an
door andresteijl Aug 11, 2015 om 14:35
Auto & vervoer

Werkplaats tarief Peugeot dealer

Ik heb mijn auto voor een onderhoudsbeurt bij de Peugeot dealer gebracht en de rekening gekregen en vind voor gedane onderhoud het bedrag wat overblijft nogal aan de hoge kant.
Heb om deze reden aan Peugeot Nederland gevraagd wat het werkplaats tarief is, maar krijg daar keer op keer een ontwijkend antwoord op waardoor het wantrouwen in wat er gerekend wordt alleen maar groter wordt.
Zou u mij kunnen helpen om hiervoor een antwoord te krijgen?
Met vriendelijke groet,
André Steijl

6984 29 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 11, 2015 om 15:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo andresteijl,

Rare zaak.
Men hanteert vaste tarieven en je vraagt toch zeker wel van tevoren wat het gaat kosten?
Het ligt natuurlijk ook aan het type auto en wat voor beurt.

Kijk eens hier ter info.

Met vr.gr.

me
door mein33 - Aug 11, 2015 om 15:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Kijkt u eens op Google bij "onderhoudstarieven Peugeot" en u vindt alle info die u zoekt.

an
door andresteijl - Aug 11, 2015 om 15:17
8 Antwoorden / 2 Vragen

Ook ik weet dat Peugeot vaste tarieven rekent, maar blijft nog steeds de vraag wat er voor tarief er op uurbasis gerekend wordt.
Voorbeeld hiervan is kleine onderhoudsbeurt.
Vraag je om een specificatie, krijg je die niet, of na veel gezeur.
Ga ik dan het werkplaats tarief zien?
Het antwoord is nee.
En terug gerekend zou ik dan voor hooguit 1 uur arbeid meer dan € 100 neer moeten tellen.
Vind dat wel aan de hoge kant.
Daarnaast wordt je bijna verplicht om een onderhoudsbeurt bij Peugeot te doen, vanwege het feit dat anders je garantie komt te vervallen.
Dit vind ik geen goede zaak.

me
door mein33 - Aug 11, 2015 om 17:39
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=andresteijl schreef op dinsdag 11 aug 2015, 15:17]i
En terug gerekend zou ik dan voor hooguit 1 uur arbeid meer dan € 100 neer moeten tellen.
Vind dat wel aan de hoge kant.

@andresteijl,

Even niet terug rekenen maar kijken waaruit het tarief dat u noemt is opgebouwd.
Met alleen het (bruto) salarisdeel van de monteur bent u er natuurlijk niet.
Ook betaald u mee aan o.a. het bedrijfspand, de technische installaties, het gereedschap, de testapparatuur, de baliemedewerker, de administratie, enz. enz.
In een zgn. uurloon zijn deze aspecten ook allemaal verrekend en het maakt daarbij niet uit of er een "eerste"monteur of een beginnend monteur aan uw auto heeft gesleuteld.
De meeste garagebedrijven rekenen vaste bedragen voor de verschillende onderhoudsbeurten en daar komen extra werkzaamheden, onderdelen en oliën nog bij.
Al met al kost dat rijden met de gouden koe(ts) nogal wat.

me
door mein33 - Aug 11, 2015 om 17:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik vergeet bijna nog een heel belangrijke kostenpost, nl. de heffingen van de belastingdienst.

ho
door hopetobehelping - Aug 11, 2015 om 18:22
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=andresteijl schreef op dinsdag 11 aug 2015, 15:17]
En terug gerekend zou ik dan voor hooguit 1 uur arbeid meer dan € 100 neer moeten tellen.
Vind dat wel aan de hoge kant.
Daarnaast wordt je bijna verplicht om een onderhoudsbeurt bij Peugeot te doen, vanwege het feit dat anders je garantie komt te vervallen.
Dit vind ik geen goede zaak.

Beste andresteijl,

als u voor 1 uur arbeid € 100,- betaalt dan is dat buitensporig.
Een bedrag van rond de € 50,- voor een monteur in een garage is meer gangbaar.
U maakt me wel benieuwd naar uw gehele factuur voor uw onderhoudsbeurt.

Meningen verschillen over wat de garantie waard is. Mijn ervaring is dat onderhoud bij de dealer zelf over het algemeen niet echt verstandig is. Van de laatste 4 auto's die ik heb aangeschaft ben ik 4 maal overgestapt om het onderhoud elders te laten verzorgen (binnen de garantie periode). De simpele reden hiervoor is dat het me anders teveel tijd en dus geld zou kosten. Bovendien is mijn ervaring dat een dealer er is om auto's te verkopen en dat blijkbaar de kennis en kunde van de garage bij de dealer simpelweg beneden de maat is. Als u een merkgarage (geen dealer, maar wel zodat u uw garantie behoud) van uw merk in de buurt heeft dan is het een veel beter plan om daar heen te gaan. Mijn ervaring is dat daar echte vakmensen werken.
Persoonlijk heb ik 3 van de 4 keer geen gebruik gemaakt van een merkgarage maar tot op heden heb ik daar geen spijt van.
Een open deur, maar het is een feit dat dealers niet echt veel verdienen aan de verkoop van nieuwe auto's dus dat probeert men bij het onderhoud terug te halen.

ro
door ron530 - Aug 11, 2015 om 18:29
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Tja op de auto ansich wordt niet bijster veel meer verdient tegenwoordig. Anders ligt het bij het "verplichte" onderhoud die gedaan moet worden om de garantie te behouden. Edoch een onderhoudsbeurt betreft niet alleen het verversen van vloeistoffen maar ook een inspectie en het zonodig vervangen van onderdelen of updaten van software. De all in prijs is vaak kostendekkend maar als het vervangen van een onderdeel tegenzit en de monteur is een halve dag aan het sleutelen kost u dat niets extra. Ergo een exact uurloon is niet te bepalen omdat u geen zicht kunt hebben op de tijd die er aan uw auto is besteed.

valerius-2
door valerius-2 - Aug 11, 2015 om 21:00
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Bij een goede garage staan de tieven vast voor vaste onderhoud zaken, bij mijn hingen die gewoon bij de balie van de receptie.

h.
door h.terpstra - Aug 11, 2015 om 22:04
202 Antwoorden / 1 Vragen

Beste andresteijl.

Geefeens specifiek aan wat uw onderhoud beurt in hielt
.
Dit is een open verhaal. Dat een importeur zich daar niet mee bemoeit is "de Markt".

Groet, H.

di
door digioma - Aug 11, 2015 om 22:25
646 Antwoorden / 29 Vragen

Even reageren op hope enz. De merkgarage waar wij onze auto's tot dusverre hebben aangeschaft is tevens de garage waar alle auto's van dit merk met schade of wat dan ook voor ellende door Centraal Beheer (als dit je verzekeraar is uiteraard) in onze regio naar toe worden verwezen.
Onderhoudsbeurten en reparaties altijd keurig verricht en geen extreme prijzen. Goed overleg vooraf met de mensen van de receptie/werkplaats is wel handig en mocht zich iets onverwachts voordoen dan worden we gebeld.

an
door andresteijl - Aug 11, 2015 om 22:26
8 Antwoorden / 2 Vragen

Kleine jaarlijkse onderhoudsbeurt, auto heeft 7700 km op teller staan
Er is olie ververst, oliefilter vernieuwd brandstof systeem gereinigd en daarnaast
" systematische onderhoudswerkzaamheden". Wat dat inhoud ? Ik weet het niet.
Dit alles tezamen in 1 uur en klaar.
Kosten. € 191,--
totale materiaalkosten € 98,34

door 1953 - Aug 11, 2015 om 22:49
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Mijn vorige Panda had een onderhoudsinterval van 30.000 km. voor de eerste beurt of 24 maanden.

Bij mijn 3 weken nieuwe Panda heeft FIAT de onderhoudsinterval teruggebracht naar 15.000 km. of 12 maanden voor de eerste beurt.

Garagisten hebben waarschijnlijk monopolypositie, zeker voor wat betreft als het voertuig nog in de garantie zich bevindt, het onderhoudsboekje is het bewijs, geen tijdig onderhoud uitgevoerd, dus zou de garantie kunnen vervallen vanwege de uitgestelde onderhoudsbeurt.

pi
door pieterwolters - Aug 12, 2015 om 08:09
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom is een werkplaatstarief relevant als het om een vast bedrag gaat? Je gaat akkoord met bedrag X, en of de garage daar nu 5 minuten of 10 uur over doet is toch niet belangrijk?

an
door andresteijl - Aug 12, 2015 om 08:52
8 Antwoorden / 2 Vragen

Ik had niet verwacht dat er zo veel reactie op mijn verhaal zou komen.
En maak hier uit op dat menig persoon zich aangevallen voelt.
En over relevantie gesproken, vind wel degelijk het werkplaats tarief belangrijk, omdat ik niet voor 1 uur arbeid € 100 of zelfs meer wens te betalen.
Mocht de arbeid langer zijn en ik voor meerdere uren zou moeten betalen zit ik daar ook niet mee.
Kort samengevat...... Ieder het zijne.
Ook valt mij op dat rekenen voor velen echt moeilijk is .
Heb ook gelezen van 1953 dat net als Peugeot ook FIAT zijn klanten nu het dubbele onderhoud " verplicht " .
Komt op mij over alsof deze merken hun auto's de laatste jaren minder solide zijn gaan maken.
Eerst zo goed en betrouwbaar dat 1x in de 2 jaar onderhoud nodig is en nu 1x in het jaar.

Apetjoek
door Apetjoek - Aug 12, 2015 om 09:31
234 Antwoorden / 16 Vragen

andresteijl, ook u begeeft zich op een ladder waar alleen de dealer mag komen heb bijna een zelfde moment beleeft in de skoda garage ,ook z'n onbeschoft hoog uurloon in mijn ogen en toen ik om uitleg vroeg werd mij verteld dat mijn fabia door de chefmonteur met een leerling was nagezien.
Tja die leerling stond er niet om vliegen te vangen en moest dus ook betaald worden (de reparatie aan de auto was geen reguliere beurt dus gewoon uurloon betalen).

me
door mein33 - Aug 12, 2015 om 10:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=andresteijl schreef op woensdag 12 aug 2015, 08:52]
En maak hier uit op dat menig persoon zich aangevallen voelt.
En over relevantie gesproken, vind wel degelijk het werkplaats tarief belangrijk, omdat ik niet voor 1 uur arbeid € 100 of zelfs meer wens te betalen.

Hoe kan iemand zich nou aangevallen voelen door een dergelijke vraag, vreemde suggestie van u ;-))
U blijft maar hameren op die € 100,00 voor één uur arbeid, maar die € 100,00 is opgebouwd uit meerdere kosten die er worden gemaakt tijdens een onderhoudsbeurt.
Blijkbaar heeft u voorgaande reacties niet of nauwelijks gelezen of is het e.e.a. niet tot u doorgedrongen omdat u blijkbaar een vooringenomen standpunt heeft en daar categorisch aan vast blijft houden.
Een "tip" over goedkoper onderhoud kan ik u wel geven, ga naar "beun de haas" dan bent u, zeker in eerste instantie, goedkoper uit (deze tip is overigens niet serieus bedoeld) ;-((

an
door andresteijl - Aug 12, 2015 om 10:27
8 Antwoorden / 2 Vragen

Hr Mein33 ,
Leg mij dan maar eens uit hoe dat u dat werkplaats tarief opbouwt.
Of heeft u soms personeel in dienst met een universitaire opleiding met jarenlange ervaring?
Ik begrijp tevens hier uit dat U zich aangevallen voelt.

edrick3
door edrick3 - Aug 12, 2015 om 10:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@andresteijl,

Het door jou betaalde bedrag voor een kleine beurt is toch echt wel 'normaal' te noemen. (Al heb ik ook altijd het gevoel dat je teveel betaalt).
Maar ik begrijp dat je valt over het werkplaatstarief/uurloon.
Heb je al eens vergeleken met andere garages ..... Dat is 'normaal', al zit er wel prijsverschil tussen de diverse merken.

an
door andresteijl - Aug 12, 2015 om 11:20
8 Antwoorden / 2 Vragen

Beste edrick3
Het gaat mij in eerste instantie niet om de prijs van een uit te voeren beurt/reparatie, maar om het werkplaats tarief.
Dit naar aanleiding van een recent gekregen onderhoudsbeurt.
Toen ik echter om een specificatie vroeg kwamen er zeer vreemde getallen te voorschijn.
Kon daar totaal geen werkplaats tarief op terug vinden.
Vind het ook zeer vreemd waarom daar zo geheimzinnig over gedaan wordt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 12, 2015 om 11:39
16848 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=mein33 schreef op dinsdag 11 aug 2015, 17:41]Ik vergeet bijna nog een heel belangrijke kostenpost, nl. de heffingen van de belastingdienst.

Een werkplaatstarief behoort alle elementen dus ook belastingen etc te omvatten. Het enige dat verschillend kan/mag worden opgegeven is ex of incl BTW

me
door mein33 - Aug 12, 2015 om 13:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=andresteijl schreef op woensdag 12 aug 2015, 10:27]Hr Mein33 ,
Leg mij dan maar eens uit hoe dat u dat werkplaats tarief opbouwt.
Of heeft u soms personeel in dienst met een universitaire opleiding met jarenlange ervaring?
Ik begrijp tevens hier uit dat U zich aangevallen voelt.

@andresteijl,

Ik voel mij in het geheel niet door u aangevallen. Ik denk eerder dat u zich niet begrepen voelt.
Uit deze reactie van u blijkt ook dat u voorgaande reacties inderdaad niet of nauwelijks heeft gelezen aangezien ik reeds in een eerdere stadium heb aangegeven welke componenten er o.a.in het "werkplaatstarief" zijn opgenomen.
Het gaat nl. niet om een "uurloon" van een monteur maar om een "werkplaatstarief" per uur.

an
door andresteijl - Aug 12, 2015 om 15:49
8 Antwoorden / 2 Vragen

andresteijl schreef op woensdag 12 aug 2015, 10:27
Hr Mein33 ,
Leg mij dan maar eens uit hoe dat u dat werkplaats tarief opbouwt.
Of heeft u soms personeel in dienst met een universitaire opleiding met jarenlange ervaring?
Ik begrijp tevens hier uit dat U zich aangevallen voelt.

@andresteijl,

Ik voel mij in het geheel niet door u aangevallen. Ik denk eerder dat u zich niet begrepen voelt.
Uit deze reactie van u blijkt ook dat u voorgaande reacties inderdaad niet of nauwelijks heeft gelezen aangezien ik reeds in een eerdere stadium heb aangegeven welke componenten er o.a.in het "werkplaatstarief" zijn opgenomen.
Het gaat nl. niet om een "uurloon" van een monteur maar om een "werkplaatstarief" per uur.

Heb zo het gevoel dat Mein33 de Nederlandse taal niet zo goed begrijpt of zelf voorgaande teksten oa die van Gerritaltena niet gelezen heeft

ro
door ron530 - Aug 13, 2015 om 18:28
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@andresteijl, een werkplaatstarief is niet te vergelijken met arbeidsloon. Om uw auto te onderhouden moet de dealer als eerste een werkplaats inrichten met daarin een brug om onder de auto te kunnen werken, gereedschappen, uitleesapparatuur en die werkplaats moet ook nog eens onderhouden worden. Die hele mikmak krijgt de garagist natuurlijk niet gratis dus wordt in het werkplaatstarief meegeteld, de monteur daarentegen wil ook betaald worden en jawel om te blijven bestaan moet er ook nog een beetje winst gemaakt worden. Die 100 euro werkplaats tarief is eigenlijk nog wel laag. Edoch als u iemand wil inschakelen die enkel arbeidsloon in rekening brengt moet u een handige kennis inschakelen die met zijn gamma gereedschap de klus voor een zacht prijsje klaart.

me
door mein33 - Aug 13, 2015 om 22:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=andresteijl schreef op woensdag 12 aug 2015, 15:49]

Heb zo het gevoel dat Mein33 de Nederlandse taal niet zo goed begrijpt of zelf voorgaande teksten oa die van Gerritaltena niet gelezen heeft

O.T.

@andre(geen)steijl,

Indien het in mijn bedoeling had gelegen dat u mijn reactie(s) ook echt zou kunnen begrijpen dan had ik het e.e.a. wel op een simpele, voor u dan hopelijk toch nog niet al te te moeilijke, wijze geformuleerd.
Het doet mij echter goed te mogen concluderen dat u ook de reacties van de overige panelleden, m.u.v. die van Gerritaltena, niet begrepen heeft.

Vr.gr. mein33

he
door henry1942 - Sep 13, 2015 om 15:05
100 Antwoorden / 28 Vragen

Na het lezen van alle nuttige en onnuttige reacties het volgende:

het uurloon in een dealergarage schommelt rond de €75.00 ex BTW.
Een kleine servicebeurt is incl. boekjes invullen en andere adm. acties en binnen- en buitenrijden binnen een kwartier gedaan.Uitlezen en derg. incl. Gereedschap voor olie verversen is een sleutel ca. € 5.- die jaren meegaat, filter vernieuwen kan vaak zonder sleutel en anders ook weer een paar € ( 10-15) voor jarenlang gebruik.
Inkoop olie waarschijnlijk max € 5.- ex per liter verkoop tot ruim €20.- per liter!!!
En ga naar een MERKgarage of andere officiële garage, want je garantie blijft voor 100 % bestaan. en trouwens olie waar exact dezelfde specificaties op staan is te koop vanaf €2.50
tot €20.- dus!!!!!!

an
door andresteijl - Sep 13, 2015 om 17:14
8 Antwoorden / 2 Vragen

Dankjewel Henry 1942,
Eindelijk eens een nuttig antwoord en hoop dat het nu ook voor een aantal voorgangers nu duidelijk wordt.
Hiermee is er nu ook een calculatie mogelijk die ik voor komende servicebureau eens onder de neus van mijn dealer kan schuiven en laat die dan maar eens met juiste argumentatie komen hoe hij aan dat veel hogere bedrag komt.
Nogmaals dankjewel .
M.v.g
André Steijl

me
door mein33 - Sep 13, 2015 om 18:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=andresteijl schreef op zondag 13 sep 2015, 17:14]

Hiermee is er nu ook een calculatie mogelijk die ik voor komende servicebureau[/b] eens onder de neus van mijn dealer kan schuiven en laat die dan maar eens met juiste argumentatie komen hoe hij aan dat veel hogere bedrag komt.
André Steijl

@andresteijl,

Ik zou het maar bij de volgende "servicebeurt" aankaarten bij de Peugeot dealer.
Voor het geval u het idee heeft dat uw calculatie ook maar enige effect zal hebben op de door de Peugeot dealer in rekening gebrachte tarieven voor de onderhoudsbeurten, moet ik u uit uw droom helpen.
De tarieven staan vast en worden niet vanwege een "hap snap calculatie" van een ontevreden klant aangepast. Het is slikken of naar een ander garagebedrijf gaan die lagere tarieven hanteert.

an
door andresteijl - Sep 13, 2015 om 18:56
8 Antwoorden / 2 Vragen

Beste hr Mein33,
Ik ga geloven dat U mij eindelijk gaat begrijpen.
Ik ga dus ook promoten om, wanneer je een auto bij dealer koopt, daarna direct te stoppen met servicebeurten bij dealer, omdat het elders veel voordeliger kan.
Dat ik mij bedrogen voel is mij nu wel duidelijk.
Gevolg......... Dealer met werkeloze monteurs!!!
Is dat wat U zo graag wil?

me
door mein33 - Sep 14, 2015 om 10:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=andresteijl schreef op zondag 13 sep 2015, 18:56]Beste hr Mein33,
Ik ga geloven dat U mij eindelijk gaat begrijpen.
Ik ga dus ook promoten om, wanneer je een auto bij dealer koopt, daarna direct te stoppen met servicebeurten bij dealer, omdat het elders veel voordeliger kan.
Dat ik mij bedrogen voel is mij nu wel duidelijk.
Gevolg......... Dealer met werkeloze monteurs!!!
Is dat wat U zo graag wil?

@andresteijl,

Ik begrijp uw frustratie over de werkplaatstarieven van merkdealer heel goed en met ons zullen dat zelfde gevoel hebben.
Naar aanleiding daarvan gaat u promoten om geen servicebeurten meer bij de merkdealers te laten uitvoeren.
Mijn vraag aan u: Hoe zou u dat dan willen gaan doen, via deze site is uw bereik overigens zeer beperkt en zult u het gewenste resultaat niet halen.
Mocht u wel slagen in uw missie dan is er voor de monteurs van de merkdealers overigens niets aan de hand, want als zeer veel autorijders hun auto elders laten onderhouden dan zullen daar weer meer monteurs aan de slag moeten en is dat probleem gelijk weer opgelost.
Overigens hoeft u uw auto helemaal niet via een merkdealer te kopen.
Bijna elk gerenommeerd garagebedrijf kan u uw gewenste nieuwe auto nl. leveren.

Ik wens u veel succes met uw missie.

Vr.gr. mein33