susannem
door susannem May 5, 2007 om 19:43
Voeding & gezondheid

Revalidatie na een operatie

Hallo, wie heeft er ervaring met revalidatie in het buitenland?

Ik wordt volgende maand in duitsland geopereert (knieprothese) en de specialist daar geeft aan dat ik drie weken klinisch moet revalideren. Maar mijn zorgverzekering vind dat volgens hun ter beschikking staande gegevens er geen sprake is van een relevante medische indikatie voor een klinische revalidatie.

Dus heb ik contact met de verzelering opgenomen met volgende vragen:

wat zijn de ter beschikking staande gegevens?

Wat is een relevante medische indikatie?

En als dat niet kan wat kan dan wel?

Ik heb op geen van die vragen een antwoord gekregen, alleen de mededeling dat ze mij niet kunnen helpen. En nu hoe gat het nu verder?

Wie weet hier iets over?

475 4 Rapporteer

ijzerbroot
door ijzerbroot - May 6, 2007 om 10:43
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste susannem,

Naast "klinische revalidatie" (revalideren terwijl u bent opgenomen) bestaat er ook ambulante revalidatie (u gaat naar een revalidatie-centrum maar bent daar niet opgenomen).

Uw ziektekostenverzekeraar gaat op de stoel van de arts/behandelaar zitten, door tegen het behandelvoorstel in te gaan (ze "weten het beter"). Wanneer u niet klinisch mag revalideren (in Duitsland) mag dat dan wel klinisch of ambulant in Nederland? Op één of andere manier zal u na de ingreep toch met die nieuwe knie moeten leren bewegen/ leven.

U heef een verzoek ingediend bij uw verzekeraar. Dat verzoek is afgewezen. Op uw vervolgvragen krijgt u geen antwoord. Mijn voorstel zou zijn om in deze situatie overleg te plegen met de behandelaar. Bespreek deze weigering en vraag na of ambulante revalidatie een optie zou zijn. Vraag ook na of deze revalidatie bv bij een centrum bij u in de buurt zou kunnen. Wanneer dat allemaal zou kunnen, verzoek uw ziektekostenverzekraar dan om toestemming voor die vorm van revalidatie...

Gelijktijdig zou ik echter ook een klacht indienen bij de verzekeraar, liefst met steun/ hulp van de behandelaar. Daarmee heeft u/ hebben jullie de mogelijkheid de "relevante medische indicatie" desnoods verder uit te bouwen en opent u de mogelijkheid (bij volharding in de afwijzing door de verzekeraar) deze klacht daarna elders voor te leggen (Lees de algemene voorwaarden van uw verzekeraar).

Ik kan me voorstellen dat bv uw huisarts of een ziekenhuis u kan vertellen of er bij een vergelijkbare ingreep in een Nederlands ziekenhuis wèl standaard klinisch wordt gerevalideerd, of dat dit toch ook ambulant gebeurt. Ook die info kunt u in uw klacht verwerken.

Het lijkt me niet onaannemelijk dat u, in het geval u toch ambulant zou moeten revalideren, ook een vorm van thuishulp nodig zult gaan hebben. Vergeet niet om ook dat met de verzekeraar op te nemen.

Succes!

IJzerbroot

susannem
door susannem - May 8, 2007 om 23:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

bedankt voor reactie, ik heb met mijn huisarts en een revalidatiearts gesproken het is ook in Nederland gebruikelijk om te revalideren maar hoe wordt pas na de operatie bepaald.

D huisarts stelde voor dit onderwerp met een revalidatiearts te bespreken maar die zegt kom maar naar de operatie naar mij toe, dus wat nu?

en de specalist uit duitsland kan me niet helpen want hij weet hier de weg niet, inmiddels heb ik de rechtsbijstand verzekeing ingeschakeld.

ijzerbroot
door ijzerbroot - May 10, 2007 om 09:56
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste susannem,

Zoals "de kaarten" nu blijkbaar liggen, zou de operatie in Duitsland dus kunnen doorgaan. Na terugkomst in Nederland zou u zich dan bij de revalidatie-arts kunnen melden opdat deze dan kan zien/ inschatten hoe nu verder... (Die afspraak kunt u nu al vast laten leggen, onder voorbehoud van het uitblijven van complicaties) Ik neem aan dat uw ziektekostenverzekeraar daar niet moeilijk over doet? Heeft u in dit verband ook nog te maken/ krijgt u te maken met een Arbo-arts?

IJzerbroot

susannem
door susannem - May 11, 2007 om 17:09
2 Antwoorden / 1 Vragen

Nou daar heb ik dus een probleem ermee, ik kan zelf niet rijden dus ik moet iemand hebben die mij hiernaartoe brengt. Wordt ook niet betaald door de verzekering wat niet het probleem is, het vervoer zelf is moeilijk ( 4 tot 5 uur) en dan ben ik hier hoe kom ik naar die arts toe enz.. want iederen in mijn familie werkt en zou dus een paar dagen vrij moeten nemen.

Bovendien gaat het hier um 2.500 Euro valt mee ten opzichten van de operatie. Ik heb besloten in duitsland te revalideren en proberen zoveel mogelijk van de verzekering terug te halen.

Met een Arbo arts zou ik geen problemen hebben want mijn werkgever vertrouwed mij zoveer dat ik niet maar zo thuis blijf en zolang ik een verpleegadres doorgeef is het goed en een mijn revalidatie valt in de bedrijfsluiting.