poezebeest
door poezebeest Aug 25, 2014 om 20:12
Huishouden & energie

Uitzetten van de radiatoren

Hallo, een vraag, is het slecht voor de CV ketel als je de radiatoren in de slaapkamers dicht draait, en die in de kamer open laat, nu het nog niet zo koud is.
Wij hebben geen thermostaten op de radiatoren.
Mijn man zegt dat het niet goed voor de ketel is, en draait ze allemaal weer open, ik vind het zonde van de energie.
Nog even ter informatie: wij hebben een Nefit Topline Aqua Power HR ketel uit 2011.
Al vast bedankt voor jullie reactie.

86240 19 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 25, 2014 om 20:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo poezebeest,

Nee hoor, die kun je rustig dichtdraaien/ dicht laten.

Met vr.gr.

mahadma
door mahadma - Aug 25, 2014 om 21:05
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Als er altijd één openstaat, kan dit zeker geen kwaad. Wij hebben alleen in de woonkamer de kraan 100% open. Zomer en winter. De gang, kamer 2 en de slaapkamer staan allemaal dicht, 365 dagen per jaar. Er moet er altijd één openstaan.

Mijn man zegt dat het niet goed voor de ketel is, en draait ze allemaal weer open, ik vind het zonde van de energie.

Uw man heeft in dit geval geen gelijk, en u wel. Geen ruzie maken a.u.b.

zw
door zwaardvis - Aug 25, 2014 om 21:15
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Stel dat er op zo'n slaapkamer geen radiator geplaatst was. Dan kon die nog niet eens worden opengedraaid.... Wat ik wil zeggen: Een dichtgedraaide radiator is alsof er geen radiator is.

tijger1
door tijger1 - Aug 25, 2014 om 21:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult nu toch helemaal niet de verwarming aan hebben.

Maar uw man heeft geen gelijk. Een plaat open, bijvoorbeeld de badkamer is genoeg.

zoekster
door zoekster - Aug 25, 2014 om 22:00
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik moest van mijn onderhoudsman/installateur minimaal 3 radiatoren openhouden.

czar
door czar - Aug 25, 2014 om 22:00
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Ik kan de vorige reacties alleen maar beamen.
Tenminste eentje open laten en vooral de stekker van de pomp er niet uit trekken.
Een pomp die een half jaar stil staat kan vast gaan zitten. Vandaar ook dat je er tenminste eentje open moet laten staan, zodat het water rond gepompt kan worden.

Maar wat maakt het uit dat ze ook op de slaapkamers open staan? Je bent nu toch niet aan het verwarmen? Het kost je dan toch ook niets extra als ze op de slaapkamers wel open staan.

mahadma
door mahadma - Aug 25, 2014 om 22:01
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Echt, één radiator/plaat of hoe het noemen wilt open is genoeg.

tijger1
door tijger1 - Aug 25, 2014 om 22:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 25 aug 2014, 22:00]Ik moest van mijn onderhoudsman/installateur minimaal 3 radiatoren openhouden.

Heeft hij soms aandelen Eneco of zo?;-)

snah
door snah - Aug 25, 2014 om 22:35
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo poezebeest,

Zoals andere reeds gemeld hebben kan het dichtdraaien van radiatoren in ruimtes die niet gebruikt worden geen kwaad , sterker het is juist goed want u bespaart energie .

U heeft hoogst waarschijnlijk wel een thermostaat maar deze zit in de woonkamer en deze regelt de temperatuur in de ruimte waar deze dus zit . Daarom moeten de radiatoren in de woonkamer altijd helemaal open staan .

Wilt u toch een verwarmde slaapkamer hebben draai de radiator in de slaapkamer dan niet helemaal open .

Wel is het raadzaam om 1 of 2 keer per jaar alles open te zetten en de thermostaat iets hoger zodat alles in de leidingen even doorspoeld , een uurtje is genoeg .

zoekster
door zoekster - Aug 25, 2014 om 22:36
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 25 aug 2014, 22:22][quote=zoekster schreef op maandag 25 aug 2014, 22:00]Ik moest van mijn onderhoudsman/installateur minimaal 3 radiatoren openhouden.

Heeft hij soms aandelen Eneco of zo?;-)
Het zal dan Nuon moeten zijn ;-)

En ik maar braaf doen wat de installateur me aanraadt.

tenormin
door tenormin - Aug 25, 2014 om 22:39
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 25 aug 2014, 22:00]Ik moest van mijn onderhoudsman/installateur minimaal 3 radiatoren openhouden.

Hadden we niet dezelfde: ik kreeg het advies om altijd alles open te draaien. Zo zie je maar: wie moet men nu geloven. Maar ik ben al ongehoorzaam geweest: in de slaapkamer blijft ie dicht. En wat ik nu hierboven lees: de rest gaat ook uit! Tenminste, als de CV weer aangaat.

zoekster
door zoekster - Aug 25, 2014 om 22:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 25 aug 2014, 22:39][quote=zoekster schreef op maandag 25 aug 2014, 22:00]Ik moest van mijn onderhoudsman/installateur minimaal 3 radiatoren openhouden.

Hadden we niet dezelfde: ik kreeg het advies om altijd alles open te draaien. Zo zie je maar: wie moet men nu geloven. Maar ik ben al ongehoorzaam geweest: in de slaapkamer blijft ie dicht. En wat ik nu hierboven lees: de rest gaat ook uit! Tenminste, als de CV weer aangaat.
Was het een man en had ie donker haar?
Dan is het dezelfde!

snah
door snah - Aug 25, 2014 om 22:45
654 Antwoorden / 61 Vragen

Zoals ik al melde ,
Alle radiatoren in de woonkamer ( waar de thermostaat ook is ) MOETEN helemaal open staan .
Of je nu 1 of 2 of 3 of 4 enz. radiatoren in je woonkamer hebt ze moeten allemaal helemaal open .

czar
door czar - Aug 25, 2014 om 22:54
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=snah schreef op maandag 25 aug 2014, 22:45]Zoals ik al melde ,
Alle radiatoren in de woonkamer ( waar de thermostaat ook is ) MOETEN helemaal open staan .
Of je nu 1 of 2 of 3 of 4 enz. radiatoren in je woonkamer hebt ze moeten allemaal helemaal open .

Onzin, nergens voor nodig.
Aan de andere kant: het maakt ook weinig uit, je kunt ze gewoon allemaal open zetten.
Wordt het wat gelijkmatiger verwarmd zeg maar, maar MOETEN is onzin.

tijger1
door tijger1 - Aug 25, 2014 om 23:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als men meerdere radiatoren in de woonkamer heeft staan MOETEN die helemaal niet per se allemaal open staan. Het geeft wel ern vetere warmteverdeling in de woonkamer.

Het gaat er maar om dat er in ieder geval één radiator openstaat voor de circulatie.

@tenormin

Dus niett ALLES dicht. In ieder geval één open in de ruimte waar de thermostaat hangt.

czar
door czar - Aug 25, 2014 om 23:18
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Het is overigens vrij gemakkelijk om wat thermostaat-kranen te plaatsen op de radiatoren in de andere vertrekken. Je vervangt dan gewoon de handkranen en zo duur is dat niet.
Dan geldt wel: slechts 1 thermostaat-kraan per ruimte en altijd op de grootste radiator in die ruimte.

De huurpunten-telling houdt ook rekening met de aanwezigheid van thermostaat-kranen. Per ruimte weer een huurpuntje erbij. Voor evt. verkoop is het dus ook waardeverhogend. Voor je eigen genot is het ook heel prettig, kun je toch per ruimte de temperatuur automatisch regelen.

DIT DING dus, of als je 'm ook nog op tijd wilt programmeren ZO'N DING.

czar
door czar - Aug 25, 2014 om 23:57
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 25 aug 2014, 23:38]Dit topic is gedoemd tot meligheid.
Ik doe m'n best er toch nog een beetje serieus mee om te gaan.
Als je zelf gemakkelijk vaste kranen wilt vervangen door een thermostaat, dan is DIT wel een handig ding. Schroefje los draaien, handvat eraf, nieuwe ding erop. Nee, ik heb geen aandelen en ik ken die hele webshop ook niet, dus zoek het lekker zelf uit. Het gaat mij om het apparaat dat handig kan zijn en er zijn vast vele leveranciers.

Voor de liefhebbers van een echt melig onderwerp, KLIK HIER.
Tros Radar: Is het handig bij de AH hamsterweken in te slaan om vervolgens je schulden aan de deurwaarder af te lossen tegen de halve inkoopprijs?

door 1953 - Aug 26, 2014 om 03:09
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Neen, doe het jaren zo!

opaleo
door opaleo - Sep 3, 2014 om 14:22
67 Antwoorden / 0 Vragen

Afhankelijk van je ketel, en dan het vermogen van deze, in een doorsnee woning zit gemiddeld een ketel met een vermogen van tussen de 20 tot 23KW, maakt het niet uit hoeveel radiatoren je open zet.
De pompen zijn tegenwoordig van dien aard, dat deze automatisch een paar keer per dag draaien of pompen zoals je het maar wilt noemen.
Als je bij warme buitentemperaturen de thermostaat op 15 of 16 graden zet, gaat de ketel niet verwarmen, maar de pomp blijft af en toe in werking treden.
Dat pompen bij stilstand vast gaan zitten dat klopt inderdaad, maar dan praat je echt over ketels die in de eind 70 en 80er jaren zijn geplaatst.
Na die tijd zijn er andere pompen in de ketels gekomen, die automatisch in werking treden, en vastlopen bijna niet mogelijk is.
Wat van belang is, hoe meer radiatoren er open staan, des te groter wordt de watercirculatie, en des te meer moet je verwarmen, kost je alleen maar geld.
Laat de radiatoren in de woonkamer gewoon open, of in die ruimte waar de thermostaat zit, en alle andere radiatoren kunt u dichtdraaien.
Pas alleen bij extreem lage temperaturen, laat dan alle radiatoren zo af en toe ook even mee lopen in het verwarmingscircuit.
Hier worden namelijk twee dingen door elkaar gehaald, de situatie van 30 jaar en langer geleden en de huidige tijd.
Nieuwe technieken maken dat je niet alles open hoeft te zetten, vroeger werd er altijd geadviseerd zet alles open.
Zorg wel dat er voldoende water in de radiatoren zit, bij lucht gaan de radiatoren van binnenuit roesten, en de huidige plaatradiatoren zijn niet van echt dik metaal gemaakt.
Echter deze roesten niet zo maar door, alleen als je deze een paar jaar niet gebruikt, en er te weinig water in zit.
Ben zelf 15 jaar in dit branche werkzaam geweest, weet er dus wel iets van al weet ik ook niet altijd alles.
Wel bekend zijn alle "bakerpraatjes" van eerder, zowel voor cv-installaties als alle andere elektroapparaten, door dit "gelul" werd de buurvrouw eerder geloofd dan het advies van een "vakman".