ja
door jans8310 May 7, 2015 om 16:03
Computers & telefonie

Wachtwoord

Sinds 2 weken is mijn Acer Laptop bij BCCin reparatie, het versturen vanuit Spijkenisse duurde 2 weken, maar OK hij is ter plekke. Vanmiddag belde iemand van BCC met de vraag om mijn wachtwoord om de laptop te kunnen openen, repareren? Dit vond ik vreemd maar ok, toch gegeven. De laptop was overigens gewist door herinstallatie, die vastliep door Blue Screen of Death, de laptop was dus al schoon. De BCCmedewerker vertelde mij dat men er tegenwoordig bij reparatie wel meer naar vraagt. Weet iemand een antwoord, dit heb ik nog niet gehoord, maar toch.

7487 17 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 7, 2015 om 16:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jans8310,

Ach, als er geen 'kwetsbare' zaken op die laptop stonden....
Zou in ieder geval een nieuw wachtwoord nemen als je de laptop retour hebt.

Met vr.gr.

hutch
door hutch - May 7, 2015 om 17:53
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Het lijkt mij dat, als er een hardwarereparatie plaats vindt, een wachtwoord overbodig is.

Misschien is er bij dat bedrijf een policy om elke laptop/pc op bijv. kinderporno o.i.d. te controleren?

Maar anderzijds lijkt het mij (ook) logisch om bij een hardwarereparatie de HD er uit te halen en niet mee te geven. Vooral niet als er persoonlijke zaken op staan, zoals zo vaak.

ja
door jans8310 - May 7, 2015 om 18:21
91 Antwoorden / 147 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 7 mei 2015, 16:10]Hallo jans8310,

Ach, als er geen 'kwetsbare' zaken op die laptop stonden....
Zou in ieder geval een nieuw wachtwoord nemen als je de laptop retour hebt.

Met vr.gr.

akkerdistel
door akkerdistel - May 7, 2015 om 18:33
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 7 mei 2015, 16:10]Ach, als er geen 'kwetsbare' zaken op die laptop stonden....
Daar staan altijd 'kwetsbare zaken' op.

@jans8310 reageren in dat grijze vak onderop, niet op quote klikken. (vooraf even jouw tekst opslaan, wil nog weleens mis gaan)

edrick3
door edrick3 - May 7, 2015 om 19:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=jans8310 schreef op donderdag 7 mei 2015, 18:21][quote=edrick3 schreef op donderdag 7 mei 2015, 16:10]Hallo jans8310,

Ach, als er geen 'kwetsbare' zaken op die laptop stonden....
Zou in ieder geval een nieuw wachtwoord nemen als je de laptop retour hebt.

Met vr.gr.

?????

Je kunt gewoon reageren in het grijze vak hieronder onder Reageren.
Wil je reageren ná een quote, zorg dan dat de cursor aan het eind van de quote staat, geef Enter en typ je reactie.

Met vr.gr.

crewmember
door crewmember - May 8, 2015 om 10:07
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een Blue Screen is je laptop niet meteen schoon hoor. Hierdoor wordt er niks gewist.

Bij een complete herinstallatie hebben ze

Bij een Blue Screen is je laptop niet meteen schoon hoor. Hierdoor wordt er niks gewist. Je kan de harde schij gewoon in een andere PC klicken en je data er vanaf halen.

Bij een complete herinstallatie hebben ze eigenlijk geen wachtwoord nodig. Maar het maakt het wel makkelijker. Je kan dan via het herstelprogramma van ACER de fabrieksinstellingen herstellen.

vr1944
door vr1944 - May 8, 2015 om 12:08
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Beetje overbodige vraag dus ,want je hebt alles al gewist. Het is wel handig als de reparateur het wachtwoord weet om de laptop op te starten. en zo te kunnen kijken waardoor de blue screen veroorzaakt wordt . Echt nodig is het niet ,want dat wachtwoord is heel simpel te kraken hoor of te omzeilen.
.

ja
door jans8310 - May 8, 2015 om 12:16
91 Antwoorden / 147 Vragen

U allen heel hartelijk dank voor de genomen moeite. Altijd grandioos voor hulp. Fijn weekend, geniet ervan. Jans8310

endemion
door endemion - May 8, 2015 om 16:53
237 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=vr1944 schreef op vrijdag 8 mei 2015, 12:08]Echt nodig is het niet ,want dat wachtwoord is heel simpel te kraken hoor of te omzeilen.

Zo makkelijk hoeft dat helemaal niet te zijn. Kan best dat je daarvoor de hele laptop uit elkaar moet gaan draaien.

pi
door pieterwolters - May 8, 2015 om 17:54
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vr1944 schreef op vrijdag 8 mei 2015, 12:08]Echt nodig is het niet ,want dat wachtwoord is heel simpel te kraken hoor of te omzeilen.
.

Toch wel. Ik zou me behoorlijk in zeik genomen voelen als een professionele reparateur gaat zitten hacken op mijn laptop i.p.v. dat hij netjes naar het wachtwoord vraagt.

frits
door frits - May 8, 2015 om 17:59
146 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vindt het volkomen terecht dat hij het WW nodig heeft, vooral als het via de Bios is ingesteld, als hij Windows wil testen heeft hij het ook nodig, als je het niet vertrouwd moet je het maar niet laten repareren, ik repareer zeer vaak PC's maar als ik geen WW krijg begin ik er niet aan, je kunt het WW erna toch wijzigen.

vr1944
door vr1944 - May 9, 2015 om 09:21
1210 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=endemion schreef op vrijdag 8 mei 2015, 16:53][quote=vr1944 schreef op vrijdag 8 mei 2015, 12:08]Echt nodig is het niet ,want dat wachtwoord is heel simpel te kraken hoor of te omzeilen.

Zo makkelijk hoeft dat helemaal niet te zijn. Kan best dat je daarvoor de hele laptop uit elkaar moet gaan draaien.Ja als je de laptop wil repareren moet je hem toch opschroeven. Maar om een wachtwoord er uit te hoeft ie niet open behalve als het een bios wachtwoord is

vr1944
door vr1944 - May 9, 2015 om 09:31
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is in dit geval gebeurd toch , je kan het wachtwoord er ook gelijk erbij doen .wel zo handig . Het heeft overigens niets met hacken te maken.

=pieterwolters schreef op vrijdag 8 mei 2015, 17:54:
=vr1944 schreef op vrijdag 8 mei 2015, 12:08: Echt nodig is het niet ,want dat wachtwoord is heel simpel te kraken hoor of te omzeilen.
.

Toch wel. Ik zou me behoorlijk in zeik genomen voelen als een professionele reparateur gaat zitten hacken op mijn laptop i.p.v. dat hij netjes naar het wachtwoord vraagt.

endemion
door endemion - May 9, 2015 om 11:42
237 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=vr1944 schreef op zaterdag 9 mei 2015, 09:21]Ja als je de laptop wil repareren moet je hem toch opschroeven. Maar om een wachtwoord er uit te hoeft ie niet open behalve als het een bios wachtwoord is
Zucht, seems I'll have to spell it out for you. Hoewel je zou denken dat het volgende voor zich spreekt.

Het ligt er natuurlijk maar net aan wat er mankeert met een laptop. HD defect is enkel een klepje op de achterkant openen. Zelfde voor defect ram. Pas als er iets mis is met het moederbord of onderdelen die erop geïntegreerd zijn kom je de hele zaak aan het opendraaien. Natuurlijk ook handig als je eerst wat testjes kunt doen voordat je aan het schroeven slaat. Dat het een bios wachtwoord betreft daar ga ik wel vanuit gezien de context van dit verhaal. Maar zelfs als dat niet het geval was, stap 1 is het reproduceren van het probleem, ook wel handig als je dan het OS in kunt net als de gebruiker en dat je dus niet eerst tijd moet gaan steken in het omzeilen van wachtwoorden.

th
door thomas46 - May 12, 2015 om 16:37
43 Antwoorden / 6 Vragen

Een profesionele reperateur heeft geen wachtwoord nodig om een computer op te kunnen starten, het is in een minuut gefixt met een boot CD om het wachtwoord te verwijderen, zelfs als in de Pc beveiligd is met een wachtwoord ingesteld in de BIOS, is het zo gefixt door eveneen jumper te verwijderen voor 1 minuutje, dan is het moederboard gereset, en kan je de PC gewoon opstarten

vr1944
door vr1944 - May 12, 2015 om 16:51
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Je hoeft mij niet uitleggen dat de meeste laptops klepjes hebben die je kunt openschroeven. Pffffffff.Ik snap allen niet wat deze onnodige uitleg met de vraag van TS te maken heeft

=endemion schreef op zaterdag 9 mei 2015, 11:42:
=vr1944 schreef op zaterdag 9 mei 2015, 09:21: Ja als je de laptop wil repareren moet je hem toch opschroeven. Maar om een wachtwoord er uit te hoeft ie niet open behalve als het een bios wachtwoord is

Zucht, seems I'll have to spell it out for you. Hoewel je zou denken dat het volgende voor zich spreekt.

Het ligt er natuurlijk maar net aan wat er mankeert met een laptop. HD defect is enkel een klepje op de achterkant openen. Zelfde voor defect ram. Pas als er iets mis is met het moederbord of onderdelen die erop geïntegreerd zijn kom je de hele zaak aan het opendraaien. Natuurlijk ook handig als je eerst wat testjes kunt doen voordat je aan het schroeven slaat. Dat het een bios wachtwoord betreft daar ga ik wel vanuit gezien de context van dit verhaal. Maar zelfs als dat niet het geval was, stap 1 is het reproduceren van het probleem, ook wel handig als je dan het OS in kunt net als de gebruiker en dat je dus niet eerst tijd moet gaan steken in het omzeilen van wachtwoorden.

endemion
door endemion - May 12, 2015 om 19:31
237 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=thomas46 schreef op dinsdag 12 mei 2015, 16:37]Een profesionele reperateur heeft geen wachtwoord nodig om een computer op te kunnen starten, het is in een minuut gefixt met een boot CD om het wachtwoord te verwijderen, zelfs als in de Pc beveiligd is met een wachtwoord ingesteld in de BIOS, is het zo gefixt door eveneen jumper te verwijderen voor 1 minuutje, dan is het moederboard gereset, en kan je de PC gewoon opstarten
Het betreft een laptop geen desktop PC, dat maakt bepaalde zaken al meteen wat lastiger.

Wat is nu makkelijker even een belletje plegen of allerlei handelingen zoals hieronder te zien is te doorlopen?
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=caaQMIuzGOY

Daarnaast wordt lang niet altijd de reparatie uitgevoerd door de fabrikant. In zo'n geval moet de desbetreffende reparateur maar net de fijne kneepjes van die specifieke laptop weten wil die handelingen zoals hierboven vlot kunnen uitvoeren. Is dat niet het geval gaat er zo een half uur of meer in zitten om te onderzoeken hoe het in z'n werk gaat bij dat specifieke model dat ter reparatie is aangeboden.

[quote=vr1944 schreef op dinsdag 12 mei 2015, 16:51]Je hoeft mij niet uitleggen dat de meeste laptops klepjes hebben die je kunt openschroeven. Pffffffff.Ik snap allen niet wat deze onnodige uitleg met de vraag van TS te maken heeft.
Je mist duidelijk mijn punt volledig aangezien je nu beweert dat ik je uitleg geef over het bestaan van klepjes op laptops. Ik heb ook verder geen zin om nogmaals de zaak helemaal uit te gaan schrijven want dat heeft klaarblijkelijk geen nut naar jou toe.