trompk
door trompk Dec 17, 2013 om 12:14
Voeding & gezondheid

Supradyn complex forte

Omdat ik zo lusteloos was ben ik een tijdje geleden aan supradyn complex forte begonnen en er werd mij verteld dat ik dit het hele jaar door zou kunnen nemen als aanvulling. Maar nu zag ik een klein stukje in het programma over opeenstapeling (van teveel vitamines/mineralen) in je lichaam en dat daar bijwerkingen van kunnen komen.
Nu heb ik de laatste tijd nogal rare gezondheidsklachten en begin mij af te vragen of dit hiermee te maken kan hebben. Is er hier iemand die mij er wat meer over kan vertellen? Ik vind dat er op internet zelf erg weinig over te vinden is.

63361 10 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 17, 2013 om 12:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je kan natuurlijk ook even met je huisarts overleggen!

trompk
door trompk - Dec 17, 2013 om 12:17
3 Antwoorden / 1 Vragen

@edrick 3
Heb ik gedaan maar het zal je verbazen hoe weinig huisartsen op dat gebied weten :(

zoekster
door zoekster - Dec 17, 2013 om 12:22
10965 Antwoorden / 34 Vragen

En wij moeten het dan wel weten? Wij kennen uw medisch dossier niet eens.

Anders stopt u toch een maand met die pillen, als u zich dan weer herboren voelt, dan weet u dat u er geen baat bij heeft.
Eet dan wel genoeg groente en fruit, dan komt u in ieder geval geen vit. C te kort.

ltmvz
door ltmvz - Dec 17, 2013 om 12:25
949 Antwoorden / 18 Vragen

Tegen lusteloosheid is er maar één goede remedie: zoveel mogelijk thee drinken, bij voorkeur groene en witte.

trompk
door trompk - Dec 17, 2013 om 12:25
3 Antwoorden / 1 Vragen

Haha, dat heb ik inderdaad gedaan, maar ik ben gewoon benieuwd of er mensen zijn die op dit gebied wat meer weten, dat is toch niet zo raar om te vragen. velen weten meer dan 1. :)

ltmvz
door ltmvz - Dec 17, 2013 om 12:43
949 Antwoorden / 18 Vragen

Op de Duitse televisie was kort geleden nog een uitzending over voedingssupplementen (zelfs voor kinderen schijnen die verkocht te worden).

De alomvattende conclusie was: als je gezond eet (leeft dus) heb je geen enkel supplement nodig.

Dit lijkt mij ook niet meer dan logisch.

edrick3
door edrick3 - Dec 17, 2013 om 13:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@trompk,

De meeste mensen hebben geen voedingssupplementen nodig, want ze krijgen al voldoende voedingsstoffen binnen door gevarieerd te eten. Alleen speciale groepen die extra voedingsstoffen nodig hebben, zoals zwangere vrouwen (foliumzuur en vitamine D), jonge kinderen (vitamine D) en ouderen (vitamine D) hebben duidelijk baat bij gebruik van voedingssupplementen.

Lees wat het Voedingscentrum hier over schrijft. Klik hier.

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Dec 17, 2013 om 14:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt ook eens op het potje kijken wat er allemaal inzit. Meer slikken dan de aanbevolen dagelijkse benodigde hoeveelheid is natuurlijk sowieso niet verstandig.

Doe het eens om de dag en kijk naar het effect.

Jonne11
door Jonne11 - Dec 17, 2013 om 17:47
87 Antwoorden / 15 Vragen

Hoi,
Teveel vitamines kan wel degelijk kwaad. Men denkt vaak, het zijn vitamines dus gezond, maar teveel is dus echt schadelijk. Bijvoorbeeld, teveel vitamine C plas je uit. Maar je nieren worden er zuurder van, grotere kans op nierstenen. Teveel vitamine A kun je vreselijke hoofdpijn van krijgen. Als je gewoon googled naar "overdosering vitamine A" en dat voor alle vitamines doet die je slikt, dan komt er zeer veel informatie naar boven. En ik schrijf bewust "overdosering" omdat in de potjes vitamines vaak 2 of 3 keer zoveel in zit als de ADH. Soms zelfs nog meer! Die ADH krijg je meestal gewoon al binnen als je normaal eet.

trompk
door trompk - Dec 18, 2013 om 13:04
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mariken7 schreef op dinsdag 17 dec 2013, 17:47]Hoi,
Teveel vitamines kan wel degelijk kwaad. Men denkt vaak, het zijn vitamines dus gezond, maar teveel is dus echt schadelijk. Bijvoorbeeld, teveel vitamine C plas je uit. Maar je nieren worden er zuurder van, grotere kans op nierstenen. Teveel vitamine A kun je vreselijke hoofdpijn van krijgen. Als je gewoon googled naar "overdosering vitamine A" en dat voor alle vitamines doet die je slikt, dan komt er zeer veel informatie naar boven. En ik schrijf bewust "overdosering" omdat in de potjes vitamines vaak 2 of 3 keer zoveel in zit als de ADH. Soms zelfs nog meer! Die ADH krijg je meestal gewoon al binnen als je normaal eet. thanks, ik was dus zelf niet op deze zoek term gekomen. Kan hier wel degelijk wat mee.