re
door resan Jan 31, 2015 om 20:11
Computers & telefonie

Valse websites wel beveiligde Ideal?

Wij hebben net de uitzending bekeken over de "valse" websites/oplichting via internet. Hierbij was het onderstaande mij niet duidelijk.
Als je op zo'n nepwebsite klikt, wat bestelt en dan gaat betalen kom je dan op de normale Ideal-site (dus degene die
begint het met https en een slotje bevat) of is dit ook "nep"?

1414 20 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jan 31, 2015 om 20:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een Ideal site bestaat niet. Je komt dan terecht op de site van je eigen bank en maakt het over naar degene die achter de fake webshop zitten.

diumenge
door diumenge - Jan 31, 2015 om 20:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je doet dan een echte iDEAL betaling aan echte oplichters, dus via het echte iDEAL.

Er werd door de bankmijnheer makkelijk over heen gestapt, maar als je met creditcard of PayPal kan betalen dan kan je je geld terugkrijgen. Nep webshops zullen die methode dus ook niet aanbieden neem ik aan, dat is dus al een teken aan de wand.

gompy2
door gompy2 - Jan 31, 2015 om 21:29
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 31 jan 2015, 20:19]
Er werd door de bankmijnheer makkelijk over heen gestapt, maar als je met creditcard of PayPal kan betalen dan kan je je geld terugkrijgen. Nep webshops zullen die methode dus ook niet aanbieden neem ik aan, dat is dus al een teken aan de wand.
Klopt, dat viel mij ook gelijk op..

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2015 om 21:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die gekkigheid over dat gekraakte Facebook gedoe. Dan bel je toch even? Dan ga je toch niet zo maar voor iemand betalen, omdat hij iets in zijn winkelmandje heeft?

tenormin
door tenormin - Jan 31, 2015 om 21:40
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dan heb ik ook verkeerd begrepen als men met Ideal betaald en je op je eigen bank terecht komt, met groen begin en slotje, DAT slotje niet hadden, of heb ik op dat moment net geniest (geen grapje) en verkeerd gehoord?

gompy2
door gompy2 - Jan 31, 2015 om 21:47
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Hier kun je dat stukje nog eens weer zien-> Internetcriminelen vaker actief op sociale media

valerius-2
door valerius-2 - Jan 31, 2015 om 21:55
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik dacht toch dat u eerst moet kiezen welke bank het dan komt op de site van de en die is toch wel bij bekend hoe die er uit ziet. Maar als u voor heerst een betaling via ideal doet dan kunnen ze u naar een verkeerde site sturen, en dat id nu bij u gebeurt.

tenormin
door tenormin - Jan 31, 2015 om 22:10
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@gompy2, dat had ik wel begrepen en gehoord, over Facebook e.a. zaken; miste alleen details van Ideal (ga later nog eens terugkijken), maar ik denk zelf, sorry, als je nicht via Facebook geld vraagt er een steekje los zit. Dan belt mijn nichtje wel zelf! En ook het voorbeeld dat Kassa ons "zelf had getest"; zelfs dat vertrouwde ik niet, dus gewoon weg geklikt. Ben niet zo van aanvinken, dus gezond wantrouwen lijkt me voor iedereen (zelfs jongeren) wel prima. Zonder natuurlijk paranoïde te worden. ?

pi
door pieterwolters - Jan 31, 2015 om 22:45
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gompy2 schreef op zaterdag 31 jan 2015, 21:47]Hier kun je dat stukje nog eens weer zien-> Internetcriminelen vaker actief op sociale media

Dan vraag ik me af: wat is het verschil tussen sociale media en de echte wereld? Laten mensen zich in de echte wereld ook zo makkelijk oplichten? En zo nee, waarom dan wel via sociale media?

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2015 om 22:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar het had helemaal niets met Ideal van doen. Als je dat asnklikt ga je gewoon naar je de betaalpagina voor ern bank en dan klik je je eigen bank aan. Maar het bankrekeningnummer van de boef staat er al.

Je hoeft dan niet dat nummer in te tikken en ook uiteraard geen naam en artikelcode of wat dan ook.

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2015 om 22:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb die zogenaamde fake site van Kassa niet gezien, maar wat dan nog als je er op klikt? Hij was van Kassa. En Kassa weet ook je mailadres,

Om daar nu mee te testen dat mensen domme dingen doen. Raar hoor.

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2015 om 22:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mensen laten zich gewoon ook aan alke kanten oplichten. Handtekening zetten voor informatie, terwijl het een contract is. Handtekening zetten, als het niet schikt kunt u er nog zo vanaf. Goedkoop dagje uit, met superdure dekens, pannen en ga maar door.

Helemaal niets nieuws onder de zon.

gompy2
door gompy2 - Jan 31, 2015 om 22:55
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@tenormin.
Op deze link kun je de onderdelen van de uitzending bekijken of de gehele uitzending.
Klik-> Hier

Tjaa, een steekje los..
Slim is het niet, maar mensen die veel op internet rondhangen, en met name in forums zoals Kassa.Vara en Tros-Radar en nog tig anderen weten door de verhalen die men leest wat voor rottigheid er kan zijn en gebeuren.
Mensen die af en toe op internet komen weten niet van de gevaren van internet al leest of hoort men er wel van, en zijn een beetje naïef en goedgelovig.
Maar niet alleen op internet. Men leest bijna elke dag wel in de krant dat er mensen opgelicht worden door babbeltrucs, wisseltrucs en meer van die rotzooi.
De wereld is niet n00bproof te maken.
Tis jammer maar het is nu eenmaal zo, dat weet je zelf ook wel denk ik.
Dat is nu, dat was vorig jaar, dat was 100 jaar en 10.000 jaar gelden ook al en het zal altijd zo blijven.
That's what life is...

tenormin
door tenormin - Jan 31, 2015 om 23:20
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dank je wel @gompy2. (voor de link). Beschouw mezelf veelal als: eerst zien en dan geloven, maar je zal wel gelijk hebben dat dit 10.000 jaar (waar haal je het vandaan) al zo ging. Alleen over die periode heb ik geen oordeel. ? Krijg ook allerlei "lui" aan de deur, in mijn geval keukenraam, want ik doe geen deur open. Zelfs mijn sticker dat ik beveiligd ben zegt de jongelui niets die "veiligheid" voor een jofel prijsje aanbieden. Als ik dan zeg dat ik al een direct alarm heb dan nog dringt dit niet door. Maar hoe dom kan men dan zijn om een handtekening onder iets te zetten wat men niet eens wil? Het is nu gewoon heel goed opletten dat, als men bij bekende sites iets wil bestellen, men hartstikke goed "zijn/haar brilletje" op moet zetten. En toch ga ik niet helemaal met je mee: vooruitgang is prima, fijn, gemakkelijk maar internet geeft ook veel problemen, vooral voor mensen zoals ik. En daarom ben ik 'blij' dat ik op fora zit en een beetje kan lezen wat er allemaal gebeurt. Gezonde achterdocht, denk ik dan maar.

gompy2
door gompy2 - Jan 31, 2015 om 23:31
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@tenormin
Met achterdocht is niks mis mee, als het maar geen paranoia wordt, anders worden de alu-hoedjes zo duur als er te veel vraag naar is en dat vind @lekkerisdat niet leuk ;-)

Je blijft maar lekker leven zoals je schrijft dat je nu doet, beter te voorzichtig als onvoorzichtig ;-)

Welterusten..

costnix
door costnix - Feb 1, 2015 om 08:35
2874 Antwoorden / 1 Vragen

"Vertrouwen is goed, controle is beter." (Jozef Stalin)

ro
door ron530 - Feb 1, 2015 om 10:06
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Google is een potentieel gevaar om een webwinkel te zoeken. Vaak word de eerste in de rij aangeklikt maar is dat wel de echte website. Nederlandse webwinkels hebben een .nl of .com achtervoegsel let dus goed op of die klopt. Nog beter is een product te zoeken middels een vergelijkingssite als www.kieskeurig.nl u wordt dan direct doorgelinkt naar de officiële website. 100% garantie heeft u dan niet maar u verkleint wel het risico om belazerd te worden.

gompy2
door gompy2 - Feb 1, 2015 om 10:55
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 1 feb 2015, 10:06]Google is een potentieel gevaar om een webwinkel te zoeken. Vaak word de eerste in de rij aangeklikt maar is dat wel de echte website.
Beetje kort door de bocht.
Dat is net zoiets als beweren dat auto's een gevaar voor de mensheid zijn.
Het zijn niet de auto's, het zijn de bestuurders.
Het is niet Google, het zijn de mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is.
Als men een zoekopdracht geeft in Google krijgt men meestal een flink aantal hits met een omschrijving in een venster.
Helemaal bovenin dat venster staat de daadwerkelijke URL (een link die verwijst naar een website), en aan hand van wat die link aangeeft kan men al heel wat filteren.
De wereld is niet n00bproof te maken, met geen mogelijkheid.

zoekster
door zoekster - Feb 1, 2015 om 11:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Maar om op de vraag terug te komen, het was inderdaad niet duidelijk of er ook nog een nep-Ideal in omloop is. Ze suggereerden van wel.

De creditcard en betalen via paypal werd opvallend snel onder tafel geveegd. Heel jammer, maar dat krijg je als er een meneer van de bank zit die als opdracht heeft Ideal te promoten. Bij Radar was hij maandag ook al bezig.

Kieskeurig geeft lang niet alle winkels weer, bovendien hebben ze laatst een behoorlijk scheve schaats gereden ivm de oplichter Onvo.
Daar wilden ze geen enkele verantwoording voor nemen. Vrijdag was het al duidelijk dat er iets niet klopte en pas maandag trokken ze pas aan de bel en kon je niet meer via Kieskeurig bij Onvo bestellen. Mensen voelden zich knap bedonderd door Kieskeurig.

gompy2
door gompy2 - Feb 1, 2015 om 12:23
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 1 feb 2015, 11:13]
Kieskeurig geeft lang niet alle winkels weer, bovendien hebben ze laatst een behoorlijk scheve schaats gereden ivm de oplichter Onvo.
Daar wilden ze geen enkele verantwoording voor nemen. Vrijdag was het al duidelijk dat er iets niet klopte en pas maandag trokken ze pas aan de bel en kon je niet meer via Kieskeurig bij Onvo bestellen. Mensen voelden zich knap bedonderd door Kieskeurig.
Het blijft uiteraard erg sneu voor degene die het overkomen is maar om de verantwoording bij Kieskeurig te leggen is natuurlijk grote onzin.
De prijzen die Onvo toen voor hun artikelen vroegen waren zo absurd laag dat iedereen met een klein beetje gezond verstand wel kon nagaan dat het niet kón kloppen, maar dat mis ik in je reactie.
Hier een ietsje genuanceerder verslag.

Webwinkel Onvo.nl heeft in één weekend consumenten voor meer dan €20.000 opgelicht. Dit gebeurde in het weekend voor pakjesavond toen de meeste cadeautjes werden gekocht. Veel winkeliers zijn boos omdat Onvo een keurmerk had van onder andere Kieskeurig.nl.

Lees onderaan dit artikel tips om internetoplichting te voorkomen.

DDOS-aanval
Volgens Mirelle Bos van Kieskeurig.nl kregen zij een melding op 28 november 2014. "Op vrijdag hadden we een klacht ontvangen van een consument, die aangaf telefonisch geen contact te krijgen met deze shop. Wij hebben vervolgens zelf contact gezocht en stuitten op dezelfde problematiek. Via de mobiel van de eigenaar hebben we contact gezocht en vernomen dat de shop last had van een storing in de telefooncentrale. Op zaterdag kwamen meer vragen over de betrouwbaarheid van de winkel en op zondag de opmerking dat de site niet meer bereikbaar was. Hierop hebben wij direct de website offline gehaald. Dit betekent alle prijzen van de winkel van Kieskeurig.nl zijn verwijderd. Uiteraard hebben we ook contact gehad met de eigenaar die aangaf last te hebben van een DDOS-aanval. Dit werd bevestigd door zijn provider. We hebben hierna de winkel niet meer online gezet", zegt Bos.

Verhaal klopt niet
Volgens Bas Ketelaars van OpgeletOpInternet klopt het verhaal van Onvo B.V. niet. "Ze zeggen dat ze slachtoffer zijn van een DDOS-aanval, maar zelf denken wij dat zij dat zeggen om hun praktijken te verdoezelen. In een mail naar ons zagen we een cc naar zijn advocaat en werden we bedreigd dat hij zijn advocaat zou sturen. We hebben onderzoek gedaan naar de advocaat, maar die bleek niet te bestaan. Ook hebben we gevraagd om zelf contact op te nemen met de advocaat, maar kregen we geen antwoord terug", zegt Bas.

Bron, klik hier-> Onvo.nl