ra
door rakitovac Apr 18, 2014 om 12:19
Geldzaken & recht

Waterschapsbelasting

Ik heb rekening van waterschapsbelasting ontvangen waarop staat Zuiveringsheffing meerpersoonshuishouding 3 ve. Vorige jaar was ik alleen en moest Zuiveringsheffing 1 ve 48,54 euro betalen. Nu zijn wij met ze twee met een solaris in het huis en nu moet ik voor 3 personen Zuiveringsheffing betalen van 150,39 euro. Waar is dan 2 ve? Ik vind onterecht dat iemand met ze twee moet het zelfde Zuiveringsheffing betalen als iemand anders met 3 of 4 of meer personen woont. Ik wil dat ze aan het aantal personen moeten aanhouden zo als met gewone belasting. Voor mij is dat misbruik en geen goede regeling van waterschap.

5532 6 Rapporteer

er
door erikmulder - Apr 18, 2014 om 12:31
32 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn maar 2 tarieven, eenpersoons en meerpersoons.
Een meerpersoons huishouden betaalt teveel (3ve), maar als je een gezin hebt met 2 of meer kinderen betaal je ook 3 ve (dus naar verhouding te weinig)
Als de waterschappen met de gezinssamenstelling rekening moet houden krijgt ieder zijn eigen tarief en worden de administratiekosten 10 maal zo hoog, en betalen we met z'n allen nog meer.

mahadma
door mahadma - Apr 18, 2014 om 12:32
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Ik wil dat ze aan het aantal personen moeten aanhouden zo als met gewone belasting. Voor mij is dat misbruik en geen goede regeling van waterschap.

Het is OF een éénpersoonhuishouden OF een méérpersoonshouden. Meer keuze's heeft u niet. U vindt het misbruik, maar het is niet anders.

Cookies
door Cookies - Apr 18, 2014 om 12:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=rakitovac schreef op vrijdag 18 apr 2014, 12:19] Nu zijn wij met ze twee met een solaris in het huis en nu moet ik voor 3 personen Zuiveringsheffing betalen van 150,39 euro. Waar is dan 2 ve? Ik vind onterecht dat iemand met ze twee moet het zelfde Zuiveringsheffing betalen als iemand anders met 3 of 4 of meer personen woont. Ik wil dat ze aan het aantal personen moeten aanhouden zo als met gewone belasting. Voor mij is dat misbruik en geen goede regeling van waterschap.

Neem 5 kinderen en je hebt er veel voordeel aan.

edrick3
door edrick3 - Apr 18, 2014 om 12:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tja, zo is het nu eenmaal bij Wet geregeld.

Berekening
De hoogte van de zuiveringsheffing/verontreinigingsheffing is gekoppeld aan het aantal vervuilingseenheden. Vervuiling van het water ontstaat door af te wassen, de was te doen, de wc door te trekken, etc. De zuiveringsheffing/verontreinigingsheffing gaat uit van een gemiddelde vervuiling die een persoon per jaar veroorzaakt. Dat wordt een vervuilingseenheid (v.e.) genoemd. Voor huishoudens worden maar twee tarieven gehanteerd; een huishouden van 1 persoon betaalt voor 1 v.e., een huishouden van 2 of meer personen betaalt voor 3 v.e.'s. Onder een 'huishouden' wordt verstaan: alle gezinsleden die gebruik maken van de woning. Uitgangspunt daarbij is het aantal personen dat op het adres is ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA).
(Bron:GBLT)

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Apr 18, 2014 om 12:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt natuurlijk helemaal niets te willen tav de waterschapsbelasting. Ga volgend jaar alleen wonen en u betaalt weer voor één persoon.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 18, 2014 om 15:04
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Ach volgens Kassa kost 1m³ water slechts 1 euro, dus zo heel veel kan die belasting nu ook weer niet zijn.

Oh wacht..