jo
door josnoordanus Apr 11, 2015 om 14:20
Huishouden & energie

Verhoging enegriekosten: heeft iedereen dat?

Ik ben een klant van EnergieDirect. We kregen zojuist onze jaarnota. Omgerekend hebben wij het afgelopen jaar ten opzichte van het jaar daarvóór 12,5% minder stroom verbruikt, domweg omdat we daarin wilden bezuinigen. De rekening geeft evenwel een hoger bedrag in vergelijking van plus 22%!!!
Vraag: heeft iedereen dat? Het is bepaald ontmoedigend om zuinig te zijn...

1845 13 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 11, 2015 om 14:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo josnoordanus,

.....Het is bepaald ontmoedigend om zuinig te zijn.........
Natuurlijk niet; anders was je rekening nog hoger geweest.

Heb je wel alleen de stroomkosten = kWh prijs vergeleken?
En niet naar alleen het totaalbedrag.

De energierekening is in 2014 per huishouden vaak hoger dan in 2013. Dit komt onder andere door de verhoging van de Opslag Duurzame Energie en de gestegen energiebelasting.
(Bron:eigenhuis).
En die verhoging moet iedereen betalen.

Met vr.gr.

jo
door josnoordanus - Apr 11, 2015 om 15:11
17 Antwoorden / 5 Vragen

Jaja, ik weet het: a) mijn rekening zou anders nog veel hoger zijn, b) zowel alleen de initiële stroomkosten als het totaalbedrag zijn hoger, c) ik weet van de opslag duurzame energie én van de duurdere energiebelasting.
Maar dat ik de redenen cq de detaillering ken, wil toch niet zeggen dat ik er dan tevreden of niet teleurgesteld over moet zijn?

ph
door philip36 - Apr 11, 2015 om 15:13
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Kijk eens naar het vastrecht.
Als u bij EnergieDirect de vorige periode een contract had kunnen de vastrechtkosten nu flink hoger zijn.

tijger1
door tijger1 - Apr 11, 2015 om 15:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neemt u daar dan alleen elektra af? Hoe zit het met uw gasverbruik?

Het ie helemaal niet ontmoedigend om zuinig te zijn. Des te minder u gebruikt, des te minder betaalt u.

ph
door philip36 - Apr 11, 2015 om 17:02
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Heb even de afrekeningen over 2012/2013 en 2013/2014 voor electriciteit en gas vergeleken.
Voor electriciteit zijn de totale kosten, gerekend per kWh 1,5% hoger geworden.
Als ik de gasrekeningen van bovengenoemde perioden vergelijk zijn de totale kosten per m³ voor 2013/2014 lager dan voor 2012/2013.
Ik ben geen klant van EnergieDirect.

zw
door zwaardvis - Apr 11, 2015 om 17:31
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Je bent ooit overgestapt naar EnergieDirect en hebt het eerste jaar of jaren een (evt. vast) actietarief gehad en/of een welkomstbonus. Na afloop van dat actietarief betaal je de normale flextarieven. Bovendien zijn de laatste jaren zoals reeds gezegd,de energiebelasting, de opslag duurzame energie, de btw en het vast recht en de netwerkkosten gestegen.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 11, 2015 om 19:03
7840 Antwoorden / 95 Vragen

ik heb juist het tegen over gestelde, zelfde stroom verbruik als in 2013 en zelfde voorschot en toch 3 maand voorschot terug gekregen bij een andere leverancier/ Ik gebruik dus alleen maar stroom. Meterstanden kloppen met een jaar eerder.

sl
door slobberbone - Apr 11, 2015 om 19:04
508 Antwoorden / 2 Vragen

Goedkoopste is ook gewoon ieder jaar overstappen en de juiste welkomsbonus te nemen.

Hier ook aanbod om te blijven maar was toch ruim 100 euro duurder vindt ik fors op een totale nota van zo,n 800 euro.

viejo
door viejo - May 14, 2015 om 18:46
63 Antwoorden / 4 Vragen

Reageren gaat niet meer. Kan iemand zeggen wat er veranderd is bij de VARA? Nu heb ik alle beveiligingen uitgeschakeld en dat lijkt me niet goed.

Jos. De ontmoediging deel ik. De laatste jaren wordt alle bezuigingen gecompenseerd door verhoging van de vastrechten. Half maart moest ik 240€ bij betalen wegens 'gelijkheids beginsel'. Dat geld gaat dan naar Tennet die de domweg weer een verhoging heeft bedacht.

(reactie van ENECO)
Graag reageer ik op uw e-mail van 19 maart 2015 waarin u vragen stelt over het capaciteitstarief op uw jaarnota. Ook maakt u een opmerking over de berekening van het vastrecht.

Capaciteitstarief

Ik kan mij voorstellen dat u het vreemd vindt dat we een 3x25 Ampére bij u in rekening brengen terwijl u van mening bent dat u een 1x25 Ampére aansluiting heeft. Hieronder geef ik u meer uitleg.

Een 1x25, 1x35 of 3x25 Ampére valt allemaal onder een zelfde capaciteitstarief (3x25). Alle aansluiting tot en met 3x25 Ampére valt onder een kleinverbruiksaansluiting. Een 3x35 Ampére is een grootverbruiksaansluiting. Wellicht ligt daar de verwarring. Van uw netbeheerder hebben we het bericht ontvangen dat u een 1x35 Ampére heeft, dus valt deze onder het capaciteitstarief van 3x25 Ampére.

tijger1
door tijger1 - May 14, 2015 om 19:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@viejo

U reageert nu toch? Er is helemaal niets veranderd.

En u betaalt niet volgens het gelijkheidsbeginsel. U betaalt gewoon een capaciteistarief voor een kleinverbruiker.

zoekster
door zoekster - May 14, 2015 om 20:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb weer geld teruggekregen van mijn jaarafrekening. Iedere keer verbaas ik me daar weer over, ik stap nooit over en blijf op een laag maandbedrag zitten. Ik doe niets aan bezuinigingen op gas en stroom en apparaatjes als Toon en Anna heb ik geen interesse in. Eerst dacht ik dat het aan de meters lag, maar die zijn vervangen.

Maar goed, mij hoor je niet klagen ;-)

sl
door slobberbone - May 14, 2015 om 20:39
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 14 mei 2015, 20:27]Ik heb weer geld teruggekregen van mijn jaarafrekening. Iedere keer verbaas ik me daar weer over, ik stap nooit over en blijf op een laag maandbedrag zitten. Ik doe niets aan bezuinigingen op gas en stroom en apparaatjes als Toon en Anna heb ik geen interesse in. Eerst dacht ik dat het aan de meters lag, maar die zijn vervangen.

Maar goed, mij hoor je niet klagen ;-)

Maar dat geld terug krijgen stopt vast wel een keer ::)

zoekster
door zoekster - May 14, 2015 om 21:32
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=slobberbone schreef op donderdag 14 mei 2015, 20:39][quote=zoekster schreef op donderdag 14 mei 2015, 20:27]Ik heb weer geld teruggekregen van mijn jaarafrekening. Iedere keer verbaas ik me daar weer over, ik stap nooit over en blijf op een laag maandbedrag zitten. Ik doe niets aan bezuinigingen op gas en stroom en apparaatjes als Toon en Anna heb ik geen interesse in. Eerst dacht ik dat het aan de meters lag, maar die zijn vervangen.

Maar goed, mij hoor je niet klagen ;-)

Maar dat geld terug krijgen stopt vast wel een keer ::)
Ja, het zal ook niet ieder jaar minder zijn geweest. Ik ben nog onder de indruk van de afrekening die ik net heb gekregen, ik verwachtte een verhoging van het maandbedrag.