door witteke Mar 5, 2024 om 13:33
Voeding & gezondheid

Medijnen tekorten afgewenteld op patienten

Ondertussen begrijp ik dat er medicijnen te korten zijn in nederland,soms maanden,als je dan noodgedwongen je medicijnen in belgie of duitsland haalt,krijg je ze niet helemaal vergoed,maar tot wat ze hier zouden vergoeden,alles word op de zieken afgewenteld
Is dat eerlijk?
Wat is er toch aan de hand in nederland??

1622 15 Rapporteer
Ozymandias
door Ozymandias - Mar 5, 2024 om 13:42
166 Antwoorden / Vragen

Wees even concreet. Hier valt niets zinnigs op te zeggen. Tekorten kunnen verschillende redenen hebben van oorlog tot dieetwaanzin.

En als alles op zieken werd afgewenteld, dan had er geen zorgverzekering bestaan en mag je alles zelf betalen. Dus dat is schromelijk overdreven onzin.

Thecla58
door Thecla58 - Mar 5, 2024 om 13:45
854 Antwoorden / 3 Vragen

Ja dat is eerlijk. Enkel en alleen het feit dat in Nederland er niet zo goed onderhandeld wordt als in andere landen en dst de zorgverzekeraars een preferentiebeleid hebben. Duitsland is vele malen groter dan Nederland en die krijgen uiteraard anderen prijzen.

Ergens, ik meen in 2006, heeft de toenmalige regering besloten dat de marktwerking binnen de zorg moest worden toegelaten, omdat het systeem van particuliere verzekering en ziekenfonds te lange wachtlijsten had. Maar ja, die wachtlijsten zijn vaak nog net zo lang als toen. Wat mij betreft weg met dit gedrocht en terug naar particulier en ziekenfonds.
Dat is wat er, onder andere, aan de hand is met Nederland.

Waarom ik het eerlijk vind? Jij haalt, dadt snap ik, duurdere medicijnen die je nodig hebt (al dan niet met toestemming zv) uit het buitenland, waarom zou het surplus dan door de sv betaald moeten worden of anders gezegd zou de samenleving die surplus moeten betalen?

Let wel, ik benhet absoluut niet eens dat er hier in Nederland medicijnen tekort zijn, misschien moet de huidige en toekomstige minister van VWS daar een over na gaan denken en in conclaaf gaan met pharaceuten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 5, 2024 om 13:45
2055 Antwoorden / Vragen

Er zijn tekorten aan bepaalde medicijnen in de wereld omdat er productieproblemen en grondstofproblemen zijn en blijkbaar denkt iedereen te weten waar dat allemaal aan ligt en vooral dat het blijkbaar een plan is om de zieke Nederlander een oor aan te naaien.

wi
door witteke - Mar 5, 2024 om 13:52
50 Antwoorden / 11 Vragen

Nee,het is niet eerlijk,ik vraag niet om ziek te zijn,en ik betaal genoeg premie,en ik vraag niet om te korten,het gaat niet om een geweldig bedrag,maar toch is het niet eerlijk,en tekorten zijn er schijnbaar niet echt,want ik kan de medicijnen dus overal krijgen,behalve in nederland
Het steekt echt
En goedkoper?
Sorry,op tijd van 4 maanden 9 andere medicijnen geprobeerd,ging allemaal fout,ongeveer 18 keer huisarts gebeld en bezocht,en die medicijnen kosten ook nog eens ca 15 keer zoveel
Dus de samenleving betaalt nu veel meer surplus

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 5, 2024 om 22:03
2055 Antwoorden / Vragen

"je betaalt genoeg" Wat is dat voor norm? Of bedoel je ik vind dat ik genoeg betaal? Welkom in de club van mensen die ergens voor betalen en per definitie vinden dat ze al teveel betalen. Heel benieuwd wat de norm dan is voor genoeg en waar dat dan op gebaseerd is.

wi
door witteke Mar 5, 2024 om 22:25
50 Antwoorden / 11 Vragen

We betalen allemaal genoeg,niet alleen ik,waarom val je mij aan op een opmerking?
In principe betalen we genoeg voor een systeem wat niet goed werkt
Een van mijn beste vrienden is huisarts in belgie
En die doet alles zelf
Maar dat kan door het systeem in nederland dus niet
Want onze artsen ,verpleegkundigen en huiarts assistentes zijn gewoon te veel tijd kwijt door alle regeltje
Mijn huisarts heeft 3 assistentes nodig,en dan is de praktijk nog 2,30  uur dicht tussen de middag
En ze werken zich te pletter
Dus ja,is het echt allemaal zo goed geregeld?
En om nu te zeggen dat ze er rijk van worden?

Ze zijn wel enorm belangrijk voor de toegankelijkheid van de zorg

Ozymandias
door Ozymandias Mar 6, 2024 om 09:36
166 Antwoorden / Vragen

Je hebt geen flauw idee hoe goed je het hebt en hoe goedkoop je zorg is. Ik vind jouw houden zum kotzen omdat je miept als een verwend kind die geen flauw idee heeft wat zijn ouders voor hem doen. Je maakt ook argumenten die duidelijk onwaar zijn.

Weet wat dat voor effect heeft? Dat mensen helemaal geen zin meer hebben om je te helpen.

wi
door witteke Mar 6, 2024 om 09:39
50 Antwoorden / 11 Vragen

He?

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 5, 2024 om 14:15
7188 Antwoorden / 3 Vragen
ro
door ronny530 - Mar 5, 2024 om 14:17
2780 Antwoorden / 41 Vragen

@Witteke, 2 februari had u een soortgelijke vraag ook al gesteld of was u dat alweer vergeten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 5, 2024 om 17:43
2055 Antwoorden / Vragen

Alzheimer meducijn op.

wi
door witteke - Mar 5, 2024 om 14:32
50 Antwoorden / 11 Vragen

Ja inderdaad,2 februari heb ik zo ongeveer dezelfde vraag gesteld,maar niet waarom de patienten dan het prijsverschil zelf moeten betalen
En vergis jullie niet,ik zelf merk dat niet eens
Gaat ik schat om 100 euro per jaar
Ik kom meestal niet eens aan mijn eigen risico
Maar ik vind het zo triest dat zoveel mensen deze uitweg niet kunnen betalen

En dan zie je dus deze medicijnen in de afvalbak bij de apotheek verdwijnen ,welke zijn terug gebracht door andere mensen
Eigenlijk ben ik gewoon laaiend op het systeem

ju
door juliomariner Mar 5, 2024 om 15:44
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Maar wees eens eerlijk, zou u de medicijnen die anderen hebben teruggebracht willen gebruiken.
Wie zegt dat ze op de juiste manier bewaard zijn? Wie zegt dat ze misschien allang over de uiterste datum zijn?
Wie zegt dat het wel de medicijnen zijn welke op de verpakking staat?

wi
door witteke Mar 6, 2024 om 22:27
50 Antwoorden / 11 Vragen

Helemaal mee eens,daar stond ik niet bij stil
Echter als de bezorger ze meteen mee terug krijgt,dus niet eens in bezit van de patient zijn geweest worden ze ook vaak weg gegooid

1paul
door 1paul - Mar 5, 2024 om 14:57
3148 Antwoorden / 0 Vragen

Wat er aan de hand is is simpel, Nederland met de verzekeraars voorop willen voor een cent wel vooraan zitten en zo werkt dat niet in de maatschappij die we met zijn allen hebben opgetuigd of te wel de kapitalistische maatschappij!!

daarbij willen de verzekerden wel de lusten maar niet de lasten..

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 5, 2024 om 15:03
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Als u de media volgt zult u ongetwijfeld ook horen wat de oorzaken zijn waarvan 1 dat medicijnen hier vaak duurder zijn dan in het buitenland door het preferentiebeleid en ook productieproblemen omdat op dit moment veel medicijnen uit o.a. China en India moeten komen. Er wordt de nodige aandacht aan besteed. o.a. door weer meer binnen Europa en ook in Nederland zelf te gaan produceren (hoewel de arbeidsktrachten dan wel duurder zijn doch bij. transportkosten etc. wegvallen.

Het antwoord kort: De pers/media volgen en u hoort van diverse kanten ook diverse meningen over wat 'er in Nederland aan de hand is'.

v

wi
door witteke - Mar 5, 2024 om 15:36
50 Antwoorden / 11 Vragen

ik heb de verzekering stil gekregen,een van de medicijnen blijkt goedkoper te zijn als hier,heb ik gevraagd of ik dat geld dan krijg.......sorry,kon het niet laten

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 5, 2024 om 21:06
2055 Antwoorden / Vragen

Hoe koop jij medicijnen in het buitenland zonder recept, of wordt jouw Nederlandse recept daar gewoon geaccepteerd? Wat bedoel je trouwens met goedkoper, heb jij weet van de prijs van  medicijnen  anders dan de eigen bijdrage, waar vergelijk je het dan mee?

wi
door witteke Mar 5, 2024 om 21:56
50 Antwoorden / 11 Vragen

Ik heb een recept van mijn nederlandse  huisarts,die recepten worden gewoon geaccepteerd
De prijzen van de medicijnen staan gewoon online en zijn na te vragen bij je apotheek

lo
door lovewinnie - Mar 5, 2024 om 17:18
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Niet meer dan euro willen betalen voor medicatie terwijl andere landen wel hun portemonnee trekken
Gevolg dat fabrieken eerst verkopen aan andere landen, die meer betalen en pas daarna aan Nederland.
Logisch, verkoop ook aan de hoogste bieder.

wi
door witteke - Mar 5, 2024 om 19:22
50 Antwoorden / 11 Vragen

Zouden wij ook doen
Raar dat wij meer aan de polis betalen dan toch?

rj
door rjw - Mar 5, 2024 om 19:22
3262 Antwoorden / 5 Vragen

De Nederlandse overheid heeft te goed onderhandeld over de medicijnprijzen waardoor Nederland helemaal niet meer aantrekkelijk is voor fabrikanten om aan te leveren. In andere landen kan je het voor meer geld verkopen. Dat geldt trouwens ook al voor spul wat wij standaard in de supermarkt kunnen kopen. Een doosje paracetamol kost in België al gauw 5 euro terwijl wij het voor minder dan een euro kunnen kopen.

wi
door witteke - Mar 6, 2024 om 10:22
50 Antwoorden / 11 Vragen

Hoe heeft dit onderwerp zo uit de hand kunnen lopen?
Iedereen bedankt voor het meedenken
Zullen we weer vriendelijk tegen elkaar gaan doen?
Het is tenslotte geen ernstige vraag of probleem geweest

Ja
door JanvanAlles Mar 6, 2024 om 15:43
330 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien eens de hand in eigen boezem steken en eens lezen hoe je zelf reageert.

wi
door witteke Mar 6, 2024 om 22:25
50 Antwoorden / 11 Vragen

Ik heb het terug gelezen,en inderdaad reageer ik soms bot
Sorry daarvoor
Maar ik word soms ook aangevallen,er is dus een ,hoe noem je dat,heen en weer ontstaan,wat niet juist is en niet hoorde
Nogmaals,ook grotendeels van mijn kant