molotov
door molotov Feb 21, 2015 om 00:22
Computers & telefonie

Verkeerde diagnose A-Mac

In augustus 2009 heb ik bij A-Mac mijn powerbook laten onderzoeken omdat er storingen zaten in het beeldscherm. Dit kostte 85 euro en de conclusie was dat ik er een nieuw scherm in moest laten zetten. Dit zou ongeveer 600 euro kosten. Het was al een wat oudere computer, dus ik heb die reparatie niet uit laten voeren en wat later een nieuwe macbook pro gekocht, ook bij A-Mac. Ik bleef echter altijd het vermoeden houden dat het scherm van de powerbook niet stuk was, maar dat het lag aan een contactje wat niet goed vast zat, omdat het scherm soms wel prima werkte en soms storingen gaf. Afgelopen zaterdag, meer dan vijf jaar later dus, heb ik in een repaircafe een computerdeskundige er naar laten kijken. Het bleek inderdaad een contactje te zijn dat even goed aangedrukt moest worden. Vanaf dat moment zijn er geen storingen meer. Het scherm was dus niet stuk, het was een verkeerd advies om een nieuw scherm te kopen en voor die 85 euro hadden ze op z'n minst even het contactje van het beeldscherm kunnen aandrukken, lijkt me.
Ik ben naar de A-mac in Utrecht gegaan met bovenstaand verhaal en de eis om de 85 euro voor een ondeugdelijke diagnose terug te krijgen.
A-Mac was bereid me de helft van het bedrag terug te geven. Ik ben daar niet mee akkoord gegaan. Ik heb betaald voor een diagnose met een foute uitkomst en wil daar geen geld aan betalen. Met een juiste diagnose had ik nog wat langer met de powerbook kunnen werken en had ik pas later een nieuwe computer aan hoeven schaffen.
In het contact met de manager van de klantenservice ben ik niet verder gekomen, A-mac vindt dat ze zeer coulant zijn om na zo'n lange tijd nog de helft terug te betalen. Verder werd in twijfel getrokken of het wel om dezelfde computer gaat als die ik toen ter reparatie heb aangeboden, dat ze niet weten wat er bij het repaircafe is gebeurd, dat ik niet kan bewijzen dat ze hebben geadviseerd om er een nieuw scherm in te laten zetten en dat ze ook niet weten wat ik in die vijf jaar met de powerbook heb gedaan. Ik kan bewijzen dat het om dezelfde computer gaat want het nummer onder de batterij correspondeert met het nummer op de reparatiebon, ik heb foto's gemaakt van de reparatie bij het repaircafe dus ik kan precies laten zien om welk contact het gaat. Het advies betreffende het nieuwe scherm was telefonisch, dat staat niet zwart op wit. Wat A-Mac bedoelt met 'we weten niet wat er verder is gebeurd met de computer in die vijf jaar' is me niet duidelijk. Dat lijkt me meer een vraag voor apparaten die stuk zijn gegaan, niet voor apparaten die niet stuk blijken te zijn. Mijn vraag is als volgt: heb ik met bovenstaand verhaal genoeg in handen om het volledige bedrag van 85 euro terug te eisen of moet ik genoegen nemen met de 42,50 die ze me hebben aangeboden? Ik hoor het graag.

2077 19 Rapporteer

sw
door swat1500 - Feb 21, 2015 om 00:46
3779 Antwoorden / 0 Vragen

6 jaar na dato reclameren! Aanpakken die 42,50.

zoekster
door zoekster - Feb 21, 2015 om 00:58
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zou ook voor die 42,50 euro gaan.

mahadma
door mahadma - Feb 21, 2015 om 01:00
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Beter een 1/2 ei dan een lege dop, als ze tenminste die € 42,50 nog willen betalen.

ja
door janf43 - Feb 21, 2015 om 01:00
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=molotov schreef op zaterdag 21 feb 2015, 00:22]
A-Mac was bereid me de helft van het bedrag terug te geven. Ik ben daar niet mee akkoord gegaan. Ik heb betaald voor een diagnose met een foute uitkomst en wil daar geen geld aan betalen.

Door niet akkoord te gaan heb te gaan heb je naar mijn gevoel elk recht op compensatie verspeeld. Na bijna 6 jaar nog compensatie bieden voor een niet bewijsbaar verhaal vind ik op zich al een warme douche waard.
Maar er zijn mensen die kennelijk nooit tevreden kunnen zijn. TS is daar één van.

mahadma
door mahadma - Feb 21, 2015 om 01:09
11541 Antwoorden / 51 Vragen

@Janf43, vind ik op zich al een warme douche waard. Voor een warme/koude douche moet je bij een andere omroep zijn, of in de eigen douche thuis.

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2015 om 08:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u dat bedrag nog kunt krijgen, zou ik dat maar accepteren. Principieel hebt u volkomen gelijk. U weet natuurlijk nu zeker dat dit een ondeskundig bedrijf is, er dat u daar nooit meer iets moet kopen, omdat men probeert de boel te flessen.

pi
door pieterwolters - Feb 21, 2015 om 09:42
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 21 feb 2015, 01:09]@Janf43, vind ik op zich al een warme douche waard. Voor een warme/koude douche moet je bij een andere omroep zijn, of in de eigen douche thuis.

Als je toch gaat zitten mierenneuken: als het om Radar gaat wordt er over Warme / Koude Douche gesproken (met hoofdletters. Geschreven zonder hoofdletters is het gewoon een Nederlandse uitdrukking.

ekiem
door ekiem - Feb 21, 2015 om 13:29
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedemiddag,

En dat na zo'n lange tijd. Ik zou gewoon gaan voor dat bedrag, een geweldig geval van coulance.

Ekiem

molotov
door molotov - Feb 21, 2015 om 16:35
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties! Ik weet nu waar ik aan toe ben!

holpen
door holpen - Feb 21, 2015 om 23:20
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Dat ze niet weten wat er in die vijf jaar gebeurd is, klopt natuurlijk. Misschien heb je er destijds wel een nieuw scherm in gezet en gaat die nu ook stuk...

Als je na meer dan vijf jaar nog komt reclameren voor een foutieve diagnose, dan mag je verwachten dat men dat onderzoek destijds niet meer kan achterhalen. Als je toen meteen (binnen een paar dagen of weken) een "second opinion" had laten uitvoeren, ja, dan had je recht van spreken gehad. Nu niet meer, ook al heeft men destijds een foutieve diagnose gesteld.

Overigens, foutieve diagnoses komen veel voor in de computerwereld. En onderzoekskosten van 85 euro vind ik persoonlijk nogal aan de prijs. Maar ja, dat zijn Macs ook, dus dat zal wel normaal zijn... 't Is mooi spul, dat zeker, maar ik snap die enorme prijzen tot op de dag van vandaag nog steeds niet. Maar goed, ieder zijn meug!

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2015 om 00:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er was kortgeleden een programma van Rambam. Daarin gingen ze met een laptop repaishops af. In de laptop was een stekkertje losgehaald. Voor de rest volkomen in orde.

De medewerkers kregen ook de meest dwaze verhalen te horen over wat het ding mankeerde en hoelang er wel niet aan bezig geweest was. Terwijl er op die laptop een programma gezet was, waardoor ze konden zien wat er gedaan was en hoelang met de camera opname erbij.

Dus als er originele reseller en repair van Apple zulk slecht werk levert, is dat een schande.

Gelukkig heeft hij hem daar niet gelaten, maar daar wel, dus overbodig, een nieuwe gekocht.

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2015 om 00:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kojk hier.Rambam.

molotov
door molotov - Feb 22, 2015 om 14:35
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de adviezen. Uit jullie reacties bleek dat ik het beste akkoord kon gaan met het aanbod van A-mac. Ik ben zojuist bij de A-mac langsgeweest en kreeg keurig alsnog de 42,50 uitbetaald. Wat mij betreft is deze zaak hierbij afgesloten.

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2015 om 14:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, bedankt voor het terugmelden.

mahadma
door mahadma - Feb 22, 2015 om 14:59
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Verstandige zet gedaan, suc6 verder.

molotov
door molotov - Feb 22, 2015 om 19:17
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 22 feb 2015, 00:24]Kojk hier.Rambam.

Haha bedankt tijger1, ik heb net zitten kijken. Geweldige aflevering!

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2015 om 19:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@molotov

Ik kan ook de andere afleveringen aanbevelen. Bijvoorbeeld losse bougiekabel en de gevolgen daarvan bij een garage.

Maar u kunt altijd nog uw naam naar binnen gooien.;-))

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 23, 2015 om 00:16
3449 Antwoorden / 25 Vragen

OT @tijger1
Heb net Rambam gekeken, subliem & hilarisch maar aan de andere kant ook nog eens erg triest. Dat weet zo massaal geflest worden. Je zou bijna een keurmerk invoeren voor computer reparatiediensten die eerlijk zijn.

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2015 om 09:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou in het vervolg maar met uw Apple spullen rechtstreeks naar Apple gaan. Wellicht ver reizen, maar volgens mij word je daar niet beduveld.

Ik vind het heel logisch dat werk betaald moet worden en het hoeft ook niet op de minuut afgerekend te worden. Maar die leugenverhalen die ze er bij verzinnen, stuit me het meest tegen de borst.