ha
door hans911 Jun 6, 2006 om 18:16
Voeding & gezondheid

Waterbed of Matrras?

Ik heb een waterbed en ben er best tevreden over. De laatste jaren heb ik regelmatig last van een pijnlijke rug, sommige mensen zeggen dat ik het waterbed moet verruilen voor zo'n nieuwe matras, met geheugen!

Omdat die nieuwe matrassen best wel duur zijn vind ik het een beetje prijzig om daarmee te gaan experimenteren. Wie heeft evaring met zowel een waterbed als een "gewone" matras?

20890 41 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 6, 2006 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb 10 jaar geleden mijn gewone matras omgeruild voor een watermatras. Mijn voorkeur gaat uit naar de watermatras wegens anti allergie en constante (regelbare) temperatuur.

Dat je rugklachten kunt krijgen van een watermatras is nieuw voor mij.

Waar het wel aan kan liggen is het hoofdkussen, misschien moet eens een ander proberen. Afhankelijk waar de pijn zit zou dat verlichting kunnen geven.

Een andere mogelijkheid om te proberen is om de matras te vullen met meer of minder water. Voor het eruit halen van water heb je geen pomp nodig, dat doe je met een stuk tuinslang en een emmertje.

succes.

ve
door verwijderd - Jun 7, 2006 om 01:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jarenlang op een 2-persoons matras geslapen samen en dat matras was op een gegeven moment op en versleten. Overgestapt op een gestabiliseerd waterbed 2 persoons en dat is de eerste 2 jaar goed bevallen. Lekker temperatuurtje als je in bed stapte. Daarna kreeg ik er last van met slapen dat er teveel druk op mijn ribben en ingewanden kwam te staan. Nadat we daarmee enige tijd zijn doorgeklooid bleek het watermatras ineens lek te zijn, zodat we meteen aparte Nasa matrassen gekocht hebben met pocketveren. Die bevallen tot heden prima en zijn wel tamelijk dik (meer dan 20 cm)

ve
door verwijderd - Jun 9, 2006 om 11:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
wij hebben ruim 11 jaar een waterbed en vorig jaar een nieuwe aangeschaft. ik had namelijk soortgelijke klachten als die je onschrijft. En wilde eigenlijk al een auping nemen, tot dat mij werd geadviseerd dat er nu ook waterbedden zijn met diverse steun opties. Ze heten ook wel F0, F4, F6, F10 en wij hebben nu gekozen voor een F10, gehelel stabiliteit met extra lende steun. ja het klinkt fantastisch, maar dat is het ook. wij slapen nu ruim een jaar prinsheerlijk en ik in iedergeval zonder pijn in de rug.

succes!

ve
door verwijderd - Jun 9, 2006 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook al meer als 15 jaar een waterbed (dit is mn 2e) en het laatste jaar heb ik ook geregeld rugklachten.

Oorzaken kunnen indedaad zijn: kussen, ben zwaarder geworden, dus moet misschien meer of minder water in.

Kortom tis moeilijk en persoonlijk wat de oorzaak is

Ik wil zelf een boxspring van de ikea gaan proberen of zo'n nasa matras.

Ik heb wel een week op een hele dure boxspring geslapen daar leek t wel
of ik zweefde zo lekker maarrr dat is maar een week na een 3 maanden
kan t natuurlijk weer heel anders zijn.

Laat staan als je even op een bed gaat liggen om te testen dan kopen en dan???afwachten.

Bij ikea en nog zo'n bedbedrijf(nasamatras) mag je gratis geloof ik 2 weken proberen.

Nou je hebt er uiteraard niks aan maar toch SUCCES.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2006 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord op de vraag wat is het persoonlijk meest ideale bed kunt u
vinden op de  website van de Stichting Voorlichting
Slaapcomfort:  www.beddenadvies.nl.

Alle (laten we aannemen goed bedoelde) adviezen om dat bed te kiezen
waar je zelf goed op slaapt zijn niet objectief. Een objectieve
spierspanningsmeting kan de oplossing brengen.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2006 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf wilde ik jaren geleden ook een waterbed aanschaffen, omdat ik spierreuma en artrose heb, maar dit werd mij in de winkel ten stelligste afgeraden. Als je reuma had vertelden ze me is een bed met water geen optie. Het kan allemaal wel een beetje kloppen, want reumapatienten hebben ook meer pijn als het vochtig weer is. Ik wil nu binnenkort een Tempur matras aanschaffen. Ik heb er al op geslapen en ik werd wakker zonder pijn, dat is een enorme verlichting. Jaren geleden ook een Tempur kussen aangeschaft en sindsdien geen nekpijn meer. Wat wordt er bedoeld met een NASA-matras. Is dat soms Tempur? Groeten Marann.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2006 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben zo'n 10 jaar geleden een waterbed gekocht. Tot nu toe vinden wij beide het nog steeds de beste koop. Een aantal jaren terug heb ik enorme last van mijn rug gehad. Ik ben er gewoon door heen gegaan. De enige plek waar ik lekker lag was mijn waterbed. Maar zoals er al meer gezegd hebben, een bed is erg persoonlijk. Ook de hoeveelheid water doet een hoop. Wat meer of minder water maakt een fors verschil. Daar zou je natuurlijk ook het een en ander mee kunnen proberen. Zelf is bijvoorbeeld mijn gewicht niet stabiel en varieert fors. Dat merk ik ook met slapen. Eigenlijk moet ik dan het bed aanpassen, maar daar ben ik te lui voor.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2006 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo. Ook wij hebben al een aantal jaren een waterbed en we blijven er nog steeds heerlijk op slapen. We hebben wel eens problemen gehad maar die zijn door de leverancier prima opgelost.  Ik kreeg ook rugpijn, maar na een bezoekje van de servicedienst is dat helemaal over. Er bleek te veel water in te zitten en was onvoldoende ontlucht. Hij heeft er flink wat water uitgepompt en daarna de lucht die nu eenmaal in water zit er uitlaten komen. ook is het noodzakelijk dat je onderhoudsmiddelen toevoegt, oa algendoder.  Na een paar weken nogmaals ontluchten.   Voor we aan een waterbed begonnen hebben we eerst een schuimrubber matras gehad,toen dat na een aantal jaren versleten was hebben we eigenlijk dikwijls rugklachten gehad.     Houdt er wel rekening mee dat zelfs de hele dure matrassen na tien jaar problemen kunnen geven.

Succes met de aanschaf van je nieuwe matras,

Groetjes,

 Corry

ve
door verwijderd - Jun 9, 2006 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Marann,

Of een waterbed wel of niet goed is voor reuma patienten weet ik niet, maar dat dit zou kunnen komen van het water is natuurlijk grote onzin! Het water zit van binnen en de buitenkant is echt niet vochtig of zo. Het lijkt mij juist ideaal voor remapatienten. Al was het alleen maar dat je de temperatuur kunt instellen.

Ik heb al 15 jaar een waterbed. Als ik soms op een ander bed moet heb ik vrijwel altijd last van mijn rug. Dus, als mijn waterbed het vandaag begeeft heb ik morgen een nieuwe.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2006 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

'n waterbed is niet vochtiger dan een gewoon matras, zelfs droger omdat transpiratie ed niet in de matras kan trekken.

Een waterbed is voor mensen met reuma misschien minder geschikt omdat je op een andere mannier je spieren gebruikt als je je omdraait en in en uit bed moet stappen. Met name bij het omdraaien heb je meer kracht nodig.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2006 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

We hebben nu al enige maanden een nasa matras, ieder 1 voor zichzelf en die liggen geweldig. na vele gebroken nachten en rugpijnen hadden we dit veel eerder moeten doen.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2006 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben 10 jaar een waterbed gehad. voldeed niet meer aan onze eisen. Zijn toen uitgekomen bij de M- Line matrassen van beter bed. deze liggen prinsheerlijk. we hebben wel de dikste 23 cm.

waterbed of M- Line het ligt allebei heerlijk als het niet versleten is.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2006 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb 10 jaar een waterbed gehad (50% gestabiliseerd) en heb ook de laatste 1,5 last gehad van mijn rug (voorheen nooit) ook het stabiliteitssysteem kan "slijten" heb inderdaad ook gekeken naar de "geheugenmatrassen" veelal bekent als NasaSchuim (de beste is en blijft het merk Tempur, deze worden al jaren gebruikt in de gezondheidszorg voor het doorliggen van patienten, dus vele jaren ervaring met voor de consumentenmarkt een nieuw product) ik heb verschillende malen test geslapen en vond het vrij hard wel heeft het matras ongeveer 15 minuten nodig om zich aan je lichaam aan te passen (warmte) en dan ligt het goed overal defelfde druk, alleen als je veel beweegt in je slaap gaat dit proces constant door wat een "normaal" matras niet heeft, dat is dus wel een nadeel, ook zijn er vele merken alleen werken deze met goedkopere materialen wel is een optie een Pocketverings matras met een NasaSchuim toplaag heb je 2 in 1 en gedraagt zich als een normaal matras, ikzelf heb uiteindelijk gekozen voor een stevig goed pocketverings matras en binnen een paar dagen was mijn rugpijn verdwenen en slaap weer als een "Roos"

ve
door verwijderd - Jun 9, 2006 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Rugklachten kunnen ontstaan door een zeer groot aantal factoren(!) of een combinatie daarvan. Pas dus op om uw bed de "schuld" daarvan te geven..... U ervaart PIJN (alle doorten pijn!) nu éénmaal meer en heviger als u in rust bent. Daardoor zijn we snel geneigd het bed de schuld te geven. Als woninginrichter en bedden specialist hebben wij er ons op toegelegd om alle producten in elk sigment te voeren - door onze bijzondere manier van werken zijn wij niet beperkt in ons assortiment en hebben ervaring met alle producten; objectief advies is daardoor mogelijk. In uw geval is er maar één advies: Laat u goed informeren over de voor en nadelen van elk product en ga op diverse liggen(!) natuurlijk is dat een momentopname, maar dat is twee weken proef slapen ook! Het is en blijft een product dat u zeer intensief gebruikt en dat op dagen dat u zich goed voelt; maar ook als dat niet zo is! Wij kunnen en willen u graag mee nemen naar een showroom in het midden van het land, waar u ongestoord en met goed advies bij fabrieken zélf kunt testen en bezichtigen zonder de beperkingen van een winkelier die toch een bepaald en beperkt assortiment voert. Uiteraard is een goede beddenzaak een prima alternatief; maar ga in ieder geval niet af op horen zeggen of wat anderen zeggen of denken; dáár is een bed veel te individueel en belangrijk voor! Uw waterbed eens goed laten onderzoeken door een VAKMAN is natuurlijk al zo wie zo raadzaam, want inderdaad is goed vulniveau zonder lucht van belang. Overigens is de 'raad' van een gestabiliseerd waterbed niet erg slim - een waterbed werkt alleen OPTIMAAL als hij ongestabiliseerd is! Kan je daar niet tegen; kies dan wat anders.....! Bezoek eens onze site: www.rdrdecorators.nl Wij komen u graag bezoeken en adviseren.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2006 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Door ernstige rugklachten zijn wij een jaar of 8 over gegaan naar een waterbed. Het liggen daarop was zonder meer perfect.

Er waren nadelen 1e..een heel kleine lek die niet eens te zien was heeft voor rottend water in de bak van het bed gezorgd waardoor ik continu voorhoofdsholte ontstekingen had en daaraan geopereerd ben. Mijn man had regelmatig longontstekingen door die bacterien.

Ten tweede maakt het uit waar je hem koopt. Ga niet naar sleeptrend. Als zij hem (zoals bij ons) komen ruilen voor een ander bed beschouwen ze het waterbed weer als dat van hun. Wij hadden er geen vertrouwen meer in, ook niet toen het kleine gaatje dicht was en hebben een boxspring bij ze besteld. Ze wilden toen de doppen er helemaal uithalen (twee matrassen en een(gerepareerde) lek maar we hebben hem zelf moeten verstoppen anders hadden ze hem stuk geknipt! Knettergek dus! Dat wisten we heleaas niet van te voren want dan hadden we nooit meer bij hen gekocht! Een goeie verstelbare boxspring is een goeie vervanging, zeker als je nog geen waterbed had want dan moet je erg wennen!

Succes met je keuze! Sanne

ve
door verwijderd - Jun 9, 2006 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben nu 10 jaar een waterbed/ matras (hebben hem wel vernieuwd 2 1/2  jaar geleden) maar ik met mijn zeer slechte rug zweer hierbij, zelfs toen ik in het gipscorstet lag, denk er wel om dat er genoeg water in zit, want met die nieuwere types is slecht te zien/ voelen of er voldoende in zit, luister dan naar je lichaam...

ve
door verwijderd - Jun 9, 2006 om 16:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds een jaar of 2 slaapt deze jongen op een Nasa-schuimmatras met 7 cm Nasa. Toppie!! Nooit weer een andere. 's Winters is het spul wel hard en moet je't even warm-liggen maar het ondersteunt perfect en blijft dat ook doen. Voorheen pocketveer gehad en diverse andere soorten, maar voor ons op nr.1: Nasa-schuim.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2006 om 17:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vrijwel al de reacties, die tot nu toe zijn binnengekomen verhalen over
"het eigen gevoel" Het eigen gevoel is subjectief en werkt niet. De
reden daarvoor is dat de lange rugspieren die voor houdingcorrectie
zorgen door onze autonome hersenen worden geregeld. Dat gaat dus geheel
automatisch zowel gedurende de dag als nacht. Omdat deze functie in ons
lichaam geautomatiseerd is, beschikken wij niet over een goed
meetinstrument om de keuze van de juiste matras en ondervering =
slaapcomfort = te bepalen. Alle goede pogingen ten spijt van de
beddenverkopers en fabrikanten kun je geen slaapcomfort aanbevelen of
verkopen zonder eerst een goede diagnose te stellen. En hoe stel je die
nu? met een werkelijk objectieve spierspanningsmeting. Kijkt u maar op
onze website www.beddenadvies.nl Op het videofilmpje kunt u zien hoe
zo'n meting gaat. Ofwel "meten is weten" Vergelijkt u het als u een
bril gaat kopen. Zonder meting is en blijft het eveneens onmogelijk. En
bedenkt u ook dit: Elk mens is uniek en onvergelijkbaar. Een advies
zonder goede diagnose is uiterst gevaarlijk. Vooral inzake de matras,
want die is na een paar nachten er op slapen al onverkoopbaar. Of koopt
u wel uw matras op  marktplaats.nl?

ve
door verwijderd - Jun 9, 2006 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Naar aanleiding van de antwoorden wil ik graag nog enkele toelichtingen op mijn vraag geven.

  1. De rugpijn is niet gkomen door het waterbed, maar door de verkeerde houding.

  2. Het kussen is inderdaad een aandachtspunt, heb nu een waterkussen, maar dat is ook niet ideaal, er is al gauw teveel water in.

  3. We hebben de laatste 3 jaar relatief veel last van lucht in het bed, dat ligt ook niet lekker.

  4. Persoonlijk heb ik liever een nieuwe water matras, ik denk dat de stabilitatievulling tijdens de laatste verhuizing is verschoven ondanks de aandacht die ik er aan gaf.

  5. Hebben nu een groot water matras, we denken erover om twee aparte te nemen, te meer daar mijn vrouw iets zwaarder is geworden en ik inmiddels ben aan't afvallen, toen we begonnen was de verhouding andersom!

Als de experts die reeds een antwoord gegeven hebben na deze uiteenzetting hun antwoord willen aanscherpen of upgraden stel ik dat zeer op prijs.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2006 om 17:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Juist omdat ik rugklachten had heb ik jaren geleden een waterbed aangeschaft. Heerlijk en bijna geen klachten meer. Na 6 jaar ging het waterbed kapot en ben ik overgestapt op een gelbed (Betermeubel). Te vergelijken met water maar toch nét even anders. Het kost minder stroom omdat 1x per dag opwarmen genoeg is. Het is, door er meer of minder gelpoeder in te gooien, in te stellen van heel zacht tot redelijk stevig. Inmiddels zijn mijn rugklachten deels terug. Ik heb inmiddels ook een springboxmatras, afgestemd om mijn gewicht, en hiermee wissel ik af. Ik realiseer me dat dit een luxe is maar ik heb er zeker baat bij. Dus, zowel waterbed en gelbed als een afgestemde springbox heb ik heel goede ervaringen mee.

Gegroet

Veronique

ve
door verwijderd - Jun 9, 2006 om 17:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Naar aanleiding van de antwoorden wil ik graag nog enkele toelichtingen op mijn vraag geven.

1.        De rugpijn is niet ontstaan door het waterbed, maar door de verkeerde houding.

2.        Het kussen is inderdaad een aandachtspunt, heb nu een waterkussen, maar dat is ook niet ideaal, er is al gauw teveel water in.

3.        We hebben de laatste 3 jaar relatief veel last van lucht in het bed, dat ligt ook niet lekker.

4.        Persoonlijk heb ik liever een nieuwe water matras, ik denk dat de stabilisatievulling tijdens de laatste verhuizing is verschoven ondanks de aandacht die ik er aan gaf.

5.        Hebben nu een groot water matras, we denken erover om twee aparte te nemen, te meer daar mijn vrouw iets zwaarder is geworden en ik inmiddels ben aan't afvallen, toen we begonnen was de verhouding andersom!

Als de experts die reeds een antwoord gegeven hebben na deze uiteenzetting hun antwoord willen aanscherpen of upgraden stel ik dat zeer op prijs.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2006 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

De upgrade:

ad1. Haalt u hier niet oorzaak en gevolg door elkaar? Een verkeerde
houding is het gevolg van het feit, dat uw bed/slaapcomfort u niet
toestaat om in de juiste lighouding terecht te komen. Door de natuurwet
van Archimedes zal uw zwaardere bekken meer naar beneden zakken en
daardoor verandert uw houding. Eigenlijk kun je met de al jaren aaneen
uitgevoerde metingen vaststellen, dat een waterbed juist door de
drukverdeling voor vrijwel iedereen ongeschikt is. Drukverdelende
materialen, zeg maar voor het gemak Nasa-schuim doet ongeveer hetzelfde
en is derhalve volgens de metingen voor de meeste mensen niet het
geschikte materiaal als matras en dan praten we nog niet eens over de
gebruikte ondervering. Die bepaalt voor ca. 40% ook het totale
slaapcomfort.

ad 2. Kussen is letterlijk en figuurlijk een hoofdzaak, maar eerst
dient u het juiste, bij u passende slaapcomfort te hebben en dan pas
komt het kussen.

ad3.Lucht in het waterbed betekent niet veel in het totale
slaapcomfort. Lucht werkt vrijwel gelijk aan water. Stabiliseren maakt
ook geen verschil en gel er in doen geeft ook geen verschil. Het
deineffect vermindert er wel door.

ad4. zie 3.

ad5.Dat is het grote nadeel van een waterbed, dat meer gewicht meer
druk naar beneden of ook naar de partner toe betekent. Als ik het voor
u moet samenvatten zien wij bij de Stichting Voorlichting Slaapcomfort
weinig voordelen aan een waterbed.

Slechts een aangename warmte ten koste van een hoog energiegebruik is
een veel gehoord voordeel. Maar op een traditioneel matras is het
gebruik van een elektrische deken veel energie zuiniger. Tot slot kijkt
u ook nog eens naar de website van de SVS: www.beddenadvies.nl en kijkt
u naar de antwoorden op de veel gestelde vragen.

Wilt u persoonlijk nog meer antwoorden en/of advies stuurt u dan een
email, liefst met uw telefoonnummer erbij. Dat werkt wel zo snel.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2006 om 18:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

mijn vraag is,waar heb je pijn in je rug??.wij zelf hebben elf jaar een waterbed gehad van dolfijn,een gestabliseerde en ik zelf ben ook een rugpatient{ hernia] maar ik heb al die jaren pefect geslapen.mijn vraag is ook wat voor waterbed hebben jullie eigenlijk??we hebben nu een m-line matrassen maar daar moest ik erg aan wennen al slaap ik nu ook goed .en de mogelijkheid is ook messchien dat er te weinig water in zit,want dan zak je naar beneden en moet je meer kracht uit je rug zetten als je om wil draaien.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2006 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb op een waterbed geslapen, maar ik ben er niet tevreden over. Ik wil blijkbaar steun hebben en dat geeft een waterbed mij niet. Bovendien kan ik er niet goed in draaien. Zo'n matras met "geheugen"( Tempur) ligt prima maar is alleen maar geschikt voor mensen met centrale verwarming. Als het warm is in de kamer past het matras zich snel aan aan je lichaamstemperatuur, maar als je in een koude kamer slaapt is het matras in de winter net een plank en duurt de aanpassing veel te lang. Bovendien is ook het draaien moeilijker dan op een gewoon matras. Wij slapen nu weer op een binnenveringmatras met een dun matrasje erop en dat bevalt ons nu weer prima. We weten uit ervaring dat goed slapen belangrijk is, maar moeilijk te verwezenlijken. Veel succes ermee.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2006 om 20:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een waterbed is geen medicijn. Je zere rug gaat er niet van over. Dat betekent dus dat je allereerst maar een een arts of specialist moet raadplegen. Deze zal nooit zomaar een waterbed of een gewone matras adviseren. Hij/zij zal ook nooit zomaar een waterbed afraden.

Zoals bij alle soorten bed is beproeven het beste. Dat betekent weer dat je zou moeten kunnen proefslapen. Dat stuit op praktische bezwaren. Je kunt moeilijk een of meer nachten in een beddenwinkel/toonkamer gaan liggen.Heb je een bed op proef thuis dan wil ik de handelaar nog wel eens ontmoeten die het bed bij onvoldoende ervaring zomaar terugneemt.

Een bed aanschaffen houdt dus risico in. Zo ook de koop van een waterbed. Vegeleken met eerdere generaties waterbedden zijn de nieuwstevuitvoeringen sterk verbeterd. Het volstaat bijvoorbeeld niet meer om in een ongestabiliseerde- gedeeltelijk- of geheel gestabiliseerde zak met water met een temperatuur van ca 25 graden Celsius te gaan liggen. Men is bijvoorbeeld erachter gekomen dat extra lende-ondersteuning wel degelijk moet. De  gedachte dat water in een waterbed de lichaamsdelen in gelijke mate ondersteunt, is allang verlaten.Bovendien zijn de bedden tegenwoordig voorzien van een 'soft side', en zachte  omranding. En op hoogte: 53 cm is zeg maar seniorenhoogte. Een betrouwbare winkel in waterbedden kan uitgebreid informatie geven.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2006 om 23:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

* Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2006 om 10:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een waterbed is geen medicijn. Je zere rug gaat er niet van over. DENK JE ECHT DAT IEMAND MET DIE ILLUSIE LEEFT? Dat betekent dus dat je allereerst maar een een arts of specialist moet raadplegen. Deze zal nooit zomaar een waterbed of een gewone matras adviseren. Hij/zij zal ook nooit zomaar een waterbed afraden. ZE DOEN DOORGAANS GEEN VAN BEIDE MAAR ADVISREN WAT WE NU AL DOEN "GA KIJKEN EN PROBEREN WAT HET BESTE AANVOELT". Zoals bij alle soorten bed is beproeven het beste. Dat betekent weer dat je zou moeten kunnen proefslapen. Dat stuit op praktische bezwaren. Je kunt moeilijk een of meer nachten in een beddenwinkel/toonkamer gaan liggen.Heb je een bed op proef thuis dan wil ik de handelaar nog wel eens ontmoeten die het bed bij onvoldoende ervaring zomaar terugneemt. ALS JE UITGERUST BEDDEN GAAT UITPROBEREN VOEL JE HEEL GOED WAT WEL EN NIET GOED LIGT MAAR GA NOOIT ALS JE MOE BENT, DAN LIGT ALLES LEKKER. Een bed aanschaffen houdt dus risico in. Zo ook de koop van een waterbed. Vegeleken met eerdere generaties waterbedden zijn de nieuwstevuitvoeringen sterk verbeterd. Het volstaat bijvoorbeeld niet meer om in een ongestabiliseerde- gedeeltelijk- of geheel gestabiliseerde zak met water met een temperatuur van ca 25 graden Celsius te gaan liggen. Men is bijvoorbeeld erachter gekomen dat extra lende-ondersteuning wel degelijk moet. De  gedachte dat water in een waterbed de lichaamsdelen in gelijke mate ondersteunt, is allang verlaten. Bovendien zijn de bedden tegenwoordig voorzien van een 'soft side', en zachte  omranding. En op hoogte: 53 cm is zeg maar seniorenhoogte. "COMFORTHOOGTE" HEET DAT TEGENWOORDIG.  Een betrouwbare winkel in waterbedden kan uitgebreid informatie geven. WELKE IS BETROUWBAAR?? SORRY VOOR MIJN WAT KRIEBELIGE REACTIE MAAR DIT VERHAAL KENT IEDEREEN WEL. ALS HET AAN KOMT OP IETS BELANGRIJKS  GEEF JE ALLEEN GEEN ADVIES (GOEIE WINKEL). JAMMER MAAR VERDER IS ALLES WAT JE GENOEMD HEBT AL AAN DE ORDE GEWEEST VOLGENS MIJ. NIET ROT BEDOELD HOOR MAAR IK ZOU GRAAG VAN JE HOREN WAT DAN EEN GOEIE WINKEL IS GEZIEN HET FEIT DAT IK WEL EEN SLECHTE KEN EN IN MIJN REACTIE GENOEMD HEB...

SUCCES SANNE

ve
door verwijderd - Jun 10, 2006 om 10:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja Hans, wij kennen het probleem. Hebben 15 jaar een duowaterbed gehad en de laatste jaren ook problemen met de rug van mijn partner. Deze week was er weer een lek (3e keer) in een van de matrassen. Toen de servicedienst kwam bleek dat er te veel lucht en te weinig water in zat. Dat was volgens hen dé oorzaak voor de rugpijn. Al die jaren ervoor hebben we er heerlijk op geslapen. Wel was de hoogste stabiliteit, 15 jaar geleden, maar 6. Toen de serviceman ons vertelde dat het vaker zou gaan voorkomen dat er een lek in zou komen, nl. op de lasnaden, na zo veel jaar, adviseerde hij ons om toch maar nieuwe watermatrassen in het bed te leggen. Hij zei dat de normale duur van zo'n matrassen zo'n 12 jaar is. Met het risico op al weer een lek en de bijkomende reparatiekosten hebben wij maar meteen een geheel niet waterbed besteld en meteen een softsider wat we nu niet hadden maar met een harde uitstekende rand eromheen. Nadat de matrassen ontlucht waren en er veel water bij gedaan was, slapen wij al weer 3 nachten zonder rugpijn erop. Wellicht hadden we beter kunnen wachten tot er weer een lek zou komen en dan een nieuw waterbed bestellen. Maar ja, nu is het gebeurd. Hebben gekozen voor een softsider, die ook hoger is en geen harde planken meer ernaast heeft. Zal wel een stuk comfortabeler worden om in en uit het bed te stappen. Wij zijn nl. de jongsten niet meer. Ook hebben wij nu de hoogste stabiliteit gekozen met lende-ondersteuning en het voelde harder aan toen wij erop gingen liggen maar wel lekker en dat zal t.z.t. wel veranderen. Ook van binnen en de tijk (bamboe) die erop ligt met rits om eraf te pakken en te wassen is veel handiger en fijner als ons oude waterbed. Daar zat een grote hoes omheen die ik altijd naar de stomerij moest brengen om te laten wassen en drogen omdat ik hem niet in mijn 5 kg. wasmachine kreeg.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2006 om 10:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil hier toch even reageren over de opmerkingen van "de bedspecialist".   Dit zelfde verhaal kregen wij te horen toen we bij één van de betere slaaapspecialisten een waterbed probeerden te kopen. Bij ons ging dat verhaal zelfs een stapje verder. De man wilde ons geen waterbed verkopen omdat wij te oud waren voor een waterbed, omdat we er waarschijnlijk over tien jaar niet meer uit zouden kunnen komen. Hij probeerde ons twee aupings aan te smeren, want die waren zo goed....en zoooo duur.Op mijn vraag hoelang deze matrassen mee zouden gaan zonder problemen vertelde hij ons dat ook een duur bed na tien jaar vervangen moest worden.  Ook een tweede zaak bij ons in de gemeente kwam met een zelfde verhaal. En het klinkt misschien heel vreemd maar bij Beter Bed vonden ze dit een bullshit verhaal, terwijl het hen niets uitmaakt wat voor bed je daar koopt. Ze adviseerden wel een bed op seniorhoogte te kopen en dit zonder extra kosten. We hebben het bed laten plaatsen en ALS er wat is staan ze binnen een paar dagen voor de deur, zie mijn vorige reactie. Ik heb er wegens ziekte al meerdere malen een week of langer zonder onderbreken op gelegen en dat allemaal zonder problemen.

Vergeet dus het verkooppraatje van de "Bedspecialist" en ga op je eigen gevoel af.

Nogmaals sterkte bij je keuze. Groetjes,

Corry

ve
door verwijderd - Jun 10, 2006 om 11:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, Bedspecialist moet zijn "Bedadviseur"

Corry

ve
door verwijderd - Jun 10, 2006 om 11:02
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Jun 10, 2006 om 11:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als medewerker van de Stichting Voorlichting Slaapcomfort wil ik opmerken, dat ik geen verkooppraatje houd noch mij een bedspecialist wil noemen. De term bedspecialist mag iederen ook u zich aanmeten.

Wat wij als Stichting aan onderzoeksresultaten in huis hebben is vooral dit te leren:  een bed/slaapcomfort uitzoeken op het gevoel werkt totaal niet. Natuurlijk voelt u enig verschil vooral met het bed waar u thuis op slaapt, maar om op basis daarvan uw koopbeslissing te baseren lijkt ons onjuist. Trouwens hoeveel combinaties gaat u uitproberen? In Nederland kun je met het zeer grote aanbod ruim 1.500.000 combinaties maken. Dat gaat nooit lukken.

Daarom is het advies laat vooraf een goede diagnose stellen en baseer uw aankoopbeslissing op basis van die diagnose. Als u bij een huisarts komt met uw probleem gaat die toch ook zo te werk!? Bij de aankoop van bedden begin je zonder advies al met een medicijn waar bijv. anderen baat bij hebben. Zie de opmerkingen van de reacties hierboven. Iedereen is anders en dat vraagt om een individuele benadering, waarbij de aanraders van anderen van weinig waarde zijn.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2006 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

wij hebben al 16 jaar een waterbed en het bevalt prima. ik heb al 20 jaar rugklachten(hernia en versleten tussenwervels) en als ik ergens anders op slaap wordt ik 'smorgens gebroken wakker, dus voor mij nooit wat anders.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2006 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je rugklachten stabiel zijn is het geen probleem om een waterbed te hebben, het is zelfs heerlijk! Maar als je een kwaal hebt waardoor het achteruit gaat moet je er rekening mee houden dat het uitstappen (ook bij een bed op comforthoogte) steeds moeilijker wordt. Zelfs het omdraaien in je bed kost dan veel energie ! Dit is iets om rekening mee te houden als je een waterbed koopt vanwege rugklachten. Wat is de oorzaak en ga je snel achteruit? Dan zou ik zo'n bed afraden en een bed nemen dat het beste past bij je eigen lichaam. Iedereen heeft zo zijn/haar eigen voorkeuren en sommigen vinden bedden volmaakt die anderen weer niet lekker vinden. Uitproberen is het beste en zorgen dat je wel kwaliteit koopt!
Groeten,

Sanne

ve
door verwijderd - Jun 10, 2006 om 16:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoewel een water bed erg goed kan zijn....

Helaas worden vele te vol, en dus te hard afgevuld...

Een te hoge temperatuur geeft een koude bovenkant, dus als U een hogere temperatuur wilt, ook het dekbed aanpassen....

Soms is een losse opleg Nasa schuim matras een goed alternatief.

Ook op slechtere bodems, tijdens vakantie neem ik dit 7 cm dunne oplegmatrasje mee...

De rest van het jaar gebruiken de kinderen het, zodat hun goedkope Kwantum matras ook goed is...

Iedereen is anders, maar je moet niet vergeten dat vele tevreden gebruikers van waterbedden zijn, maar de klachten door te volle matrassen en niet ontluchten,

tevens het niet schoonmaken en vinyl reiniger gebruiken (geen zeep, plastic word dan hard.)

 IN ziekenhuizen bij brandwonden, en zware patienten die gaan doorliggen... en daar liggen ze de hele dag....

Het percentage waterbedden, aangevuld met luchtbedden, die niets met het opblaas camping matrasje maar de echte...

Een goed luchtbed is niet zwaar, en kan een waterbed vervangen..??

ve
door verwijderd - Jun 10, 2006 om 19:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het helemaal eens met Tonnieboy.

Na een auto-ongeluk in '97 ben ik ernstig rugpatiënt met inmiddels zes rugoperaties op de teller. Wat rugpijn betreft kan ik aardig oordelen lijkt me.

Wij hebben echt alle soorten matrassen (latex, pocketveren, binnenvering, boxspring, waterbed (uit een 'echte' beddenspeciaalzaak), en bedbodems, geprobeerd (zelfs nog een door chiropractoren aanbevolen matras heb ik gehad) en niets heeft die verlichting gebracht die mij voor ogen stond en, erger nog, mij door verkopers voorgehouden werd. Dat dit handenvol geld gekost heeft zal duidelijk zijn.

Wat ik dus wel voorop wil stellen is: 'Luister nooit naar wat verkopers, ook die in speciale beddenzaken en hun speciale meettechnieken, je aanbevelen, zoals ik ook wel lees als reactie. Iedere verkoper wil zoveel mogelijk verdienen en niemand is echt begaan met jouw rugproblemen (al lijkt dat zo). Nogmaals, ik heb echt in alle hoeken van Nederland bedden(speciaal)zaken bezocht, dus ervaring zat. Zelfs, bij uitzondering als particuliere klant, ben ik destijds in de fabriek van Ubica geweest.

Nu heb ik sinds een aantal maanden een pocketveringmatras met een laag traagschuim er op. Dit dus niet los er op, maar één geheel. Dit matras is ook zo'n 23 cm dik. Dit matras ontdekte ik begin dit jaar in het ziekenhuis waar ik een week lag. Eenzelfde soort matras wat enorm lekker lag, en belangrijk, pijnvermindering gaf. Onder dit matras heb ik, had ik al een paar jaar, een elektrisch verstelbare bedbodem met 30 oerdegelijke verende en op gewicht verstelbare latten. Ik kan je zeggen dat ik nu zo'n vier maanden heerlijk, eerlijk gezegd niet helemaal pijnvrij, lig. Sinds jaren slaap ik weer eens een aantal uren achterelkaar.

Dat matras is een Topcare 200 met 550 veren per m2. Ze zijn ook verkrijgbaar met 350 veren per m2 en zijn dan stugger (ieder mens is verschillend). In mijn maat, 90x210, kostte dit wel even 608 euro. Een hele hoop geld maar tot nu toe is het mij meer dan waard geweest. Deze matrassen zijn verkrijgbaar bij 'Beddendump', geen naam misschien waar je zo naar toe zou gaan, maar het is een fantastische zaak met zeer goede service.

Samengevat, luister niet naar welke verkoper dan ook, heb ik ook gedaan hoor, maar probeer zoveel mogelijk informatie in te winnen zonder direct een conclusie te trekken (want ieder mens is verschillend) en probeer zoveel mogelijk uit. Luister alleen naar jezelf.

Rest mij je veel succes te wensen!

Jos

ve
door verwijderd - Jun 10, 2006 om 19:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi ook wij hebben een jaar of 10 een waterbed gehad en ik had ook de laatste tijd last van mijn rug. Wij zijn toen ook over gestapt naar een "gewoon" matras. Zeker omdat ik last van mijn rug hed heb heeeeeeeeel veel matrassen geprobeerd en kwam uiteindelijk op een M-line matras uit. Dat ligt op zich prima hoor maar kan toch niet tippen aan ons watermatras ook als je wat langer op dit matras ligt krijg je last van je rug en wat een heel groot nadeel is van een gewoon matras t.o.v. een water dat het in de winter koud is en in de zomer bloed heet. Ik kan me niet herinneren dat ik in de zomer zo lag te zweten in mijn bed als op een "gewoon" matras. Als wij onze bedden weer moeten verangen dan denk ik dat er toch weer een waterbed komt maar dan met gescheiden compartimenten. Wat er nu ook op de markt is een "gewoon" matras waar je een soort watermatrasje overheen kunt leggen dan heb je toch de voordelen van een waterbed kwa temperatuur en is de onder grond toch wat harder. Probeer ook als je toch over stapt op een "gewoon" matras bij de verkoper te informeren naar een test periode van een maand of twee/drie als je uitlegt dat je altijd op een waterbed hebt geslapen  dan mag dat bij de meeste wel.

Succes met jullie beslissing

ve
door verwijderd - Jun 11, 2006 om 01:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

al het slapen heeft te maken met persoonlijke ervaringen, ikzelf (58) slaap al 15 jaar op een ongestabiliseerd waterbed, dus simpelgezegd een zak water....heb er een heel klein dun kussentje bij, meer voor het idee, want je lichaam zakt op de zwaarpunten naar beneden, dus in principe lig je op een "natuurlijk" kussen....ik heb tussentijds ook wel rugklachten gehad, die heb ik met fysio opgelost, daar had mijn bed niks mee te maken....enige moeizame van een ongestabiliseerd matras is dat je moet wennen aan draaien en uit je bed komen, maar oefening baart kunst........ik en na elke vakantie hoe leuk ook, blij als ik mijn eigen bed weer heb...........ik zou dus een fysiotherapeut raadplegen, een verkeerde houding doet meer kwaad en blijft kwaad doen, daar helpt geen enkel bed tegen. aardige bijkomstigheid, in mijn "overgang" heb ik, in tegenstelling tot veel vriendinnen, geen problemen gehad met drijfnatte lakens, die werden gedroogd door het bed, ik heb er vele nachten doorheen gedraaid, letterlijk,dat had ik op een "gewoon" matras niet voor elkaar gekregen........voor mij geen ander bed dan een waterbed. maar veel succes met oplossen

ve
door verwijderd - Jun 13, 2006 om 18:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik was een fervent voorstander van een waterbed. 'Tijdens mijn zwangerschap heb ik een instabiel bekken opgelopen en dat waterbed gaf aanvankelijk veel verlichting.

De fysiotherapeut die mijn man behandelde voor rugklachten, gaf echter aan dat zijn klachten konden verergeren door het waterbed (2 aparte matrasen). Na veel gezeur van mijn man ben ik uiteindelijk overstag gegaan en sedert een paar maanden slapen we nu 'scandinavisch' in een boxspring. Ook nu geen last (meer) van de rug en gelukkig, ook dit bed is aangenaam van temperatuur bij het instappen door de natuurlijke materialen. Voordeel is eveneens dat dit bed óp comfort hoogte' is en dat is, vergeleken met ons lage waterbed, zeker een plus.

 Al met al heb ik er, ondanks mijn aanvankelijke weerstand, totaal geen spijt van dat we het waterbed hebben weggegaan. Een lekkage (wat we toch in de 12 jaar dat we een waterbed hebben gemaakt enkele keren als gevolg van een minusuul gaatje hadden) is 's nachts ook bepaald niet aangenaam.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2006 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal bedankt voor je reactie.

Ik neem de adviezen mee en neem samen met mijn vrouw een beslissing, de ervaringen die sommigen van jullie vertelden zullen een positieve rol spelen bij onze beslissing.

Er spelen financiële redenen aan de voor- en nadelige zijde mee, naast de aspecten van gezondheid en gemakswensen. Één ding weet ik zeker, ik ga niet over een nacht ijs bij de aanschaf van een nieuw bed of de vervanging van de matras.

Ik wens jullie allen een in alle opzichten goede nachtrust toe.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2006 om 17:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Hans911,

Raadgevingen gaan meestal uit van eigen situatie of voorkeur. Als je al een waterbed hebt kan je zelf een oordeel vellen over het comfort t.o.v. een 'gewone'matras. Mijn ervaring is dat een matras zo weinig mogelijk gestabiliseerd mag zijn.Wel belangrijk is de hoeveelheid watervulling. Zodra er te weinig water en enige lucht in de matras zit krijg ik ook weer last van mijn rug. Algendodend middel minstens 1 x per jaar en zeker als je water bijvult, toevoegen. Wij hebben 2 watermatrassen, 1 van nu 20 jaar oud met een radelijk stugge zak en nog steeds goed lekdicht, en 1 van 9 jaar met een flexibelere zak. De zakken zijn dus na 10-12 jaar echt niet versleten. Wat betreft jouw rugpijn, ik kan er geen oplossing voor geven maar draag je b.v. een portemonnee in de achterzak van je broek? Dit noemen sommige fysio's een 'vertegenwoordigers rug'. Je zit dan namelijk jarenlang scheef:gevolg?!