JM
door JMAP Mar 4, 2024 om 15:41
Vakantie & reizen

Te hoge kosten vliegtickets

We hebben een reis geboekt via ELiza was here. We hebben een pakket gekozen: vliegreis, accomodatie en auto in één. Pas als je betaald hebt krijg je het factuur via je mail en zie je wat je betaalt aan kosten voor de accomodatie en de vleigtickets. Daarop zagen wij dat wij pp 976.98 euro kwijt zijn voor de vliegtickets (retour). Dat vonden wij wel erg veel! Als het een pakket is waarin alles voor je uitgezocht en samengesteld is , vinden wij het niet vreemd dat je iets duurder uit bent, dan wanneer je het allemaal zelf boek. We zijn zelf gaan kijken naar losse vluchten in die periode en we kwamen uit op een retour pp van rond de 500 euro, dat is bijna een verschil van 500 euro pp, dus 1500 euro voor ons drieen. Dit verschil is heel erg groot. We hebben contact opgenomen met ELiza was here. De persoon aan de telefoon vond de prijs ook erg hoog maar kon ons niet uitleggen hoe de prijs was opgebouwd. Ze kon verder niets aan de prijs doen en we kunnen niet meer annuleren. Annuleren kan binnen drie dagen (die zijn nog niet verstreken), maar moet buiten 10 weken voor vertrek vallen en we vertrekken over 8 weken. Alsnog annuleren gaat ons ons 30% van het totaalbedrag kosten en dat zou dan 1200 euro zijn. Daar schieten we dus niets mee op. We hebben een klacht ingedient via de mail. Wat kunnen we verder nog doen?

1977 11 Rapporteer
ne
door neodutchio - Mar 4, 2024 om 15:47
5154 Antwoorden / 12 Vragen

U kunt niets doen. U hebt een totaalpakket afgenomen voor een prijs wat u oké vond. Ze hadden de vliegtickets €500 goedkoper kunnen maken en de accommodatie €500,- duurder. Lood om oud ijzer dus.

De prijs van vliegtickets is van een hoop zaken afhankelijk. De prijs die u nu ziet kan morgen weer anders zijn. Daarnaast neemt Eliza u een hoop werk uit handen wat ook betaald moet worden.

sira
door sira Mar 4, 2024 om 15:56
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Daarnaast neemt Eliza u een hoop werk uit handen wat ook betaald moet worden.

Voor mijn gevoel ligt het daaraan. Consumenten denken gauw dat alles gratis is, maar Eliza wil er ook wat aan verdienen, logisch.

JM
door JMAP Mar 4, 2024 om 19:06
Antwoorden / 1 Vragen

Wij zijn er ook vanuit gegaan dat het duurder zou zijn dan wanneer we alles apart zelf zouden boeken. Maar dat het 500 euro pp scheelt op de tickets, vind ik wel heel bizar. Het vervelende is dat je pas op de factuur ziet wat je voor de tickets en de accomodatie betaalt. Dus vergelijken is dan lastig.

ne
door neodutchio Mar 4, 2024 om 19:27
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Het maakt niet uit wat alle losse onderdelen kosten. U koopt een totaalpakket voor een bepaalde prijs.

sira
door sira - Mar 4, 2024 om 15:50
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Toevallig zei naaste familie van mij vorige week (die zijn naar hun eigen huis in Spanje) dat de vliegtickets aanzienlijk duurder waren geworden en de huurprijzen van auto's (in hun geval een eigen auto) ook flink waren gestegen.

Eliza fungeert als tussenpersoon en die wil ook aan alles een stukje verdienen, ik denk dat het daar aan ligt.

Reken eerst eens uit wat het u had gekost als u de drie zaken zelf apart had geboekt.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 4, 2024 om 15:56
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Ipv telefonisch contact waar u  meestal niet de juiste persoon treft,  kunt u ook op een andere wijze contact opnemen.

https://service.elizawashere.nl/support/solutions/articles/103000195745-hoe-kom-ik-in-contact-met-eliza-was-here-

JM
door JMAP Mar 4, 2024 om 19:07
Antwoorden / 1 Vragen

Dat hebben ook gedaan. Eerst telefonisch, later via die link.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 4, 2024 om 15:56
2065 Antwoorden / Vragen

U kunt op vakantie gaan of annuleren, achteraf nog over de prijzen onderhandelen is eigenlijk nooit mogelijk.

me
door meganega - Mar 4, 2024 om 17:40
43 Antwoorden / Vragen

Je hebt als consument altijd het recht op een duidelijke onderbouwing van het totale kostenplaatje. Die onderbouwing moet vooraf aan enige verbintenis komen omdat het natuurlijk een belangrijk deel van de overeenkomst bevat. Daarnaast mag het niet om zo overmatig af te wijken van de gangbare prijs. Als daar geen goede reden voor bestaat dan is het onrechtmatig.

Er is hier sprake van enig wilsgebrek, maar je had vooraf natuurlijk ook beter onderzoek kunnen doen. Het reisbureau moet kunnen onderbouwen waarom de prijs die het hanteert zo veel afwijkt van de marktprijs. Stel het reisbureau daarom in gebreke.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 4, 2024 om 18:07
2065 Antwoorden / Vragen

"Je hebt als consument altijd het recht op een duidelijke onderbouwing van het totale kostenplaatje."

Dat is nieuw voor me, kun je daar als "rechtsgeleerde" mij het relevante artikelen even bij noemen?

rj
door rjw Mar 4, 2024 om 19:12
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Dan ben je nog wel even bezig want ook hier zit je er weer volkomen naast. Je hebt de melk wel horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt.

Of ga je nu beweren dat als ik bij Mediamarkt een kostenspecificatie van een televisie wil hebben ze me die moeten geven? Dus de prijs van het display, de voeding, het netsnoer? Je hebt immers recht op een duidelijke onderbouweing van het totale kostenplaatje. Misschien rekenen ze wel de prijs van een LG display terwijl er een Samsung display in zit....

Maar je opmerking over je master halen zodat je anderen belachelijk kunt maken heeft wel weer een hoog zuid-as gehalte, je weet wel die verzamelplek van juridische ratten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 4, 2024 om 19:16
2065 Antwoorden / Vragen

Als je dat zo belangrijk vindt snotneus kun je om te beginnen mij aan spreken met "weledelgestrenge heer", ik ben namelijk wel afgestudeerd.

Dat je geen antwoord geeft op de vraag neem ik maar als een teken dat je woon maar wat kletst.
Dat je trouwens met jouw juridische belangstelling niet op het Tros forum zit? Of gedroeg je je daar net zo en lig je eruit?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 4, 2024 om 21:57
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Weledelgestrenge heer Henk,

Op welk juridisch vakgebied bent u dan wel afgestudeerd?

U heeft het hoofdstuk "sociale vaardigheden" niet goed doorgelezen....;<))

me
door meganega Mar 5, 2024 om 10:17
43 Antwoorden / Vragen

Ik ben communist dus ik voel me thuis bij BNNVARA.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 5, 2024 om 18:58
2065 Antwoorden / Vragen

Mooi, maar nu heb je nog NIETS laten zien om je stelling te onderbouwen. Één simpel linkje volstaat, dat moet voor zo'n juridisch powerhouse als jij een koud kunstje zijn ;-)

me
door meganega Mar 6, 2024 om 09:47
43 Antwoorden / Vragen

[edit - red.]

Redacteur
door Redacteur Mar 6, 2024 om 17:23
1055 Antwoorden / 62 Vragen

Graag inhoudelijk reageren op dit forum. Het uitwisselen van onbeleefdheden hoort daar niet bij.

De redactie

me
door meganega Mar 6, 2024 om 17:27
43 Antwoorden / Vragen

Doe dan eens wat aan die mafkezen die nooit inhoudelijk reageren.

Iv
door Ivo W - Mar 4, 2024 om 19:43
729 Antwoorden / Vragen

Hoe Eliza de verdeling op de factuur zet is totaal niet relevant.

U heeft een pakket geboekt met bijbehorende services en heeft de prijs die daar bij hoorde op het moment dat u ging boeken aanvaard. Bij reizen geldt dat een minuut na uw boeking de prijs voor exact hetzelfde pakket al anders zijn.

Maar nog belangrijker is het volgende:
Wij hebben ook geboekt via Eliza was here. Een pakketreis met appartement, vluchten en huurauto.
En ja, daar staat ook een vrij fors bedrag op de factuur voor de vluchten. Maar de huurauto wordt niet apart op de factuur vermeld. De kosten van de 'inclusief huurauto' zitten dus in de andere posten verwerkt, want een huurauto is echt niet gratis.

Als u niet extra wilt betalen voor de services én extra zekerheden die een pakketreis u bieden, dan moet u voortaan alle onderdelen los van elkaar boeken. Dat kan een keer 100-200 euro per persoon goedkoper zijn. Maar is dat het waard?

1paul
door 1paul - Mar 5, 2024 om 08:58
3153 Antwoorden / 0 Vragen

volgende keer EERST jezelf informeren en dan pas een keuze maken, hoef je achteraf ook niet te klagen!!

ro
door ronny530 - Mar 5, 2024 om 15:09
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Losse vliegtickes zijn over het algemeen goedkoper maar die zijn van toepassing op reguliere vliegtuig lijnvluchten waarbij mensen van a naar b gevlogen en op het vliegveld achtergelaten worden.
U heeft voor een pakketreis gekozen en dan is de vliegreis veel duurder omdat de reisorganisatie een vliegmaatschappij inhuurt die vakantie verkeer vliegtuigen naast de lijnvluchten in kan zetten en dat maakt dat vliegvelden ook kosten in rekening gaat brengen om voor vertrek en aankomst extra personeel beschikbaar te hebben om de vakantiegangers in te checken.
De vergelijking met reguliere lijnvluchten gaat wat dat betreft mank want die vliegen op gezette tijden en soms maar één keer per dag.

lo
door lovewinnie - Mar 5, 2024 om 17:24
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U bent akkoord gegaan voor de totaalprijs? Dan maakt het toch niet uit hoe ze het verdelen op factuur.

Boek je via tussenpersonen is het altijd duurder. En uit ervaring weet ik dat het indd 100% duurder kan zijn. Boek al jaren bij accommodatie zelf.

De plekken zijn waarschijnlijk geserveerd voor deze maatschappij en daar betalen ze voor.

Re
door Reinier182 - Mar 6, 2024 om 10:27
162 Antwoorden / Vragen

Je hebt de reis geboekt en klaar. Om erna te kijken of het goedkoper kan heeft geen zin meer. Wat als het dubbel zo duur was betaal je dan bij? Jij besluit te boeken voor die prijs. Beter uitzoeken voordat je boekt is het advies.