mo
door motoricus Jun 24, 2015 om 14:53
Computers & telefonie

Waarschuwing ! Face book gebruikers

Let op : oplichters maken gebruik van uw account om zo van je " vrienden " geld afhandig te maken. Trap er niet in, en vraag altijd aan diegene of het klopt dat je geld over moet maken ! Ik heb inmiddels mijn face book account verwijderd zodat het niet meer kan gebeuren, ook hebben we aangifte gedaan bij Politie.Tip : Verwijder je Face book account en geef oplichters geen kans.

673 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2015 om 14:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zit bij het verkeerde onderdeel. Dit is Vraag en Antwoord.

pino123
door pino123 - Jun 24, 2015 om 15:44
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Sorry maar als je ergens klakkeloos geld naar gaat overmaken vraag je er ook wel om

Cookies
door Cookies - Jun 24, 2015 om 16:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Tip : Verwijder je Face book account en geef oplichters geen kans.......

Waarom zou je daarom je account verwijderen? Je geeft oplichters ook geen kans, als je niet in zo'n (oude) truc trapt.

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2015 om 17:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijn vrienden vragen mij nooit om geld en ik vraag dat ook niet aan mijn vrienden.

Mocht ik al een Facebook account hebben, dan hoef ik hem daarvoor niet op te heffen.

diumenge
door diumenge - Jun 24, 2015 om 17:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tip gebruik gewoon je verstand. Dan hoef je je Facebook ook niet (om die reden) op te heffen.

tenormin
door tenormin - Jun 24, 2015 om 17:49
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Begrijp werkelijk niet wat u bedoelt. Je hebt toch vrienden op Facebook die je niet om geld vragen. Krijg zo vaak verzoek om vriendschap: totaal onbekende mensen. Ben toch niet gek om vreemden vrienden te maken.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 24, 2015 om 17:52
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Al jaren geleden dit op0gegeven.

diumenge
door diumenge - Jun 24, 2015 om 17:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin, het werkt als volgt:

Persoon A is slordig met zijn wachtwoorden en/of download van vage software, hoe dan ook de Facebook account van A wordt gekraakt (gehackt) door de oplichter. De oplichter stuurt vervolgens vanuit de account van A berichten naar de contacten dat er een acuut probleem is, en vraagt om geld over te maken. Alle pasjes zijn zogenaamd gestolen, dus geld s.v.p. via bijvoorbeeld Western Union overmaken. En dan maar hopen dat er mensen zo dom zijn om dar in te trappen. En die mensen zijn er...

pi
door pieterwolters - Jun 24, 2015 om 18:15
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dat heeft dan niet met Facebook te maken maar met een hoog digibeetgehalte van de gebruikers. De beste oplossing is om mensen met te weinig ICT-vaardigheden van internet te weren. Je mag immers ook niet zonder rijbewijs de snelweg op.

tenormin
door tenormin - Jun 24, 2015 om 18:35
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@diumenge, okay, "mijn vriendin" is gehackt. Dus dan zou ik moeten denken dat "ze" me op Facebook om geld vraagt. Je legt het wel duidelijk uit hoor, maar dan zou "die vriendin" me toch bellen en om geld vragen? Ben echt wel digibeet, zoals @pieterwolters omschrijft, maar ben ook niet gek noch achterlijk. Dus volgens mij behoort het soort mensen die er toch op ingaan onder de noemer: verdomde onvoorzichtig en te goedgelovig. M.a.w. diezelfde mensen die op SPAM ingaan.
Tja.

door 1953 - Jun 24, 2015 om 18:47
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Wat ziet men of heeft men ingezien in Facebook.?!

Nooit Facebook aangemaakt en mis het totaal niet. Fakebook!

Voor prijsvragen e.d. gaat het tegenwoordig via Facebook voor het merendeel.

diumenge
door diumenge - Jun 24, 2015 om 18:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin, dat klopt, maar uiteraard zegt de oplichter dat bellen niet mogelijk is, meestal zit A dan zogenaamd in het buitenland. Echter, zo te lezen zou jij er gelukkig niet intrappen, want het is inderdaad logisch om die vriendin dan even te bellen. Maar, geloof het of niet, er zij toch echt mensen zo dom om op basis van een Facebook bericht geld over te maken. Slachtoffer A waarvan de account gekraakt is, is mogelijk een digibeet. Het slachtoffer dat geld overmaakt is inderdaad onvoorzichtig en goedgelovig. Daar hopen de oplichters op.

akkerdistel
door akkerdistel - Jun 24, 2015 om 19:47
1790 Antwoorden / 3 Vragen

"Ik heb inmiddels mijn facebook account verwijderd" Enkel 'onzichtbaar' gemaakt, verwijderen gaat never nooit niet gebeuren. Ze zouden bij facebook gek zijn om dit wel te doen, jouw profiel is hun businessmodel.

Tip; Kijk seizoen 1 tot en met 11 van de BBC serie 'The Real Hustle' dan ben je voorbereid op ongeveer 99 procent van de oplichtingstrucs.

crewmember
door crewmember - Jun 26, 2015 om 09:41
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=motoricus schreef op woensdag 24 jun 2015, 14:53] Politie.Tip : Verwijder je Face book account en geef oplichters geen kans.

Rijd je auto ook meteen in de sloot. Dan wordt die in ieder geval niet gestolen!