ja
door jan99 May 9, 2013 om 12:33
Computers & telefonie

Vakliteratuur en de wet van Dam

Deze reactie kreeg ik na het opzeggen van mijn abonnement. Klopt dit?

De Wet Van Dam geldt uitsluitend voor consumentenabonnementen. Het begrip consument wordt door de wet gedefinieerd als ‘natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf’.
Het BIJZIJN XL verschijnt maandelijks als vakblad voor verpleegkundige in Nederland. Het Tijdschrift bevat specifieke wetenschappelijke informatie en staat geregistreerd als vakliteratuur voor personen die handelen in de uitoefening van een medisch beroep. Deze vakliteratuur valt buiten de wet van Dam.

Het abonnement is in overeenstemming met onze algemene voorwaarden stopgezet per 30 april 2014.

3226 8 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 9, 2013 om 13:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jan99,

Ja, dat klopt.
Net zoals bv. bij het Nederlands tijdschrift voor Geneeskunde:

Kan ik mijn abonnement per direct opzeggen in het kader van de nieuwe Wet van Dam?
Nee, dit is niet mogelijk, want de nieuwe wet van Dam is alleen van toepassing op consumentenabonnementen. Het NTvG is een vakblad en valt om deze reden niet onder de Wet van Dam.

De Wet Van Dam geldt uitsluitend voor consumentenabonnementen. Het begrip consument wordt door de wet gedefinieerd als ‘natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf’.
Het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde verschijnt wekelijks als vakblad voor artsen, artsen in opleiding, studenten geneeskunde en medische wetenschappers. Het NTvG bevat specifieke wetenschappelijke informatie en staat geregistreerd als vakliteratuur voor personen die handelen in de uitoefening van een medisch beroep. Deze vakliteratuur valt buiten de wet van Dam.

Opzeggen moet dus gebeuren volgens de Algemene Voorwaarden:

B.2.4 Abonnementen op tijdschriften en nieuwsbrieven dienen schriftelijk en met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden bij Uitgever te worden opgezegd, bij gebreke waarvan een abonnement stilzwijgend wordt verlengd voor de duur van één jaar.

Met vr.gr.

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 9, 2013 om 13:27
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Mooie vraag voor Arnoud

Overigens ben ik van mening als jij persoonlijk hier een abonnement opneemt, het consumentenrecht geldt.

jo
door jorisw - May 9, 2013 om 13:49
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me ook dat als iemand als particulier een abonnement op een tijdschrift neemt dat het consumentenrecht van toepassing is al besef ik dat het een grijs gebied is. Wat als iemand een abonnement op een vakblad neemt en dat vervolgens declareert bij de werkgever? Dat zou een mooie manier zijn om als bedrijf toch onder het (betere) consumentenrecht te kunnen vallen. En wanneer is iets een vakblad en wanneer is het een consumentenblad? Ook daar zit nog een heel grijs gebied tussenin.

zoekster
door zoekster - May 9, 2013 om 14:07
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heb je ook nog dat je soms als bedrijfje een beroep kunt doen op reflexwerking

De rechter gunt kleine bedrijven (zoals zzp’ers of freelance ondernemers) echter soms dezelfde bescherming als consumenten. Dit heet ‘reflexwerking’ en is gebaseerd op het idee dat dat bedrijf eigenlijk qua positie ten opzichte van de leverancier vergelijkbaar is met een consument. Een harde regel is dit echter niet.

bron

stacey
door stacey - May 9, 2013 om 15:53
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Na even wat rondgekeken te hebben verwacht ik dat de uitgeverij gelijk heeft en dit Niet onder wet van dam valt daar er een (werkgerelateerd) voordeel aanhangt

----Niet belaste onkostenvergoedingen
De vergoeding van bepaalde kosten worden binnen bepaalde grenzen niet tot het loon gerekend. Dat betekent dat deze vergoedingen niet meetellen bij het belastbaar inkomen van de medewerker, waardoor hierover geen loonbelasting en premies volksverzekering worden ingehouden.
……
.Vergoeding voor vakliteratuur.
…. –
Arbeidsrechter
En het op die manier via bedrijf/Zakelijk gaat feitelijk.
Dacht ook ergens gezien te hebben dat je geen btw betaald voor vakblad of vakliteratuur, maar kon ik nu zo snel ff niet meer terugvinden.

alexishoop
door alexishoop - May 9, 2013 om 17:23
562 Antwoorden / 6 Vragen

kijk even aan wie het factuur is gericht, je valt gewoon onder consumentenrecht en kan dus na 1 jaar ontbinden, met een maand opzegtermijn.

dearagain
door dearagain - May 9, 2013 om 18:27
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*zo kan ieder blad wel als vakblad worden "geregistreerd" in een of ander vaag register

*er is hier gewoon sprake van een onredelijk beding, dat zeker door de rechter zal worden toegewezen

*kortom: weer een staaltje van een praktijk om de wet te ontduiken, wat hier in dit waterland heel gewoon en meer dan gebruikelijk is

*het wordt wat anders, als de werkgever je binnen een verplichte opleiding abonneert op een bepaald vakblad (dan is de wet van Dam uiteraard niet van toepassing)

alfatrion
door alfatrion - May 10, 2013 om 09:43
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De Wet Van Dam is van toepassing wanneer de wederpartij een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf (consument). Het type abonnement of tijdschrift maakt niets uit.