hu
door hulsm000 Oct 16, 2013 om 20:37
Geldzaken & recht

Wsnp/schenkbelasting

Mijn ex-man en ik zitten in de schuldsanering. Na onze scheiding waren er 3 schulden waarvoor wij hoofdelijk aansprakelijk zijn. Nu heeft mijn ex-man een groot bedrag via het rijk gekregen wat direct naar de bewindvoerder is gegaan. Mijn ex-man dacht klaar te zijn maar omdat wij beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn mag hij de schuldsanering niet verlaten. nu heeft hij in samenspraak met de bewindvoerder een lening afgesloten die het laatste restant van onze gezamenlijke schuld kan inlossen.
Ik heb geprobeerd via de bewindvoerder, mijn advocaat, de belastingdienst en een aantal www-pagina's een antwoord te krijgen op mijn vraag, maar dat is niet gelukt. MIJN VRAAG IS: kan ik als ik op deze manier uit de schuldsanering kom achteraf een belastingaanslag krijgen vanwege het feit dat mijn ex-man veel meer geld heeft betaald aan de aflossing van de gezamenlijke schuldsanering? Dus zien ze dit als een schenking aan mij?

1038 4 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Oct 16, 2013 om 21:04
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als hoofdelijk schuldenaar konden de schuldeisers u beiden voor het geheel aanspreken. Nu uw ex waarschijnlijk meer heeft betaald dan hij op grond van de tussen u en hem bestaande verhouding had gemoeten, heeft uw ex nu een vordering op u voor het teveel betaalde. Laat hij dat zitten, dan is er sprake van een schenking.

U zou nog een poging kunnen doen om op de onvermogen-vrijstelling een beroep te doen. U hebt namelijk een vrijstelling van schenkbelasting wanneer de schenking is gedaan om dringende schulden te voldoen. Ik heb overigens wel mijn twijfels of dat gaat slagen. U zit immers in de WSNP. Van dringende schulden is dus geen sprake mee. Een dringende schuld kan bijvoorbeeld zijn dat u geld krijgt om een huurschuld te voldoen om uitzetting te voorkomen.

Een laatste redmiddel zou kunnen zijn als u van mening bent dat de schenking is gedaan uit een morele verplichting. Maar dat wordt niet snel aangenomen tussen ex-partners.

Wilt u zekerheid, dan kunt u dit uiteraard voorleggen aan de Belastingdienst. U krijgt dan ook een schriftelijk antwoord als u daarom verzoekt.

hu
door hulsm000 - Oct 16, 2013 om 21:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor het antwoord! De morele verplichting zou ik kunnen uitleggen maar is niet zakelijk maar emotioneel en jammer genoeg kom ik daar niet verder mee. Alsnog bedankt.

zoekster
door zoekster - Oct 16, 2013 om 23:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als de belastingdienst het ook al niet weet, dan wordt het ingewikkeld, lijkt me. Misschien moet u een gesprek met ze aangaan, door langs te gaan. Maak een afspraak, dan krijgt u waarschijnlijk meer expertise dan aan de telefoon. Of heeft u dat ook al geprobeerd?

U zou ook uw vraag kunnen stellen op dit forum, klik HIER
daar geven juristen en advocaten antwoord op vragen.

hu
door hulsm000 - Oct 17, 2013 om 06:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, dat heb ik nog niet gedaan. Bedankt voor de reactie.