kl
door klant21 Apr 2, 2010 om 20:11
Elektronica & tv

Ziggo verplicht digitale televisie

Momenteel heb ik een analoge tv-pakket van Ziggo. Vorig jaar zijn een aantal zenders weggeschrapt omdat die alleen digitaal worden weergegeven. Gelukkig zijn dit toch zenders waar ik nooit naar kijk. Maar ik vraag me af wat Ziggo gaat doen met de analoge kanalen die ik nu ontvang over, zeg maar 5 jaar. Ik vrees dat ze uiteindelijk deze ook zullen schrappen en deze digitaal gaan uitzenden. Ik heb net gebeld met Ziggo en het ziet daar inderdaad naar uit. Het komt er dus op neer dat Ziggo mij uiteindelijk gaat verplichten om een digitale decoder aan te schaffen allemaal omdat digitale televisie zo geweldig en denderend is en het nu door mijn strot word geduwd.
Mag Ziggo dit uberhaupt wel doen vraag ik mij af. Ik heb gelukkig ook geruchten gehoord dat je uiteindelijk ook voor een andere kabelaanbieder kan kiezen die hopelijk wat klantvriendelijker is. Wie kan mij enige duidelijkheid geven omtrent dit verhaal?

5011 18 Rapporteer

stacey
door stacey - Apr 2, 2010 om 20:16
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--- Ik heb gelukkig ook geruchten gehoord dat je uiteindelijk ook voor een andere kabelaanbieder kan kiezen die hopelijk wat klantvriendelijker is --

Daar heb je dan ook maar tijdelijk wat aan vrees ik, over tijdje zal er enkel nog digitaal te kijken zijn;

--02-01-09 Analoge TV verdwijnt langzaam
De kabelaars stoppen langzamerhand met het uitzenden van hun analoge signalen. Dit werd jaren geleden al aangekondigd.---Analoge tv verdwijnt langzaam

freya
door freya - Apr 2, 2010 om 20:35
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo klant21,

Op den duur zul je gewoon met je tijd mee moeten gaan. De LP en het cassettebandje zijn vervangen door de CD en die wordt zelfs steeds meer en meer vervangen door het digitale bestand dat direct gedownload kan worden. En de analoge fotografie maakt steeds meer plaats voor de digitale camera met digitale opslag.

Zoiets noemen we 'vooruitgang' en ja, ook de analoge TV zal er een keer aan moeten geloven.

m.vr.gr. Freya

sonjaatje
door sonjaatje - Apr 2, 2010 om 20:54
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Bij ons kun je vanaf oktober alleen nog maar digitaal kijken.

kl
door klant21 - Apr 2, 2010 om 21:00
3 Antwoorden / 3 Vragen

Na nader inzien heb ik niet zo'n probleem met digitale televisie maar het probleem is wel dat welke provider je ook benaderd, je bent verplicht om een alles-in-1 pakket te nemen. Ik ben niet zo gek lang geleden overgestapt op een andere internet-provider welke mij prima bevalt. Deze levert echter alleen internet.. dus geen televisie en telefonie. Daarnaast heb ik jaren geleden mijn huistelefoon-aansluiting opgeheven omdat ik gewoon bel met mijn mobieltje.
Prima dat digitale televisie mooi is en het de toekomst is, maar waarom kan geen enkele provider mij alleen digitale televisie leveren via een decoder.. waarom ook nog eens telefonie en internet erbij?
Maar goed, als dit een probleem word, kijk ik elke avond wel dvd's of programma's die zijn opgenomen met de hd-recorder. Het is niet anders.

freya
door freya - Apr 2, 2010 om 21:06
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk kunnen ze je niet verplichten een alles-in-1 pakket te nemen. Ook bij Ziggo kun je gewoon een pakket digitale TV krijgen zonder telefonie of internet.

Freya

sonjaatje
door sonjaatje - Apr 2, 2010 om 21:21
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen alles in 1 pakket.
Gewoon een los internet en tv abo, wel bij dezelfde provider.
Vaste telefoon hoef ik niet, ik bel toch zelden.

kiran
door kiran - Apr 2, 2010 om 21:41
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@klant 21

"Je bent verplicht om een alles-in-1 pakket te nemen".
Ziggo bestookt je wel een paar keer per jaar met die folders, maar je kan het analoge Z1 pakket gewoon omzetten naar Z1 digitaal. Kost niets extra.

Zit ook alleen met tv bij Ziggo. En al ben je nu sceptisch .... je zal zien .... eenmaal digitaal kijken .... waarschijnlijk toch wel 'denderend en geweldig'. :)

M.a.w. je bent niets verplicht. Nou ja, bijna dan, want je hebt wel een decoder nodig en een smartcard.

pavoordf
door pavoordf - Apr 2, 2010 om 21:48
519 Antwoorden / 73 Vragen

Een aantal jaren geleden zijn de analoge uitzendingen via de "ether" verdwenen. Hetzelfde lot zullen de analoge zenders via de kabel ondergaan. Ik weet niet of dit een kwestie van vooruitgang is. De belangrijkste reden voor de kabelaars is dat ze in dezelfde ruimte waar ze 1 analoge zender in door kunnen geven, er minimaal 5 digitale zenders passen. Dus zij kunnen veel meer zenders doorgeven (dat levert geld op) of de ruimte gebruiken voor andere diensten, zoals internet en telefonie

freya
door freya - Apr 2, 2010 om 22:37
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet wie er hier nu zo met rode duimen loopt te strooien, maar aan de antwoorden van stacey en sonjaatje mankeert in ieder geval helemaal niets.

Freya

birdies
door birdies - Apr 2, 2010 om 23:16
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Zoals al gezegd: je bent zeker niet verplicht om een alles-in-1-pakket te nemen. Dat heb je waarschijnlijk verkeerd begrepen. Het basisabonnement voor digitale t.v. kost evenveel als analoge t.v., n.l. 16,45 per maand. Extra eenmalige kosten zijn een digitale ontvanger (een simpele decoder kan je al voor 25,- euro op Marktplaats kopen) en een smartcard voor 30,- euro.

Van www.ziggo.nl:
Met het basiszenderpakket (Televisie Z1) haal je 30 populaire analoge zenders in huis, zoals Nederland 1, 2 en 3 en de commerciële zenders. Bovendien kijk je zonder extra kosten op alle toestellen in het hele huis naar uitzendingen in digitale en HD kwaliteit.

30 analoge televisiezenders
circa 60 zenders in digitale kwaliteit
Enkele zenders in HD-kwaliteit
ruim 60 radiozenders
1 vaste prijs voor alle toestellen in huis

spooky01
door spooky01 - Apr 2, 2010 om 23:23
418 Antwoorden / 56 Vragen

Freya Ik merk dat er iemand is die de laatste tijd heel vaak rode duimen aan het uitdelen is zonder aanwijsbare reden. Daarom moet het duimen uitdelen eigenlijk afgeschaft worden(vind ik). Ik heb het gevraagd aan de kassa redactie, maar er geen reactie op gehad.

Groeten Ingrid

birdies
door birdies - Apr 2, 2010 om 23:27
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Ik heb het gevraagd aan de kassa redactie, maar er geen reactie op gehad.....

Dat is al regelmatig gevraagd, maar wordt niets mee gedaan. Op zich heb ik geen moeite met de rode duimen, mits het terecht wordt gebruikt voor een totaal verkeerd of onzinnig antwoord. Maar dat is helaas vaak niet het geval. Het vervelende is dat vragenstellers bij onterechte rode (of groene) duimen op het verkeerde been worden gezet.

kl
door klant21 - Apr 2, 2010 om 23:27
3 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb inmiddels al wat informatie vergaard v.w.b. digitale televisie. Zat te twijfelen tussen Digitenne van KPN of het basiszenderpakket van Ziggo. Denk toch dat het het laatste word. Digitenne van KPN heeft geen BBC 1 en 2 (en nog een paar zenders niet). Da's een verslechtering t.o.v. mijn huidige zenderaanbod. Zit alleen nog in over de prijs van een decoder en smartcard. Hopelijk blijven die betaalbaar. Ben namelijk nog niet van plan op korte termijn al over te stappen. Niet zolang mijn huidige zenders nog analoog worden aangeboden.

birdies
door birdies - Apr 2, 2010 om 23:32
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Zit alleen nog in over de prijs van een decoder en smartcard. Hopelijk blijven die betaalbaar.........

Zoals ik al schreef: op Marktplaats wordt de simpele, standaard decoder voor weinig geld aangeboden. Sowieso vermoed ik dat ook de nieuwprijzen voor een standaard decoder omlaag zullen gaan. Jammer dat je veel weerstand schijnt te hebben tegen digitale t.v., terwijl het beeld er van stukken beter is.

kl
door klant21 - Apr 2, 2010 om 23:36
3 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=birdies schreef op vrijdag 2 apr 2010, 23:32].......Zit alleen nog in over de prijs van een decoder en smartcard. Hopelijk blijven die betaalbaar.........

Zoals ik al schreef: op Marktplaats wordt de simpele, standaard decoder voor weinig geld aangeboden. Sowieso vermoed ik dat ook de nieuwprijzen voor een standaard decoder omlaag zullen gaan. Jammer dat je veel weerstand schijnt te hebben tegen digitale t.v., terwijl het beeld er van stukken beter is.

Mijn broer heeft zelf ook Ziggo digitale televisie en hem bevalt het ook prima. En na het lezen van bovenstaande reacties ben ik minder sceptisch geworden.

macwouter
door macwouter - Apr 2, 2010 om 23:38
825 Antwoorden / 9 Vragen

Nou het basis abonnement (digitaal) is volgens mij net zo duur als wat je nu betaald.

birdies
door birdies - Apr 2, 2010 om 23:42
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Wel, je hebt voorlopig nog even de tijd om aan de overgang te wennen. Wel zullen de komende tijd steeds meer zenders uit het analoge pakket gehaald worden ten gunste van digitale t.v. (Bij Caiway stopt men dit jaar zelfs in 1 klap met analoge doorgifte.)

birdies
door birdies - Apr 2, 2010 om 23:44
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=macwouter schreef op vrijdag 2 apr 2010, 23:38]Nou het basis abonnement (digitaal) is volgens mij net zo duur als wat je nu betaald.

Ja, dat stond er al.