het stopcontact. Dat was ook verkrijgbaar bij de dierenarts.

Vladja

je
door jenie - Jul 28, 2012 om 19:08
36 Antwoorden / 24 Vragen

Vladja,

Wat heb je uiteindelijk met de kater gedaan?

Groetjes,
Jenie

vladja
door vladja - Jul 28, 2012 om 19:20
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ermee geleefd tot de kater 16 werd en we gingen verhuizen. Toen is - in overleg met dierenarts - besloten tot inslapen.

Zo'n 8 jaar met de kat geleefd. Geen kleine kinderen meer in huis, zeg ik er gelijk bij. Stonk niet door castratie. En - omdat het overal was - waren er ook geen vaste plekken, die je kon behandelen/onaantrekkelijk maken. Regelmatig een ommetje "laten" maken in de tuin. Deuren dichthouden, waardoor de plekken beperkt bleven tot bepaalde gebieden/kamers.

Het was een hardstikke lief beest, maar soms werd ik er wanhopig van. Zag het in de "nieuwe" woning niet meer zitten met de kat. De dierenarts wist ook dat er alles aan gedaan was en vond dat de kat toch nog een mooi aantal jaren had gehad en stemde in met be-eindiging.

Klinkt niet hoopgevend, maar dat is mijn ervaring.

Vladja

vladja
door vladja - Jul 28, 2012 om 19:27
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Oh ja, wat de dierenarts ook nog opperde als mogelijkheid - met geen enkele garantie op succes, was het "leidingwerk" van de kater met een operatie omleggen met een andere uitgang, zodat die meer op een poes zou gaan lijken.

Hij had de operatie zelf nog nooit uitgevoerd (had de mogelijkheid gelezen in een vakblad). Maar zei hij er gelijk bij, je hebt ook poezen die kans zien om te sproeien. En dat klopt. Ik heb een rode poes (uitzonderlijk), die dat buiten doet om het terrein af te palen en dan verder hard naar binnen rent om de rest netjes in de bak te doen.

Vladja

je
door jenie - Jul 28, 2012 om 19:36
36 Antwoorden / 24 Vragen

Slik. Ik had het al gehoord dat dat eventueel ook een optie kon zijn maar dat willen wij toch nog niet overwegen. Het is zo'n geweldige, laid back, relaxte kater. Ik ga toch van de week wat rustgevende middeltjes proberen. Het is bij ons waarschijnlijk stress door een ADHD kind thuis. En dan zien we wel weer verder.

Eventuele tips zijn natuurlijk altijd welkom!

Bedankt,
Jenie

vladja
door vladja - Jul 28, 2012 om 19:44
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Probeer die hormonen tesamen met de feromonen.

Vladja

vladja
door vladja - Jul 28, 2012 om 20:22
8293 Antwoorden / 27 Vragen

P.S.

Dus alles in 1 keer er tegenaan gooien, Niet stuk voor stuk.

tenormin
door tenormin - Jul 28, 2012 om 21:55
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Er "loopt" op dit moment ook een vraag over "hoe is kattenpis te verwijderen uit vloerkleed". Kijk bij: zoek binnen vraag en beantwoord
Vraag van miekmol. Die heeft inmiddels al 2 liter Ecodor UF2000 en "tig" andere dingen gedaan om de geur weg te krijgen en natuurlijk omdat het vies is. 't Is haar nog niet gelukt. Kijk eens naar de antwoorden, misschien zit er wel wat tussen, jouw kattenbeest is 5 jaar, misschien nog te hervormen, die van haar al 18.

vladja
door vladja - Jul 29, 2012 om 09:45
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 28 jul 2012, 21:55]Er "loopt" op dit moment ook een vraag over "hoe is kattenpis te verwijderen uit vloerkleed". Kijk bij: zoek binnen vraag en beantwoord
Vraag van miekmol. Die heeft inmiddels al 2 liter Ecodor UF2000 en "tig" andere dingen gedaan om de geur weg te krijgen en natuurlijk omdat het vies is. 't Is haar nog niet gelukt. Kijk eens naar de antwoorden, misschien zit er wel wat tussen, jouw kattenbeest is 5 jaar, misschien nog te hervormen, die van haar al 18.

Het gaat allebei over kattenpis, maar voor de rest totaal verschillend.

tenormin
door tenormin - Jul 29, 2012 om 10:50
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 29 jul 2012, 09:45][quote=tenormin schreef op zaterdag 28 jul 2012, 21:55]Er "loopt" op dit moment ook een vraag over "hoe is kattenpis te verwijderen uit vloerkleed". Kijk bij: zoek binnen vraag en beantwoord
Vraag van miekmol. Die heeft inmiddels al 2 liter Ecodor UF2000 en "tig" andere dingen gedaan om de geur weg te krijgen en natuurlijk omdat het vies is. 't Is haar nog niet gelukt. Kijk eens naar de antwoorden, misschien zit er wel wat tussen, jouw kattenbeest is 5 jaar, misschien nog te hervormen, die van haar al 18.

Het gaat allebei over kattenpis, maar voor de rest totaal verschillend.

Er is bijna niet tegenop schoon te maken en uiteraard is het natuurlijk vies.

vladja
door vladja - Jul 29, 2012 om 11:01
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Tenormin,

De vraag gaat niet over het schoonmaken!!!!!

Het gaat over "het voortdurend sproeien van de kat". Of iemand daar een oplossing voor weet. Heb je een oplossing?

Vladja

ki
door kittydeb - Jul 29, 2012 om 16:40
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi! Ik zat met hetzelfde probleem... Ik kreeg de tip om juist op de plekken waar de kat sproeit " eetplekken" te maken. Ik strooi nu bijvoorbeeld brokjes over de bank en leg kleine hoopjes in de hoekjes in mn huiskamer. Sindsdien heeft mijn kater niet meer gesproeid. Waar ze eten plassen ze niet... Schijnt :-) succes ermee en laat nog even weten hoe het verder gaat.

marcovos
door marcovos - Sep 25, 2012 om 00:25
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt erop dat je kat gestrest is zoals je zelf ook al aangeeft want katten met stress hebben vaker, zelfs na castratie, de neiging om te gaan sproeien.

Om de kat te laten inslapen omdat hij niet overweg kan met uw ADHD kind is natuurlijk niet echt diervriendelijk, beter zou het zijn om dan maar een ander huis te zoeken met minder stressfactoren. (voor de kat natuurlijk ;-)

Een nog betere oplossing zou zijn om de de exacte stressfactoren te identificeren en zo veel mogelijk te beperken. Maar dit vergt veel tijd en aandacht want je moet dan eigenlijk het gedrag van je kat constant in de gaten houden. Let dan voornamelijk op schrik reacties (oren die snel bewegen en of naar achteren staan)
Het schoonmaken van de besproeide plekken zal niet veel zin hebben want hij wil de plaats markeren tegen andere katten (en mensen) dus wanneer het schoon is zal hij opnieuw gaan sproeien.
Het bewust extra aandacht geven en voortrekken van je kat boven (en zelfs beschermen tegen) je kind gedurende een bepaalde periode zou goed kunnen werken. Maar dan moet je kind natuurlijk wel oud genoeg zijn om dit gedrag te begrijpen.
Hopelijk heeft Mr. Cat ook een eigen plekje waar hij zich veilig voelt en waar niemand makkelijk bij kan(hoog), zodat hij zich terug kan trekken, want ook dat helpt bij het verminderen van stress.

Als het mogelijk is zou je ook eens kunnen overwegen om de kat een vakantie cadeau te doen. Omdat katten een bijzondere hekel hebben aan verhuizen (zelfs tijdelijk) betekent dat natuurlijk dat jullie op vakantie moeten en een rustige en vertrouwde kattenbabysit tijdelijk intrek neemt in jullie huis. wederom niet schoonmaken natuurlijk. en veel aandacht geven.

Dit lijkt misschien ontzettend veel werk, maar het is natuurlijk aan jou hoeveel je er voor over hebt om een harmonieus huishouden te hebben en te houden.

Hopelijk heb je er wat aan.
Groetjes,
Marco

pe
door pegasuss - Sep 25, 2012 om 16:30
36 Antwoorden / 12 Vragen

@ Jenie

Ik heb het zelfde probleem gehad met mijn kater Danger. De dierenarts vertelde dat dit te maken had met stress in huis. Wij hebben voor de operatie gekozen en daarnaast hebben wij een kamer ''opgeofferd'' waar Danger nu zijn eigen plekje heeft en dat gaat goed. Je heb ook speciale voeding voor gecastreerde katters, dat is ook het proberen waard.

Wat @Marco Vos zegt zou ik zeker overwegen.