mo
door mof May 4, 2012 om 13:48
Voeding & gezondheid

Verse gist: waar koop je dat?

Vroeger kocht ik wel eens verse gist, bij de bakker of zo.
De laatste jaren heb ik in het buitenland gewoond, o.m. in Duitsland en Italie. Daar koop je verse gist gewoon in de supermarkt. Dan zit het in blokjes van 40 - 45 gram verpakt in een wikkeltje: zo'n blokje kost dan tussen de 10 ct en 35 ct (afh. van het merk; alsof er nog veel verschil tussen bakkersgist en bakkersgist zou bestaan die je in de supermarkt koopt ...)

Laatst heb ik in de NL supermarkten lang gezocht, en nagevraagd: er is geen supermarkt die verse gist verkoopt.
Is het bekend bij iemand waarom dit is? Eén of andere wetgeving in NL of zo? of is dit gewoon zo historisch gegroeid?
Bij de bakker krijg je het soms gratis, soms moet je betalen. Bij de reformwinkel is de verse gist werkeliljk duur (vgl. met de 10 ct per 40 gram in het buitenland).

66517 7 Rapporteer

stacey
door stacey - May 4, 2012 om 14:01
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Denk dat er niet genoeg vraag naar was in super, dan gooien ze het uit de collectie.
Hier te koop bij de bakker en bij de molenaar.

zwemmer
door zwemmer - May 4, 2012 om 14:03
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Als ik mij goed herinner is (was?) verse gist bij turkse winkels/bakkers te koop. De warme bakker verkoopt dit ook, maar dit gaat wellicht niet op voor elke warme bakker.

edrick3
door edrick3 - May 4, 2012 om 14:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mof,

.....verse gist, waar koop je dat?.....

Volgens mij heb je de vraag zelf al beantwoord:

Bij de bakker krijg je het soms gratis, soms moet je betalen. Bij de reformwinkel is de verse gist werkeliljk duur (vgl. met de 10 ct per 40 gram in het buitenland).

Kijk ook eens hier ter info.

Met vr.gr.

wi
door wimmers - May 10, 2012 om 19:47
47 Antwoorden / 8 Vragen

Je kan verse gist bij de Jumbo kopen

moeder56
door moeder56 - May 10, 2012 om 19:51
483 Antwoorden / 2 Vragen

Bij de Dekamarkt

iw
door iwanna - Jun 13, 2012 om 15:05
1 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,

vers gist kun je bij jumbo supermarkt kopen.
het zijn kleine blauwe blokjes.

succes er mee

abarth
door abarth - Jun 13, 2012 om 15:09
845 Antwoorden / 19 Vragen

Dr. Oetker heeft het ook. (bij cake spullen in supermarkt)
Algemeen verkrijgbaar
maar dat is verpakt dus niet vers? Lang houdbare gist?