ac
door acwinkelier Mar 6, 2015 om 13:04
Geldzaken & recht

Woning op erfpachtgrond

Onze woning staat op erfpachtgrond waarvan de looptijd over 10 jaar afloopt. Nu beweerd de grondeigenaar dat hij over 10 jaar de grond mag toeeigenen.Maar het woonhuis dan? Wij willen er in blijven wonen.Mag hij er ons dan uitzetten? Het huis heeft ondertussen een aardige overwaarde.Verdampt dat dan? De grond kopen is geen optie want dat geld is er niet en komt er ook niet.

739 5 Rapporteer

ho
door hopetobehelping - Mar 6, 2015 om 13:54
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste acwinkelier,

heeft uw grondeigenaar een wetsartikel of iets dergelijks aangegeven op basis waarvan hij dat meent te kunnen doen ?
Helaas kan ik uw vraag niet beantwoorden. Gevoelsmatig zou het wel bijzonder raar zijn want uw huis staat immers op die grond.
Wellicht kun u uw vraag ook nog hier stellen, klik hier .
Onderaan op die pagina zit een knop waarna u uw vraag daar kunt stellen.

edrick3
door edrick3 - Mar 6, 2015 om 14:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo acwinkelier,

Mag toch aannemen dat er iets op schrift staat.

Kijk eens hier en dan met name art.99

Rechtsbijstandverzekering?

Informeer eens bij het juridisch loket.

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Mar 6, 2015 om 14:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die grondeigenaar is blijkbaar niet een gemeente of rijskwaterstaat of zo. Dat kan dus hele vervelende gevolgen hebben.

Lees ook eens hier.

Klik

ru
door ruitenheer - Mar 6, 2015 om 18:40
120 Antwoorden / 0 Vragen

Wat staat er in het koopcontract over de afloop van de erfpacht?

marcel75
door marcel75 - Mar 6, 2015 om 18:46
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Er zit verschil tussen het aflopen van de periode waarover de erfpachtscanon afgekocht is en het aflopen van het tijdelijk erfpachtsrecht. Als het een tijdelijk erfpachtsrecht, dan wordt door het eindigen van het erfpachtsrecht de grondeigenaar, eigenaar van de opstallen en dus van uw woning. Hij zal dan wel een vergoeding moeten betalen voor de opstallen.

Een tijdelijk erfpachtsrecht is niets meer dan een tijdelijk recht om op iemands grond te wonen (even kort door de bocht gezegd).