ja
door janbrouwer Feb 5, 2014 om 11:16
Voeding & gezondheid

Tandarts rekening

Ik heb geen tand verzekering. Nu zegt mijn tandarts dat hij verplicht om de rekening naar de zorgverzekeraar te sturen, hij mag hem niet rechtstreeks naar mij toesturen. Klopt dit?

3108 19 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Feb 5, 2014 om 11:20
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Nee, dit klopt niet. Hij kan hem gewoon direct aan u sturen. Ik snap wel waar hij op hoopt. Dat de verzekeraar aanvankelijk betaalt en dat die vervolgens bij u gaat incasseren.
Hij gebruikt de zorgverzekeraar zo als een incassobureau. Niet mee akkoord gaan.

mahadma
door mahadma - Feb 5, 2014 om 11:22
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Als je dit van te voren weet: Pinnen of Cash betalen. Zal hij/zij zeker geen bezwaar tegen hebben.

tijger1
door tijger1 - Feb 5, 2014 om 11:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En naar welke verzekeraar zou hij dit dan willen sturen, als u daarvoor niet verzekerd bent? Gewoon contant afrekenen.

edrick3
door edrick3 - Feb 5, 2014 om 12:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo janbrouwer,

.....Nu zegt mijn tandarts dat hij verplicht om de rekening naar de zorgverzekeraar te sturen, hij mag hem niet rechtstreeks naar mij toesturen. Klopt dit? ....
Wat een onzin! Nee, dat klopt niet!
Laat hem/haar maar lekker die rekening naar jou toe sturen.

edrick3
door edrick3 - Feb 5, 2014 om 12:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tijger2,

.....En naar welke verzekeraar zou hij dit dan willen sturen....
Naar de zorgverzekeraar, lijkt mij.

mahadma
door mahadma - Feb 5, 2014 om 12:36
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Àls de tandarts de rekening persè de rekening naar de verzekerring wil sturen? Oké. U bent er niet voor verzekerd, dus stuurt de verzekering de rekening weer terug naar de tandarts na een paar weken denk ik. En dan moet hij/zij u toch weer de rekening sturen. Wat schiet deze figuur daar nu mee op? Vraag hem/haar dat. Terwijl u cash wilt betalen.

Obelix zou zeggen: "Rare jongens, die tandartsen."

zoekster
door zoekster - Feb 5, 2014 om 12:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mahadma schreef op woensdag 5 feb 2014, 12:36]Àls de tandarts de rekening persè de rekening naar de verzekerring wil sturen? Oké. U bent er niet voor verzekerd, dus stuurt de verzekering de rekening weer terug naar de tandarts na een paar weken denk ik. En dan moet hij/zij u toch weer de rekening sturen. Wat schiet deze figuur daar nu mee op? Vraag hem/haar dat. Terwijl u cash wilt betalen.

Obelix zou zeggen: "Rare jongens, die tandartsen."
Dit heb ik op het forum wel eens anders gelezen. De rekening werd (toch) automatisch betaalt door de zorgverzekeraar van de klant en vervolgens ging de zorgverzekeraar verhalen op de klant en niet op de tandarts.
Raar maar waar.

frederikjp
door frederikjp - Feb 5, 2014 om 13:58
47 Antwoorden / 6 Vragen

Vreemde tandarts met een vreemde praktijk. Zonder tandartsverzekering hoort u de rekening netjes thuis gestuurd te krijgen.

holstein
door holstein - Feb 5, 2014 om 14:42
922 Antwoorden / 16 Vragen

Het lijkt mij dat jij gewoon aan de tandarts betaald, je bent niet verzekerd voor tandartskosten, dus snap niet hoe jou tandarts dat had gedacht te doen.

edrick3
door edrick3 - Feb 5, 2014 om 14:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tijger1,

.....Maar je hoeft je zorgverzekeraar niet te melden aan die tandarts. Gaat hem niets aan......
OK.
Maar goed, is allemaal niet van belang.
Tandarts dient rekening bij patiënt neer te leggen.

me
door mein33 - Feb 6, 2014 om 11:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Er zijn ook tandheelkundige behandelingen die onder de basisverzekering vallen.

ho
door homeopaat - Mar 4, 2015 om 11:31
30 Antwoorden / 16 Vragen

Mijn tandarts stuurt ook alles door naar de verzekering terwijl ik ook geen tandarts verz heb. Maar wat erger is als je klaagt over de rekening , gaan ze er van uit dat je verzekert bent dus je hebt niets te klagen

Cookies
door Cookies - Mar 4, 2015 om 11:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=homeopaat schreef op woensdag 4 mrt 2015, 11:31]Mijn tandarts stuurt ook alles door naar de verzekering terwijl ik ook geen tandarts verz heb. Maar wat erger is als je klaagt over de rekening , gaan ze er van uit dat je verzekert bent dus je hebt niets te klagen

Als je geen tandartsverzekering hebt, laat je dit aan je tandarts weten en zeg je hem dat je niet wilt dat de rekening naar de zorgverzekeraar gaat.

ho
door homeopaat - Mar 4, 2015 om 11:50
30 Antwoorden / 16 Vragen

voorbeeld hoge extra rekening: gedeeltelijk kunstgebit, breekt tand af. Ik ben domen bel tandarts,wat tedoen. Ga maar rechtstreeks naar tandtechnicus, kan je er nog op wachten ook. Ok, na 15 min gerepareerd, op vraag wat kost het, antwoord, dat betaalt je verzekering en dat gaat via de tandarts die stuur ik de rekening. Maar ik ben niet verzekerd zeg ik,, Ooh maar de rekeninggaat via de tandarts. Hat is 60 euro of minder.
Krijg ik van de tandarts een rekening 88 euro. Bel ik erover.Als eerste krijg je weer te horen maar dat is toch voor de verzekering. En dan komt de aap uit de mouw de tandarts moet (dat is verplicht, wettelijk ?!?!) een consult berekenen, daarom komt er 16.65 bij en dat staat dan met vermelding: -Reparatie gedeeltelijk kunstgebit- !!!! Gaat toch naar de verzekering. "Maar ik ben niet verzekerd, en ik heb jullie alleen maar aan de telefoon gehad" Ooh, ja maar dat is nu eenmaal verplicht, niets aan te doen.

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2015 om 11:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt een telefonisch consult gehad bij de tandarts en dat moet u betalen.

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2015 om 12:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En een reparatie van uw prothese valt onder de basisverzekering. Uiteraard is het eigen risico van toepassing.

hansje klein
door hansje klein - Mar 4, 2015 om 12:22
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De zorgverzekeraar wordt in dit geval als incassoburo misbruikt. Ohra heeft mij in precies dezelfde situatie geschreven, dat zij een contract hierover met de tandarts hebben en ik bij de tandarts moest reclameren wanneer de rekening direct opgestuurd moest worden. De tandarts zegt op zijn beurt weer, dat zijn computer nu eenmaal zo is geprogrameerd.
Hoe is dit afgelopen? Ik heb een andere tandarts gezocht en vooraf meteen gezegd direct de rekening te willen ontvangen.....al de eerste tandarts had daar geen problemen mee, hij laat via een administratieburo de rekeningen schrijven en innen.

Dit is voor mij niet alleen een principiële kwestie, de zorgverzekeraar kwam in het bezit van gegevens over mijn medische behandeling en kàn mij met die kennis éénzijdig inschatten op het moment dat ik tòch een tandartsverzekering zou willen.

Zelfredzaamheid tegenover verzekeraars en tandartsen!
Uiteindelijk krijgt de klant altid gelijk...........!!

ja
door janf43 - Mar 4, 2015 om 12:35
733 Antwoorden / 0 Vragen

Veel tandartsen (maar ook andere zorgverleners) incasseren hun rekeningen via Famed of een vergelijkbare organisatie. Famed dient de rekening in bij de zorgverzekeraar en int het niet-vergoede deel bij de patient. Hierdoor zijn de tandartsen van veel gedoe met betrekking tot niet betaalde declaraties af. Maar als u gewoon contant of per pin betaalt zou er geen probleem moeten zijn.

mahadma
door mahadma - Mar 4, 2015 om 12:45
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Wij kunnen bij onze tandarts gewoon direct betalen, cash, pin, of met factuur 14 dagen die je direct meekrijgt. Geen enkel probleem.