ma
door marindavd Oct 7, 2015 om 10:35
Garantie & verzekeringen

Verstandskies trekken - verzekering

Hoi allemaal!

Ik heb een vraag met betrekking tot het trekken van mijn verstandskiezen.
Afgelopen december heb ik mijn verstandskiezen laten trekken bij de kaakchirurg. Afgelopen vrijdag kreeg ik daar pas de rekening van via mijn zorgverzekeraar, de FBTO. Het trekken van mijn verstandskiezen wordt vergoed uit mijn basisverzekering, dus zal ik eerst mijn eigen risico moeten betalen. De rekening was €350 euro, dus dat is nogal wat.
Ik had hier eigenlijk helemaal niet meer op gerekend, omdat ik aanvullend verzorgd ben. Ik heb bij de FBTO de module Tand aangezet. Ik ging er vanuit dat het trekken van mijn verstandskiezen hieronder zou vallen.
Niet dus, volgens de FBTO.

Ik heb de lijst met vergoedingen en polisvoorwaarden bekeken en hier staat duidelijk in dat 'een eenvoudige extractie door de kaakchirurg' wordt vergoed.
Op meerdere sites lees ik dat het trekken van een verstandskies een eenvoudige extractie is, dus dan zou het vergoed moeten worden.
Ik heb contact gehad met de FBTO, zij geven echter aan dat de behandeling is gedeclareerd als een 'operatieve verwijdering' door het ziekenhuis en dus gaat de FBTO er dan van uit dat het een gecompliceerde extractie is. De FBTO gaat er ook van uit dat het om een gecompliceerde extractie gaat, omdat ik ben doorverwezen door mijn tandarts. Mijn tandarts trekt echter nooit verstandskiezen, of het nou om een eenvoudige of gecompliceerde extractie gaat.
Ik heb hierna het ziekenhuis gebeld, zij geven aan dit altijd als een 'operatieve verwijdering' te declareren en hier niets aan te veranderen. Als het ziekenhuis ook alles declareert als een operatieve verwijdering, dan zal de FBTO toch nooit wat hoeven vergoeden als het wordt uitgevoerd door de kaakchirurg? Er is dan nooit sprake van een eenvoudige extractie?

Heeft iemand hier ervaring mee? Waar valt het trekken van een verstandskies nou onder? Ik kan me niet voorstellen dat het bij mij ging een gecompliceerde extractie, de kaakchirurg is in totaal misschien 3 minuten bezig geweest met vier kiezen, inclusief hechten.

Ik hoop op wat snelle antwoorden!

Alvast bedankt!
Groetjes Marinda

4527 15 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 7, 2015 om 10:42
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Oh, oh, dit is kennelijk een mooi voorbeeld van een ziekenhuis dat de duurste lees meest geld opbrengende optie hanteert bij het declareren.

Hier is de laatste tijd in de pers al meer over te doen.
Uw FBTO is m.i. laks terwijl zij wel voor uw belang zouden moeten opkomen (zorgplicht).

Nu hebben ziektekostenverzekeraars ook een geschillenregeling/klachtregelening en vraag die dus op bij FBTO (= ook Achmea) www.skgz.nl/ en kijk ook eens hier: www.nza.nl/.../ziekenhuiszorg/.../Veelgestelde-vragen-ziekenhuisrekenin... (de link is niet compleet)

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2015 om 10:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien verstandiger dan een andere tandarts te zoeken als er nog meer verstandskiezen moeten worden getrokken. U gaat naar een ziekenhuis voor iets wat blijkbaar eenvoudig is.

Over zo'n zelfde kwestie zijn hier vaker vragen gesteld.

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2015 om 10:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tik in het zoekvak rechtsboven: Verstandkies, en u kunt er alles over lezen.

ma
door marindavd - Oct 7, 2015 om 10:59
2 Antwoorden / 1 Vragen

@gerritaltena bedankt! Hier ga ik zeker even mee aan de slag.

@tijger1 'helaas' zijn alle kiezen er nu al uit, dus wat dat betreft hoef ik geen nieuwe tandarts meer te zoeken.
Ik heb al die andere vragen doorgenomen ja, maar het zijn elke keer andere situaties. Bij mij gaat het er vooral om: was het een eenvoudige of gecompliceerde extractie en waarom geeft het ziekenhuis het op als een operatieve verwijdering?

jo
door jorisw - Oct 7, 2015 om 12:03
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op woensdag 7 okt 2015, 10:42]Oh, oh, dit is kennelijk een mooi voorbeeld van een ziekenhuis dat de duurste lees meest geld opbrengende optie hanteert bij het declareren.

Hier is de laatste tijd in de pers al meer over te doen.
Uw FBTO is m.i. laks terwijl zij wel voor uw belang zouden moeten opkomen (zorgplicht).

Nu hebben ziektekostenverzekeraars ook een geschillenregeling/klachtregelening en vraag die dus op bij FBTO (= ook Achmea) www.skgz.nl/ en kijk ook eens hier: www.nza.nl/.../ziekenhuiszorg/.../Veelgestelde-vragen-ziekenhuisrekenin... (de link is niet compleet)

Jammer dat je TS hiermee op het verkeerde spoor brengt.

ma
door marindavd - Oct 7, 2015 om 12:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jorisw schreef op woensdag 7 okt 2015, 12:03][quote=gerritaltena schreef op woensdag 7 okt 2015, 10:42]Oh, oh, dit is kennelijk een mooi voorbeeld van een ziekenhuis dat de duurste lees meest geld opbrengende optie hanteert bij het declareren.

Hier is de laatste tijd in de pers al meer over te doen.
Uw FBTO is m.i. laks terwijl zij wel voor uw belang zouden moeten opkomen (zorgplicht).

Nu hebben ziektekostenverzekeraars ook een geschillenregeling/klachtregelening en vraag die dus op bij FBTO (= ook Achmea) www.skgz.nl/ en kijk ook eens hier: www.nza.nl/.../ziekenhuiszorg/.../Veelgestelde-vragen-ziekenhuisrekenin... (de link is niet compleet)

Jammer dat je TS hiermee op het verkeerde spoor brengt.

Mag ik weten wat het goede spoor dan is?

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 7, 2015 om 14:01
7188 Antwoorden / 3 Vragen

[url=http://www.nza.nl/zorgonderwerpen/zorgonderwerpen/ziekenhuiszorg/veelgesteldevragen/Veelgestelde-vragen-ziekenhuisrekeningen/] De complete link

wi
door wilhelmina59 - Oct 7, 2015 om 15:54
512 Antwoorden / 0 Vragen

Kaakchirurg is een specialist.
Specialistenbezoek/zorg wordt in principe uit de Basisverzekering vergoed minus het Eigen Risico.
Tandarts kosten worden vanaf 18 jaar uit de eventueel aanvullende tandartsverzekering vergoed.
De hoogte van de DBC voor het trekken van verstandskiezen is op te vragen.
Even wat voorbeelden en kijk vooral naar de datum
http://www.tandarts.nl/forum/tandheelkunde/tandartstarieven-verzekeringen/hoge-dubbele-rekening-trekken-verstandskies

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/trekken-van-verstandskies-bij-kaakchirurg/?vHash=c749c73j

ss
door ssdesmitje - Nov 20, 2015 om 16:14
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik jou was zou ik even goed kijken wat binnen je eigen risico valt en wat niet.

marita567
door marita567 - Nov 20, 2015 om 16:28
1576 Antwoorden / 17 Vragen

link van wilhelmina59

klik hier

en hier

tijger1
door tijger1 - Nov 20, 2015 om 16:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita567

Wat is het nut van die eerste link? Verwijst naar een forum met een topic van 10 jaar geleden,

@ssdesmitje

Die kies is er al uit. Dus gewoon betalen.

door 1953 - Nov 20, 2015 om 17:01
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 20 nov 2015, 16:56]@marita567

Wat is het nut van die eerste link? Verwijst naar een forum met een topic van 10 jaar geleden,

@ssdesmitje

Die kies is er al uit. Dus gewoon betalen.

Het om het principe: uit het aanvullend pakket tand had ts op gerekend.

door 1953 - Nov 20, 2015 om 17:01
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 20 nov 2015, 16:56]@marita567

Wat is het nut van die eerste link? Verwijst naar een forum met een topic van 10 jaar geleden,

@ssdesmitje

Die kies is er al uit. Dus gewoon betalen.

Het gaat om het principe: uit het aanvullend pakket tand had ts op gerekend.

wi
door wilhelmina59 - Nov 20, 2015 om 17:39
512 Antwoorden / 0 Vragen

Dames/heren.
Linkjes in het roze lukken mij vaak niet, excuses.
Heb bij een link al aangegeven dat er een oud topic bij zat,
Ging nl om de uitleg en problematiek.
groet,
Willemijn

marita567
door marita567 - Nov 20, 2015 om 18:20
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@wilhelmina59 ,

Uw hoeft daar geen excuses voor te geven , dit lukte mij in het begin ook niet , en met mij misschien nog meer mensen .
Voor de rest nergens iets van aantrekken doe ik ook niet .

Met vr,gr.