re
door reaalklant Jan 24, 2015 om 17:42
Geldzaken & recht

Wie heeft er nog meer negatieve ervaringen met Stater

Hi.

Ik heb een hypotheek bij Reaal. Nu wordt ik de laatste maanden door Stater BV, die de administratie doet lastig gevallen omdat ik heb afgelost. Ze willen mij pushen de aan de hypotheek gekoppelde spaarpolis en levensverzekering te wijzigen en een deel van de aflossing ongedaan te maken. Hebben meer mensen deze ervaring?

Wat kan ik het beste doen, tot nu toe heb ik niets getekend. Ze zijn erg onduidelijk over het waarom van de noodzakelijke aanpassing, ze schermen met regels die ik zou hebben overtreden. Ik heb alles nogeens doorgerekend en volgens mij is er niets aan de hand. Zit ik keurig binnen de bandbreedte voor wat betreft de premie betaling.

De hypotheek is mij in het verleden aangepraat door de hypotheker, die in mijn ogen meer aandacht hadden voor het eigen belang dan voor mijn belang. Dit was helaas in die tijd gebruikelijk. Heb ik dus geen vertrouwen meer in.

9074 9 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Jan 24, 2015 om 19:49
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het is niet slim om op de lening af te lossen als er een spaarpolis is. Die spaarpolis is dan afgesloten om uiteindelijk de lening af te lossen.

Door op de lening af te lossen, voldoet de spaarpolis niet meer volledig aan de fiscale voorwaarden van een kapitaalverzekering eigen woning. Dit heeft tot gevolg dat je over zowel de opgebouwde waarde als over de uitkering (voor zover die de lening overstijgt) Inkomstenbelasting moet betalen tegen het progressieve tarief. En daar moet Stater u op wijzen.

Het is dus veel slimmer om op de polis bij te storten waardoor je maandlasten dalen, dan op de lening af te lossen. De rente is immers gewoon fiscaal aftrekbaar.

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2015 om 14:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat u in het verleden is aangepraat is niet relevant. Zoals al gezegd is een aflossing op een spaarpolis heel onverstandig.

Ik begrijp dat u dat al gedaan hebt en ik kan mij niet voorstellen dat dat teruggedrasid kan worden.

Als u regels overtreden hebt, zou ik daar maar een toelichting op vragen. Zij handelen zeker in uw belang.

marcel75
door marcel75 - Jan 27, 2015 om 10:11
5124 Antwoorden / 4 Vragen

reaalklant,
Laten we eerst op een normale wijze met elkaar communiceren.

Het is uit fiscaal oogpunt slimmer om extra te storten op de spaarpolis waardoor de maandelijkse premie daalt. Deze premie is fiscaal niet aftrekbaar, wat de hypotheekrente wel is.

Aan de spaarpolis zal een lening gekoppeld zijn die gelijk is aan het beoogde eindkapitaal. Je moet dus niet alleen kijken naar je totale lening, maar naar de individuele leningdelen.

Wil je meer weten of rente-aftrek, de fiscale behandeling van een kapitaalverzekering eigen woning en of het slimmer is om bij te storten of af te lossen, dan verwijs ik graag Wegwijs Inkomstenbelasting of de Mobach.

Maar als jij wil blijven denken dat je aan alle (fiscale) regels voldoet, dan mag jij die mening hebben en houden.

tijger1
door tijger1 - Jan 27, 2015 om 10:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zal u vertellen wat onze belangen zijn. Dit is een consumentenforum waar men zich kan aanmelden om een vraag te stellen en/of om een vraag te beantwoorden. En dat is het hele belang.

Vaak zit er achter een vraag weer een heel ander verhaal en daar wordt ook op gereageerd.

Persoonlijk lijkt het mij niet zo relevant wat de ervaringen zijn van anderen met een bepaalde instelling. Dan zal er iemand dolgelukkig zijn met Stater, of ze juist vervloeken. Wat dan nog? Zij hebben u iets bericht wat voor u niet duidelijk is. Wij hebben hier geen inzage in de correspondentie, maar kunnen juist wel beoordelen dat het zo goed als zeker niet verstandig is wat u gedaan hebt.

En als u daarover niets wil horen, had u niet moeten vermelden wat u gedaan hebt, maar slechts moeten vragen:

Heeft er iemand ervaringen met Stater? En dan is mijn antwoord kort. Nee.

Cookies
door Cookies - Jan 27, 2015 om 10:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Wie heeft er nog meer negatieve ervaringen met Stater........

Nee, ik heb geen negatieve ervaringen met Stater.

re
door reaalklant - Jan 27, 2015 om 11:13
1 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Carola.83

Heb je dan positieve ervaringen? Misschien heb ik gewoon pech :-(
Heb nu mijn vraag bij Reaal kunnen droppen, hoop dat ik nu wel duidelijke antwoorden krijg.

Gr.

reaal webcare
door reaal webcare - Jan 27, 2015 om 11:13
17 Antwoorden / 0 Vragen

Aflossen is inderdaad niet altijd even (fiscaal) voordelig. Heeft u inmiddels een duidelijke verklaring van Stater gekregen? Kunnen wij anders iets voor u betekenen? Zo ja ontvangen wij graag uw hypotheeknummer en NAW-gegevens via webcare@reaal.nl. Dan vragen we het voor u na.

marcel75
door marcel75 - Jan 27, 2015 om 12:56
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dan nog even antwoord geven op de vraag: ik heb louter positieve ervaringen met Stater.

reaal webcare
door reaal webcare - Jan 27, 2015 om 16:51
17 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Reaalklant (en anderen),

Via de e-mail hebben wij contact gehad. Uiteraard helpen wij onze klanten graag. Deze klantvraag heeft betrekking op Stater. Dit is een op zichzelf staand bedrijf. Wij kunnen de dossiers niet inzien en hebben ook geen zeggenschap over de doorlooptijden.

Wij hebben telefonisch contact met hen opgenomen om voor reaalklant na te vragen wat de stand van zaken is. De laatste vraag van reaalklant was ,nog, niet binnen. Daarom hebben wij deze vraag naar Stater doorgestuurd. Zij handelen dit verder af.

Vriendelijke groet,
Reaal webcare