el
door elnald May 12, 2015 om 18:18
Elektronica & tv

Subwoofer

Ik heb een actieve subwoofer met een auto en on stand.
als ik hem op auto zet gaat hij niet aan als ik de receiver aan zet.
kan het kwaad als ik hem gewoon 24 uur per dag aan laat staan ?

6033 8 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - May 12, 2015 om 18:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Staat daar niets over vermeld in de gebruiksaanwijzing?

el
door elnald - May 12, 2015 om 18:41
6 Antwoorden / 11 Vragen

Niets specifiek nee.hij ZOU gewoon aan moeten gaan.

aurora1
door aurora1 - May 12, 2015 om 19:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees klik hier dan eens door.

Gr
door Grunn1 - May 13, 2015 om 00:55
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik weet niet welk merk u heeft maar zelf heb ik een Harman Kardon met actieve subwoofer.
Deze actieve subwoofer sluit je aan met een kabel op de subwoofer ingang van de versterker. Als je wilt dat de subwoofer automatisch aan en uit gaat moet deze ook nog met een trigger kabel aangesloten worden, zonder deze aansluiting krijgt de subwoofer niet het signaal dat ie aan moet als de versterker aan gaat.

crewmember
door crewmember - May 13, 2015 om 10:10
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Als je hem constant aan laat staan is de volgende dag je accu leeg.

Zoals hierboven gemeld, ben je waarschijnlijk de trigger kabel vergeten (of niet goed aangesloten)

jo
door joentje1978 - May 15, 2015 om 10:55
367 Antwoorden / 6 Vragen

Die "trigger-kabel" wordt ook wel remote-lijn (ingang) genoemd.

Als je op die aansluiting +12V zet dan schakelt de subwoofer aan.
Een autoradio heeft vaak ook zo'n remote-aansluiting (uitgang) zodat als de radio aan staat hier +12V op staat.
Sluit je de remote-uitgang van de autoradio aan op de remote-ingang van de versterker dan schakelt de subwoofer uit als je de radio uitschakeld en de subwoofer in als je de autoradio inschakeld.

Een subwoofer aan laten staan kan opzich geen kwaad maar kan zijn dat de slijtage van de onderdelen daardoor doorgaat.
En ook als er geen muziek gedraaid wordt verbruikt de geschakelde voeding van de subwoofer stroom dus als je je auto 1 of 2 dagen niet gebruikt dan sta je met een lege accu.

pavoordf
door pavoordf - May 15, 2015 om 11:46
519 Antwoorden / 73 Vragen

TS heeft het over "auto" en "on". Auto staat in dit geval voor automatisch (niet voor automobiel). Triggeraansluiting zal ongetwijfeld bestaan maar in dit geval gaat het waarschijnlijk, net als in het tweakers-verhaal, over een subwoofer die automatisch aangaat wanneer er een signaal (boven een bepaalde drempel) op de ingang van de actieve subwoofer staat. Deze auto stand is bedoeld voor "luie" mensen (zoals ik) die de subwoofer niet telkens aan en uit willen zetten. Wanneer de subwoofer continue aanstaat, dan verbruikt hij aanmerkelijk meer stroom dan in de auto stand. De ruststroom in de eindtrap (veelal nog klasse AB) kan aanzienlijk zijn. In het geval van een klasse D eindversterker is de ruststroom marginaal.

In het geval van TS, is de schakeling die inkomend signaal detecteert en de voedingsspanning op de eindtrap inschakelt, defect.
Je zou met het apparaat ook eens bij een Repair Café kunnen gaan. Afhankelijk van type apparaat (beschikbaarheid documentatie en onderdelen) en ervaring van de lokale vrijwilligers, kan het achterliggende probleem misschien wel opgelost worden

el
door elnald - May 16, 2015 om 15:07
6 Antwoorden / 11 Vragen

Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik heb het probleem opgelost door een master slave stekkerdoos te gebruiken.
Ik had er nog nooit van gehoord ??? . Maar het werkt perfect.
De receiver is de master en de sub en ps3 en mediaplayer en humax en de tv zijn de slaves. Veel beter ook voor het millieu.

Groetjes. Ronald.