li
door liesbethmal Apr 12, 2011 om 13:34
Voeding & gezondheid

Zorgcontract

Heeft iemand wel eens een contract ondertekend bij een zorgbureau waarin vermeld staat: Bij ontbinding van het contract mag u een jaar geen zorg verlenen aan een client die binnen de zorg van dit eerdere contract in zorg was.

Veel dank voor de evt. antwoorden, Liesbeth.

378 6 Rapporteer

vladja
door vladja - Apr 12, 2011 om 14:03
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dit is een concurrentiebeding dat wel heel erg ver gaat. Staat er geen nadere specificatie over bij welke ontbinding? Dat dat alleen in bepaalde gevallen geldt? Is het een arbeidscontract voor onbeperkte duur of voor een bepaalde periode?

Vladja

li
door liesbethmal - Apr 12, 2011 om 14:20
45 Antwoorden / 55 Vragen

Beste Vladja,

Er staat geen nadere specificatie bij, het is een jaarcontract dat telkens stizwijgend verlengd wordt.

Groet, Liesbeth.

li
door liesbethmal - Apr 12, 2011 om 14:21
45 Antwoorden / 55 Vragen

Stilzwijgend natuurlijk.

pino123
door pino123 - Apr 12, 2011 om 14:25
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Het is inderdaad een concurrentiebeding en eigenlijk ook niet heel vreemd, aangezien iedereen een persoonsgebonden budget mag uitvoeren. Dit is waar de werkgever op doelt, aangezien iedere werknemer anders in de cliënten van de werkgever gaat lopen grutten, om ze na het contract direct over te nemen.
Zelf denk ik dat het om een contract voor bepaalde duur gaat.

pa
door pa0fmy - Apr 12, 2011 om 15:37
44 Antwoorden / 12 Vragen

Ik heb ook iets dergelijks gehad niet op zorggebied maar ik repareerde en installeerde mobilofoons. Na ontslag mocht ik niet voor derden deze spullen repareren gedurende een jaar (of was het nu 5 jaar?). Ze werden er zelfs al goed ziek van dat ik thuis met TV's aan het knutselen. Een "collega" die thuis wat kwam afgeven zag wat opengeschroefde TV's staan en briefde dit onmiddellijk door aan de baas. Ik kreeg dit natuurlijk weer op mijn brood. Gelukkig voel ik me nu een stuk beter sinds ik geen collega's meer heb!

zo
door zoeker - Apr 12, 2011 om 19:29
78 Antwoorden / 3 Vragen

De wet zegt dat werkgever en werknemer een concurrentiebeding mogen afspreken, maar beiden moeten wel goed weten waar ze aan beginnen en de restricties moeten in verhouding staan.
Voor jou betekent het namelijk dat je jezelf erg beperkt wanneer je je hier aan wilt houden. Als ik het goed begrijp mag je tot een jaar na uitdiensttreding geen zorg geven aan de huidige clienten van je werkgever. Dit is niet alleen wanneer je als zelfstandige aan de slag zou willen, maar ook wanneer je bij een concurrent in dienst komt... Vaak lever je in de zorg toch je diensten in je eigen gemeente, dus de kans is groot dat je bij overstap opeens je oude clienten tegenkomt.
In dat 2e geval zou je bij de rechter kunnen vragen om het beding te vernietigen en/of schorsing van het beding. Maar het is een heel gedoe om ervan af te komen.
http://www.arbeidsrechter.nl/bw#653
Succes!