stekeltjes
door stekeltjes Apr 13, 2011 om 17:56
Voeding & gezondheid

Vergoeding gehoorapparaten

Hallo,

Ik had een gehoorapparaat nodig en dat is mij dus "aangemeten". Ik heb een verzekering waarbij ik 50% van de eigen bijdrage vergoed krijg. Tot zover geen probleem. Die 50% van de eigen bijdrage zijn toegekend en betaald.
Vandaag krijg ik echter een rekening van de verzekering voor het verplicht eigen risico van € 170,--. Daar snap ik nu niets meer van. Ik heb het gevoel nu iets dubbel te betalen en vraag me bovendien af hoe het dan zit met een gehoorapparaat voor niks!
Maak ik een denkfout? Ik hoor het graag!

Vriendelijke groet, Stekeltjes

2004 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 13, 2011 om 20:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

stekeltjes

Je zou natuurlijk ook even kontakt kunnen opnemen met degeen die het gehoorapparaat heeft aangemeten en aan hem/haar kunnen vragen of het wel legitiem is wat hier gebeurt.

Read.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2011 om 21:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uit de basisverzekering wordt onderstaande vergoed.
U heeft een aanvullende verzekering die 50% van uw eigen bijdrage (alles boven de vergoeding uit de basis)
Als u gebruik maakt van zorg uit de basisverzekering (behoudens enkele uitzonderingen) heeft u een eigen risico van € 170,00.
U schaft dus hoorapparaten aan, deze worden vergoed uit de basis en dus moet het eigen risico betalen.

Vergoedingen voor hoortoestellen

Vanuit de basisverzekering worden in 2011 de volgende vergoedingen voor hoortoestellen (exclusief oorstukjes) verstrekt:

• eerste aanschaf van een hoortoestel: maximaal € 501,50
• vervanging van een hoortoestel na 5 jaar: maximaal € 501,50
• vervanging van een hoortoestel dat 6 à 7 jaar oud is: maximaal € 592,-
• vervanging van een hoortoestel dat meer dan 7 jaar oud is: maximaal € 683,-
• een hoortoestel voor kinderen tot 16 jaar: maximaal € 683,-
• voor een cros-toestel, bicros-toestel of beengeleideruitvoering (hoorbril of hoorbeugel) geldt een extra, aanvullende vergoeding van € 65,-

Als het hoortoestel van uw keuze duurder is dan deze basisbedragen, moet u het verschil zelf bijbetalen. Wel kan het zijn dat u een deel van deze eigen bijdrage weer terug kunt krijgen vanuit uw aanvullende verzekering.
Vergoedingen voor oorstukjes

Oorstukjes gelden als aparte vergoedingspost (los van het hoortoestel). Oorstukjes worden volledig vergoed door de zorgverzekeraar.

Een toeslag voor het verzilveren of vergulden van oorstukjes in verband met allergie wordt eveneens vergoed door de zorgverzekeraar. Wel is dan een voorschrift nodig van een medisch specialist: kno-arts, audioloog of huisarts.

Voor vervanging van oorstukjes gelden de volgende vergoedingsvoorwaarden:

* voor gebruikers jonger dan 16 jaar: het oorstukje mag pas 12 maanden na de verstrekking worden vervangen;
* voor gebruikers van 16 jaar of ouder: het oorstukje mag pas 30 maanden na de verstrekking worden vervangen;
* als een oorstukje niet meer adequaat is (bijvoorbeeld gebroken is of niet meer past), wordt vervanging binnen een kortere periode wel vergoed.

Er zijn verzekeraars die hier soepeler mee omgaan (vergoeding voor gebruikers ouder dan 16 jaar na 24 maanden of op speciaal verzoek van uw audioloog of kno-arts). Vraag dit na bij uw eigen verzekeraar.

De audicien regelt de vergoeding met uw zorgverzekeraar – op voorwaarde dat de audicien een contract met uw zorgverzekeraar heeft. Vraag dit vooraf na.
Let op! Voorwaarden verzekeraars

Er zijn verzekeraars die, in lijn met hun streven naar kwaliteit, een voorkeursbeleid hanteren richting bepaalde audiciens of alleen hoorhulpmiddelen vergoeden die zijn aangeschaft bij een geregistreerde StAr-audicien. Vragen hierover kunt u stellen aan uw verzekeraar.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2011 om 08:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt,

Het laatst antwoord is duidelijk.

Stekeltjes