ma
door marcelniezen Aug 18, 2014 om 16:15
Garantie & verzekeringen

Wie betaalt?

Mijn zoon van 16, die bij mij woont, stond samen met mijn ex ingeschreven bij de Menzis zorgverzekering. Mijn ex is per 1 januari 2014 overgestapt naar Ditzo. Ze heeft mijn zoon niet ingeschreven want ze "dacht dat hij bij mij stond ingeschreven". Ik kwam er achter toen ik een nota van de huisarts kreeg. Totale kosten van oa huisarts en ziekenhuis: 800 euro. Mijn zoon is inmiddels ingeschreven bij De Friesland. Maar; geen van de 3 zorgverzekeraars wil de kosten betalen. Toch kan een kind wettelijk gezien niet niet verzekerd zijn. Wat te doen?!

1005 11 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Aug 18, 2014 om 16:22
11541 Antwoorden / 51 Vragen

De hoofdverzekerde kan kinderen 18 min gratis mee verzekeren. Als de hoofdverzekerde dit niet gemeld heeft, is het kind dus niet verzekerd. Logisch dus dat geen enkele zorgverzekeraar de kosten betaalt.

Wat te doen?!

Zelf betalen of regelen met uw ex 50/50 wellicht?
Mogelijker wijze is dit nog fiscaal op te voeren over 2014.

Cookies
door Cookies - Aug 18, 2014 om 16:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik vind 50/50 met ex niet reëel. Tenslotte is het heel gebruikelijk dat kinderen bijgeschreven zijn op de zorgpolis van de ouder waar het kind woont.

Denk dat je er niet onderuit komt om de kosten zelf te betalen.

getty
door getty - Aug 18, 2014 om 16:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Kosten zijn voor eigen rekening. Eigen verantwoordelijkheid om dit te organiseren. Als je bv een baby te laat aanmeldt als nieuwe verzekerde, zijn de kosten ook voor de ouders.
De kosten zullen verhaald worden op de wettelijk vertegenwoordigers, de ouders dus. Als ze het bij de ene niet krijgen, zullen ze de ander aanspreken. Betalen beiden niet zal er zo nodig een deurwaardersprocedure gevoerd worden wat uiteindelijk tot een loonbeslag kan leiden. Laat het niet zover komen en spreek een betalingsregeling af.

zoekster
door zoekster - Aug 18, 2014 om 17:08
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik vind dit toch wat anders dan een baby. Want uw zoon was al verzekerd bij Menzis, dus hoe kan het dat hij geen uitschrijving van Menzis heeft gehad? En het is toch op de polis van uw ex te zien dat hij ook zijn kind bij Menzis had ingeschreven toen hij overstapte naar Ditzo?

Vreemd verhaal. Ik zou me hier niet zo maar zonder slag of stoot bij neerleggen.

Eventueel de SKGZ inschakelen. Zou dan de ombudsmanroute volgen en kiezen voor bemiddeling.

klik HIER

sw
door swat1500 - Aug 18, 2014 om 18:55
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Ex moet bij de afmelding te horen hebben gekregen dat zowel zij als zoonlief waren uitgeschreven bij Menzis. Zij had dus of zoon moeten aanmelden bij de nieuwe verzekeraar danwel, als verantwoordelijke ouder, moeten controleren of zoon bij TS op de polis stond. Ook TS had moeten controleren of zoon nog verzekerd was zeker nu deze bij hem woonde.
De huisarts kan in ieder geval niets verweten worden en die zal gewoon betaald moeten worden. TS en ex zullen onderling moeten uitvechten voor wiens rekening dit uiteindelijk moet komen.

De verzekeraars kan niets verweten worden.

tijger1
door tijger1 - Aug 18, 2014 om 19:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En van wanneer waren die nota's? Als iemand NIET verzekerd is, krijg t hij of zij binnen drie maanden een herinnering van het CVZ. Ik weet niet of dat ook voor een kind, wat eerst verzekerd was en daarna niet meer, van toepassing is.

sw
door swat1500 - Aug 18, 2014 om 21:32
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Als er al een herinnering komt dan zal dit bezorgd worden op laatst bekende adres. Dus bij de ex.

me
door menekse - Aug 19, 2014 om 09:42
53 Antwoorden / 3 Vragen

Als je je aanmeldt bij een nieuwe zorgverzekeraar (Ditzo) dan geeft die dat in de regel door aan de oude zorgverzekeraar (Menzis). Ik ken tenminste geen 1 zorgverzekeraar bij wie je je zelf af moet melden. Dit is ter voorkoming dat iemand onverzekerd is. Dus verzekering op zegt en zich elders niet verzekerd. Indien Menzis niet kan aantonen dat zij correspondentie hebben gevoerd met de ex van TS dat zijn 16 jarige zoon onverzekerd is dan zijn zij volgens mij de hoogst verantwoordelijke voor het niet verzekerd zijn van deze minderjarige. Dus ook als de ex van TS na herinneringen niet reageert. Adresgegevens krijgt de zorgverzekering uit het basisregister van de gemeentes, dus ze hadden ook deze 16 jarige zelf aan kunnen schrijven (op het adres van TS). Maar goed zolang zorgverzekeraars er mee weg weten te komen wie verantwoordelijk is voor het wel of niet verzekerd zijn van minderjarigen dan zullen zij ook niet tot het uiterste gaan in hun verplichtingen.

Ik zou de raad van @ Zoekster maar opvolgen en het niet zo maar gaan betalen.

pi
door pieterwolters - Aug 19, 2014 om 09:55
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marcelniezen schreef op maandag 18 aug 2014, 16:15]"dacht dat hij bij mij stond ingeschreven"

Klinkt in eerste instantie als een slappe smoes. Je krijgt immers ieder jaar de polissen voor alle verzekerden. Dan zie je gauw genoeg wie allemaal verzekerd zijn.

ma
door marcelniezen - Aug 19, 2014 om 10:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor jullie reacties! Met een aantal suggesties kan en ga ik verder...

tijger1
door tijger1 - Aug 19, 2014 om 10:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ex uw zoon niet heeft overgeschreven, moet hij nog gewoon bij Menzis verzekerd zijn. Een kind hoeft niet per se op dezelfde polis als een ouder te staan.