ro
door rolleke Apr 17, 2015 om 10:40
Geldzaken & recht

Van ZW naar WW

Mijn echtgenoot is na 2 jaar ziektewet van zijn werkgever overgeheveld naar het UWV. Volgens de reintegratie arts mag mijn man nu weer beginnen met werken maar slechts voor 2 x 4 uur per week. Het UWV heeft hem daardoor uit de ziektewet gehaald en nu krijgt hij een WW uitkering maar omdat hij de afgelopen 5 jaar voor een deel zelfstandig ondernemer is geweest en slechts een jaar in loondienst is geweest (het jaar voor zijn ziekte) heeft hij recht op 3 maanden uitkering. OP zich ben je blij met alles wat je krijgt uiteraard maar ik vraag me af of hij niet nog gewoon geregistreerd moet staan voor de ziektewet. Nu heeft hij zich moeten aanmelden als werkzoekende, terwijl hij volgens de arts mag starten met een beperking ("ga maar eens 2 x 4 uur proberen, eens kijken hoe dat gaat en dan zien we vanaf daar verder": was zijn advies) en is hij dus uit de ziektewet gehaald.
Ik ken de wet niet goed genoeg maar had hij niet gewoon, ook bij het UWV gewoon een ziektewet uitkering moeten behouden?

1486 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2015 om 15:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is mijns inziens een wonderlijke gang van zaken. De werkgever hoort een re-integratieplan op te stellen en daar al twee jaar mee bezig te zijn. Hij kan uw man niet zomaar ontslaan.

Is uw man geen lid van de bond? Die kunnen hem helpen.

Stel uw vraag ook op Rechtswinkel.nl, daar geven arbeidsrechtjuristen antwoord

ekiem
door ekiem - Apr 17, 2015 om 16:18
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goeden middag,

Het lijkt erop dat deze werkgever op een makkelijke manier van zijn personeel af wilt. Want, inderdaad , een reintregatie traject was en is de geeigende manier van doen in deze. Ontslag mag en kan niet zomaar.

Ik zou snel naar het Juridisch loket gaan voor nader hulp, hopelijk krijg je dan meer duidelijkheid.

Ekiem

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2015 om 16:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo maar binnenlopenn kan niet meer op alle vestigingen van het Juridisch Loket. En na 7 mei moet overal een afspraak gemaakt worden.

br
door bravehenk - Apr 17, 2015 om 17:01
206 Antwoorden / 0 Vragen

Na 2 jaar ziektewet (maximum) kun je eventueel een WIA uitkering krijgen onder bepaalde voorwaarden.
Uw man is daar waarschijnlijk uitvoerig door UWV over geïnformeerd middels een schrijven tenminste ik wel. Ik ben gelukkig na 20 maanden uit de ziektewet zodat dat traject niet meer nodig is.Helaas die brief weggooid dus kan ik niets citeren.
Op de UWV site staat echter genoeg te lezen
Ik neem aan dat u een rechtsbijstand verzekering heeft zo niet had wel verstandig geweest,ik heb dit een aantal jaren wel gedaan,om dit soort situaties goed te laten uitzoeken.En anders juridisch loket advies vragen. Bij mij zijn door de werkgever allerlei rapportages ook naar UWV toe gemaakt.
Waarschijnlijk voordeel van een groot bedrijf met eigen afdeling daarvoor.

gr Henk

Cookies
door Cookies - Apr 17, 2015 om 17:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 17 apr 2015, 15:55]Dit is mijns inziens een wonderlijke gang van zaken. De werkgever hoort een re-integratieplan op te stellen en daar al twee jaar mee bezig te zijn. Hij kan uw man niet zomaar ontslaan.

Is uw man geen lid van de bond? Die kunnen hem helpen.

Stel uw vraag ook op Rechtswinkel.nl, daar geven arbeidsrechtjuristen antwoord

Ik lees dat hij maar een jaar in loondienst is geweest? Een contract voor bepaalde tijd mag toch gewoon stop gezet worden?

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2015 om 17:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

Ik lees niet dat hij een jaarcontract had en dan nog, dan zou de ziektewet overgenomen moeten worden door het UWV.

Niet ziek de WW in.

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2015 om 17:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zou de echtgenoot werkelijk een jaarcontract gehad hebben en bijna bij het eind daarvan ziek zijn geworden, dan was hij direct na afloop van het contract al overgeheveld naar het UWV en zou hij geen twee jaar ziekengeld gehad hebben via zijn werkgever.

Cookies
door Cookies - Apr 17, 2015 om 17:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 17 apr 2015, 17:11]@carola.83

Ik lees niet dat hij een jaarcontract had en dan nog, dan zou de ziektewet overgenomen moeten worden door het UWV.

Niet ziek de WW in.

Da's waar: voor 8 u.p.w. de ww en voor de andere uren ziektewet.

uwv_webcare
door uwv_webcare - Apr 20, 2015 om 10:08
66 Antwoorden / 0 Vragen

Beste rolleke,

Je geeft aan dat je man al langer dan 2 jaar ziek is. En dat hij momenteel met een urenbeperking naar de WW is verwezen. Je wilt graag weten of hij niet een Ziektewet-uitkering zou moeten hebben.

Ik doe een aanname dat je man een keuring heeft gehad voor de WIA-uitkering en dat deze is afgewezen? Je man wordt dan doorverwezen naar de WW, omdat hij de maximale duur voor de Ziektewet al doorlopen heeft. Het maakt hierbij niet uit of hij de wachttijd heeft doorlopen bij de werkgever of tijdens een Ziektewet-uitkering van UWV.

Het is mogelijk dat de arts advies heeft meegegeven over het aantal uren dat je man weer zou kunnen gaan werken. Echter is er bij de WW-uitkering geen sprake van urenbeperking. Je man kan wel afspraken maken met de Adviseur Werk over zijn mogelijkheden in toekomstige werkzaamheden.

Je man kan in contact komen met zijn Adviseur Werk via werk.nl , hij kan inloggen met zijn Digi-D code en dan een nieuw bericht versturen via het kopje ‘Berichten’.

Met vriendelijke groet,

Mariël
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare