aj
door ajvl Jun 29, 2014 om 17:24
Computers & telefonie

Windows opnieuw installeren werkt niet.

Mijn computer met win 8.1 begaf plotseling de geest. ik kon niets meer ik heb toen mijn ssd kaart geformateerd om windows opnieuw te installeren, maar...dat kreeg ik niet meer voor elkaar want er was niet voldoende ruimte. (Windows had er wel opgestaan en de SSD hd toen nog ruimte genoeg overook op andere partities die voldoende ruimte hebben kreeg ik hetzelfde bericht. WAt nu te doen?

3848 7 Rapporteer

crewmember
door crewmember - Jun 30, 2014 om 10:14
1040 Antwoorden / 0 Vragen

-Bij het installeren kan je als het goed is kiezen van 1 van je partities. Heb je al geprobeerd een andere te kiezen?
Je kan ook proberen de partities te verwijderen met bijvoorbeeld GParted. LINK Dit kan je vanaf een Geheugenstick draaien zonder dat windows op je PC staat.

-Hoe heb je hem geformatteerd? Als je hem via de nieuwe Windows install geformateerd hebt (Dus vanaf de windows CD of een geheugenstick) is het goed.
Als je via een ander tooltje per ongeluk FAT16 of FAT32 hebt geselecteerd zal het niet werken, je moet NTFS hebben.

Aangezien windows ook ineens de geest gaf kan het ook zijn dat je SSD misschien kapot is. Heb je nog een oude harde schijf waar je mee kan testen?

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jun 30, 2014 om 10:56
937 Antwoorden / 2 Vragen

Als je Windows installeert verwijder dan alle partities van de SSD, daarna selecteer je de hele ssd en druk je op volgende. Windows maakt nu vanzelf de nodig patities aan. Een SSD hoef je namelijk helemaal niet onder te verdelen is partities aangezien dit geen effect heeft op prestaties. Waarschijnlijk probeer je windows nu op de 300 MB partitie te installeren die gebruikt wordt voor de bootmanager.

aj
door ajvl - Jul 1, 2014 om 17:35
29 Antwoorden / 20 Vragen

Hallo Crewmember en Kaasbroodje.

Ik ben een paar dagen weggweest en daarom nu pas mijn reaktie. Mijn compu werd 3 1\2 jaar geleden met een (eerste) SSD kaart van 36 GB geleverd en daarop was windows 7.0 geinstalleerd.
Daaroverheen heb ik later eerst Windows 8.0 geinstalleerd en later weer 8.1.
Daarnaast een Hd van 2.00 TB..
De SSD kaart was niet groot genoeg om al mijn programma's te installeren en daarom een aparte partitie gemaakt voor de programfiles op de HD. De SSD kaart is niet snel geformateerd maar grondig en ook nog twee lege partities op mijn |HD en ook grondig. De computer geeft aan dat de SSD kaart leeg is en 36.00 GB groot.
De twee partities zijn 230.00 GB en 460.00GB.
Als ik Windows 8.0 op de SSD kaart wil installeren wordt er gezegd dat daarvoor 36.01 GB ruimte nodig is en dus niet groot genoeg. Bij de twee partities op f de HD zou nodig zijn 230.01 GB en 460.01GB. Dit kan natuurlijk niet waar zijn en is voor mij dus onbegrijpelijk..
Weet een van jullie of beiden hier raad voor?
Ik wacht geduldig af, Als het voor jullie abrakadrabra zou zijn geef mij dit dan ook maar door.
Dan weet ik dat ik b.v naar My Com moet gaan. Groet,
To,.

crewmember
door crewmember - Jul 2, 2014 om 09:21
1040 Antwoorden / 0 Vragen

36 GB is aardig aan de kleine kant voor een SSD. Maar volgens Microsoft zelf heeft Windows 8.1 64 bit maximaal 20Gb nodig dus het zou wel moeten werken. Als het echter om een install gaat van de fabrikant zit er vaak veel shovelware bij (rommel programma's van Acer/HP etc) waardoor je eventueel boven de 36 GB uit komt.
Je kan in dit geval proberen om een schone versie van windows van de microsoft site te downloaden op een geheugenstick of DVD en deze te installeren met de activerings code van Windows die als het goed is ergens op een sticker op je PC staat.
Als je hem al helemaal schoon installleert (Windows DVD) dan is er echter iets anders aan de hand.

Trouwens, je moet een SSD nooit Volledig Formatteren. Het geheugen kan maar een bepaald aantal cycli beschreven worden voordat het niet meer werkt. Bij normaal gebruik schrijf je eigenlijk maar heel weinig en boeit dit niet zoveel. Als je echter de hele schijf gaat langzaam formatteren keert de software vrijwel elk bitje om wat de levensduur verkort. Voortaan alleen snel formatteren. Dit laat alle data staan maar geeft aan windows aan dat het overschreven mag worden en dus "leeg" is.

Hetzelfde geldt voor defragmenteren. Dit heeft zowiezo geen invloed op de snelheid van een SSD en verkort ook de levensduur.

vr1944
door vr1944 - Jul 2, 2014 om 12:35
1210 Antwoorden / 5 Vragen

36 GB is eigenlijk te klein. Enkel Windows 8.1 alleen gebruik al ca 18 GB en je hebt 10% buffer nodig op de schijf. Na installeren van je software blijft er niets over. Je hebt minimaal een SSD van 64 GB ,maar een 128 GB is aan te bevelen.Zelf heb ik een 240 GB SSD waarvan al 70 GB gebruikt door software ,dus geen data.

jantom
door jantom - Jul 2, 2014 om 13:22
377 Antwoorden / 0 Vragen

Het meeste is al gezegd... ik val misschien -hier en daar- in herhaling.

Mijn Windows 8.1-partitie is groot 95GB (ik hou van ruim - toekomstgericht) en bijna de helft is gebruikt (beschreven). De programma's (applicaties) en de data staan op 2 andere partities (op een SSD). Je kan wel alles op één partitie willen hebben maar het is gemakkelijker om de data op een specifieke partitie te zetten en die partitie dan zo nu en dan te backuppen.
De partities zijn allemaal (vooraf) te verwijderen als Windows 8.1 opnieuw moet worden geinstalleerd. Dat kan tijdens de installatie (eigenlijk voorafgaande aan ..) worden bepaald. Even goed kijken wanneer de mogelijkheid wordt geboden bestaande partities te verwijderen en/of een nieuwe partitie aan te maken. Als er al een partitie is die groot genoeg is dan die partitie voor de installate van Windows 8.1. gebruiken... Een SSD hoeft maar eenmaal te worden geformatteerd en wel met quickformat (kan de gebruikte term even niet terughalen) en dat ook slechts indien er een nieuwe partitie is gemaakt. De partitie die wordt gebruikt voor het installeren van Windows 8.1 wordt automatisch geformatteerd... Uw partitie (SSD) is te klein...

aj
door ajvl - Jul 2, 2014 om 21:08
29 Antwoorden / 20 Vragen

Dank aan U allen die getracht hebben mij te adviseren, maar het heeft geen effect gehad.
Mijn computer heeft vanmiddag de geest begeven en heb ik hem ter reparatie aangeboden bij CDROMLAND ter onderzoek en mij te adviseren. Dus nogmaals dank en groet,
Ton.