aa
door aad piraat Apr 24, 2015 om 19:15
Garantie & verzekeringen

Woekerpolis compensatie

Geachte redactie,

Ik heb van Aegon een brief gekregen waarin zij baangeven dat ik recht heb op een aanvullende compensatie m.b.t mijn Koersplan woekerpolis. Om het hierin genoemde bedrag te ontvangen moet ik een bij gesloten aanvraag formulier invullen en daar een recent bankafschrift plus een kopie van mijn identiteitsbewijs aan toevoegen en aan hen toe sturen. In telefonisch contact heb ik hen aangegeven dat zij een kopie van een identiteitsbewijs wettelijk niet mogen vragen in het kader van bescherming van persoonsgegevens en ik derhalve niet van bereid was om het gevraagde kopie op te sturen.
Hierna heb ik een E-mail ontvangen met de navolgende strekking.

U heeft gisteren met mijn collega contact gehad over het opsturen van uw identiteitsbewijs. U wilt deze niet opsturen in verband met uw privacy. Graag leg ik in de mail uit waarom wij uw identiteitsbewijs nodig hebben om tot uitbetaling over te gaan. Eerst wil ik mijn excuses aanbieden voor de voorgaande mail. Deze had niet met de onderstrepen verstuurd mogen worden. U mag deze mail als niet verstuurd beschouwen.

Waarom wordt er geïdentificeerd?
Op grond van wet- en regelgeving is een verzekeraar verplicht om de identiteit van personen vast te stellen. Zo kunnen wij er zeker van te zijn dat wij aan de juiste persoon uitkeren. Dit doen wij door middel van een kopie van uw legitimatiebewijs en een kopie van een recent rekeningafschrift of bankpas.

Zonder een kopie van uw legitimatiebewijs kan de uitbetaling van de compensatie niet plaatsvinden.

Moet ik nu toch, onder strijdige wetgeving gedwongen, een kopie opsturen? Kunnen zij op grond van hun stellingname mij op deze wijze de mij toekomende compensatie weigeren? Kunt mi adviseren hoe nu verder te handelen?

1046 6 Rapporteer

ho
door hopetobehelping - Apr 24, 2015 om 19:50
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste aad piraat,

zou als ik u was (en als u in wilt gaan op het aanbod van Aegon) een kopie van uw identiteitsbewijs sturen naar Aegon. Aegon is een financiële instelling.
Lees hier wie wel en niet om uw indentiteitbewijs mag vragen, klik hier.

aa
door aad piraat - Apr 24, 2015 om 20:22
50 Antwoorden / 24 Vragen

Beste hopetobehelping,

Ik neem aan dat je de navolgende passage uit je link bedoeld.
Controle door financiële instellingen

Financiële instellingen zijn verplicht om de identiteit van hun cliënten vast te stellen. Deze identificatie vindt plaats om ongebruikelijke transacties te kunnen melden.

Hierop ingaande meen ik dat mijn identiteit al lang geleden is vastgesteld omdat ik 15 jaar lang mijn premie zonder meezenden van zo'n kopie kon voldoen en daarna reeds een twee tal compensaties heb gekregen waarop nu nog een aanvulling volgt. Sprake van ongebruikelijke transactie is er mijn inziens niet en de polis ben ik aangegaan via een tussen persoon. Zo bezien kan er ook via de tussen persoon aan mij worden uitgekeerd zonder risico op identiteitsfraude te lopen. Alle financiële instellingen zijn er als de kippen bij om als er iets fout gaat de consument op de eigen verantwoordelijkheid te wijzen en als je die dan neemt wordt je er op afgerekend.
Het versturen van deze gegevens brengt ook risico's met zich mee toch en waarom heb ik dan altijd een tussen persoon gehad?

tenormin
door tenormin - Apr 24, 2015 om 21:46
16829 Antwoorden / 108 Vragen

beste aad piraat, de link die @hopetobehelping is toch wel de moeite van doorlezen waard: zie onder: financiële instellingen. Aegon moet wel zeker zijn aan wie ze de Woekerpolis uitkeren. Dat u al 15 jaar heeft voldaan doet dan niet ter zake. M.i. kunt u rustig uw ID en de gevraagde papieren aan hen toesturen. Aegon kan er geen misbruik van maken; ze willen weten of u het echt bent en niet uw zoon of wie dan ook.

tijger1
door tijger1 - Apr 24, 2015 om 22:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard mag Aegon dat vragen en om die compensatie moet u dasraan voldoen. U kunt een kopie maken van uw identiteitsbewijs en daardoorheen vermelden: Bestemd voor Aegon.

Dan kan er helemaal niets mee gebeuren.

De overheid heeft een app beschikbasr gesteld, waarmee je een veilige kopue kunt maken en waarop je kunt vermelden voor wie hij is.

ge
door gerboe - Apr 25, 2015 om 10:32
806 Antwoorden / 0 Vragen

Als u de compensatie wilt ontvangen dan moet u het gevraagde aanleveren. Niet relevante zaken voor Aegon kunt u doorstrepen. Toch prima als met zekerheid wil over de juiste persoon en bankrekening?

Iets anders: die compensatie van Aegon is zeer magertjes. U kunt uw polis aanmelden bij organisaties die zich bezig houden met processen/procedures op het gebied van woekerpolissen zoals woekerpolis.nl, woekerpolisproces.nl of een van de talrijke andere organisaties die u hier kunt vinden.

aa
door aad piraat - Apr 25, 2015 om 11:04
50 Antwoorden / 24 Vragen

Allen bedankt voor jullie betrokken reacties, ondanks dat ik het idioot blijf vinden dat Aegon er voor mijn betalingen aan hun er ruim 30 jaar van overtuigd is dat mijn rekeningnummer bij mijn persoon hoort hier opeens aan twijfelt als zij mij moeten betalen denk ik dat ik hen het gevraagde dan maar moet gaan opsturen. Vriendelijke groet en prettige koningsdag, Aad Piraat.